اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شرط انگلیس برای بازگشایی سفارت در تهران



شرط انگلیس برای بازگشایی سفارت تهران ,ملاقات ظریف با هیگ

شرط انگلیس برای بازگشایی سفارت در تهران

وزرای امور خارجه ایران و بریتانیا برای اولین بار پس از روی کار آمدن دولت جدید ایران با هم دیدار کرده اند.

به گزارش بی بی سی، این ملاقات بعد از ظهر دوشنبه به وقت نیویورک (۱۰ و ۳۰ دقیقه شب به وقت تهران) بین محمدجواد ظریف و ویلیام هیگ در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک انجام شد.

هیگ گفت که آنها درباره برنامه اتمی ایران، مناقشه سوریه و سخنان حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به تلاش برای بهبود روابط با غرب صحبت کرده اند.

او به خبرنگاران گفت: "همانطور که به وزیر خارجه ایران گفتم بریتانیا خواهان روابطی مقابله جویانه با ایران نیست و ما از روابط بهتر استقبال می کنیم."

وزیر خارجه بریتانیا در این دیدار از بیانیه های اخیر دولت تازه ایران دایر بر اینکه خواهان بهبود روابط با غرب و کاهش نگرانی نسبت به برنامه اتمی اش است استقبال کرد اما گفت که کلمات به تنهایی کافی نخواهند بود.

او پس از این دیدار با ظریف به خبرنگاران گفت: "وقت آن است که آن بیانیه ها با گام های ملموس توسط ایران برای پاسخ به نگرانی های جامعه جهانی در مورد نیات ایران همراه شود و اگر چنین گام هایی برداشته شود در آن صورت به اعتقاد من امکان ایجاد رابطه ای سازنده تر میان ما وجود خواهد داشت."

هیگ همچنین گفت که اگر ایران در این مسیر گام بردارد "ما هم حاضر خواهیم بود از بسیاری جهات گام های متقابل برداریم."

او از ایران خواست با پایان دادن به حمایت از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و حمایت از یک معاهده صلح در سوریه که سازمان ملل تلاش دارد میانجیگری کند "نقشی سازنده" در بحران سوریه بازی کند. او همچنین خواستار بهبود وضع حقوق بشر در ایران شد.

هیگ گفت در این دیدار به ظریف گفته است که حادثه یورش به سفارت بریتانیا خسارت زیادی به روابط دو طرف وارد کرد، اما افزود که او و  ظریف از مقام های زیر نظر خود خواسته اند که برای بهبود روابط بیشتر کار کنند.

با این حال او گفت که سفارت بریتانیا فقط در صورتی مجددا باز خواهد شد که بتواند "بدون آزار و بدون مشکلاتی که در گذشته در مسیر آن قرار داده شده بود" کار کند.

در اوایل دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران، دیدار کمال خرازی و رابین کوک، وزاری خارجه وقت ایران و بریتانیا به افزایش روابط از سطح کاردار به سفیر منجر شده بود.

با پیروزی حسن روحانی، سیاستمدار میانه رو در انتخابات ریاست جمهوری ایران، ویلیام هیگ با وزیر امور خارجه ایران تماس تلفنی گرفت و دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا هم در نامه ای به آقای روحانی پیروزی او را در انتخابات تبریک گفت.

نخست وزیر و وزیر امور خارجه هر یک به طور جداگانه در تماس با مقام های ایرانی، خواستار بهبود گام به گام روابط دو کشور شده بودند.

روابط سیاسی ایران و بریتانیا که در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی به طور محسوس بهبود یافته بود، در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد دچار تلاطم مکرر شد و در نهایت با طرح مجلس ایران از سطح سفیر به کاردار کاهش یافت./عصر ایران

 


ویدیو مرتبط :
بازگشایی سفارت انگلیس در تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شرط بازگشایی سفارت انگلیس در تهران


عضو کمیسیون امنیت ملی در بازگشایی سفارت انگلیس در تهران گفت: نباید اجازه داد که در زمینه بازگشایی سفارت انگلیس بحثی صورت بگیرد و تا زمانی که انگلیسی ها به دلیل اظهارات نخست وزیر کشورشان عذرخواهی نکردند نباید در این زمینه بحثی صورت بگیرد.

خبرآنلاین: عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: نباید اجازه داد که در زمینه بازگشایی سفارت انگلیس بحثی صورت بگیرد و تا زمانی که انگلیسی ها به دلیل اظهارات نخست وزیر کشورشان عذرخواهی نکردند نباید در این زمینه بحثی صورت بگیرد.

اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید  می کند که ملاقات که کامرون با رئیس جمهور ایران داشت، بهترین فرصتی بود که آقای روحانی برای مقامات انگلیس فراهم کرد، اما نخست وزیر انگلیس بی ادبانه  درباره ایران سخن گفت. گفت وگوی کوتاه خبرآنلاین با این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم به شرح زیر است:

روز گذشته هم 224 نفر از نمایندگان نامه ای در حمایت از مواضع آقای روحانی در سازمان ملل را امضا کردند و موضع گیری های رئیس جمهور را  « متین و حق طلبانه» دانستند.آیا شما هم این بیانیه را امضا کردید یا خیر و اینکه به طور کلی ارزیابی تان از سفر آقای روحانی به سازمان ملل چیست؟


بله، من هم این بیانیه را امضا کردم، اما  انتقادهای خودم را هم دارم؛ انتقادی هم که دارم انتقاد مثبت است و فکر می کنم ایشان باید  به جز این مطالبی که بیان کردند و خوب هم بود، قوی تر ظاهر می شدند و موضوع های دیگری را هم طرح می کردند.

به عنوان نمونه، رژیم اشغالگر قدس که هیچ کس حتی سازمان ملل را قبول ندارد  و250 کلاهک اتمی دارد و عضو آژانس بین الملی انرژی اتمی هم نیست، درباره کلاهک هایش مورد سوال قرار نمی گیرد، اما ایران که عضو آژانس است و دائما تیم بازرسی آژانس به صورت آنلاین بر فعالیت هایش نظارت می کنند، به دلیل تلاشش برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای مورد تحریم قرار می گیرد.یا خود آمریکا.

چرا باید کشوری که 7 تا 10 هزار کلاهک اتمی دارد و تنها کشوری است که بمب اتم را به کار برده است، در سازمان ملل تفاوت است؟ یا موضوع حقوق بشر را که  نخست وزیر انگلیس مطرح می کند، چرا جواب داده نمی شود.

 حامیان دولت می گویند که  این موضع گیری ها در فضای بین المل کمکی به منافع ملی ما نمی کند و ما باید از ادبیاتی استفاده کنیم که برای مخاطب غربی قابل فهم باشد؟


 یعنی این حرفها قابل فهم نیست؟ معتقدم ما در سازمان ملل باید بهترین استفاده را از تریبون سازمان ملل ببریم والا ما بحثی خارج از چارچوب ان.پی .تی نمی خواهیم.یا موضوع عربستان  چرادر صحبت های آقای روحانی مطرح نشد؟ حرف ما با دستگاه دیپلماسی کشور در این زمینه ها است و الا این نیست که بگوییم آقای روحانی رفت انجا و چیزی نگفت. اتفاقا ایشان مطالب خوبی بیان کرد ولی این موضوع ها هم می توانست در سخنان ایشان بیان شود و مشکلی هم پیش نیاید.

در مورد عربستان مشخصا منظورتان این است که به همکاری هایش در جنگ سوریه، بحران یمن و عراق اشاره بشود؟

 بله،گروه هایی که در سوریه راه انداختند و این جنایت ها را انجام دهند. ما باید اینها را مطرح می کردیم و الا  بحث این نیست که چیزی گفته نشده است.ما دلمان  بیش از همه برای دولت می سوزد، اما  تاکید می کنیم که  این مطالب را هم می توانستند بیان کند.

موضوع اظهارات نخست وزیر انگلیس روز گذشته در مجلس بسیار داغ بود.  به نظرتان با توجه به این اظهارات بازگشایی سفارت  انگلیس در تهران با باید معلق شده بدانیم؟

از نظر  بنده معلق که هیچ. نباید اجازه بدهند که  در این زمینه بحث شود. تا زمانی که انگلیسی ها عذرخواهی نکنند نباید در این زمینه بحثی صورت بگیرد.ملاقات که کامرون با رئیس جمهور ایران داشت، بهترین فرصتی بود که آقای روحانی برای مقامات انگلیس فراهم کرد، اما نخست وزیر انگلیس بی ادبانه  این مسائل را مطرح کرد.  کامرون خیال کرد 60 سال پیش است که اینها و آمریکا  پیروز میدان هستند و باید همان طور صحبت بکنند.این دوره ها تمام شده است.

 ملتها آگاه شدند و فهمیدند که چه کسانی جنایت می کنند. اظهارات این مقام انگلیسی از تکبر اوست. این موضوع را  باید به آنها تفهیم کرد و فهماند. ان هم نه فقط در حد حرف، در حد عمل باید به آنها فهماند که درباره ایران اشتباه می کنید. انشاء الله در بازگشت آقای ظریف هم ایشان به کمیسیون امنیت ملی دعوت می شوند و در این خصوص هم صحبت خواهیم کرد.

با توجه به اینکه مذاکرات به بن بست خورده است، پیش بینی می کنید با غرب به توافق نهایی می رسیم.

 تا زمانی که آنها  بخواهند خود را فراتر از قانون بدانند، قطعا به نتیجه ای نمی رسیم. اینکه  این کشورهای غربی خیال کنند اگر قبل از انقلاب همه کاره این کشور بودند و حق توحش از ما می گرفتند، امروز هم این شرایط حاکم است، حتما اشتباه می کنند.این دوران تمام شده  و ایران امروز با 40 سال قبل  تفاوت کرده است.