اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شبانه گریخت!



 

 

شبانه گریخت!

 

 

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب:حسین انتظامی در خبرآنلاین نوشت:

روز چهارشنبه برخی رسانه های ما نوشتند «مدیرعامل مستعفی بانک ملی ، شبانه به انگلیس گریخت» تعابیری چون «متهم ردیف اول اختلاس» یا «عاملی اصلی» نیز چاشنی کار بود.من تاكنون آقای خاوری را ندیده ام و نمی شناسم . مقام قضایی مرتبط هم نیستم كه بخواهم حكم صادر كنم كه‌ آیا مدیرعامل بانك ملی متهم ردیف اول است یا خیر ؟ و آیا وی عامل اصلی بوده یا خیر؟ ( می دانیم ‌عامل با متهم فرق می كند ) پس انگیزه این یادداشت دفاع از وی نیست بلكه واكاوی یك آسیب رسانه ای است .

فرض را بر این می گذاریم این سفر از قبل در برنامه آقای خاوری نبوده است و باز هم فرض می گیریم قصد بازگشت ندارد (چه با هدف فرار و چه مهاجرت دائمی) و باز هم فرض می گیریم فرار بوده است - كه هر سه فرض در جای خود ، محل مناقشه اند - اما تاكید من روی بخش دیگری از آن تیتر است : «شبانه گریختن » كه در دل خود نوعی القاء مضاعف دارد . می دانیم پرواز های مستقیم تهران به مقصد لندن ، نیمه شب هاست پس عملا تاكید بر شبانه گریختن اصولا بی معناست ، مگر آن كه خواسته باشیم با جنگ روانی و بازی با افكار عمومی ، گریختن را (و به تبع آن : عامل اصلی بودن را) خوب به او بچسبانیم .

با این تیترهایی كه ما رسانه ها در دو – سه روز گذشته درباره مدیرعامل بانك ملی نوشتیم حتی اگر قصد بازگشت داشت هرگز بر نمی گردد و به دعوت و خیرخواهی دوستان و خواهش و امان نامه نیز وقعی نمی نهد (این روشی است كه افراطیون سیاسی بلدند كه چگونه قربانی را در مسیر برگشت ناپذیر بیندازند و به همین دلیل می گویم این تیتر رسانه ها به تحریك یا القای حوزه ای غیر از رسانه و در منافعی غیر از رسانه و مردم رخ داده است .

در شرایطی كه سیستم بانكی ما به دلیل تحریم های قدرت های جهانی تاحدی زمینگیر شده است آیا تبلیغ این موضوع كه «دزد» و «بی اعتبار» هم هست ناخواسته كمك به اهداف دشمنان كشور نیست ؟ همان اندك بانك هایی كه هرچند با گرفتن كارمزد ویژه ،‌ حاضر به مبادلات بانكی با كشورمان شده اند با شنیدن این حرفها (حتی در حد شایعه) پا پس می كشیدند زیرا آنها معمولا بانك های بزرگ و مهمی هم نیستند و نگران سرمایه خودند ، حتی اگر بانك مهمی هم باشند می ترسند . حتما شنیده اید كه سرمایه ، ترسوترین موجود عالم است .

این روزها ، هیجان رسانه و به تبع آن هیجان آفرینی آنها از حد مجاز فراتر رفته است . بله ، چیزی شنیده ایم به نام وظیفه رسانه در پیگیری مطالبات مردم و ایفای نقش نظارتی ، و از سر حسن نیت كارهایی می كنیم اما چون به لوازم آن مجهز نیستیم نقض غرض می شود . این لوازم عبارتند از : دانش عمیق نسبت به موضوع ، دقت و پرهیز از هیجان ، ‌همه جانبه نگری ، توجه به سلسله مراتب منافع ملی و ناخواسته بازیچه این و آن جریان سیاسی یا رقیب اقتصادی قرار نگرفتن (لطفا این آخری را با تامل بخوانید )

این كه ما در رسانه بدمیم كه «قاتل فلانی باید ظرف 24 ساعت اعدام شود» تحت فشار قرار دادن عدلیه است بدون توجه به زمان دار بودن مراحل یك پرونده ( بازپرسی ، دادگاه بدوی ، تجدید نظر ، اعاده دادرسی ، دیوان عالی و ... ) كه مطابق قانون ، امكان دور زدن آن وجود ندارد . بدون دانش قضایی بر پرونده ای نام اختلاس بگذاریم و از آنجا كه خود را نماینده افكار عمومی معرفی كرده ایم عملا دستگاه قضا را زیر فشار قرار دهیم كه تو نیز باید همین نام را بر پرونده بگذاری و مطابق انتظار من رای بدهی . برای یك پرونده عدد بزرگ بگذاریم تا فردا قوه قضاییه حتی اگر در بررسی های خود به عددی كمتر رسید جرات اعلام رقمی كمتر را نداشته باشد یا اگر هم جرات كند افكار عمومی ،‌ نظام را به خوردن و بردن متهم كنند و بی اعتمادی ترویج شود .

آیا ما كه از آن قهرمان ملی ، یك قدیس ساختیم واقعا پرونده همان بود كه ما نوشتیم و نشان دادیم ؟ آیا ماجرای كاشمر كه ما هفته ها بر آن دمیدیم و حس نا امنی را ترویج كردیم كه در سایه آن ، تسویه حساب های سیاسی هم رخ داد واقعا" همان بود كه ما نوشتیم ؟ قضات این دو پرونده كه تمام مستندات را دیده اند نیز حرفهای ما را می گویند ؟

قبول دارم كه كاركرد نظارتی رسانه ، استیفای حقوق مردم را سبب می شود اما مجهز نبودن به لوازمی كه ذكر شد سرمایه اجتماعی را به تاراج می دهد . چند روزی است «زالوصفت» گیری مد شده است و اگر تدبیری نشود این موج لااقل تا انتخابات مجلس می رود زیرا ظرفیت سیاسی خوبی هم دارد . مراقب باشیم كارآفرینان ،‌ تولید كنندگان ثروت ‌، دستگاه های برنامه ریز و مجری اقتصادی رانتارانیم . اقتصاد زیر ضربه تحریم های جهانی شكننده تر از آن است كه این بی اعتمادی داخلی را نیز تاب آورد ..../انتخاب


ویدیو مرتبط :
بازدید شبانه از نمایشگاه شبانه خیابانی در تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خواب شبانه کمتراز۸ساعت برای کودکان ممنوع!



 

خواب شبانه کمتر از ۸ ساعت برای کودکان ممنوع!

 

 

کودکانی که شب ها کمتر از ۸ ساعت می خوابند، قند خون بالاتری دارند که ممکن است پیش زمینه ابتلا به بیماری دیابت (مرض قند) باشد.

 


به دکتر یو، یکی از محققان دانشگاه علوم شانگهای معتقد است این خطر، نوجوانان چاق را بیشتر از سایر هم سالانشان تهدید می کند.

 


وی اضافه کرد: خواب شبانه کم، بدون ارتباط با سایر عوامل خطر قند خون بالا چون افزایش سن، جنس، رژیم غذایی، بیماری ها و وزن بالا قند خون کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد.

 


این محققان در این مطالعه میزان قند خون و خواب شبانه ی ۶۱۹ کودک چاق و ۶۱۷ کودک متناسب ۳ تا ۶ ساله را مورد ارزیابی قر دادند.

 


نتایج این مطالعه نشان می دهد همانند بزرگسالان، خواب کافی به بدن کودکان کمک می کند تا وزن و قند خون مناسبی داشته باشند.