اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شان استون: به احمدی نژاد گفتم بس کنید این ماجرای مزخرف "مرگ بر آمریکا" را ! / کارتر برای مذاکره به ایران برود



اسرائیل , سلاح هسته ای , حمله به ایران , انرژی هسته ای

 

برنامه ی " اورایلی فاکتور" فاکس نیوز ، گفتگویی با شان علی استون در خصوص سفرش به ایران و گرویدن او به اسلام داشته است. وی در این مصاحبه به شدت از ایران در مقابل اظهارات تند "اورایلی" مجری شبکه ی فاکس نیوز دفاع کرد.

اورایلی مجری این برنامه دارای دیدگاه به شدت افراطی حامی اسرائیل و ضد ایرانی است و حتی در بخشی از اظهاراتش، مردم ایران را متعصب و بی ثبات دانسته و حتی احمدی نژاد را با هیملر مقایسه کرده است!

متن این گفتگو در پی می آید:

اورایلی: امشب با شان استون 27 ساله، پسر اولیور استون که در روز ولنتاین به اسلام گروید، گفتگویی داریم. استون جوان، فیلمساز است و با سفر به ایران به دنبال تولید فیلمی در مورد شعر فارسی بود. او هم اکنون از نیویورک به ما ملحق می شود.

خب، شان، ما از تو گلایه ای نداریم که چرا مسلمان شدی. ما همه ی انسان های مذهبی باوجدان را تحسین می کنیم. اما ارتباط تو با ایران جالب است به این دلیل که، این کشور دشمن امریکا و بسیاری از کشورهای دیگر در جهان است. من همین چند دقیقه پیش شنیدم که سرهنگ "پیترز" می گفت، اسرائیل ممکن است که در حال اماده کردن خود برای حمله به ایران باشد. تو در این مورد نظرت چیست؟

شان استون: خب، در وهله ی اول،باید بگویم که  با کلمه تغییر دین موافق نیستم. به این خاطر که معتقد نیستم، کسی بتواند از یک خدا دوباره به همان خدا بگروید.

من به خدای یهودیان و مسیحیان هم معتقدم. فکر می کنم که شما در مورد اسلام دچار سو تفاهم شده اید که می گویید الله،  خدای متفاوتی است. این اسم، تنها نامی متفاوت از باقی اسامی است. خب، من اسلام را پذیرفتم و فکر می کنم که حرکت مهمی هم انجام دادم.

همچنین، از نظر سیاسی، اگر بخواهید که تاریخ منطقه را درک کنید و بفهمید،  باید بدانید که فارس ها 1400 سال است که مسلمان هستند. در ایران یهودیان زیادی زندگی می کنند و من با انها در اصفهان، مکانی که در آن مسلمان شدم، صحبت کردم.

همانطور که می دانید، مردم ایران، مردم بسیار باهوشی هستند. من گفتگوی بسیار خوبی با سیاستمداران ایرانی داشتم. من دیدار کوتاهی با رئیس جمهور ایران داشتم.  من همچنین با مشاور رهبر عالی ایران دیدار کردم.

در تمام دیدار من این جمله را تکرار می کردم و البته خیلی هم صریح بیان می کردم. به انها می گفتم: بیایید این ماجرای مزخرف "مرگ بر امریکا" را تمامش کنید.

باید بدانید که آن ها با دولت امریکا مشکل دارند و ان هم با امپریالزیم ارتباط دارد که به عنوان سیاستی مداوم از زمان امپراطوری بریتانیا وجود داشته است. اما انها متوجه دیدگاه من هستند.  فکر می کنم که بودن در ایران و گفتگو کردن و مذاکره انجام دادن منجر به تصحیح چهره آمریکا می شود.

اورایلی: خب، من از تو گلایه ای ندارم که چرا ایران بودی. مهم این است که چطور خودت را به انها ارائه می کنی. همانطور که می دانی، پدرت شخص جنجالی است، چراکه در مورد چاوز و فیدل کاسترو سخنانی به زبان آورده بود.

اما فردی مثل احمدی نژاد وجود دارد. تو گفتی که با او دیدار کوتاهی داشتی . او اعلام کرد که هولوکاست هرگز اتفاق نیافتاده است و اگر می توانست ، اسرائیلی ها را به دریا می انداخت.  تو  در واقع با یک ادم تندرو رو به رویی. این مرد متعصب است.

سفر تو به ایران مثل این می ماند که تو به المان در دهه 1930 رفتی و با هیملر صحبت کردی! و در این گفتگوها با این اشخاص سعی می کردی که این افراد را به سمت حرکت در راه عقلانیت سوق دهی.(هاینریش هیملر، فرمانده اِس اِس و یکی از بانفوذترین افراد آلمان نازی بود. او اِس اِس و سازمان‌های وابسته به آن را رهبری می‌کرد. او به دلیل نظم و انضباط و دقت بسیار معروف است)

تو در حقیقت در انجا به عنوان یک سرباز دیده می شوی. تو در انجا به عنوان کسی که ازش سو استفاده می شود، دیده می شوی. به این دلیل که تو در خانواده ی مشهوری متولد شده ای.

استون: انهم می تواند درست باشد. در مورد احمدی نژاد باید بگویم، شما مقداری در مورد او دچار سو تفاهم شدید، به این دلیل که در این کشور احزاب زیادی وجود دارد و او چیزهای حساسیت برانگیزی را گفته است مثل محو اسرائیل.

اورایلی: صبر کن، صبر کن. یک چیزی را که او گفته را نمی توان انکار کرد. او بود که گفت هولوکاست هرگز اتفاق نیافتاده است. بابا پدر تو یهودی است.

استون: من کاملا موافقم، کاملا. باید بگویم که اصلا نمی شود هولوکاست را انکار کرد. حرفی که احمدی نژاد در خصوص هولوکاست می زند این است که این موضوع در اروپا اتفاق افتاده است، پس چرا باید مردم فلسطین را تحت تاثیر خود قرار دهد. نکته ی مهم تر این است که دیالوگ باید در خاورمیانه اغاز شود.

اورایلی: ما هم داریم سعی خودمان را می کنیم.

استون: باید بگویم که خیلی علاقه دارم،  برای مثال جیمی کارتر به ایران برود و مذاکره با ایران را اغاز کند.

اورایلی: فکر نمی کنم که جیمی کارتر به ایران برود . منظورم این است که او خاطره ی خوبی از اولین برخوردش با انها ندارد.انها شکستش دادند.

استون: بله انها شکستش دادند.

اورایلی: تنها 30 ثانیه زمان باقی مانده است، ایا مشکلی با اینکه ایران سلاح هسته ای داشته باشد داری.؟

استون: خیر، من مشکلی ندارم. به خاطر اینکه ایران یک جمهوری است. و در انجا احزاب وجود دارد. بسیار شبیه به کشورما. از نظر اقتصادی، اشوب و نارامی زیادی در ایران وجود دارد. من فکر می کنم که انجا هم می تواند در هفته اینده ، چند ماه دیگر یا سال اینده جنبش "اشغال تهران" به وجود بیاید . این هم به خاطر ان است که ایران کشور داینامیک و پویایی است.

اورایلی: بله کشور داینامیکی است اما در واقع تو داری سلاح هسته ای به دست مردم و آدم های متعصب و بی ثباتی می دهی! این نظر من است و نمی توان به انها اجازه ی این کار را داد.

آقای استون، از شما برای حضور در برنامه ما تشکر می کنیم..../انتخاب


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

البرادعی: حامل پیام احمدی نژاد برای مذاکره مستقیم ایران و آمریکا بودم



 

 

البرادعی: حامل پیام احمدی نژاد برای مذاکره مستقیم ایران و آمریکا بودم

 

براساس خاطرات محمد البرادعی، وی آمادگی احمدی نژاد برای مذاکره مستقیم با آمریکا را به اوباما منتقل کرده بود.

به نقل از رویترز، محمد البرادعی مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی هسته ای در کتاب خاطرات خود نوشته است: محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در سال 2009 میلادی از طریق وی، پیامی را برای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ارسال کرد. در این پیام، احمدی نژاد ابراز تمایل کرده بود مذاکرات مستقیمی را با آمریکا اجرا کند.

در سپتامبر سال 2009 دفتر اوباما به البرادعی اطلاع داد که رئیس جمهور آمریکا قصد دارد با وی صحبت کند. البرادعی نیز بلافاصله با ایرانی ها تماس گرفت و به آنها گفت که آیا پیامی دارند تا وی آن را به اوباما منتقل کند یا خیر؟

البرادعی ادامه داد: پیامی از سوی احمدی نژاد به دست من رسید  مبنی بر اینکه ایران آماده ورود به مذاکرات دوجانبه ، بدون پیش شرط و براساس احترام متبادل با آمریکاست. این موضوع با جزئیات بیشتری درباره اعلام آمادگی ایران برای کمک به آمریکا در افغانستان و مکان های دیگر همراه بود.

هنگامی که اوباما تماس گرفت؛ البرادعی پیام احمدی نژاد را به رئیس جمهور آمریکا منتقل کرد و در کنار آن، نظر شخصی خود را نیز اینگونه گفت: به جای مذاکرات هسته ای با ایران در قالب 1+5 ، در سریعترین زمان ممکن آمریکا می بایست بر مذاکرات دوجانبه با ایران متمرکز شود.  اوباما سخنان مرا شنید و از نصیحت من تشکر کرد.

انتقال پیام احمدی نژاد به اوباما اندکی قبل از نشست مهم گروه 1+5 در ژنو صورت گرفت. در این نشست اعضای 1+5 به ایران پیشنهاد دادند که می توان با مشارکت در توافقنامه مبادله سوخت هسته ای با میانجیگری آژانس بین المللی انرژی هسته ای، میان ایران و قدرت های غربی اعتماد سازی کرد. اوباما نیز با این طرح و پیشنهاد موافقت کرده بود.

البرادعی اضافه کرد: علی اکبر صالحی رئیس وقت آژانس بین المللی انرژی توانست احمدی نژاد را به اجرای طرح مبادله سوخت هسته ای قانع کند اما احمدی نژاد در اقناع دیگران در تهران برای تایید این طرح، با سختی روبه رو شد.  سران کشورهای غربی باعث شدند تا مواضع احمدی نژاد با مشکلات و سختی بیشتری همراه شود. مقامات غربی به ویژه از طرف نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه  احمدی نژاد را در شرایط سختی قرار داده بودند. احمدی نژاد همچنین از اینکه نامه تبریکش به اوباما برای پیروزی در انتخابات  ریاست جمهوری 2008 توسط وی نادیده گرفته شده بود، احساس توهین می کرد.

همچنین مواضع شدید هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در انتقاد از وضعیت حقوق بشر ایران شرایط را سخت تر کرد.

البرادعی اضافه کرد: احمدی نژاد که قبلا دیگر مقامات ایرانی را از تعلیق غنی سازی اورانیوم برای حل بحران با غرب منع کرده بود خود را قربانی مانورهای داخلی می دید و برای توافقنامه مبادله سوخت هسته ای، مورد پشتیبانی قرار نگرفت.

البرادعی این سئوال را مطرح می کند آیا اظهارات شدید کلینتون علیه ایران ، نتیجه پیش بینی اشتباه یا اقدامی علیه مذاکره اوباما با ایرانی هاست. او به این سئوال پاسخ نداد.

کتاب خاطرات البرادعی قرار است در ماه آوریل آینده وارد بازار شود ولی رویترز توانسته است به نسخه ای از آن دست یابد....../تحلیل:عصرایران