اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شاعران مورد علاقه رهبر معظم انقلاب


«در درجه اوّل، قصیده‌سرا ملک‌الشّعرای بهار بود که قصیده‌هایش مرا خیلی به خودش جلب می‌کرد. مرحوم امیری فیروزکوهی هم یک نوع قصیده سبک خاقانی می‌گفت که آن هم در نوع خودش قصیده بسیار فخیم و برجسته‌ای بود؛ از آن هم من خیلی خوشم می‌آمد».

خبرگزاری تسنیم: کتاب «پرسش و پاسخ»، متن کامل پاسخ‌های حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به پرسش‌های دانشجویان در 9 دیدار (طی سال‌های1382-1377) ‌است که برای نخستین‌بار در ایام بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر و توزیع شد.

این اثر شامل پرسش‌های دانشجویان در موضوعات مختلف است که معظم‌له با صبر و کامل به آنها پاسخ داده‌اند. یکی از سؤالات مطرح شده در این جلسات به علاقه شخصی مقام معظم رهبری نسبت به شاعران معاصر  مربوط می‌شود که ایشان در جواب این پرسش فرمودند:

من شعرای معاصر را تقسیم می‌کنم به شعرایی که غزلسرا بودند، شعرایی که قصیده‌سرا بودند و شعرایی که نوسرا بودند. هر کدام چند نفری هستند که من به ایشان علاقه داشتم. در غزل، مرحوم «امیری فیروزکوهی» است که من با ایشان دوست هم بودم و ایشان به من هم خیلی علاقه داشتند و سال‌ها تا بعد از انقلاب، با یکدیگر رفت و آمد داشتیم. در زمان ریاست جمهوری من، ایشان از دنیا رفتند.

البته غیر از «امیری» هم یکی، دو نفر شاعر غزلسرا بودند که شعرهایشان را دوست می‌داشتم؛ یکی مرحوم «رهی معیّری» بود که او را از نزدیک ندیده بودم، یکی مرحوم «شهریار» بود که از شعرش خیلی خوشم می‌آمد. با ایشان هم آشنا بودم. البته من بعد از انقلاب با ایشان آشنا شدم؛ قبل از انقلاب، هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشتیم.

در درجه اوّل، قصیده‌سرا «ملک‌الشّعرای بهار» بود که قصیده‌هایش مرا خیلی به خودش جلب می‌کرد. مرحوم «امیری فیروزکوهی» هم یک نوع قصیده سبک خاقانی می‌گفت که آن هم در نوع خودش قصیده بسیار فخیم و برجسته‌ای بود؛ از آن هم من خیلی خوشم می‌آمد.

در شعر نو، دو، سه نفر بودند که شعرهایشان را خیلی می‌پسندیدم. یکی از آنها «اخوان» بود. ما با «اخوان» آشنا بودیم و شعرش، شعر بسیار برجسته‌ای بود. یکی دو نفر دیگر هم هستند که دوست ندارم از آنها اسم بیاورم. کسانی بودند که آن وقت در زمان جوانی ما، جزو اساتید و برجسته‌های شعر نو بودند و به اعتقاد من اینها از خود «نیما یوشیج» بهتر شعر نو می‌گفتند. اگر چه او شروع کننده این راه بود؛ اما به نظر من اینها از او بهتر و پخته‌تر و برجسته‌تر شعر می‌گفتند. البته صفای «نیما یوشیج» را هیچکدامشان نداشتند؛ نه اخوان داشت، و نه آن یکی، دو نفر دیگری که من از ایشان اسم نیاوردم.

نیما یوشیج - برخلاف آن چیزی که می‌گفتند - مردی متدیّن بود. مرحوم «امیری» با «نیما یوشیج» از نزدیک دوست بود. او برای من نقل می‌کرد و می‌گفت «نیما یوشیج» آدم متدیّنی است. او به شعر سنّتی هم علاقه‌مند بود؛ منتها این سبک را هم می‌پسندید. البته می‌دانید که ایشان این سبک را هم از اروپایی‌ها گرفته بود. اصلاً سبک شعر نوِ ما، سبک ابتکاری به معنای حقیقی نیست؛ سبک شعر اروپایی است، با خیلی از خصوصیاتی که آن شعرها دارد. حتّی سبک جمله‌بندی انگلیسی، در شعر نوِ فارسی ما گرته‌برداری شده است.

در بین شعرایی که الآن هستند، چند نفر شاعر خوب داریم. هم شعر غزلی خوب داریم و کسانی که می‌گویند، انصافاً خوبند؛ هم شعر نو داریم. در میان شعرای انقلاب، بعضی‌ها واقعاً خوب و برجسته‌اند. به من اجازه بدهید که از شعرای معاصر و زنده اسم نیاورم.

منبع: دیدار مقام معظم رهبری با جوانان در تاریخ 1377/2/7


ویدیو مرتبط :
دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب HD

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نویسنده های مورد علاقه رهبر معظم انقلاب چه کسانی هستند؟


با خیال راحت می شود گفت که در بین همه مسئولان کشورمان، مقام معظم رهبری یکی از کتابخوان ترین افراد هستند. ایشان بارها و بارها درباره کتاب ها صحبت کرده اند و کتاب هایی را برای خواندن به مردم توصیه کرده اند.





هفته نامه تماشاگران امروز - احسان رضایی: با خیال راحت می شود گفت که در بین همه مسئولان کشورمان، مقام معظم رهبری یکی از کتابخوان ترین افراد هستند. ایشان بارها و بارها درباره کتاب ها صحبت کرده اند و کتاب هایی را برای خواندن به مردم توصیه کرده اند. در سایت رسمی دفترشان بخشی را به کتاب های مختلف اختصاص داده اند و هر ساله به صورت مرتب از نمایشگاه کتاب بازدید می کنند. این بازدید سالانه رهبری از نمایشگاه کتاب آنقدر طبیعی و عادی شده که وقتی سال گذشته ایشان به نمایشگاه کتاب نرفتند، نرفتن شان باعث برداشت ها و تحلیل های متفاوت شد.

امسال بازدید رهبری از نمایشگاه کتاب، روز چهارشنبه 23 اردیبهشت اتفاق افتاد. معمولا روال هر ساله این مراسم بازدید به این شکل است که تعدادی از راهروهای غرفه های موجود در بخش ناشران عمومی یعنی شبستان مصلی (که معمولا در بخش شمالی شبستان هستند) را برای رعایت مسائل امنیتی، چند ساعتی از سایر بخش ها جدا می کنند.

بازدیدهای رهبری همیشه صبح تا قبل از نماز ظهر است. ایشان ضمن بازدید از غرفه های مختلف معمولا با غرفه دارها درباره کتاب ها، نویسندگان و مترجمان صحبت می کنند و سوالاتی می پرسند.

نویسنده های مورد علاقه رهبر معظم انقلاب چه کسانی هستند؟

در گزارشی که سایت khamenei.ir از بازدید رهبر از نمایشگاه کتاب سال 1389 منتشر کرده بود، تعدادی از این سوال و جواب ها هم بود. اینکه رهبری درباره معنی اسم انتشارات «دبیزش» از غرفه دار سوال پرسیده بودند؛ یا از غرفه انتشارات خوارزمی سوال کرده بودند که چرا کتاب چاپی اولی ندارد؟ (انتشارات خوارزمی مدت هاست که فقط کارهای سابقش را تجدید چاپ می کند)

معمولا اطلاعات دقیق ایشان در مورد کتاب های مختلف، تا چند روز بعد، نقل مجلس غرفه دارها و اهالی نمایشگاه است. مقام معظم رهبری، از آن کتابخوان های حرفه ای هستند که حوزه مطالعاتی بسیار وسیعی دارند و در همه زمینه ها هم با جدیت و عمیق مطالعه می کنند.

در صفحه کتاب از سایت ایشان، فهرست مفصلی از کتاب ها ونویسندگانی که رهبر انقلاب درباره شان صحبت کرده اند، آمده. توی این لیست از حافظ و بیدل دهلوی تا جلال آل احمد و شهریار و اخوان ثالث، تا سری کتاب های «قصه های خوب برای بچه های خوب» مهدی آذریزدی پیدا می شود.

سال 1386 هم انتشارات سوره مهر کتابی منتشر کرد با عنوان «من و کتاب» که در آن نظرات رهبری درباره تعداد بیشتری از کتاب ها و نویسندگان آمده است. در این کتاب، نظرات رهبری درباره رمان ها و رمان نویسان غربی هم آمده است. کسانی مثل هوارد فاوست، رومن رولان، جین آوستین و میخاییل شولوخف.

نویسنده های مورد علاقه رهبر معظم انقلاب چه کسانی هستند؟

مثلا درباره «جان شیفته» رومن رولان می خوانیم: «این کتاب جان شیفته، هم تاریخ است، هم ادبیات است، هم اخلاق است، هم هنر است. این کتاب، همه چیز است.» این هم نظر تخصصی مقام معظم رهبری درباره کتاب «دن آرام»: «دَن آرام یکی از بهترین رمان های دنیاست. البته جلد اولش بهتر است؛ جلدهای بعدی اش سطح رمان را متوسط می کند؛ کما اینکه کتاب بعدی اش، زمین نوآباد هم کتاب خوبی نیست. این دَن آرام را من قبل از انقلاب خواندم... به قدری در این کتاب تصویرگری فوق العاده است که من این را در هیچ کتاب دیگری ندیده ام. دشت های روسیه را که تصویر می کند،مثلا صد جا تصویر کرده، ولی صد جور بیان کرده است! اینها خیلی هنرمندانه و خیلی مهم است. ادبیات، این گونه ماندگار می شود. چرا من آخوند، در یک کشور اسلامی، کتاب دَن آرام را می خوانم؟ اگر جاذبه نداشته باشد، اگر این کتاب لایق خواندن نباشد، یک نفر مثل من نمی رود آن را بخواند.»

نویسنده های مورد علاقه رهبر معظم انقلاب چه کسانی هستند؟

همین ماه پیش بود که توئیتی در مقایسه رمان «دن آرام» و «گذر از رنج ها» در صفحه منتسب به مقام معظم رهبری منتشر شد که بازتاب خبری وسیع در روزنامه های اروپایی داشت. آن توئیت اینطور بود: «کتاب دَن آرام شولوخف را خوانده ام که کتاب خوبی است اما کتاب گذر از رنج ها از الکسی تولستوی در به تصویر کشیدن انقلاب بهتر است.»

و همه اینها به جز کتاب هایی است که مقام معظم رهبری بر آنها تقریظ و یادداشتی می نویسند که با انتشار آن یادداشت، کتاب ها پرفروش هم می شود. امسال چند روزی پیش از نمایشگاه، تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب خاطرات «آن بیست و سه نفر» منتشر شد که همین، باعث فروش فوق العاده این کتاب در نمایشگاه شد، طوری که غرفه داران انتشارات سوره مهر می گفتندهیچ روزی کمتر از 800 نسخه از این کتاب نفروخته اند. عددی که گاهی کل تیراژ یک کتاب در بازار نشر ماست.