اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شاخص نسبت بهای مسكن به درآمد خانوار,خانوارهاباید بتوانند با پنج سال پس‌انداز برای خود مسكن تهیه كنند.



 

 

 خانوارها باید بتوانند با پنج سال پس‌انداز

 

قیمت مسكن باید متناسب با درآمد افراد باشد و به‌طور معمول خانوارها باید بتوانند با پنج سال پس‌اندازبرای خود مسكن تهیه كنند.

 

احمدرضا سرحدی ـ كارشناس مسكن ـ‌ در گفت‌وگو با خبرنگار مسكن خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار كرد: در كشور ما با سال‌های طولانی پس‌انداز امكان خانه دار شدن فراهم است چراكه قیمت مسكن بسیار بالا است و تسهیلاتی هم كه پرداخت می‌شود سهم چندانی از بهای مسكن را پوشش نمی‌دهد و این امر باعث شده افراد به اجاره نشینی روی بیاورند.

 

وی گفت: اگر متوسط حقوق را 700 ـ 600 هزار تومان در نظر بگیریم، با توجه به هزینه‌های موجود افراد زودتر از 50 سال امكان صاحب خانه‌دار شدن را ندارند و این امر باعث شده افراد به حاشیه شهرها و یا بازار استیجار هدایت شوند.

 

سرحدی با اشاره به اینكه در برخی كشورها تا 90 درصد بهای مسكن را تسهیلات پرداخت می‌كنند، اظهار كرد: اقساط این وام‌ها در حد اجاره بها است.

 

این كارشناس مسكن با بیان اینكه شاخص بهای مسكن به درآمد خانوارها در برنامه سوم مطرح شده بود، اضافه كرد: آن چیزی كه درباره مسكن در كشور مطرح است دو بخشی بودن آن است به این صورت كه یك بخش تابع بازار و سوداگری است كه اكنون هم در ركود به سر می‌برد و رغبتی به سرمایه‌گذاری و معاملات بازار ندارد.

 

وی بخش دیگر مسكن را بخش نیاز واقعی اعلام و خاطرنشان كرد: با سیاست‌هایی كه دولت در پیش گرفته طرح مسكن مهر می‌تواند جوابگوی بخش نیاز واقعی برای آن قشر جامعه باشد كه توان ورود به بازار را ندارند.

 

سرحدی با اشاره به اینكه دولت تمام توجه خود را صرف بخش دوم كرده است، اظهار كرد: اگر دولت به گفته‌های خود عمل كند طی دو سال آینده شاهد تعادل نسبتا خوبی در بخش مسكن خواهیم بود كه این امر بخش سوداگری را از بخش نیاز واقعی جدا خواهد كرد.

 

وی با اشاره به اینكه نیاز به مسكن از طریق طرح مسكن مهر جبران می‌شود، تصریح كرد: بخش سوداگری مسكن می‌تواند بازار مناسبی برای اقشار دهك‌های بالای جامعه باشد.

 

سرحدی با بیان اینكه به رغم ركود بازار مسكن، قیمت اجاره‌ها همچنان بالا است، اضافه كرد: اگر بنا باشد تسهیلات مانند گذشته پرداخت شود نمی‌تواند بخش اعظمی از قیمت ملك را پوشش دهد و در نتیجه وارد بازار دلالی می‌شود، همان‌طور كه شاهد بودیم وام‌های مسكن در بازار خرید و فروش می‌شد.

 

این كارشناس مسكن با تاكید بر این‌كه چنین وام‌هایی نمی‌تواند منجر به توانمند كردن افراد بی خانه برای خرید خانه شود، اظهار كرد: اگر تسهیلات در جهت تولید مسكن پرداخت شود و پس از ساخت به خریدار منتقل شود آنگاه می‌تواند كمك كننده باشد./ایسنا


ویدیو مرتبط :
سردرد های ناشی از مصرف مسكن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهای مسكن در ایران 10 برابر درآمد سالانه خانوار



اخبار,اخباراقتصادی,قیمت مسکن

در حالی هزینه خرید مسكن در ایران به 10 برابر درآمد سالانه خانوار افزایش یافته است كه این نسبت در بیشتر كشورها تا پنج برابر درآمد خانوار محاسبه می‌شود.

عقیده حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه وشهرسازی در گفتگو با تابناک ، دلیل این اتفاق را تقاضای سوداگرانه در سال‌های اخیر دانست.

او توضیح داد: مردم در سال‌‌های قبل یعنی در دوره رونق، به مسكن و اتومبیل به دید سرمایه نگاه می‌كردند، به همین دلیل مسكن از یك كالای مصرفی به یك كالای سرمایه ای تبدیل شده بود. این مساله سبب ایجاد تقاضایی سوداگرانه و در نتیجه قیمت‌هایی كاذب در بازار مسكن می شد.

عبده تبریزی با اشاره به اینكه 40 درصد تولید مسكن در تهران انجام می‌شد، خاطرنشان كرد: این میزان ساخت و ساز در حالی صورت گرفته است كه تنها 17 درصد از تقاضا در پایتخت وجود دارد. همین موضوع باعث شده، تعداد زیادی واحد خالی در تهران امروز وجود داشته باشد.

این كارشناس اقتصادی متذكر شد: متاسفانه این عدم توازن در تولید و مصرف به طرح جامع شهرها هم منتقل شده است. دلیل هم روشن است در كشورهایی كه تورم بالاست معمولا تمایل برای سرمایه‌گذاری در بخش مسكن بالا می‌رود. این مساله یعنی تبدیل مسكن به كالای سرمایه‌ای همواره خطر ایجاد حباب قیمت در بازار را به دنبال می‌آورد.

او در این شرایط به دولت توصیه می‌كند به جای ساخت مسكن ارزان به سمت خروج از ركود برود. مسكن برای افرادی كه مصرف‌كننده واقعی هستند یك كالای سرمایه ای بادوام است ولی مشكل وقتی ایجاد می‌شود كه افرادی غیر از مصرف كننده به مسكن به چشم كالایی برای پس انداز نگاه می‌كنند.

عبده تبریزی با تاكید بر اینكه دولت‌ها باید بكوشند تا مسكن به‌وسیله‌ پس‌انداز تبدیل نشود و به‌اصطلاح به تقاضای سوداگرانه نینجامد، اذعان كرد: برنامه‌ توسعه‌ بازار رهن در وزارت راه و شهرسازی كاملا جمع‌بندی شده است.


  اخبار  اقتصادی  - تابناک