اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سیگار در ایران ارزانتر از دیگر کشورهای دنیا



اخبار,اخبارا جتماعی , مصرف مواد دخانی

وی تصریح کرد: با توجه به نتیجه‌گیری مثبت این کشورها از اجرای این طرح لازم است در کشور ما نیز فکری در این زمینه صورت گرفته و قیمت سیگار افزایش یابد.

مجری برنامه دخانیات مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت:سیگار در ایران بعد از کشور اردن ارزانترین قیمت را در سطح جهان دارد، این در حالیست که قیمت سیگار با میزان مصرف آن ارتباط معکوس دارد و هرچه سیگار ارزانتر باشد مصرف آن بالاتر می‌رود.

ارسلان شیرزادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر در بسیاری کشورها از جمله کشورهای اروپایی سیگار با قیمت بالا عرضه شده و مالیات سنگینی بر روی آن اعمال می‌شود که همین امر تاثیر بسیاری در کاهش مصرف سیگار در این کشورها داشته و این در حالیست که متاسفانه در کشور ایران نه قیمت و نه مالیات سیگار هیچ کدام افزایش پیدا نمی‌کند.

وی تصریح کرد: با توجه به نتیجه‌گیری مثبت این کشورها از اجرای این طرح لازم است در کشور ما نیز فکری در این زمینه صورت گرفته و قیمت سیگار افزایش یابد.

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت استان کرمانشاه، گسترش مراکز مشاوره و ترک دخانیات را نیز یکی دیگر از نیازهای ضروری در جهت کاهش مصرف مواد دخانی عنوان کرد و افزود: در این مراکز افراد در زمینه چگونگی ترک سیگار مشاوره گرفته و لوازم کمک کننده در این زمینه مانند چسب و آدامس نیکوتین در اختیار آنها قرار داده می‌شود.

شیرزادی با اشاره به وجود پنج مرکز ترک دخانیات در استان طی سالهای گذشته، اظهار کرد: متاسفانه بر اثر تحریم آدامس و چسب نیکوتین این مراکز تعطیل شدند. در حال حاضر برنامه داریم که این مراکز را در تمامی شهرستانهای استان احیا کرده و چسب و آدامس نیکوتین مورد نیاز آنها را به نحوی، خریداری و در اختیار آنها قرار دهیم.

سن استعمال دخانیات به یازده سالگی رسید
شیرزادی به کاهش محسوس سن استعمال مواد دخانی در کشور اشاره کرد و افزود: متاسفانه طی سالهای اخیر سن شروع استعمال مواد دخانی در کشور از 17 تا 24 سال و حتی یازده تا 12 سال رسیده است.

وی، عوامل مختلفی را در این کاهش سن موثر دانست و اظهار کرد: متاسفانه فرهنگی که در بین جمع‌های دوستانه نوجوانان باب شده این است که با کشیدن سیگار احساس بزرگ بودن کرده و به نوعی سیگار کشیدن برای آنها ژست بزرگسالی محسوب می‌شود. استعمال سیگار توسط برخی شخصیت‌های سینمایی، شکیل شدن بسته‌های سیگار و تبیلغات غیرمستقیم سیگار از جمله علل دیگر کاهش سن استعمال دخانیات در کشور است.

شیرزادی تصریح کرد: کشورهای تولید کننده سیگار قطعا تمام تلاش خود را برای جلب مشتری به کار خواهند بست و متاسفانه شکیل بودن بسته‌های سیگار تولیدی آنها به حدی است که حتی در سالهای اخیر زنان را نیز مجذوب خود کرده است.

سیگاری‌ها بودجه یک سال وزارت بهداشت را دود می‌کنند
این کارشناس بهداشت به هزینه‌های سرسام آور تحمیلی سیگار به اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: به جرات می‌توان گفت هزینه‌های سالانه خرید سیگار و هزینه‌های درمانی عوارض آن، برابر با بودجه یک سال وزارت بهداشت است.

شیرزادی با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه مبارزه با مصرف دخانیات وظیفه اطلاع رسانی و افزایش آگاهی عمومی را در قالب برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها و چاپ پوستر و بنر برعهده دارد، افزود: همچنین اعمال قانون جامع کنترل دخانیات که استعمال دخانیات را در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی ممنوع می‌کند برعهده این وزارتخانه است.


 اخبار اجتماعی  -   ایسنا


ویدیو مرتبط :
امکان بازرسی همه کشورهای دنیا از ایران به استناد برجام!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران در میان کشورهای پر مصرف آب/ مصرف روزانه آب توسط هر فرد در کشورهای دنیا چقدر است؟



اخبار,اخباراجتماعی,میزان مصرف آب در ایران

 

 اخبار اجتماعی -  ایران در میان کشورهای پر مصرف آب/ مصرف روزانه آب توسط هر فرد در کشورهای دنیا چقدر است؟

  ایران از نظر مصرف روزانه آب توسط هر فرد در فهرست کشورهای پر‌مصرف دنیا قرار دارد.

مصرف نادرست منابع آبی در سال‌های اخیر سبب شده است تا حجم ذخایر این منبع حیاتی در دنیا کاهش یابد و کم‌آبی به یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای اقتصادی و اجتماعی بشر در دهه‌های آینده تبدیل شود.

به گزارش خبرآنلاین مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی با اشاره به مشکل کم‌آبی در دنیا اعلام کرده آب برای اقتصاد یک عنصر کلیدی است. تمامی صنایع از کشاورزی گرفته تا صنعت برق و صنایع تولیدی و توریسم نیاز به آب دارند تا بتوانند رشد را تجربه کنند.

درآمد صنایعی که مرتبط با آب هستند از 522 میلیارد دلار آمریکا در سال 2007 میلادی به بالغ بر هزار میلیارد دلار در سال 2020 میلادی می‌رسد و کمبود منابع آبی در دنیا می‌تواند زمینه را برای کاهش فعالیت اقتصادی این صنایع و به دنبال آن کاهش نرخ رشد اقتصادی فراهم کند.

صنایعی از قبیل صنعت ماهیگیری، صنعت انرژی و صنایع تولیدی و به خصوص کشاورزی بیشترین آسیب را در نتیجه بحران کم‌آبی متحمل می‌شوند و نتیجه این آسیب‌ها را می‌توان تنزل سطح درآمد اینها و به دنبال آن کاهش نرخ رشد اقتصادی کشور دانست. کشورهای در حال توسعه و صنعتی دنیا سال‌هاست این بحران را پیش‌بینی کرده‌اند و راهکارهایی را برای مقابله با آن در نظر گرفته‌اند ولی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه مطالعه برای مقابله با این مشکل سابقه طولانی ندارد.

ایران از نظر مصرف روزانه آب توسط هر فرد در فهرست کشورهای پر‌مصرف دنیا قرار دارد. بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد؛ در سال گذشته میلادی 3539 لیتر آب توسط هر فرد مصرف شد، این در حالی است که مصرف آب در کشور آمریکا 4247 لیتر به ازای هر نفر بوده است و در کانادا هر نفر 4022 لیتر آب مصرف کرده بود.

 

کشورهای کانادا و آمریکا از کشورهایی هستند که بیشترین منابع و ذخایر آبی را در دنیا دارند و مصرف سرانه آب در این کشورها هم بسیار بالاست ولی به دلیل پیش‌بینی‌هایی که در مورد کمبود منابع آبی در سال‌های آینده ارائه شده است، از هم‌اکنون تمهیداتی برای کاهش مصرف در صنایع و در بخش‌های خانگی در این کشورها اندیشیده شده است.

 اخبار,اخباراجتماعی,میزان مصرف آب در ایران

 اخبار اجتماعی -   خبر آنلاین