اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سید محمد خاتمی: اگر بخواهم به رهبری نامه بدهم، خودم مستقیماً انجام خواهم داد



  اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

سید محمد خاتمی: اگر بخواهم به رهبری نامه بدهم، خودم مستقیماً انجام خواهم داد/ نباید انتظار داشت فردی که بعد از این دولت می آید، مشکلات را یک شبه حل کند

در جامعه ما چرا این ظرفیت نبود؟ ما روشنفکران چه کار کرده ایم تا پایه های جامعه را محکم کنیم... شرایط حضور اصلاح طلبان به عنوان کاندیدا دادن چندان فراهم نیست، چشم اندازی هم برای فراهم آمدنش نمی بینم.

 انتخاب : حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی رییس جمهور سابق کشورمان گفت:خبر نامه نگاری بنده به رهبری با وساطت آقای هاشمی به کلی دروغ است.

 وی گفت: اگر بخواهم این کار را بکنم، خودم مستقیماً این کار را انجام خواهم داد. نه نامه ای نوشته شده و نه آقای هاشمی واسطه بوده است.

بخش هایی از گفت و گوی سید محمد خاتمی با تحریریه بازتاب، در پی می آید:

ما از اول هم گفتیم دلبسته به اصل انقلاب و نظامیم و نمی خواهیم این نظام از بین برود. اگر هم ناراحت و نگران هستیم، برای اینکه رفتارهایی که به نام نظام می شود، به نظام لطمه می زند. خیلی فرق می کند که کسی بگوید شما رفتارتان بد است، پس نظام بد است. ما می گوییم رفتارها بد است و این امر دارد به نظام لطمه می زند، این دو حرف است. این دو اصل است. آن کسی که برانداز است، می گوید اصل کار خراب است. ولی خیرخواهان می گویند جمهوری اسلامی با بعض سیاست ها و رفتارها ناسازگار است، ما به ارزش های نظام و جمهوری اسلامی اعتقاد داریم بعلاوه اینکه واقع نگریم.

اگر واقع نگر باشیم، این انقلاب، انقلاب عظیمی بوده، کسی نیامده دستورالعمل صادر کند که شاه برود و انقلاب بیاید. بلکه انقلاب در تاریخ ما حادثه ای بزرگ است. باید قبول داشته باشیم. معتقدیم دین می تواند حکومتی داشته باشد که آن معیارهایی که مورد نظر خدا و پیغمبر است، عملی شود و در عین حال جامعه ای آزاد، پیشرو و عقلانی داشته باشیم.

وقتی از جنبش اجتماعی و تاریخی سخن می گوئیم باید شاخص های آن را در متن جامعه پیدا کرد. اگر می گوئیم جامعه ما دموکراسی می خواهد اولا باید مشخص کنیم مراد ما از دموکراسی چیست؟ ثانیا دموکراسی مثل این نیست که ناگهان در جامعه مستقر شود و یک شبه همه دموکرات شوند! نه این طوری نیست، این مسائل شرایطی دارد. باید شرایط فرهنگی، اجتماعی و تاریخی خاصی پدید آید تا دموکراسی مستقر شود.

مردم ما از استبداد، استعمار، عقب ماندگی و عقب افتادگی بیزار شدند و بودند. اینها انگیزه حرکت هایی بوده که مردم کرده اند و در ایران کار بزرگی صورت گرفت. قانون اساسی مشروطیت با اختلاف چهار سال از ژاپن در صد و چند سال پیش تصویب شد. ولی ژاپن مسیر دیگری طی کرده ولی ما در ان ابتدا گرفتار هرج و مرج شدیم و بعد رضا خان آمد؛ بعد از شهریور بیست هم هرج و مرج شد و بعد کودتای 28 مرداد؛ در انقلاب اسلامی ابتدا آزادی ها وجود داشت، ولی هرج مرج و جنگ و ترورها موجی از سخت گیری ها را موجب شد، اصلاحات هم که فقط بازگشت به اصول اولیه انقلاب و خواست های تاریخی مردم بوده و الان این وضع پیش آمده؛ چرا؟

در جامعه ما چرا این ظرفیت نبود؟ ما روشنفکران چه کار کرده ایم تا پایه های جامعه را محکم کنیم تا آنچه می خواهد بدست بیاید بتواند پایدار شود و بسط یابد.

آنچه مورد نظر است این که حکومت ازآن مردم باشد و برآمده از اراده مردم باشد. منبع حکومت مردم باشند، حکومت را مردم روی کار بیاورند مردم بتوانند آن را جا به جا کنند و حاکمان در مقابل ملت مسؤول باشند و لوازمش عبارت است از آزادی بیان، آزادی اندیشه، آزادی نقد و نیز کارشناسی علمی و درک درست مسائل برای حل آنها و من بر این باورم که دین ما هم همین را می خواهد و البته قرائتی هم هست که به نام دین این ها را قبول ندارد و در نتیجه مردم را از دین زده می کند.

امام گفتند مشروعیت منتهی به رای مردم است. یک دید و رویکرد به دین می گوید اگر مردم نخواهند، نمی توان بر آنها حکومت کرد؛ دید دیگری هم می گوید انتخابات امر تزیینی و تشریفاتی است.

کارهایی که امروز انجام می شود، قصد خیر در آنها نیست و مردم هم می توانند تشخیص دهند.نباید انتظار داشت فردی که بعد از این دولت می آید، مشکلات را یک شبه می تواند حل کند. به خصوص اگر کارشکنی ها در برابر آن زیاد باشد.

آنچه ما باید بخواهیم، تغییر این وضعیت است.برای اینکه ما بتوانیم این فضا را تغییر دهیم، باید ارزیابی کنیم که آمدن یا نیامدن ما کدام مناسب تر است. البته آن طرف همه تلاش خود را می کند که نگذارد ما بیاییم.

خبر نامه نگاری بنده به رهبری با وساطت آقای هاشمی به کلی دروغ است. اگر بخواهم این کار را بکنم، خودم مستقیماً این کار را انجام خواهم داد. نه نامه ای نوشته شده و نه آقای هاشمی واسطه بوده است.

به هر حال هم دلمان برای کشور و مردم می سوزد و هم خطرات بزرگی جامعه و نظام و مردم را تهدید می کند.

با این روندی که هست، فقط یک راه وجود دارد. اینکه انتخابات آزاد و سالم و فراگیر برگزار شود؛ ما هم کمک می کنیم که مشکل حل شود./انتخاب



ویدیو مرتبط :
نامه ای برای سید محمد خاتمی عزیز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش به نامه سید محمد خاتمی به رهبری


ترقی گفت: هدف نامه‌نگاری خاتمی به رهبری برای بازسازی موقعیت اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده است. عضو حزب موتلفه گفت: اصلا‌ح‌طلبان با مهندسی کردن افکار عمومی جامعه و رسانه‌ای کردن اینگونه نامه‌ها سعی می‌کنند خودشان را بر نظام تحمیل کنند.

نسیم آنلاین: ترقی گفت: هدف نامه‌نگاری خاتمی به رهبری برای بازسازی موقعیت اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده است. عضو حزب موتلفه گفت: اصلا‌ح‌طلبان با مهندسی کردن افکار عمومی جامعه و رسانه‌ای کردن اینگونه نامه‌ها سعی می‌کنند خودشان را بر نظام تحمیل کنند.

حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه در خصوص اهداف نامه خاتمی به مقام معظم رهبری، گفت: اصلاح طلبان در طی یکسال فعالیت دولت یازدهم استراتژی عادی سازی فتنه و بازگشت سران فتنه به عرصه سیاسی کشور را با روش‌های گوناگون دنبال کردند و علیرغم اینکه طی مصوبه شورای عالی امنیت ملی کشور اخبار این افراد نباید در راس روزنامه‌ها و صفحه اول آنها باشد تا آرامش مورد نیاز جامعه بعد از فتنه تامین شود؛ متاسفانه روزنامه‌های اصلاح‌طلب برخلاف این مصوبه در طی این یکسال تلاش کردند که بازگشت این چهره‌ها را در عرصه سیاسی کشور عادی کنند و با شیب ملایمی دوباره این افراد را در عرصه تاثیرگذاری بازگردانند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در ادامه گفت: به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان برای بازگشت به قدرت و پیدا کردن پایگاه اجتماعی در داخل جامعه نیازمند مطرح کردن این چهره‌ها و زنده کردن آنها در کشور هستند و از آنجایی که مقام معظم رهبری تا به حال هیچ روی خوشی به فتنه و فتنه‌گران نشان نداده‌اند و بر ظلمی که این افراد در حق نظام روا داشتند تاکید کردند، متاسفانه عوامل فتنه هم هنوز اقرار و اعتراف به اشتباهات گذشته خودشان نکرده‌اند.

ترقی در پایان گفت: در نهایت به نظر می‌رسد اصلا‌ح‌طلبان با مهندسی کردن افکار عمومی جامعه و رسانه‌ای کردن اینگونه نامه‌ها سعی می‌کنند خودشان را بر نظام تحمیل کنند و در واقع با فضاسازی در جامعه از آرامش نظام سواستفاده کنند تا بتوانند موقعیت خودشان را برای انتخابات آینده بازسازی کنند.