اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سیدمحمد خامنه‌ای: كورش و فرزندش، توحید را گسترش دادند



گسترش توحید درایران,نقش ایرانیان در گسترش مكتب حقه تشیع,دولت های آریایی

سیدمحمد خامنه‌ای:
كورش و فرزندش، توحید را گسترش دادند

آیت الله سیدمحمد خامنه ای رئیس بنیاد ایرانشناسی با بیان اینكه در ایران قدیم، چه دولت های آریایی و چه دولتهای بومی ایرانی، همه پایه‌ گذار فرهنگ‌های غنی و تولید علم و هنر و نوعاً مروج توحید و اخلاق بوده‌اند گفت: كورش و فرزندش با جهاد فرهنگی به ظاهر نظامی خود، توحید را در بین‌النهرین و سومر و مصر و آتن گسترش دادند.

به گزارش ایرنا، ایران از زمان پیش از تاریخ یعنی قرن ها پیش از آنكه اولین تمدن ها درحوالی بین النهرین سر برآورند محل سكونت انسان ها بوده است.اولین بیانیه حقوق بشر در جهان متعلق به كوروش كبیر از پادشاهان ایرانی است. در طول دوره ساسانیان فرهنگ ایرانی،مناطقی بسیار فراترازمرزهای این امپراتوری را تحت تأثیر قرار داد.به طوری كه این تأثیر به اروپای غربی، آفریقا، چین و هند می‌رسد و نقش برجسته ای را در شكل دادن به هنر قرون وسطایی هم در اروپا و هم در آسیا ایفا می‌كند. بعد از ورود اسلام به ایران و آمیختن دو عنصر اسلامیت و ایرانیت، ادبیات، فلسفه، پزشكی و هنر ایرانی فرصت بروز و ظهور بیشتر یافتند و در طول این دوره، دانشمندان ایرانی یك عصر طلایی را به ایجاد كردند.

هویت ملی از جمله موضوعاتی است كه مورد تاكید مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله العالی) است و معظم له در تاریخ ۱۸ دی ۱۳۸۲ در دیدار اقشار مختلف مردم قم در این باره فرمودند: ملت ایران ملتی است مستقل، آزاد، هوشمند و به شدّت به هویّت ملی و اسلامی خود علاقه مند.در همین راستا، خبرنگار ایرنا، گفت وگوی مفصلی با آیت الله سیدمحمد خامنه‌ای از مبارزین پیش از انقلاب، عضو شورای تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی، رئیس بنیاد ایران شناسی و رئیس بنیاد حكمت اسلامی صدرا انجام داده است. محمود احمدی‌نژاد در ۱۷ تیرماه سال۱۳۹۲، طی حكمی آیت‌الله خامنه‌ای را به ریاست بنیاد ایران شناسی منصوب كرد. مصاحبه ایرنا با رئیس بنیاد ایران شناسی در زیر آمده است:

** به عنوان رئیس بنیاد ایران شناسی كه عهده‌دار معرفی ایران و بیان هویت ایرانی و ملی می‌باشد، تعریف شما از هویت ایرانی و ملی چیست؟
سرزمین ایران یكی از چند سرزمین انگشت‌شماری است كه پایه‌گذار تمدن بشری و موجب رشد و توسعه حكمت و اندیشه و علوم در سراسر جهان بوده‌اند و تمدن و دانش امروز جهان بویژه در غرب مرهون خدمات ایران و این چند كشور است و به همین دلیل ایران و این چند كشور كه از جمله هند و عراق و مصر و چین می‌باشند، حق بزرگی بر دنیای دیروز و امروز و فردا دارند.

 

غربی ها درباره نقش همه این چند كشور كتاب ها نوشته‌اند و شرح ها داده‌اند و معرّفی ها كرده‌اند اما وقتی به ایران كه به نظر ما نقش مادری همه تمدنهای قدیم را داشته، رسیدند به دلایلی سیاسی ـ كه در واقع به سبب شناخت واقعی آنها از قدرت فرهنگ ایران و ترس از هویت پیچیده و توفان زای تاریخی آن است ـ سعی در سكوت و مخفی كاری كرده‌اند و به جز كارویا اعتراف چند محقق ایران شناس یا باستان شناس غربی عمدتاً اهمیت نقش ایران و ایرانی را پنهان كرده اند و این به دلیل همان شناختی است كه از هویت و منش ملت ایران داشته ‌اند و همیشه از ستیز و مقاومت و قدرت پنهان ملی این ملت بزرگ بیمناك بوده‌اند و بویژه در این یكصد ساله اخیر كوشیده‌اند كه مردم ایران را از سابقه تاریخی با شكوهشان، چه در حوزه اسلام و چه پیش از اسلام، دور و غافل نگهدارند و به آنها تلقین كنند كه هویت و فرهنگ ملی ندارند و باید از فرهنگ غربی پیروی كنند ومستعمره فكری و فرهنگی آنها باشند.

علاوه بر اینها، هویّت هر كس، واقعیت و حقیقت اوست كه به سابقه تاریخی و نقش گذشته و امروزی او مربوط می‌شود، و اگرچه تعلق به سرزمین و مرزهای جغرافیایی هم در هویت ملل مؤثر است ولی عمده هویت انسان چه فردی و چه ملی، بسته به مرزها و قلمرو فرهنگی و اعتقادی او از یكطرف و از طرف دیگر كاركرد و نقش او در خدمت‌رسانی به بشریت و جوامع دیگر است. مثلاً امروز به ظاهر، مردم ما علوم را از غرب فرامی گیرند ولی مایه اصلی این علوم را غرب (اروپا و بویژه ایتالیا و فرانسه قرون وسطی) از مسلمانان اندلس (اسپانیای كنونی) گرفته‌اند كه طبق تحقیق، بیشتر آنها از شیعیان و باطنیه اهل ایران بودند (غربیها به عمد یا به اشتباه آنها را اَعراب وانمود می‌كنند).

در ایران قدیم هم، چه دولت های آریایی و چه دولتهای بومی ایرانی (مثل عیلامی ها یا كاسپین های شمال یا تمدن های مانائی و نواحی مركزی در كاشان و كرمان) همه، پایه‌ گذار فرهنگهای غنی و تولید علم و هنر و نوعاً مروج توحید و اخلاق بوده‌اند. مثلاً كورش و فرزندش با جهاد فرهنگی به ظاهر نظامی خود، توحید را در بین‌النهرین و سومر و مصر و آتن (یونان) گسترش دادند و روحانیون آن زمان هم بزرگترین دانشمندان علوم مختلف و فیلسوفان عصر خود بودند.

همه این سوابق در هویت ملی هر ایرانی ثبت شده و وجود دارد و می‌شود به آنها افتخار كرد. نسبت فكری و روحی و فرهنگی ملت ایران همه به آن سوابق برمی گردد و از این روست كه شناسنامه تاریخی هر ایرانی، هزاران سال فرهنگ و سابقه درخشان را در خود دارد. در كشفیاتی كه اخیراً در حفاری های زاگرس مركزی انجام شد آثاری یافت شد كه متعلق به دوازده هزار سال پیش بود. پیش از شهر سوخته و ناحیه سیلك و نقاط دیگر را كه تا نزدیك ۱۰ هزار سال حدس میزدند، در آنجا تمدن وجود داشته و مردمی ساكن بوده‌اند و كشاورزی داشته‌اند.

این تاریخ را اگر با به اصطلاح قدیمی ترین تمدن ها مثل مصر پنج هزار سال، بین النهرین شش هزار تا شش هزار و پانصد سال و هند آریایی حدود چهارهزار تا چهار هزار و پانصد سال مقایسه كنید، سابقه تمدن ایرانی روشن تر می‌شود. ملت ایران به دلیل همین رشد فكری ایرانی و فرهنگ و هوش مثبتی كه داشت، زودتر از ملل دیگر اسلام را شناخت و حتی پیش از نفوذ لشگر مسلمین به ایران، اسلام را پذیرا شد و جای شگفتی ندارد اگر روحانیون زرتشتی آن زمان زودتر از مردم دیگر به اسلام روی آوردند كه مشهورترین آنها سلمان (روزبه) فارسی است كه خود او از طایفه مغان و از روحانیون بزرگ بود.
فرهنگ و معارف اسلامی، شتاب و رشد شعور عالی ایرانی ها را بیشتر كرد و اتفاقی نیست اگر می‌ بینیم بزرگترین فیلسوفان و دانشمندان و پزشكان و منجمان تاریخ اسلام همه ایرانی هستند وبیشترین قرآن‌شناسان و حدیث‌شناسان و پایه‌گذاران ادبیات عرب هم ایرانی می‌باشند.

** نقش ایرانیان در گسترش مكتب حقه تشیع را تا چه حد موثر می‌دانید؟
مردم هوشمند و فرهنگ‌ مدار ایرانی در برخورد با اسلام از یك طرف و با جریانهای اجتماعی سیاسی بعد از پیامبر از طرف دیگر، به این نتیجه رسیدند كه بر اساس نص و اشارات قرآنی، اطاعت از پیامبر، اطاعت از خداست و پیروی از آن حضرت واجب است و جانشینی پیامبر بعد از او باید با نصب و تعیین پیغمبر باشد و مراجعه به آراء اشراف شهر مدینه و حتی مراجعه به افكار عمومی و رفراندوم تمام مسلمین هم درانتخاب و نصب جانشینی غیر آنچه كه پیامبر منصوب كرده مؤثر و جایز نیست.

از اینرو تقریباً تا دوران امویها و حكومت اعراب اموی و عباسی در ایران تا عمق خراسان و نواحی شرقی،مردم ایران تشیع رابه عنوان اسلام اصل یا ارتدوكس پذیرفتند و پیرو اهل بیت(ع) شدند و بعد از آنكه حكومتهای اموی و عباسی برای جلوگیری از تحركات سیاسی-نظامی پنهانی شیعه (اسماعیلیه و غیر‌اسماعیلیه) به شدت به تبلیغ علیه شیعه پرداختند؛ در سراسر ایران، طوایف و گروه های مخالف حكومت، جسته گریخته با حكومتهای محلی اعراب به معارضه و جنگ پرداختند كه به غلط به آنها «شعوبیه» نام داده‌اند و گر چه شیعه بعدها به مصر و شمال آفریقا و یمن رفت ولی ایران همچنان پایگاه شیعه و مقاومت در برابر خلفای اموی و عباسی باقی ماند و حتی آنرا به شبه قاره و نقاط دیگر هم گسترش داد.

** ایرانیت و اسلام هر دو، متقابلاً خدمات و تأثیرات قابل ‌توجهی بر یكدیگر داشتند. ضمن تشریح این خدمات، به نظر شما حذف ایرانیت از اسلام و بالعكس، به توسعه و گسترش جریانهای افراطی و تك بعدی كمك نمی كند؟
«ایرانی بودن» یعنی آلیاژی از «میراث فرهنگ و تاریخ ایران، با عقیده و فرهنگ اسلامی» و درهم جوشیده اند و این تركیب، یك فرهنگ غیر‌قابل تجزیه بوجود آورده كه تفكیك آنها قطعاً به هویت ایرانی صدمه میزند و جای پایی برای نفوذ و دخالت دشمنان سیاسی اسلام و ایران باز می‌كند و در این باره باید مراقب بود.


اسلام همه كمالات را چه از جهت جهان ‌بینی و چه در ابعاد حقوقی و مدیریت اجتماعی و چه در جنبه اخلاقی و تربیتی با خود داشت و حتی یك جامعه نیمه وحشی اعراب حجاز و اطراف آنرا توانست در مدت كوتاهی جهل‌زدایی كند و به مدارج عالی فرهنگی و اعتقادی برساند. اما همین اسلام وقتی به ایران رسید، اوج فرهنگ باستانی ایرانی به قدری بود كه توانست ضمن استفاده‌ شایان از اسلام و فرهنگ آن، پیرایه‌هایی در زمینه‌های مختلف به آن بیافزاید و به تفسیر مجملات فرهنگ اسلامی و گسترش عرفان و معارف آن بپردازد و معارف اسلامی را با جان و دل خود بیامیزد؛ توجه ایرانیان به اهل بیت‌ (ع) هم بدلیل سرچشمه و پر‌فیض بودن آنها برای ایرانیان هوشمند و پرسشگر بود.

 

بنابرین، نه به نفع مردم ایران دوست و وطن دوست است كه فرهنگ و تاریخ خود را مستقل از اسلام بجویند و نه به سود طرفداران اسلام است كه به توهم دفاع از اسلام، به سوابق پر مجد و عظمت و توحیدی و اخلاقی غنی ایران باستان حمله كنند. هر یك از ایندو برداشت غلط است و افراط و تفریط در این باب، سبب آسیب‌رسانی به هویت ایرانی و اسلامی امروز ما خواهد شد و به نفع دشمنان تمام می‌شود. یكی از ابزارهای دوران سلطه انگلیس و رضا شاه برای نفوذ در ایران و سلب و خلع هویت ملی مردم، دور كردن آنها از اسلام بود به صورت تبلیغ یك طرفه تاریخ و فرهنگ ایران باستان و حتی وارث او یعنی شاه منفور هم خود را وارث كورش معرفی كرد تا اثر عمیق اسلام در ایران را كمرنگ نشان دهد.

**نقش و جایگاه بنیاد ایران‌شناسی را در شناخت بیشتر ابعاد مجهول تاریخ و هویت ایرانی چگونه می‌بینید و برنامه شما در این راستا چیست؟
تا زمان تأسیس بنیاد ایران‌شناسی، فعالیت هایی كه برای معرفی ایران بویژه در دوره باستان انجام میشد پراكنده و در مراكز مختلف بود و گاهی كارهای موازی و مكرر هم در دو مركز مختلف انجام میشد. از این رو،تأسیس یك مركز تخصصی به شرط آنكه فعال و پیشرو باشد و در‌جا نزند،ضروری می‌نمود و ابتكار مرحوم آقای حسن حبیبی در تأسیس این بنیاد بجا و قابل تحسین است.


ایران‌شناسی را نباید همان تاریخ ایران و تاریخ نگاری محض دانست بلكه باید علاوه بر آن، همه ابعاد فرهنگی و تمدن ساز آنرا هم موضوع و محور معرفی ایران قرار داد، از جمله تاریخ هنر، زبان‌شناسی، باستان‌شناسی و دین‌ شناسی و حتی نژادشناسی و بوم‌شناسی و یا حتی بخشی از مطالعات باید درباره روانشناسی اجتماعی ملل قدیم و شناخت شكل جوامع و علل جنگهای آن دوران باشد تا شناخت ما از ایران قدیم كامل شود.

در تاریخ تمدن ایران، زوایای مبهمی وجود دارد كه بخشی از آن مربوط به حكومت های بومی ما‌قبل ورود آریاییها به ایران و هند است و بخشی مربوط به نحوه و تأثیرهای آریایی ها در فرهنگ و تمدن قدیم ایران و هند است. دین‌شناسی تطبیقی هم از یكطرف و مطالعات دقیقتر در دین و فلسفه زرتشت از طرف دیگر جزء نیازهای تحقیقاتی امروز ایران است كه خوشبختانه بنیاد حكمت اسلامی صدرا در یك دهه اخیر به بخشی از این تحقیقات پرداخته كه در آینده در دسترس محققان قرار خواهد داد.

یكی از بخش های مهم ایران‌شناسی، شناخت و پژوهش و معرفی تاریخ فلسفه و علوم در ایران قدیم است كه چندان به آن توجه عمیق نشده بود و متأسفانه بیشتر ـ اگر نگوییم همه ـ تحقیقاتی كه در ایران‌شناسی شده و یا درباره تاریخ تفكر فلسفی یا شناخت علوم یا هنر و ادبیات حتی فناوری در دوران باستان نوشته شده متعلق به بیگانگان است و با وجود بها دادن به فعالیتهای ذی قیمت باستان‌شناسان ایرانی در دهه‌های اخیر، عمده اطلاعات باستان‌شناسی ما هم توسط بیگانگان گردآوری شده است.

بنیاد حكمت اسلامی صدرا نزدیك به هشت سال است كه با همكاری استادان محترم تاریخ و فلسفه و باستان شناسان و پژوهشگران تاریخ تمدن و فرهنگ ایران به شناخت ریشه‌های تمدن ایران قدیم و تأثیر آن در تمدنها و حكومتهای مجاور (تا برسد به یونان قدیم) پرداخته و همت گماشته و امیدوار است كه با روش جدید و ابتكاری و علمی خود بتواند زوایای مبهم تاریخ در این زمینه‌ها را روشن سازد و در محافل ایران‌شناسی جهان حرف تازه و نكته جدیدی عرضه كند و با تكیه بر داده‌ها و داشته‌های ما، تمام مجهولات مربوط را كه برخی از آنها حتی مورد سؤال و تحقیق هم قرار نگرفته، كشف و معرفی كند.

البته این كاوشها منحصر به تاریخ ایران قدیم نیست، مجهولات بسیاری هم در تاریخ ایران بعد از اسلام هست كه از نظرها پنهان مانده و بنیاد حكمت اسلامی صدرا بدنبال تحقیق و شرح آنهاست. اگر خداوند متعال توفیق عطا فرماید و پشتیبانیهای دولتی مادی و معنوی ادامه یابد. امیدوار هستیم، پدیده جدید و چشمگیری در عرصه تاریخ تمدن و تفكر ایران حاصل شود و هویت تاریخی ایران و ایرانی را معرفی نماید. ان‌ شاء الله./ایرنا

 

 


ویدیو مرتبط :
تلاوت ترتیل امام خامنه ای (سوره توحید)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مقاله فوادصادقی‌درروزنامه‌جمهوری اسلامی/ انتقاد از اظهارات سیدمحمد خامنه‌ای



انتقاد از اظهارات سیدمحمد خامنه‌ای,فواد صادقی

انتقاد از اظهارات سیدمحمد خامنه‌ای

مقاله فوادصادقی‌درروزنامه‌جمهوری اسلامی

روزنامه جمهوری اسلامی در شماره امروز (سه‌شنبه) در یادداشتی انتقادی به قلم فواد صادقی سردبیر سایت «بازتاب امروز» از مواضع اخیر آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای انتقاد کرد. این یادداشت را در ادامه بخوانید:

جناب سیدمحمد خامنه‌ای، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اخیرا در مصاحبه مشروحی، درباره كاندیداتوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار نظر فرموده‌اند.

هرچند فهم سناریوی پیچیده كه ایشان برای اثبات به مصلحت نبودن كاندیداتوری رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تبیین كرده اند، از فهم عقل بنده و امثال بنده خارج است.

اما با توجه به آن كه ایشان در بخشی از مصاحبه خود به ماجرای مك فارلین اشاره كرده و آن را خیانت هاشمی به امام و رهبری دانسته‌اند، خالی از لطف نیست كه به سوابق این موضوع اشاره كنیم.

آقای سید محمد خامنه‌ای در این مصاحبه اظهار كرده است: اسلام نسبت به دو چیز حساسیت فراوان دارد یكی "نفاق"كه قرآن آیات بسیاری را درباره طرد و مجازات منافق آورده و دیگری "خیانت". خیانت درجاتی دارد و خیانت به جامعه و ملت (امّت) بزرگترین اقسام خیانت است.

امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید: "و انّ اعظم الخیانه خیانة‌الامّه واعظم الغشّ غشّ الائمه"یعنی بزرگترین خیانت، خیانتی است كه به جامعه و امت بشود و بزرگترین فریبكاری و ناراستی،‌فریب رهبران است.

نمونه خیانت به رهبر و امام، واقعه مك فارلین است، كه خود آنها با تمهیداتی نزدیك به یك سال، معاون رئیس‌جمهور آمریكا را با وعده موفقیت به ایران آوردند و از طریق تشریفات فرودگاه از او پذیرایی و به هتل بردند و با او در آنجا ملاقات و به وسیله مترجم مشخص و معروفی مذاكره كرده و هدایا را رد و بدل كردند، ولی پس از افشاگری و كشف آن از طریق جراید لبنان به امام(ره) وانمود كردند كه آن آمریكایی كه یك مقام عالی دولت آمریكا بود به صورت احمقانه‌ای به ایران آمده و تیرش به سنگ خورده و برگشته و این را یك پیروزی وانمود كردند.

این عمل مصداق صریح همان "غش‌ّالائمه" بود. اما بازخوانی ماجرای مك فارلین نشان می‌دهد اظهاراتی كه امروز آقای سید محمد خامنه‌ای درباره این واقعه برزبان آورده، موضوع جدیدی نیست و ایشان ۲۷ سال قبل نیز دقیقا همین موضع را درباره ماجرای مك فارلین داشته است و اتفاقا به عنوان نماینده دوره دوم مجلس شورای اسلامی نیز این موضع خود را به همراه هفت نفر دیگر از نمایندگان در سوالی سرگشاده از وزیر وقت خارجه كه قبل از طرح در مجلس شورای اسلامی در روزنامه رسالت مورخ ۲۹ آبان ۱۳۶۵ چاپ شده است، پرسیده‌اند.

همان گونه كه در متن سوال مذكور آمده است، این نمایندگان موضوع را قبل از طرح سوال به صورت شفاهی از دكتر ولایتی، وزیر وقت امورخارجه پرسیده‌اند و وی به آنها توضیح داده است كه مساله مك فارلین تحت نظارت آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی و جانشین فرماندهی كل قوا پیگیری می‌شود، اما آنان به طرح سوال به صورت سرگشاده اقدام كرده‌اند.

متن كامل طرح سوال بدین شرح است:

سوال ۸ تن از نمایندگان مجلس از وزیر امور خارجه

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

احتراما تقاضا دارد به وزیر محترم امور خارجه ابلاغ گردد تا طبق اصل ۸۸ قانون اساسی در مهلت مقرر در مجلس حاضر و به سوالات ذیل پاسخ دهند:

۱- با توجه به این كه وزارت امور خارجه عهده‌دار اجرای سیاست خارجی جمهوری اسلامی است و تعیین خط مشی با مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی است، در رابطه با جنجال تبلیغاتی اخیر از داخل و خارج كشور در خصوص ارتباط با دولت آمریكا اعلام دارند كه این ارتباط در چه سطحی صورت پذیرفته است.

۲- نظر به این كه مجلس شورای اسلامی هیچ گونه اطلاعی از این فعل و انفعالات نداشته اند، اعلام دارند چه مقامی یا مقاماتی تصمیم به این تماس و ارتباط گرفته‌اند.

۳- شنیده می‌شود افرادی خارج از كادر وزارت امور خارجه با هیات آمریكایی تماس گرفته و مذاكره نموده اند، لطفا اعلام دارید كه این افراد ماموریتی از جانب وزارت امور خارجه داشته‌اند یا خیر و در صورتی كه پاسخ منفی باشد، مجوز قانونی تماس و ارتباط افراد مذكور كدام است؟

۴- جریان سفر هیات آمریكایی به ایران به چه صورت و با چه كیفیتی صورت پذیرفته و چه كسانی در ایران با آنها مذاكره نموده، محور مذاكرات چه بوده و مذاكرات به چه تصمیماتی منجر گردیده است.

۵- ضمنا موضوع قبلا با وزیر محترم امور خارجه در میان گذاشته شده و پاسخ مشار الیه مقنع نبوده است.

سید احمد حسینی سیرجانی - جلال الدین فارسی - نیكروش- سید محمد خامنه‌ای - موسویان - حسنعلی النجفی رهنانی - فهیم كرمانی (با سوال بند چهارم موافقم) - اسرافیلیان

جناب آیت‌الله سیدمحمدخامنه‌ای كه اكنون معتقد است عملكرد هاشمی در موضوع مك فارلین خیانت به امام و رهبری و مصداق نفاق بوده است، بد نیست به بیانات امام خمینی(ره) كه دقیقا بلافاصله پس از انتشار طرح سوال ایشان و هفت همفكرشان ایراد شد، مراجعه كنند و دریابند كه از نظر امام كدام عمل خیانت و نفاق بوده است؟ مدیریت موضوع مك فارلین از سوی هاشمی رفسنجانی یا طرح سوال سرگشاده از سوی این هشت نفر:

بیانات امام خمینی در ۲۹ آبان سال ۱۳۶۵:

من نمی‏خواهم در این روز مبارك اسباب افسردگی اشخاص بشوم، لكن می‏خواهم عرض كنم چرا این قدر ما عقب افتاده هستیم؟ چرا ما باید به واسطه اغراض نفسانیه این قدر خودمان را ببازیم؟

چرا باید وقتی كه دنیا به تزلزل درآمده است برای این بی‏اعتنایی ایران به كاخ سفید و سیاه، چرا ما باید توجیه كنیم مسائل آنها را؟ چرا ما باید این قدر غربزده باشیم یا شیطانزده؟

من هیچ توقع نداشتم از بعض این اشخاص، ولو بعضیشان در نظر من پوچ ‏اند، لكن از بعضی از این اشخاص كه سابقه دارند هیچ توقع نداشتم كه در این زمان كه باید فریاد بزنند سر امریكا، فریاد می‏زنند سر مسئولین ما!

چه شده است؟ شماها چه‏تان است؟ چه كردید شماها؟ شماها چرا باید تحت تأثیر تبلیغات خارجی واقع بشوید یا تحت تأثیرات نفسانیت خودتان؟ در یك همچون مسئله مهمی كه باید همه شما دست به هم بدهید و ثابت كنید به دنیا كه ما وحدت داریم، وحدت ما این طور شده است و در روزی كه هفته وحدت است چرا شماها می‏خواهید تفرقه ایجاد كنید؟

چرا می‏خواهید بین سران كشور تفرقه ایجاد كنید؟ چرا می‏خواهید دو دستگی ایجاد كنید؟ چه شده است شما را؟ كجا دارید می‏روید؟ این تذهبون؟ من نمی‏توانم كه آن طوری كه می‏خواهم، با شما صحبت كنم و نمی‏خواهم در روز عید رنجش برای شما پیدا كنم، لكن شما انصاف بدهید كه در یك همچو وقتی، وقت یك همچو اموری است؟! وقت یك همچو تأییدی است از كاخ سفید؟ وقت یك همچو تأییدی است از ریگان؟

لحن شما در آن‏ چیزی كه به مجلس دادید، از لحن اسرائیل تندتر است، از لحن خود كاخ‏نشینان آن جا تندتر است. شما چه شده است این طور شدید؟ شما كه این نبودید بعضیتان. من بعضیتان را می‏شناسم، شما این طور نبودید. من امیدوارم كه شما باز توجه كنید به مسائل، توجه كنید به دنیا، توجه كنید به خودتان، توجه كنید به قدرت خودتان. نشكنید این قدرت را، گرچه شماها نمی‏توانید، لكن نباید یك همچو كاری در ایران بشود. من نمی‏خواهم دل شما را بشكنم، لكن شما دل ملت ما را نشكنید، شما دل مسئولین ما را نشكنید، شما هی تندرو و كندرو درست نكنید، دودستگی ایجاد نكنید، این خلاف اسلام است، خلاف دیانت است، خلاف انصاف است، نكنید این كارها را.

من امیدوارم كه خدای تبارك و تعالی به همه ملت ما سلامت و سعادت عنایت كند، و دوستان ما را به خود بیاورد و كسانی كه می‏خواهند تفرقه ایجاد كنند، ان‌شاء اللَّه، خدا هدایتشان كند و خدای تبارك و تعالی شرّ اشرار را از سر این كشور كوتاه كند. 

البته احتمالا منظور امام از عبارت اینكه برخی از امضاكنندگان نامه"پوچ اند"جناب سید محمد خامنه‌ای نبوده است، اما امام خمینی به صراحت این اقدام را تفرقه افكنی، تایید آمریكا، تندتر از اسرائیل، خلاف اسلام و خلاف دیانت ارزیابی كرده‌اند و پس از این عبارات هم تصریح كرده‌اند كه به دلیل مصادف شدن با عید میلاد رسول خدا(ص) و هفته وحدت نمی‌خواهند آن طوری كه لازم است، با این گروه برخورد كنند واز شكستن دل آنها صرف نظر كرده‌اند.

اكنون جای این پرسش از جناب سید محمد خامنه‌ای وجود دارد كه آیا مواضع امروز وی، تكرار همان سوال ۲۷ سال پیش با لحنی به مراتب تندتر نیست و امام خمینی كه ۲۷ سال قبل در قبال آن سوال ملایم تر، آن گونه واكنش نشان داد، اگر امروز بود و این لحن و خطاب جناب سید محمد خامنه‌ای را می‌شنید، چگونه برخورد می‌كرد؟ 

در خاتمه توجه جناب سید محمد خامنه‌ای را به مواضع مكرر برادر ایشان، رهبر انقلاب، حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای جلب می‌كنیم كه بارها از جمله در خطبه‌های ۲۹ خرداد ۱۳۸۸، زندگی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را مجاهدت توصیف كرده‌اند.

اگر هاشمی رفسنجانی در موضوعی مانند مك فارلین اینچنین به امام و رهبری خیانت می‌كرد، رهبر انقلاب كه به مراتب بیش از ما و جناب سید محمد خامنه‌ای در جریان موضوع بوده اند، آیا چنین تاییداتی را كه درباره شخصیتی دیگر نداشته اند، ابراز می‌كردند؟

منبع:baharnews.ir