اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سیاست یارانه نقدی مردم را تنبل می‌کند/ برخی اتحادیه‌ها با تبانی قیمتها را بالا می‌برند



یارانه نقدی,رئیس کمیسیون برنامه,پرداخت یارانه نقدی

حجت الاسلام مصباحی مقدم:
سیاست یارانه نقدی مردم را تنبل می‌کند/ برخی اتحادیه‌ها با تبانی قیمتها را بالا می‌برند

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: بعضی از سیاستها مردم را تنبل می کند که می توان در این رابطه به پرداخت یارانه نقدی اشاره کرد.

به گزارش  مهر، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم ظهر پنجشنبه در بیست و دومین اجلاس سراسری نماز با اشاره به اینکه ذکر الهی و یاد خدا و محور قرار گرفتن خدا در زندگی منشاء خیرات و حل مشکلات است، اظهار داشت: باید کاری کنیم که زندگی بر محور یاد خداوند متعال شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه بخشی از یاد خدا در قالب نماز معنا می یابد، تصریح کرد: نماز است که موجب می شود انسان در هر زمان از شبانه روز به یاد خدا باشد.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه خداوند به گونه ای نمازهای یومیه را قرار داده که انسان در تمام شبانه روز به یاد خدا باشد، افزود: زندگی انسان بر اساس نماز و اوقات نماز پایه ریزی شده است.

نماز، کسب و کار را پاک و حلال می کند
حجت الاسلام مصباحی مقدم با بیان اینکه نماز، کسب و کار را پاک و حلال می کند، گفت: تعطیل کردن کسب و کار به منظور نماز خواندن باعث نیرو گرفتن انسان برای درست عمل کردن در کسب و کار می شود.
وی یادآور شد: در گذشته نیز مومنان و حوزه های علیمه بر اساس ظهر و مغرب ساعتها را کوک می کردند و مبنا و محور کارها زمان نماز بود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تنظیم کردن اوقات زندگی بر اساس اوقات نماز همان سبک زندگی اسلامی است، اظهار داشت: متاسفانه زندگی ماشینی و پرمشغله امروز مانع از این است که از این سبک زندگی چیزی بماند.

حجت الاسلام مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه کسی که به یاد خدا باشد سبک زندگی خاصی دارد، یادآور شد: چنین انسانی مطمئن به خداوند در تامین رزق و روزی است.
وی با بیان اینکه کسی که با تمام وجود در پی اقامه نماز است معتقد است که خداوند روزی را می رساند، گفت: چنین شخصی حرص نمی ورزد، حرام خواری نمی کند، غصب نمی کند و ربا خواری نمی کند.

در بازار اسلامی باید صداقت حاکم باشد
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بازاری که اعضا و اجزای آن مومنانی با سبک زندگی اسلامی هستند، سلامت اقتصادی حاکم بوده و احتکار، انحصار، گران فروشی و تبانی وجود ندارد.
حجت الاسلام مصباحی مقدم در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه سرمایه مادی، انسانی و اجتماعی سرمایه لازم برای فعالیت اقتصادی است، گفت: سرمایه اجتماعی به معنای یک نوع اطمینان خاطر در میان مردم در مورد فعالیت اقتصادی افراد است.

وی با بیان اینکه یکی از مبانی سرمایه اجتماعی وفای به عهد و پیمان است، اظهار داشت: امانت داری یکی دیگر از ارکان سرمایه اجتماعی است.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در بازار اسلامی باید صداقت حاکم باشد، افزود: صداقت حاصل ایمان به خدا و یاد او است.

10 شاخص سلامت اقتصادی در اسلام
حجت الاسلام مصباحی مقدم با برشمردن 10 شاخص سلامت اقتصادی در اسلام گفت: دخالت حداقلی دولت در اقتصاد یکی از شاخص های سلامت اقتصادی است.
وی با بیان اینکه دولت نباید در اقتصاد زیاد ورود پیدا کند و منابع اقتصادی را قبضه کند، تصریح کرد: قیمت را باید بازار تعیین کند و ضروری است که کسب و کار برای فعالان اقتصادی باز باشد و دولت برای آنها مانع ایجاد نکند و سر راه راه آنها قرار نگیرد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نقش دولت نظارت بر جریان کسب و کار و جلوگیری از برزو بیماری های اقتصادی است.
حجت الاسلام مصباحی مقدم جریان عدالت در فرآیند اقتصاد را یکی دیگر از شاخص های سلامت اقتصادی دانست و افزود: حاکمیت سود سرمایه گذاری از دیگر شاخص های سلامت اقتصادی است.

اتحادیه ها گاهی با تبانی قیمتها را بالا می برند
وی با اشاره به اینکه در مناسبات اقتصادی سود سرمایه گذاری و نه سود پول باید حاکم باشد، تصریح کرد: اگر سود پول بدون اینکه وارد تولید شود مورد استفاده قرار گیرد همان ربا می شود و این امر همان چیزی است که بر بانکهای کشور حاکم است.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود حاکمیت رقابت مثبت بر بازار را یکی دیگر از شاخص های سلامت اقتصادی دانست و اظهارداشت: رقابت منفی آن است که سرمایه گذارها به جان هم بیافتند و یکدیگر را حذف کنند.
حجت الاسلام مصباحی مقدم با تاکید بر  اینکه رقابت مثبت به معنای رقابت در عرضه خدمات است، یادآور شد: در بازار نباید تبانی حاکم باشد.

وی با بیان اینکه اتحادیه ها گاهی با تبانی قیمتها را بالا می برند، افزود: اگر اتحادیه ها نبودند چه بسا برای مردم بهتر بود.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی حاکمیت معنویت و اخلاق در اقتصاد را یکی دیگر از شاخص های سلامت اقتصاد دانست و افزود: حاکمیت شفافیت در بازار از دیگر شاخص هایی است که برای تحقق سلامت اقتصادی ضروری است.

بعضی از سیاستها مردم را تنبل می کند
حجت الاسلام مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه برقراری صداقت و وفای به عهد و پیمان از دیگر شاخص های سلامت اقتصادی است، اظهار داشت: بسیاری از پرونده های قضایی ناشی از بی صداقتی، دروغ و تقلب است که این امر شایسته بازار اسلامی نیست.

وی عشق به کار و کوشش را از دیگر شاخص های سلامت اقتصادی برشمرد و اظهار داشت: بعضی از سیاستها مردم را تنبل می کند که می توان در این رابطه به پرداخت یارانه نقدی اشاره کرد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پرداخت یارانه نقدی باعث شده که برخی از کارگرها دست از کار بکشند و به همان میزان یارانه ای که به حساب آنها واریز می شود بسنده کنند، افزود: سیاستها باید سیاستهای تشویق به کار و تولید بوده و تقویت کننده باشد نه اینکه پول بدهد.

حجت الاسلام مصباحی مقدم پیشتازی نسبت به دشمنان اسلام را از دیگر شاخص های سلامت اقتصادی دانست و گفت: جامعه اسلامی باید از نظر اقتصادی جامعه ای پیشتاز باشد./مهر

 


ویدیو مرتبط :
یارانه نقدی یا غیر نقدی؟بحث جالب و دیدنی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سیاست جدید دولت روحانی درباره یارانه نقدی


سیاست جدید یارانه‌ای دولت برای سال 94 با بن‌بستی که در پرداخت یارانه نقدی دولت را گرفتار کرده است، اعلام شد و قرار است در سال آینده هم همچنان دولت به همه خانوارها یارانه نقدی بپردازد و حذف پردآمدها از دریافت یارانه نقدی بایگانی شود.

خبرگزاری مهر: سیاست جدید یارانه‌ای دولت برای سال 94 با بن‌بستی که در پرداخت یارانه نقدی دولت را گرفتار کرده است، اعلام شد و قرار است در سال آینده هم همچنان دولت به همه خانوارها یارانه نقدی بپردازد و حذف پردآمدها از دریافت یارانه نقدی بایگانی شود.

دولت این روزها در حالی درگیر تدوین و نهایی کردن بودجه سال 94 کل کشور است که بر اساس قانون بودجه سال جاری، دولت مکلف به حذف دهک‌های پردرآمد یارانه بگیر از طریق شناسایی آنها بود و به نظر می رسید که این طرح در سال 94 در ادامه برنامه های سال 93 اجرایی شود.

اما دولت نه تنها نتوانست به تکلیف قانونی خود برای حذف ثروتمندان و پردرآمدها از دریافت یارانه نقدی در سال 93 اقدام کند، بلکه محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت روز گذشته اعلام کرد که یارانه نقدی به همه خانوارها در سال 94 پرداخت خواهد شد.

با این گفته سخنگوی دولت، برنامه دولت تدبیر و امید برای هدفمندی یارانه ها در سال 94 هم اعلام و مشخص شد که دولت فعلا برنامه ای برای حذف پردرآمدها از دریافت یارانه های نقدی ندارد و همچنین به نگرانی های برخی ها در این زمینه پاسخ داده شد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری توصیه کرد که خانواده‌هایی که می‌توانند بدون یارانه زندگی کنند به دولت اجازه بدهند که این منابع را برای اجرای طرح هایی مثل طرح تحول سلامت مجددا به جامعه برگرداند.

البته این موضوع در گذشته هم مطرح شد و دولت از طریق ثبت نام دوباره ای که انجام داد از مردم درخواست کرده بود که از ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی انصراف دهند که البته این امر چندان مورد اقبال مردم قرار نگرفت و همچنان دولت مجبور به پرداخت یارانه نقدی شد.

این در حالی است که حتی نمایندگان مجلس نسبت به عدم اجرای تکلیف قانونی دولت برای حذف دهک‌های پردرآمد یارانه‌بگیر انتقاد می کنند و تعلل دولت برای اجرای این برنامه و شناسایی افرادی که نیازی به یارانه نقدی دولت با توجه به کمبود منابع مالی تامین یارانه نقدی 76 میلیون متقاضی ندارد، اخیرا باعث انتقاداتی از سوی مجلس نسبت به عدم اجرای این تکلیف قانونی شده است.

از سوی دیگر با دستور اخیر رئیس جمهور مبنی بر اینکه وزارت تعاون ظرف دو ماه، دستگاه‌هایی که می‌توانند در تشکیل بانک اطلاعاتی همکاری داشته باشند را معرفی کند و به تأیید هیئت دولت برسد، به نظر می رسید که دولت می خواهد گام هایی را برای حذف پردرآمدها بردارد، اما با خبر روز گذشته نوبخت عملا خط بطلانی به این استنباط کشیده شد.

احمد میدری، معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تشکیل کمیته شناسایی خانوارها خبر داده و اعلام کرده است: این وزارتخانه بر اساس بانک اطلاعاتی پیشنهاداتی را به مجمع سازمان هدفمندی یارانه ها می دهد؛ البته با تشکیل بانک اطلاعاتی صرفاً بحث شناسایی و حذف یارانه‌بگیر پردرآمد را دستور کار نداریم.

پیش از این معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه هنوز به راهکاری برای حذف یارانه اقشار پردرآمد نرسیده‌ایم، برهمین اساس دولت به مدت طولانی یارانه‌ای را که دیگران بنا گذاشته‌اند، باید پرداخت کند و چاره‌ای جز آن ندارد، گفت: هم اکنون روشی که برای ارائه یارانه و شناسایی اقشار پردرآمد دولت می تواند اتخاذ کند، آن است که خود افراد یارانه بگیر را طبقه بندی کرده و یارانه آنها را حذف کند در حالی که ممکن است افرادی حذف شده که سطح درآمدی آنها کمتر از باقی ماندگان در لیست دولت باشد.

اسحاق جهانگیری ادامه داد: دغدغه اصلی دولت این است که بتواند به بهترین راهکار برای حذف دریافت یارانه بگیران پردرامد دست یابد و هر وقت به این راهکار برسد و از آن اطمینان لازم داشته باشد که افراد یارانه بگیر حذف شده، سطح درآمدی بالاتری از مشمولان دریافت یارانه دارند، حتما این کار را صورت خواهد داد.

اما علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی چندی پیش از شناسایی اغنیا طی ماه‌های آتی خبر داد و گفت: تا پایان سال تصمیم‌گیری‌ها بر اساس شناسایی خانوارها انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه یارانه نقدی پردرآمدها در آینده نزدیک حذف خواهد شد، گفت: یکی از مشکلاتی که در بخش یارانه‌های نقدی با آن روبه‌رو هستیم ضعف در شناسایی خانوارهاست که قرار شده بانک اطلاعاتی با همکاری دستگاه‌ها تشکیل شود و به‌طور حتم ظرف ماه‌های آتی درصد خطاها کاسته خواهد شد و در این صورت می‌توانیم تعداد دقیق نیازمندان و افرادی را که باید به آنها یارانه تعلق گیرد، شناسایی کنیم.

ربیعی ادامه داد: در گذشته به‌دلیل فقدان بانک اطلاعات به تمامی مردم یارانه تعلق می‌گرفت اما با تشکیل بانک اطلاعات این مشکل برطرف خواهد شد و تا پایان سال تصمیم‌گیری‌ها بر اساس شناسایی خانوارها انجام می‌گیرد ضمن اینکه ما نمی‌خواهیم بی‌عدالتی با تصمیم‌گیری‌های‌مان همراه شود.

وی در عین حال با اعلام اینکه 5 تا 6 میلیون فرد پُردرآمد داریم که میزان ثروت آنها با میزان ثروت پولداران یا ثروتمندان در کشورهایی مثل آمریکا چندان تفاوتی ندارد، گفت: ما در اجرای برنامه یارانه 7 میلیون نفر فقیر را شناسایی کرده‌ایم؛ ضمن اینکه در آینده‌ای نزدیک میزان این 7 میلیون نفر به 10 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که وزیر اقتصاد چندی پیش از نهایی شدن شناسایی 10 میلیون نفر از اغنیا و ثروتمندان به منظور حذف یارانه نقدی آنها خبرداده و اعلام کرده بود که این افراد به زودی و آرام آرام از فهرست یارانه بگیران حذف می شوند و لیست جدید یارانه بگیران به زودی نهایی می شود.

طیب نیا گفته است: برای اجرای تکلیف مجلس به منظور حذف یارانه بگیران ثروتمند، کمیته‌ای در ستاد هدفمندی یارانه‌ها با محوریت وزارت رفاه تشکیل شده تا برای اجرای کامل طرح هدفمندی یارانه‌ها اقدام لازم را صورت دهد.