اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سیاست وزارت بهداشت اعلام شد: "تشویق زاد و ولد" / وزیر: هر خانواده باید حداقل 2 تا 2.5 فرزند داشته باشد



سیاست وزارت بهداشت اعلام شد: "تشویق زاد و ولد" / وزیر: هر خانواده باید حداقل 2 تا 2.5 فرزند داشته باشد

برای این کار در حدودی که در دست وزارت بهداشت است تلاش می‌کنیم، اینکه ازدواجها زودتر صورت بگیرد جزء‌ سیاستهای تشویقی وزارت بهداشت است و اینکه بعد از ازدواج، خانواده‌ها زودتر فرزنددار شوند هم جزء سیاستهای تشویقی وزارت بهداشت است و همه اینها را با توجه به سلامت خانواده و سلامت و بهداشت وران جامعه تعقیب می‌کنیم.

فارس: مرضیه وحید دستجردی درباره سیاست جمعیتی وزارت بهداشت توضیح داد: سیاست جمعیتی وزارت بهداشت همان سیاستهای کلی نظام و سیاستهای مقام معظم رهبری است، یعنی جلوگیری از محدودیت جمعیت و در واقع افزایش جمعیت.

وی افزود:‌ در واقع آنچه ما در وزارت بهداشت انجام می‌دهیم، اجرای برنامه سلامت باروری است. سیاست وزارت بهداشت به صورت واضح و روشن افزایش جمعیت است زیرا نرخ رشد جمعیت کشور به تدریج دارد پایین و پایین تر می آید و باید آن را جبران کنیم.

وزیر بهداشت درباره میزان رشد جمعیت کشور گفت: نرخ رشد جمعیت کشور الان حدود 1.3 تا 1.4 است و باید حتماً بالا برود به طوری که حداقل به رشد 2 درصد برسیم و البته در این مسیر علاوه بر سیاست افزایش جمعیت سیاست وزارت بهداشت تأمین سلامت خانوار و باروری است.

وحید دستجردی ادامه داد:‌ سیاست وزارت بهداشت این است که سلامت مادران، کودکان و سلامت باروری تأمین شود و دقیقاً در این مسیر برنامه‌ریزی داریم که البته امیدواریم بودجه‌های مناسبی برای این کار در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که فرمول رشد 2 درصدی جمعیت ، به معنای داشتن چند فرزند در هر خانواده است، گفت: یعنی هر خانواده حداقل باید به طور متوسط 2 تا 2.5 فرزند داشته باشد.

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که وزارت بهداشت برای اجرای این سیاستهای چه برنامه های عملی دارد توضیح داد: برنامه های پیشگیری از بارداری در وزارت بهداشت به کل برداشته شده است، هیچ روش کنترلی دیگر در وزارت بهداشت وجود ندارد و بر عکس سیاستهای جدید جمعیتی وزارت بهداشت تشویق به زاد و ولد بیشتر است که برای آن فرهنگ سازی می‌کنیم.

وی گفت: برای این کار در حدودی که در دست وزارت بهداشت است تلاش می‌کنیم، اینکه ازدواجها زودتر صورت بگیرد جزء‌ سیاستهای تشویقی وزارت بهداشت است و اینکه بعد از ازدواج، خانواده‌ها زودتر فرزنددار شوند هم جزء سیاستهای تشویقی وزارت بهداشت است و همه اینها را با توجه به سلامت خانواده و سلامت و بهداشت وران جامعه تعقیب می‌کنیم..../فارس


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سیاست جمعیتی جدید وزارت بهداشت/ هر خانواده ایرانی باید ۵ تا ۶ فرزند داشته باشد



مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت,سیاست جمعیتی جدید وزارت بهداشت

سیاست جمعیتی جدید وزارت بهداشت/ هر خانواده ایرانی باید ۵ تا ۶ فرزند داشته باشد

سنگی افزود: برای اجرای هر چه دقیق تر منویات مقام معظم رهبری در افزایش جمعیت کشور از نظرات همه صاحبنظران و کارشناسان مرتبط بهره خواهیم گرفت و در همین راستا مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت دستورالعمل های جدیدی را در حال تدوین دارد.

رئیس جدید مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت گفت: رشد جمعیت کشور در زمان حاضر حدود ۱.۸درصد است که باید دو برابر و به حدود ۳.۶ تا ۳.۸ درصد برسد بر این اساس به طور متوسط هر خانواده ایرانی باید ۵ تا ۶ فرزند داشته باشد.

علی سنگی که امروز حکم خود را به عنوان رئیس مرکز سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت از معاون وزیر بهداشت دریافت کرد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود:‌ سیاست جمعیتی وزارت بهداشت در سالهای گذشته با محوریت تنظیم خانواده دنبال و نتایج موثری در کنترل جمعیت و کاهش موالید در کشور داشت.

وی گفت: ‌اما اکنون این سیاست عوض شده و بر اساس منویات مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش جمعیت و رشد موالید به سمت تشویق زاد و ولد و افزایش فرزندآوری تغییر می‌کند و بر این اساس طرحی از دو سال پیش در وزارت بهداشت تدوین شده که با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به عنوان کمیسیون اصلی و کمیسیون اجتماعی مجلس به عنوان کمیسیون فرعی در حال جمع بندی نهایی آن هستیم.

سنگی افزود: برای اجرای هر چه دقیق تر منویات مقام معظم رهبری در افزایش جمعیت کشور از نظرات همه صاحبنظران و کارشناسان مرتبط بهره خواهیم گرفت و در همین راستا مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت دستورالعمل های جدیدی را در حال تدوین دارد.

رئیس مرکز سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت با همکاری سایر ارگانها و نهادهای تأثیرگذار مانند صدا و سیما و خبرگزاریها برنامه‌های جدیدی را برای رسیدن به این هدف آرمانی دنبال می‌کند و به دنبال این هستیم که روند رشد جمعیت کشور به نرخ رشد معقولی برسد.

وی گفت: تلاش وزارت بهداشت این است که از کاهش رشد جمعیت که متأسفانه در سالهای اخیر رخ داده جلوگیری کند و برنامه کنترل جمعیت کشور را که قبلاً اجرا می شده است را اجرایی کند البته این برنامه اجباری نیست و افرادی که خودشان بخواهند جمعیت خانواده‌شان را کنترل کنند،روشهای جلوگیری از بارداری با هزینه خودشان برای آنها در کشور وجود دارد و کسی مانع آنها نمی‌شود.

سنگی افزود: هدف وزارت بهداشت این است که همزمان با افزایش نرخ رشد جمعیت شاخصها و دستاورهای مهمی که در سالهای گذشته در زمینه کنترل و کاهش مرگ و میر مادران و مرگ و میر کودکان زیر یکسال داشته‌ایم را هم حفظ کنیم.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش فارس که اکنون نرخ رشد جمعیت کشور چقدر است و باید به چه میزانی برسد پاسخ داد:‌ نرخ رشد حمعیت کشور اکنون زیر ۲ و حدود ۱.۸ درصد است که باید به حدود دوبرابر یعنی ۳.۶ تا ۳.۸که ایده آل است برسد و معنای آن این است که هر خانواده ایرانی به طور متوسط باید ۵ تا ۶ فرزند داشته باشد./فارس