اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سونامی طلا به سوی تصرف قله ۲۰۰۰؟



 

 

سونامی طلا به سوی تصرف قله ۲۰۰۰؟

 

 

بهای سکه به دنبال رکوردهای پی درپی قیمت طلا در بازار های جهانی و دست یافتن به سطح ۱۸۷۸ دلار، در حال عبور از مرز رویایی ۵۰۰ هزار تومانی است و انتظار می رود امروز قیمت انواع سکه با افزایش شدیدتر روبه رو شود.

بانک مرکزی که روز پنج شنبه بیش از ۹۰۰۰ تومان بر نرخ سکه بانکی افزوده بود، خود را به تبعیت از نرخ های بازار در سیر صعودی قیمت سکه همچنان ملزم می داند. تا جاییکه رییس کل بانک مرکزی روال جاری را عادی اعلام کرده است. در بازار ارز نیز دلار تا ۱۱۸۵ تومان بالا رفت. در حالی که قیمت طلا سطوح پیش بینی شده قیمت را خیلی زودتر از موعد فتح می کند، برخی از کارشناسان نسبت به حبابی شدن قیمت آن در جهان هشدار می دهند.

قیمت سکه در بازار روز پنج شنبه با ۴۰۰۰ تومان افزایش قیمت به ۴۹۴ هزار تومان رسید. نرخ ۴۹۶ هزارتومان نیز برای آن اعلام شده است. با افزایش قیمت سکه تا این سطح، طی ۵ ماه گذشته قیمت سکه با بیش از ۲۶ درصد افزایش از رقم ۳۹۱ هزار تومان بالا آمده است. در این مدت قیمت جهانی طلا ۳۱ درصد رشد نشان می دهد. قیمت طلا از ۱۴۳۴ دلار اوایل فروردین به رکورد ۱۸۷۸ دلاری بعد از ظهر روز گذشته رسیده است. جا ماندن نرخ رشد قیمت سکه از نرخ رشد بهای جهانی طلا، بیشتر به دلیل ثابت نگه داشته شدن قیمت دلار در ایران است.

متوسط قیمت دلار آزاد طی مدت مورد اشاره از ۱۱۲۵ تومان تا ۱۱۸۵ تومان تا روز پنج شنبه گذشته ترقی کرد که تنها ۳/۵ افزایش داشته است. در این مدت سیاست های کنترلی بانک مرکزی در بازار ارز و تلاش برای ناکام گذاشتن رانت خواران ارزی دلیل این وضعیت بوده است. در ۵ ماه گذشته مهمترین عوامل داخلی موثر در جهش قیمت سکه (بدون در نظر گرفتن علت اصلی كه افزایش ۳۱ درصدی قیمت جهانی طلا است) کاهش نرخ سود بانکی در قالب بسته سیاستی نظارتی سال ۹۰بانک مرکزی و همچنین اعمال مالیات بر ارزش افزوده سکه بوده است.

با افزایش یافتن قیمت طلا در بازار های جهانی تا رکورد های مورد اشاره و با احتساب قیمت دلار ۱۱۸۵ تومانی روز پنج شنبه، انتظار می رود قیمت سکه حداقل به محدوده ۵۱۰ هزار تومان برسد. وضعیتی که بانک مرکزی را مجددا مجبور به افزایش قیمت ها خواهد کرد. در غیر این صورت شعب منتخب بانک ملی به عنوان کارگزار فروش سکه بانک مرکزی، باید آمادگی بیشتری برای پاسخگویی به سیل خریداران سکه کسب کنند.

همچنین قیمت سکه طرح قدیم در بازار روز پنج شنبه با ۵۰۰۰ تومان افزایش ۵۰۵ هزار تومان فروخته شد و حتی قیمت آن از سوی برخی سکه فروشان ۵۱۰ هزارتومان هم اعلام شد.

نیم سکه و ربع سکه نیز با ۳۰۰۰ تومان و ۱۰۰۰ تومان رشد قیمت، به ترتیب به ۲۴۸ هزار تومان و ۱۳۱ هزارتومان رسیدند.

افزایش قیمت سکه های بانکی

سکه های بانکی نیز با انگیزه کاهش فاصله قیمت سکه ها با قیمت بازار، با افزایش قیمت مواجه شدند. بانک مرکزی قیمت سکه را ۹۳۶۰ تومان بالا برد و به ۴۸۸هزار و ۸۰۰ تومان رساند. نیم سکه با ۴۶۸۰ تومان و ربع سکه با ۲۰۸۰ تومان افزایش قیمت به ترتیب ۲۴۴ هزار و ۴۰۰ تومان و همچنین ۱۲۸ هزار و ۹۶۰ تومان تعیین شد.

بازار ارز

دلار آمریکا در بازار ۳ تومان گران شد و به ۱۱۸۵ تومان رسید. این در حالی است که قیمت مرجع آن بدون تغییر ۱۰۵۸۴ ریال اعلام شد. یورو نیز با ۵ تومان افزایش قیمت، ۱۷۱۰ تومان به خریداران عرضه شد. پوند انگلیس و صد ین ژاپن نیز هر یک با ۱۰ تومان افزایش قیمت به ترتیب به ۱۹۶۰ تومان و ۱۵۳۰ تومان رسیدند. از بازار ارز روز پنج شنبه خبر می رسد که اکثر مراجعه کنندگان به قصد خرید وارد بازار ارز شده بودند. چشم انداز بی ثباتی ها در جهان و اعلام نرخ تورم ۶/۱۹ درصدی در بازار داخلی مردم را به سوی طلا و ارزهای قوی تر دنیا ترغیب می کند.

قیمت های جهانی طلا

قیمت طلا در بازار ها جهانی روز پنج شنبه در سطح ۱۸۲۴ دلار بسته شد که نسبت به نرخ غروب روز چهارشنبه، ۳۴ دلار افزایش داشت. دیروز جمعه قیمت طلا رکورد تازه ۱۸۷۸ دلار را نیز کسب کرد و به تدریج تا ساعت ۳۰/۱۸ به وقت تهران تا ۱۸۶۰ دلار تعدیل شد. با کسب رکورد ۱۸۷۸ دلاری در بعد از ظهر جمعه به وقت تهران، قیمت طلا در مقایسه با غروب چهارشنبه در حدود ۸۸ دلار افزایش داشته است.

تعمیق نگرانی ها در خصوص چشم انداز اقتصاد آمریکا و بحران بدهی کشور های اروپایی سرمایه داران و بانک های مرکزی را به خرید هر چه بیشتر طلا وادار کرده است. اجلاس بی نتیجه صدر اعظم آلمان و رییس جمهور فرانسه از یک سو و سفر «جو بایدن» معاون اول رییس جمهور آمریکا به چین برای یاری طلبیدن از این کشور در حفظ سرمایه گذاری های چینی ها در آمریکا، ابعاد تازه تری از بحران های جهانی را برای سرمایه گذاران ترسیم کرده است. در عین حال رفع نگرانی از خروج سرمایه های چینی از آمریکا البته تاثیر منفی بر قیمت طلا خواهد داشت. همچنین نگرانی از سلامت بانک های اروپایی به جهت پرداخت وام های کلان به کشورهای بدهکار این قاره، موجب فرار سرمایه ها از بازارهای سهام و انتقال به بازارهای طلا شده است.اعلام ملی شدن صنعت طلا در ونزوئلا نیز انگیزه ورود به بازارهای طلا را بیشتر کرده است. همچنین گزارش جدید شورای جهانی طلا از جنوب شرق آسیا حکایت از تغییر ذائقه سرمایه گذاری در این منطقه دارد. بنا براین گزارش سرمایه های خرد افراد و بخش عمومی که تاکنون در کشورهای ویتنام، تایلند، اندونزی و کره جنوبی صرف خرید طلا و جواهرآلات می شد، اخیرا متوجه صندوق های سرمایه گذاری طلا شده است.

ناگزیر به افزایش قیمت سکه هستیم

رییس کل بانک مرکزی گفت: زمانی که قیمت طلا در بازارهای جهانی افزایش می یابد، بانک مرکزی ناگزیر از افزایش قیمت سکه است.

محمود بهمنی در گفت وگو با مهر در خصوص اقدام بانک مرکزی مبنی بر بالا بردن نرخ سکه به صورت رسمی گفت: بازار سکه هم اکنون روال عادی و طبیعی را طی می کند.

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش قیمت سکه از سوی بانک مرکزی افزود: با توجه به تحولات جهانی، بانک مرکزی نمی تواند نرخ سکه را بالا نبرد؛ چراکه وقتی قیمت جهانی طلا به بیش از ۱۸۰۰ دلار در هر اونس می رسد، به تبع آن بازار داخلی نیز تحت الشعاع قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: هر ۴ قطعه سکه برابر با یک اونس است، چراکه هر اونس ۳۲ گرم بوده و هر قطعه سکه ۸ گرمی، یک اونس طلا را تشکیل می دهد، بنابراین با بالا رفتن قیمت هر اونس طلا، این نرخ برای محاسبه قیمت سکه باید به ۴ بخش تقسیم شود؛ که در نهایت با ضرب رقم حاصله در قیمت دلار، عملا قیمت سکه به دست می آید.

به گفته بهمنی، زمانی که قیمت هر اونس از ۱۶۰۰ به بیش از ۱۸۰۰ دلار در بازارهای جهانی می رسد، این رقم باید بر ۴ تقسیم شود، بنابراین به طور طبیعی قیمت سکه نیز باید از سوی بانک مرکزی افزایش یابد.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی تابع نرخ جهانی طلا است و نمی تواند با تغییرات نرخ اونس طلا، قیمت سکه را در بازار داخلی ثابت نگه دارد.

حباب قیمت طلا با ركورد جدید آماده شكستن است

ایسنا نیز به نقل از بلومبرگ نوشت: شركت «ولزفارگو اند كو» اعلام كرد: تقاضای سوداگرانه از سوی سرمایه گذاران، بازار طلا را به سوی حبابی كشانده كه با رسیدن قیمت ها به ركورد بالا در سال جاری، مهیای شكستن می شود. بنا بر این گزارش تحلیلگران ولزفارگو در گزارشی اعلام كردند: ما شاهد آسیب اقتصادی حباب های گذشته بوده ایم و احساس می كنیم باید زنگ خطر را به صدا درآوریم.

دین جانكانز، تحلیلگر ارشد ولز فارگو می گوید: زمانی كه نگرانی ها نسبت به بحران كنونی كاهش پیدا كند، ممكن است ریسك قابل توجهی در انتظار طلا باشد. ما نگران ریسك نزولی هستیم..... /  گزارش : روزنامه دنیاى اقتصاد


ویدیو مرتبط :
سونامی ئه ندونیزی و دیارییه کانی پاش روژ-سونامی اندونزی و نشانه های قیامت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صعود طلا به قله 12 روزگذشته/آمریکا مانع صعود طلا را برداشت



صعود طلا به قله 12 روزگذشته/آمریکا مانع صعود طلا را برداشت

در پی تضعیف قابل توجه ارزش برابری دلار آمریکا در مقابل ارزهای مهم جهان، قیمت طلا روند صعودی به خود گرفت.

قیمت جهانی طلا در جریان معاملات امروز بازارهای جهانی 24 دلار و 50 سنت افزایش یافت. بدین ترتیب بهای هر اونس طلا از یکهزار و 287 دلار فراتر رفت.

این بالاترین نرخ ثبت شده برای طلا طی 12 روزگذشته محسوب می شود.

 

رشد امروز قیمت طلا بیش از هر عاملی تحت تاثیر تضعیف قابل توجه ارزش دلار آمریکا در برابر اکثر ارزهای عمده جهان است. به عنوان نمونه ارزش برابری دلار آمریکا در برابر یورو بیش از 1.08 درصد کاهش یافته است. ارزش برابری دلار آمریکا در برابر ین ژاپن نیز بیش از 1.27 درصد افت کرده است.

 

تضعیف ارزش برابری دلار به دنبال اظهارات رئیس فدرال رزرو(بانک مرکزی) آمریکا مبنی بر ادامه اجرای برنامه محرک پولی به منظور تقویت رشد اقتصادی این کشور، رخ داد.

رویترز به نقل از بن برنانکه نوشت:" اجرای سیاست های انبساطی پولی برای حمایت از رشد و رونق اقتصادی آمریکا در آینده نزدیک لازم و ضروری است."گفتنی است، فدرال رزرو در حال حاضر ماهانه حدود 85 میلیارد دلار برای خریداری اوراق قرضه صرف می کنند. نگرانی سرمایه گذاران نسبت به توقف اجرای سیاست انبساط  پولی آمریکا تاثیر زیادی بر افت 25 درصدی قیمت طلا در سال جاری میلادی داشت.

بدین ترتیب سقف صعود قیمت طلا برداشته شده و طلا بار دیگر روند صعودی خود را آغاز کرده است./خبرآنلاین

 

جدیدترین قیمت سکه و طلا در بازار ایران