اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سونامی سرطان، همه شوربختی است!



اخبار,اخبار اجتماعی ,بیماری سرطان

 

اخبار اجتماعی - سونامی سرطان، همه شوربختی است!

دامن گستر شدن سرطان به دلیل آلودگی هوا در این سطح و اندازه نه سرنوشت ناگزیر پایتخت نشینان است و نه دردی لاعلاج، تنها کافی است به تاریخ شهر‌های مدرن نگاهی سرسری بیفکنیم تا این نکته روشن شود که آلودگی هوا پدیده تازه‌ای نیست وبیشتر کشور‌های توسعه یافته در پگاهِ دوره صنعتی شدن خود با آن دست به گریبان بوده‌اند ولی با اراده معطوف به حل مشکل سال‌هاست که این معضل را از سر راه برداشته‌اند

این روزها فراگیری انواع و اقسام سرطان‌ها در پایتخت به چنان درجه‌ای رسیده است که برخی تحلیلگران از آن با عنوان «تراژدی» یاد می‌کنند‌؛ تراژدی‌ای که کمتر خانواده‌ای را می‌توان در این چند ساله در شهر تهران سراغ گرفت که به طریقی با آن دست وپنجه نرم نکرده باشد! با این همه، اگر کمی ‌از نزدیک تر به واژه تراژدی بنگریم به نظر نمی‌آید بتوان به آسودگی به آمار هر روز بالا رونده بیماری سرطان در شهر تهران تراژدی لقب داد! سبب آنکه: تراژدی اساسا به رویدادهایی گفته می‌شود که از دلِ منطقِ ناگزیر زندگی برآمده باشند واراده انسانی کمتر اثری در رخ دادن یا ندادن آنها دارد.

به مثل: مرگ‌های ناگهانی، انواع حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله و... جملگی تراژدی‌های زندگی انسان را رقم می‌زنند و از آنها در بیشتر مواقع گریزی نیست! با این وصف، پرسشی که سر بر می‌آورد این است که دریا لرزه (سونامی) سرطانی را که امروز به آن چشم دوخته‌ایم چه می‌توان نام نهاد؟ شاید «شوربختی» عبارت بهتری برای روایت رویدادهای تلخ این روز‌های ما باشد. چراکه تنها از شوربختی آدمی‌است که حوادثی را که می‌توان با اندک حساسیت واراده‌ای از وقوع آنها جلوگیری کرد ،به سبب کم کاری‌ها وخام دستی‌ها در برابر چشمانش ذره ذره بدل به مصیبت‌های بزرگ می‌شوند!

با این همه، گفتن ندارد که دامن گستر شدن سرطان به دلیل آلودگی هوا در این سطح و اندازه نه سرنوشت ناگزیر پایتخت نشینان است و نه دردی لاعلاج، تنها کافی است به تاریخ شهر‌های مدرن نگاهی سرسری بیفکنیم تا این نکته روشن شود که آلودگی هوا پدیده تازه‌ای نیست وبیشتر کشور‌های توسعه یافته در پگاهِ دوره صنعتی شدن خود با آن دست به گریبان بوده‌اند ولی با اراده معطوف به حل مشکل سال‌هاست که این معضل را از سر راه برداشته‌اند و به صفحات تاریخ سپرده‌‌اند. بررسی کارنامه شهرهای مدرن حجتی است بر این ادعا!

در برابر اما، ما برای رهایی از این مشکل تا به حال چه کرده‌ایم؟ جز نصیحت مردم به ترک دیار و خروج از تهران وسرکوفت زدن به مهاجرینی که از زور بیکاری و بلاتکلیفی وبه سودای گذران زندگی و لقمه ای نان، رنج به سر بردن در این شهر هیولایی را به جان خریده اند، از عهده چه کار نمایان دیگری بر آمده‌ایم؟! سیاست‌هایی مثل: دورکاری وانتقال کارمندان به شهرستان‌ها که در دوره دولت نامتعادل قبل مطرح شد نه تنها دردی از شهر تهران دوا نکرد، آنچنان در حوزه اجرا با اما واگر‌های فراوان روبه‌رو بود که حتی خود مدیران وقت نیز امیدی به جدی گرفتن این دست سیاست‌ها از سوی شهروندان نداشتند!

نسخه‌هایی که به راستی خود هیچ دست کمی ‌از بیماری نداشتند و جز بار کردن پریشانی بر سر پریشانی‌های پایتخت حاصل دیگری در پی نداشتند! طرفه این جاست که مدیران شهر تهران که در هر همایش و جلسه سخنسرایی، نگرانی شان را از افت اخلاقی پایتخت به رخ می‌کشند، در برابر آمار ترسناک افزایش سرطان که سلامت اخلاقی وجسمانی شهروندان هر دو را آماج گرفته است، سکوت پیشه کرده‌اند و دم بر نمی‌آورند؟! و سرانجام اینکه: آیا به راستی تعبیر دقیقی است معضلی را که در حوالی بی‌اعتنایی ما و مدیران ما چنین ابعاد غول آسا و هراس‌آوری به خود گرفته است «تراژدی» بنامیم؟ دست کم تا زمانی که دست ندانم کاری‌ها و بی ارادگی ما در کار است تراژیک نیست، همه شوربختی است!
اخبار اجتماعی - مردم سالاری

 


ویدیو مرتبط :
مصاحبه دکتر ضرابی در مورد سونامی سرطان در ایران 3

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سال 2015، ایران با سونامی سرطان روبه‌رو می‌شود



سال 2015، ایران با سونامی سرطان روبه‌رو می‌شود

كاهش سن ابتلاء به سرطان سینه در ایران

عضو انجمن سرطان‌شناسی آمریكا گفت: سال 2015 ایران با سونامی سرطان روبه‌رو می‌شود.

"پروفسور ناصر پارسا" در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد رشد علوم، به ویژه در زمینه صنعت و پزشكی را در یك‌صد سال پیش شگفت‌انگیز برشمرد و افزود: شیوه درمان در پزشكی تا به حال تجویز و خوراندن یك دارو برای همه بیماران مشابه بوده است.

وی ادامه داد: اما در دهه آینده درمان بیماران بر اساس تنوع ژنتیكی افراد است بدین ترتیب كه هر فرد داروی خاص خود را برای همان بیماری دریافت می‌كند و چون از این طریق بیماری به سرعت تشخیص داده می‌شود بنابراین زمان درمان و معالجه نیز كوتاه‌تر می‌شود.

عضو انجمن سرطان‌شناسی آمریكا با تاكید بر علوم كاربردی تصریح کرد: فعالیت‌های پژوهشی كاربردی هم برای جامعه سودمند است.

پروفسور پارسا ادامه داد: به طور مثال تولید دارو ممكن است میلیاردها دلار برای دانشگاه یا یك بخش تحقیقاتی درآمد ایجاد كند كه با درآمد آن می‌توان پروژه‌های دیگر را حمایت كرد.

وی با بیان اینکه سلامت یك كشور و پیشرفت آن، یك رابطه دو طرفه است كه به همه وابسته‌اند، خاطرنشان کرد: تأثیر محیط زندگی بر بیماری‌ها مهم است.

عضو انجمن سرطان‌شناسی آمریكا افزود: بیماری‌ها زاییده مشكلات محیطی است و امروز محیط زیست ما به طور كلی آلوده و شمار بیماران سرطانی به خصوص در ایران رو به رشد است و 3 سال دیگر در سال 2015 ایران با سونامی سرطان روبه‌رو می‌شود.

به گزارش ایسنا، پروفسور پارسا همچنین از كاهش سن ابتلاء به سرطان سینه در ایران خبر داد و گفت: سن سرطان سینه در زنان ایرانی از 30 به 15 سال كاهش یافته است و ما باید با بررسی آب، هوا، تغذیه و محیط زیست به علت بروز این واقعه پی ببریم./ایسنا