اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سونامی آمار دلهره آوری که وزیر کشور رو کرد



اخبار ,اخبار اجتماعی ,اعتیاد

 

اخبار اجتماعی - سونامی آمار دلهره آوری که وزیر کشور رو کرد؛

از انبوه قتل‌هایی که قاتلانشان کشف نمی‌شوند تا عامل نخست طلاق

با تکیه بر این آمار، به سادگی می‌توان دریافت فاجعه تا کجا پیش رفته و چه حجمی از جامعه به بلای خانمان‌سوز اعتیاد مبتلا گشته است؛ وقتی سه هزار تن بر اثر سو مصرف مواد می‌میرند، لابد چندین و چند برابر آن به عوارض و بیماری های سخت مبتلا می‌شوند، مضربی از ایشان به موجودی عذاب آور برای دور و اطرافیان تبدیل شده و همسرآزاری و فرزندآزاری می‌کنند و...

با تکیه بر این آمار، به سادگی می‌توان دریافت فاجعه تا کجا پیش رفته و چه حجمی از جامعه به بلای خانمان‌سوز اعتیاد مبتلا گشته است؛ وقتی سه هزار تن بر اثر سو مصرف مواد می‌میرند، لابد چندین و چند برابر آن به عوارض و بیماری های سخت مبتلا می‌شوند، مضربی از ایشان به موجودی عذاب آور برای دور و اطرافیان تبدیل شده و همسرآزاری و فرزندآزاری می‌کنند، خیلی هایشان برای کسب درآمد دست به سرقت می‌زنند و... .

 

به گزارش «تابناک»، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر که در همایش شورای نواحی و ائمه جمعه استان تهران حضور یافته بود، از مرگ یک نفر در هر سه ساعت بر اثر سو مصرف مواد مخدر خبر داد و پیرو آن موجی از آمار مرتبط با مصرف مواد مخدر ارائه کرد که هرچند به نظر مبتنی بر حداقل‌هاست، اما باز بسیار نگران کننده به نظر می‌رسد و به سونامی آمار نگران کننده شباهت دارد.

 

قاتلانی که هرگز شناسای نشده و به اتهام قتل محاکمه نمی‌شوند!

اشاره به مرگ حدود 3000 تن در سال بر ثر سو مصرف مواد مخدر به نظر فرق چندانی با قتل های عامدانه و زنجیری که قاتلانش شناسایی نمی‌شوند ندارد، اما جرائم منتسب به این قاتلان به مراتب بیش از این حرف هاست. فضلی در این باره گفت: بر اساس تحقیقات ما حداقل یک میلیون و سیصد و بیست و پنج هزار معتاد در کشور وجود دارد. اگر تعداد هر خانوار را چهار نفر در نظر بگیریم با توجه به تعداد معتادان می‌توانیم بگوییم ۵/۵ میلیون خانوار در کشور با مواد مخدر درگیر هستند.

 

اشاره وزیر به "حداقل بودن" این آمار از این رو مورد توجه است که طی سالیان طولانی، به رغم تاکید برخی مسئولان بر افزایش شمار مصرف کنندگان مواد مخدر، آمار معتادان کشور همچنان در محدوده کمتر از یک و نیم میلیون تن باقیمانده و قصد افزایش ندارد! آماری که به گفته برخی کارشناسان، به مراتب بیشتر از اینهاست و در مورد معتادان تفننی، محدوده چهار میلیونی را نشان می‌دهد.

 

عامل اصلی اغلب طلاق ها و زندانی شدن افراد

البته وزیر آمارهای دیگری هم ارائه کرد؛ حدود ۵۵ تا ۵۳ درصد از معتادان متاهل هستند به این معنا که حدود هفتصد هزار همسر درگیر این مسئله‌اند و اگر خودشان معتاد نشده باشند با مسائل مختلفی همچون همسر آزاری درگیر هستند.

 

بر اساس آمارهای ارائه شده توسط این مقام مسئول، اگر هر معتاد متاهل را دارای دو فرزند فرض کنیم، به عدد یک میلیون و چهار هزار کودکی خواهیم رسید که در مجاورتشان مصرف چند نوبت در روز مواد مخدر وجود دارد و ایشان را در معرض خطر اعتیاد قرار می‌دهد.

 

جدای اینها، بررسی ها نشان می‌دهد که ۵۵ درصد از طلاق های ثبت شده، ریشه در اعتیاد دارند؛ بیش از نصف طلاق هایی که هزار معضل به دنبالشان بوجود می‌آید.

 

همچنین هفتاد درصد زندانیان به دلیل ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم با مواد مخدر مرتکب جرم شده‌اند؛ ۴۵ درصد به صورت مستقیم و بیست تا بیست و پنج درصد به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر.

 

25 درصد کارگران یکی از استان ها معتادند

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به انهدام ۳۵۰ لابراتوار در سال گذشته گفت: اکنون گرایشی به اعتیاد در میان جوانان بیشتر است و نوع مواد مخدر به مواد مخدر صنعتی تغییر پیدا کرده است. تنوع در مواد مخدر گسترش یافته و امروزه برای کاهش استرس، لاغری، حل نا‌توانی‌های جنسی، تمرکز برای امتحانات و... قرص‌های مختلفی وجود دارد که همه از نوع مواد مخدر صنعتی هستند و سبب اعتیاد افراد می‌شود.

 

وزیر کشور گفت: مواد مخدر صنعتی سبب بروز توهماتی می‌شود که به دنبال آن افراد خانواده‌شان را قتل رسانده‌اند و یا همسرشان را در اختیار دیگران قرار داده‌اند و یا مرتکب کودک آزاری شده‌اند.

 

وی افزود: در یکی از استان‌های مهم کشور ۲۵ درصد کارگران صنعتی مبتلا به اعتیاد هستند زیرا قاچاقچیان مواد مخدر از این مکان‌ها سود می‌برند.

 

1140 تن مواد مخدر در سال وارد می‌شود که نیمی مصرف می‌شود

وزیر کشور با اشاره به سود بالای تجارت مواد مخدر گفت: چهار صد میلیارد دلار سود مواد مخدر در دنیا و چهار میلیارد دلار در کشور ماست. قاچاقچیان مواد مخدر با استفاده از تبلیغات و نفوذ هر ساله در دنیا از طریق این تجارت سودهای هنگفتی به دست می‌آورند.

 

وی ادامه داد در سال گذشته ۵۷۰ تن مواد مخدر کشف شده است و دویست و هفتاد هزار نفر نیز به زندان روانه شدند و همین میزان نیز در کشور مواد مخدر مصرف شده است.

 

وی با اشاره به ۳۷۰۰ شهید نیروی انتظامی گفت: تمامی این هزینه‌ها و کشته شدن این شهیدان و آسیب‌هایی که به خانواده‌هایشان وارد شده است به اضافه مجروحین که در این راه داشتیم نشان دهنده زحماتی است که در این راه کشیده شده است.

 

در بهترین حالت تنها بیست درصد ترک کنندگان پاک می‌مانند

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: نگاه ما علاوه بر تمرکز بر سه محور پیشگیری، درمان، و مقابله اکنون با محوریت دیگری به نام صیانت نیز همراه شده است.

 

رحمانی فضلی ادامه داد: در بهترین شرایط تنها بیست درصد از کسانی که ترک کرده‌اند پاک می‌مانند زیرا که جامعه آن‌ها را نمی‌پذیرد، خانواده‌ها و مردم رفتار خوبی با آن‌ها ندارند و مردم برای اشتغال به آن‌ها اعتماد نمی‌کنند در حالی که بیش از ۶۳ درصد از معتادین بهبود یافته مهارت‌های شغلی دارند و با یک آموزش ابتدایی می‌توانند وارد بازار کار شوند.

 

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد مصرف کنندگان توزیع کننده نیز هستند، گفت: ما تفاهم نامه‌ای را با وزارت کار، کمیته امداد و بسیج امضا کردیم تا در راستای اشتغال معتادان بهبود یا فته اقدام کنیم. امسال نیز در مراسمی معتادین بهبود یافته را به خانواده‌هایشان تحویل می‌دهیم.

 

یک پنجم معتادان بالاتر از لیسانس دارند

وزیر کشور افزود: درسال گذشته با افزایش ۵۳ در صدی سازمانهای مردم نهاد این حوزه روبرو بوده‌ایم که هر کدام از این سازمان‌ها حدود ۳۵۰ تا ۳۶۰ معتاد را درمان می‌کنند.

 

وی با تاکید بر اجتماعی شدن بحث مبارزه با مواد مخدر گفت: من با گروههای مختلف از جمله مداحان، ورزشکاران، هنرمندان، خیرین و مددکاران و... دیدار کردم و از آنها خواستم که به دلیل جایگاه اجتماعی که دارند دراین بحث کمک کنند.

 

رحمانی فضلی ادامه داد: ۲۱ درصد معتادین تحصیلاتی بالا‌تر از لیسانس دارند. که برای آن‌ها سرمایه گذاری شده بود تا سودی برای کشور داشته باشند.

 

بدین ترتیب به روایت آمار درخواهیم یافت که فاجعه مواد مخدر تا کجا در جامعه پیش رفته و چه حجمی از ویرانی های نادیدنی در جامعه به جای گذاشته است؛ با این تفاسیر به نظر می‌رسد اگر بگوییم اولویت نخست مسئولان برای بهبود اوضاع جامعه می‌بایست اتخاذ تدابیری برای مقابله با این افیون باشد، بی راهه نرفته باشیم، ولی اینکه چرا این گونه نیست، پرسشی است که نه رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر به آن پاسخ داده و نه هیچ مسئول دیگری.

اخبار اجتماعی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
از آمار وحشتناک وزیر بهداشت از وضعیت دندان ایرانی ها تا نوسازی 2 ساله یک بیمارستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر کار: آمار دقیق بیکاری را نمی‌دانم/ پایه‌های آماری کشور در سا‌ل‌های اخیر را جابه‌جا کرده اند



وزیر کار,آمار دقیق بیکاری,وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی

وزیر کار: آمار دقیق بیکاری را نمی‌دانم/ پایه‌های آماری کشور در سا‌ل‌های اخیر را جابه‌جا کرده اند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته کار روزانه هشت ساعت است، اظهار داشت: ما نیز برای اصلاح در امور کار کشور باید به سمت هشت ساعته شدن ، کار در روز پیش رویم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آمارهای دست‌کاری شده و نادرست در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: از لحاظ بهره‌وری شرایط خوبی را نداریم و من الان نمی‌دانم دقیقا چقدر بیکار در کشور وجود دارد زیرا پایه‌های آماری جابه‌جا شده است.

 به گزارش مهر، علی ربیعی پیش از ظهر دوشنبه در مراسم افتتاح متمرکز 123 طرح تعاونی هشتمین جشنواره تعاونی‌های برتر استان اصفهان اظهار داشت: از وظایفی که در قبال مردم داریم گاهی می‌ترسم اما ما برای رسیدن به موفقیت راهی جز با هم بودن نداریم.

وی در ادامه افزود: ما برای دستیابی به این موفقیت باید به روزهای انقلاب و آرمانهایی که کارگران در آن زمان داشتند رجعت کنیم.
وزیر تعاون، کار ور رفاه اجتماعی با بیان اینکه ناچاریم ریاکاری و چند نوع حرف زدن را کنار بگذاریم چرا که فرصت آزمون و خطا وجود ندارد، گفت: اگر به همان روح حاکم بر اوایل انقلاب اسلامی بازنگردیم با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه اکنون درآمد قابل توجهی و نیز بودجه‌ای برای محقق شدن نداریم، می‌توان نتیجه گرفت در سایه فهم دولت تدبیر و امید به مشکلات وارد شویم و اگر به موفقیت‌های لازم دست پیدا نکنیم شاید دیگر فرصت بسیاری برای خدمت پیدا نکنیم.

افزایش طبقه متوسط نتیجه رفاه اجتماعی است
ربیعی تصریح داشت: یکی از شاخصه‌های انقلاب ما در کنار محرومان بودن است و مسئله ای که امروز ما به آن نیاز داریم کم کردن آسیبها و دینی و اخلاقی کردن جامعه است.
وی ادامه داد: رفاه اجتماعی زمانی حاصل می‌شود که بنابر نظر امام (ره) و رهبر معظم انقلاب، طبقه متوسط جامعه افزایش یابد و نه دست‌هایی که برای گرفتن کمک دراز شده باشد.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: رفاه و عدالت اجتماعی اقتضاء نمی‌کند که طبقه پایین جامعه را گسترش دهیم چرا که در این صورت مسیر دشواری را در حل مسئله فقر خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی از 72 میلیارد دلار درآمد دیگر خبری نیست، گفت: اقتصاد در حال حاضر هم رکود و هم تورم را تجربه می‌کند و دیگر نه سیاست انقباضی و نه سیاست انبساطی در اقتصاد نیز جوابگوی این وضعیت نیست.
ربیعی افزود: در شرایط کنونی اگر درصدد کاهش وابستگی هستیم باید کلیدی‌ترین راه‌حل که همانا طبق فرمایش رهبری، توکل بر خداوند است را در پیش گیریم.

آمار دقیق بیکاری کشور را نمی‌دانم
وی اظهار داشت: تحریم هزینه عزت یک جامعه است که باید با تدبیر آن را تبدیل به یک نوع گرایش پرعزت کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه همه همت این است که رنج زندگی مردم را کم کنیم، گفت: بنده با خدای خود عهد کرده‌ام که یک لحظه از عمرم را برای آن چیزی که خیر عمومی در آن نیست، صرف نکنم.

وی با اشاره به لزوم پرهیز از سیاست‌زدگی در انتصابات ، گفت: با انتخاب نوربخش به عنوان رئیس سازمان تامین اجتماعی، عرصه سیاسی‌ کردن را از تلاش برای محرومان جدا کردیم.
ربیعی همچنین به آمارهای دست‌کاری شده و نادرست در سال‌های اخیر اشاره داشت و افزود: از لحاظ بهره‌وری شرایط خوبی را نداریم و من الان نمی‌دانم دقیقا چقدر بیکار در کشور وجود دارد چرا که پایه‌های آماری جابه‌جا شده است.

تعاون از زمانی آسیب دید که دولت در آن دست‌کاری کرد
وی به لزوم اصلاح ساختار و فرهنگ کار در جامعه تاکید داشت و گفت: تلاش ما این است که اعتقاد به این باور که اگر فردی آجر روی آجر گذاشت خدا او را دوست دارد، در جامعه مجددا نهادینه شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته کار روزانه هشت ساعت است، اظهار داشت: ما نیز برای اصلاح در امور کار کشور باید به سمت هشت ساعته شدن ، کار در روز پیش رویم.

وی با بیان اینکه دیگر فرصت راه رفتن غلط را نداریم، یادآور شد: هم‌اکنون دنیا با نخبگان اداره می‌شود و ما نیز باید روابط و مناسباتی را در کشور اسجاد کنیم که در بخش تعاونی نخبگی جایگزین شود.

ربیعی با اشاره به اینکه باور به تعاون اولِ راه تعاون است، اظهار داشت: تعاون از زمانی آسیب دید که دولت در آن دست‌کاری کرد.
وی افزود: در شرایط تحریم فروش نفت ایران و نیز 10 برابر شدن سرمایه در گردش مردم باید برنامه‌ریزی‌ها به سوی اطمینان به مردم برای سرمایه‌گذاری در فضای کسب و کار باشد.

 مسیرهای طی شده برای پر اهمیت کردن دفترچه‌های تامین اجتماعی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: خصوصی سازی را باید با تعاون گره بزنیم البته تعاونی‌ها مشکلاتی نیز دارند که باید در ابتدا آنها را برطرف کنیم.
وی ادامه داد: یکی از مصداق‌های عدالت اجتماعی، پر اهمیت کردن دفترچه‌های درمانی بیماران تحت پوشش تامین اجتماعی است که در این راستا نیز اقداماتی را در این چند روزه اجرایی کرده‌ایم.

ربیعی در همین راستا اظهار داشت: یکی از اقدامات ما در این حوزه، صفر کردن بدهی‌های تامین اجتماعی به داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها بود.
وی از دیگر اقدامات در این حوزه را اصلاح مدیریت در سازمان تامین اجتماعی دانست و با اشاره به این تغییرات ، گفت: این اصلاحات ادامه خواهد داشت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: با اقداماتی که در روزهای اخیر انجام شده است از این پس دفترچه‌های تامین اجتماعی بیماران هموفیلی و سرطانی را نیز تحت پوشش قرار خواهد داد.

مسیر توفیق زمانی محقق می‌شود که هر فرد یک شغل داشته باشد
وی به اقدامات وزارتخانه در حوزه اشتغال اشاره داشت و گفت: نگاه به این حوزه با سه‌جانبه گرایی و شرکای اجتماعی که یک نگاه آرمانی است دنبال می‌شود به گونه‌ای که کارگر و کارفما در کنار یکدیگر قرار گیرند.
ربیعی از دیگر اقدامات در این حوزه را مطالعه برای اصلاح قانون کار دانست و اظهار داشت: مسیر توفیق و جامعه اسلامی زمانی محقق می‌شود که هر فرد یک شغل داشته باشد.

مهر