اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سوریه پرواز هواپیماهای تركیه را در خاك خود ممنوع كرد



سوریه پرواز هواپیماهای تركیه را در خاك خود ممنوع كرد

وزیر خارجه سوریه گفته است كه ممنوعیت پرواز هواپیماهای ترکیه بر فراز سوریه واکنشی به اقدام‌ مشابه توسط دولت ترکیه است.

مقام‌های دمشق اعلام کرده‌اند كه هواپیماهای مسافربری ترکیه اجازه پرواز در منطقه هوایی سوریه را نخواهند داشت.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، وزیر خارجه سوریه گفته است كه ممنوعیت پرواز هواپیماهای ترکیه بر فراز سوریه واکنشی به اقدام‌ مشابه توسط دولت ترکیه است.

دولت ترکیه رسما ممنوعیتی برای پروازهای هواپیماهای سوریه اعلام نکرده، اما تاكید كرده است كه در صورت شبهه درباره بار هواپیماها، آنها را وادار به فرود خواهد کرد.

وزیر خارجه سوریه در تلویزیون دولتی اعلام کرد که این ممنوعیت از نیمه شب شنبه آغاز می‌شود.

تصمیم دولت سوریه درباره ممنوعیت پرواز هواپیماهای ترکیه، تنها چند روز بعد از آن اعلام می‌شود که دولت ترکیه یک هواپیمای سوری را که به مقصد سوریه در پرواز بود، وادار به فرود کرد.

«رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه گفته بود كه این هواپیما حامل تجهیزات دفاعی ساخت روسیه است.

این سخنان، واکنش «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه را برانگیخت. وی گفت كه این هواپیما حامل هیچ تسلیحاتی نبوده است.

ترکیه در روزهای اخیر نیروهای نظامی خود را در مرز این كشور با سوریه افزایش داده است./ایلنا

 


ویدیو مرتبط :
ترکیه: باید در سوریه منطقه حائل و پرواز ممنوع ایجاد شود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاخ سفید: ایده منطقه پرواز ممنوع در سوریه «دشوار و خطرناک» است



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

کاخ سفید: ایده منطقه پرواز ممنوع در سوریه «دشوار و خطرناک» است

کاخ سفید علیرغم لفاظی‌های گذشته، سناریوی ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه را دشوار، خطرناک، پرهزینه و نامناسب برای متوقف کردن درگیری‌های زمینی در فواصل نزدیک اعلام کرد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، کاخ سفید، ساعاتی پیش، ایده ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع در سوریه را غیرمحمتل دانست و آن را دشوار، خطرناک و پرهزینه و همچنین نامناسب برای متوقف کردن درگیری‌های زمینی در فواصل نزدیک است.

این خبر یک روز بعد از آن اعلام شد که مقامات آمریکا برای کمک نظامی مستقیم به تروریست‌های سوریه اعلام آمادگی کردند.

«بن رادز» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع در سوریه چالش‌های چشمگیر لجستیکی و استراتژیکی را به همراه دارد که این چالش‌ها بسیار حساس‌تر از چالش‌هایی است که ناتو و همپیمانان عرب آن در لیبی در سال 2011 با آن روبرو بودند.

وی تصریح کرد: ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه به دلایل متعدد، بسیار خطرناک، پرهزینه و دشوار است. یکی از این دلایل این است که در لیبی شما پیشتر موقعیتی داشتید که مخالفان بخش‌های اعظمی از کشور را تحت کنترل داشتند و شما می توانستید در صورت لزوم از طریق هوا، از آن بخش‌های کشور محافظت کنید اما شما همان نوع از سامانه دفاع هوایی را در سوریه ندارید و به همین دلیل ایجاد منطقه پرواز ممنوع دشوار خواهد بود.

رادز ادامه داد که در بسیاری از موارد، گروههای مسلح و نیروهایی که با دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در مبارزه هستند، در برخی موارد بلوک به بلوک در شهر مبارزه می‌کنند به شیوه‌ای که هدف قرار دادن نیروهای خاص را با مشکل مواجه می‌کنند.

او تأکید کرد: فکر می‌کنم که مردم باید متوجه شوند که منطقه پرواز ممنوع یک نوع گلوله نقره‌ای نیست که تمامی تنش‌‌ها و همچنین درگیری‌های قومی را پایان دهد. ما در این نقطه از زمان فکر نمی‌کنیم که منافع آمریکا در مداخله نظامی بی‌انتها و بسیار فشرده از طریق یک منطقه پرواز ممنوع در سوریه باشد.

«سوزان رایس» سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز موضع مشابهی درباره ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه اتخاذ کرد و گفت: این گزینه یکسری نکات منفی و محدودیت‌هایی دارد که ما همگی از آن به خوبی اطلاع داریم و به عنوان عاملی در هرگونه تصمیم‌گیری اتخاذ می‌کنیم.

مخالفان داخلی کاخ سفید از اوباما تقاضا کرده‌اند تا به منظور محافظت از پناهندگان و تروریست‌های سوریه از حملات هوایی، ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع در سوریه کند.

«جان مک‌کین» سناتور جمهوری‌خواه آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که آمریکا باید بتواند به راحتی یک منطقه پرواز ممنوع در سوریه ایجاد کند.

اخیراً آمریکا هجمه خود علیه دولت سوریه را به طرز فزاینده‌ای افزایش داده است و در جلسه‌ای که چهارشنبه هفته گذشته در کاخ سفید برگزار کرد، طرح‌هایی را برای کمک مستقیم نظامی به تروریست‌های سوریه تصویب کرد.

براساس برخی گزارش‌ها حمایت برجسته نظامی آمریکا از مخالفان سوری شامل برخی سلاح‌های مرگبار می شود که پیشتر واشنگتن از ورود آن به درگیری‌های سوریه خودداری کرده بود. اینکه این کمک‌های نظامی شامل سلاح‌های سنگین یا سبک می‌شود، هنوز مشخص نیست.

برخی از مقامات ارشد دولت آمریکا اعلام کرده‌اند که ظاهراً طبق برخی حقایق، چنین کمک‌های نظامی محرمانه است و احتمالاً در اختیار برخی نیروهای مسلح و مخالف سوری به صورت گزینشی و در یک مأموریت مخفیانه توسط «سیا» قرار می‌گیرد.

آمریکا روز گذشته مدعی شد که شواهد قطعی دارد که دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه علیه مخالفان از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است و این در حالی است که مسکو تأکید کرد که شواهد آمریکا متقاعد کننده نیست و به همین دلیل این ادعاها تأثیری در تحویل «اس 300» به دمشق ندارد.

 

ترکیه از کمک نظامی مستقیم آمریکا به مخالفان سوری حمایت کرد

ترکیه از تصمیم دولت آمریکا برای کمک نظامی مستقیم به تروریست‌های سوریه که علیه دولت «بشار اسد» مبارزه می‌کنند، استقبال کرد.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌تایمز»، «بشیر آتالای» معاون نخست‌وزیر ترکیه در یک نشست به میزبانی اندیشکده خاورمیانه در «واشنگتن» از تصمیم دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا برای حمایت نظامی مستقیم از مخالفان سوریه حمایت کرد.

وی تصریح کرد: بیانیه کاخ سفید بسیار ما را خوشحال کرد و این اقدام یک میدان بازی منصفانه در جنگ علیه بشار اسد به وجود می‌آورد.

«ولکان بازکیر» رئیس کمیته امور خارجه پارلمان ترکیه نیز در واکنش به تصمیم کاخ سفید برای کمک نظامی مستقیم به مخالفان سوریه گفت: مسلح کردن شورشیان ایده خوبی است زیرا یک میدان بازی منصفانه برای مخالفان به وجود می‌آورد. اگر ما خواهان برآمد مثبتی از نشست ژنو هستیم، فکر می‌کنم مهم است که نمایندگان مخالفان سوریه و همچنین رژیم سوریه را به صورت منصفانه به نشست ژنو اعزام کنیم.

کاخ سفید در نشستی که روز سه‌شنبه تشکیل داد، تصمیم گرفت تا به طور مستقیم به مخالفان سوریه کمک نظامی ارائه دهد و برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که این کمک‌ها می‌تواند شامل سلاح‌های مرگباری شود که پیشتر آمریکا از ارسال آن به سوریه خودداری می‌کرد.

بر اساس این گزارش، محموله سلاح‌های آمریکا احتمالاً از طریق ترکیه، اردن یا هر دو کشور به سوریه فرستاده می‌شود.

رئیس کمیته امور خارجه پارلمان ترکیه اعلام کرد که آنکارا از مسلح کردن شورشیان تازمانیکه یک برآمد دموکراتیک در سوریه داشته باشد، از آن حمایت می‌کند اما این به این مفهوم نیست که ترکیه به این نوع عملیات نظامی حمایت مطلق می‌کند./فارس