اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سوریه: علیه تهاجم خارجی از سلاح شیمیایی استفاده می‌کنیم



با پذیرش در اختیار داشتن سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک

سوریه: علیه تهاجم خارجی از سلاح شیمیایی استفاده می‌کنیم

سوریه برای نخستین بار در اختیار داشتن سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک را اعلام کرد؛ اما استفاده از آن را تنها در برابر تهاجم خارجی ممکن دانست. گفتنی است، سوریه عضو پیمان سلاح‌های شیمیایی نشده است و به همراه مصر پذیرش آن را به پذیرش ان‌پی‌تی از سوی اسرائیل مشروط کرده است

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

سخنگوی وزارت خارجه سوریه اعلام کرد، این کشور تنها در برابر تهاجم خارجی، از سلاح‌های شیمیایی خود بهره خواهد برد

.به گزارش «تابناک»، به نقل از آسوشیتدپرس، امروز دوشنبه، وزارت خارجه سوریه برای نخستین بار پذیرفت که این کشور زرادخانه‌ای از سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک در اختیار دارد؛ اما اعلام کرد که از این سلاح‌ها، تنها در برابر تهاجم خارجی بهره خواهد برد و از آن علیه شهروندان سوری استفاده نخواهد کرد.

بنا بر این گزارش، در حالی که در روزهای اخیر، دولت‌های غربی و دوستان غرب در منطقه و به ویژه ترکیه و اسرائیل در مورد امنیت و امکان استفاده از سلاح‌های شیمیایی سوریه ابراز نگرانی کرده‌اند، امروز دوشنبه، جهاد المقدسی، سخنگوی وزارت خارجه سوریه تأکید کرد که امنیت این سلاح‌ها برقرار است.

وی در کنفرانسی خبری که از تلویزیون این کشور منتشر می‌شد، گفت: «تاکنون هرگز از سلاح شیمیایی یا بیولوژیک استفاده نشده است و تحولات داخلی سوریه، به هر سویی برود هم هرگز از سلاح شیمیایی و بیولوژیک طی بحران سوریه استفاده نمی‌شود. همه این گونه سلاح‌ها در انبار و در امنیت و در کنترل مستقیم نیروهای مسلح سوریه هستند و هرگز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، مگر اینکه سوریه هدف حمله خارجی قرار گیرد».

به گزارش آسوشیتدپرس، گمان می‌رود که سوریه، سلاح شیمیایی از نوع عامل اعصاب و گاز خردل و نیز موشک‌های اسکاد قادر به مسلح شدن به سلاح شیمیایی داشته باشد!

دولت اسرائیل اعلام کرده، از اینکه در صورت سقوط دولت سوریه، این سلاح‌ها به دست بازیگران غیردولتی بیفتد، نگران است و گزینه حمله نظامی برای جلوگیری از این حادثه را منتفی ندانسته است. در طرف مقابل، بعضی منابع خبری از دسترسی مخالفین دولت سوریه به سلاح‌های شیمیایی لیبی خبر داده‌اند.

یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا گفته است، سوریه سلاح‌های شیمیایی خود را از مناطق شمالی این کشور دور ساخته است تا هم امنیت آن در مقابل بحران داخلی سوریه حفظ شود و هم آن‌ها را مجتمع سازد.

اما از سوی دیگر، تحرکات در تأسیسات سلاح شیمیایی سوریه افزایش یافته است و بنابراین، نهادهای اطلاعاتی آمریکا، تلاش خود برای ردیابی این سلاح‌ها و آگاهی از زمان احتمالی استفاده از آن‌ها را افزایش داده‌اند. تلاش‌ها برای تصویربرداری ماهواره‌ای از سوریه در روزهای اخیر افزایش یافته و در همین چهارچوب، در روز جمعه، برخی تصاویر ماهواره‌ای طبقه‌بندی نشده از سوریه منتشر شده است.

شایان توجه است که از بین 196 کشور عضو سازمان ملل، 188 کشور به کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی در سال 1993 پیوسته‌اند. اما 8 عضو سازمان ملل یعنی آنگولا، برمه، مصر، اسرائیل، کره شمالی، سومالی، سودان جنوبی و سوریه به عضویت این کنوانسیون در نیامده‌اند. سوریه و مصر پذیرفتن خلع سلاح شیمیایی را به پذیرفتن پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای از جانب اسرائیل مشروط کرده‌اند./تابناک


ویدیو مرتبط :
داعش و استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم عراق

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادعای تازه اوباما علیه سوریه!استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط سوریه یک "خط قرمز" خواهد بود



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

ادعای تازه اوباما علیه سوریه

در حالی که دولت سوریه تهدید کرده در صورت حمله بیگانگان به خاک کشورش از تمام امکانات موجود خود بهره خواهد گرفت و این مساله در صورت موجود بودن سلاح‌های شیمیایی هم صدق می‌کند، باراک اوباما در تلاش است تا از این مساله برای انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور بهره‌برداری کرده آرای بیشتری را به سمت صندوق‌های دمکرات‌ها سرازیر کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اوباما در سخنانی که شب گذشته و در ادامه رقابت‌های انتخاباتی برگزار کرد، گفت: استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط سوریه یک "خط قرمز" خواهد بود که نگرش او در مورد دخالت در بحران سوریه را عوض خواهد کرد.

وی بدون اشاره به کمک‌های وسیع اطلاعاتی، سیاسی و نظامی به شورشیان مسلح در سوریه که بیشتر آنها از اعضای القاعده هستند، با ادعای اینکه وی دستور دخالت نظامی را نداده است، افزود: "اگر شاهد تحرکاتی در جبهه سلاح های شیمیایی یا استفاده از سلاح های شیمیایی باشیم، دارای تبعات عظیمی خواهد بود."

اوباما در ادامه سخنان خود در کاخ سفید که به نظر می‌رسید برای خبرنگاران است اما مرجع آن که همان اسرائیل باشد خیلی زود پیدا شد، گفت: "این فقط شامل سوریه نمی شود. بلکه شامل متحدان ما در منطقه از جمله اسرائیل می شود و مایه نگرانی ما است."

اوباما که به نظر نمی‌رسد تمایلی به استفاده از نیروی نظامی به صورت مستقیم در شرایط فعلی در سوریه داشته باشد در ادامه حتی برای استفاده از آنچه وی سلاح‌های شیمیایی سوریه خواند نیز میزان استفاده تعیین کرد و گفت: "یک خط قرمز برای ما وقتی است که شاهد جابجایی یا به کار گیری مقدار زیادی سلاح شیمیایی باشیم. این محاسبات ما را عوض می‌کند."/تابناک