اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سود ساخت‌وساز در روزهای ركود



 

سود ساخت‌وساز در روزهای ركود

 

برمبنای محاسبات سازمان وابسته به شهرداری، در شرایط فعلی كه بازار مسكن راكد است، پروژه‌های انبوه‌سازی در مناطق مركزی و جنوبی شهر تهران، ۲۳ درصد سود سالیانه نصیب سازنده‌ها می‌كند. این نرخ سود، با احتساب هزینه ساخت متری ۴۰۰ هزار تومان و فروش واحدها به قیمت متری یك میلیون تومان تعیین شده است. این درحالی است كه هم‌اكنون برخی مالكان واحدهای نوساز قیمت عرضه را حدود یك میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین كرده‌اند و معتقدند فروش به كمتر از این قیمت، جز ضرر، حاصل دیگری برای آنها ندارد.


بررسی بازار انبوه‌سازان با شاخص «انتفاع مالی» نشان می‌دهد، اگر در یك‌سال و نیم اخیر مالكان واحدهای نوساز، قیمت فروش را به مرز یك میلیون تومان كاهش می‌دادند، هم آنها سود می‌كردند و هم متقاضیان خرید با كمترین قیمت صاحب‌خانه می‌شدند.


بیت‌ا... ستاریان كارشناس و سازنده فعال در تهران، با تایید این موضوع به دنیای اقتصاد گفت: در حال حاضر واحدهای نوساز آماده تحویل در مناطق مركزی و جنوبی تهران بین یك میلیون و ۱۰۰ هزار تا یك میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.


وی افزود: در دوره فعلی كه معاملات در ركود و قیمت‌ها روبه كاهش است، سود ساخت‌وساز در حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد است، اما در وضعیت رونق، این نرخ به ۱۵۰ درصد هم می‌رسد.


ستاریان تصریح كرد: سود ساخت‌‌وساز در تهران در دوران رونق مسكن به طور متوسط بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ درصد برآورد می‌شود.


به گزارش دنیای اقتصاد، اگرچه گفته می‌شود آنچه باعث شده عرضه واحدهای نوساز به بازار مسكن در یك‌سال و نیم گذشته متوقف شود، بی‌میلی خریداران بوده است، اما واقعیت ماجرا، اشتهای سازنده‌ها به سودهای آن‌چنانی می‌تواند مهمترین عامل توقف عرضه در بازار مسكن تحلیل شود. روز گذشته، همایشی تحت عنوان نوسازی بافت‌های فرسوده شهری به میزبانی سازمان نوسازی شهرداری تهران برگزار شد كه مدیران شهرداری برای تشویق انبوه‌سازان به فعالیت در پروژه‌های مشاركتی، جزوه‌ای حاوی محاسبات سود و زیان سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها را در محل همایش توزیع كردند. در این جزوه آمده است: «متراژ قابل ساخت در ۶۶۰۰ مترمربع زمین با تراكم ۲۴۰ درصد، ۱۶ هزار مترمربع خواهد بود كه با احتساب ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزارتومان هزینه ساخت هر متر مربع، مجموع هزینه‌ها ۶۴ میلیارد ریال برآورد خواهد شد. و چنانچه هر متر مربع از واحدهای مسكونی ساخته شده در پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده با قیمت‌ متری یك میلیون تومان فروخته شود، سود حاصل از فروش ۳۲ میلیارد ریال خواهد بود. كه با این حساب سود سالانه پروژه با احتساب طول دوره ساخت ۲ ساله، حدود ۲۳ درصد تخمین‌زده می‌شود.»


این نرخ سود از نگاه كارشناسان مسكن، رقم فوق‌العاده مناسبی برای فعالیت‌های ساختمانی آن هم در شرایط كنونی كه ركود به اوج رسیده، می‌تواند باشد.


دكتر بیت‌اله ستاریان، انبوه‌ساز و کارشناس مسکن در این‌باره به دنیای اقتصاد گفت: در حال حاضر در مناطق جنوبی شهر هزینه ساخت مطابق با اعلام سازمان نوسازی شهرداری، متری ۴۰۰ هزار تومان و قیمت زمین از متری یک میلیون تومان تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.


وی در ادامه با اشاره به قیمت آپارتمان‌های نوساز در این مناطق گفت: در مناطق جنوبی تهران آپارتمان‌های نوساز از متری یک میلیون و۲۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و اگر تسهیلات تشویقی برای معافیت از عوارض ساخت و تراکم و‌... به انبوه‌ساز ارائه شود سود ۲۳ درصدی بخش خصوصی در مشارکت با سازمان نوسازی حتی در دوران رکود بازار مسکن‌، تضمین شده و قطعی است.


به گزارش دنیای اقتصاد، وزارت مسكن برخلاف‌نظر سازمان نوسازی شهرداری تهران، معتقد است هزینه ساخت‌وساز حداكثر


متر مربعی ۳۵۰ هزار تومان است.


● نیاز به ساخت ۶۵۰ هزار واحد در بافت فرسوده تهران


در حال حاضر در ۳۲۶۸ هكتار از بافت فرسوده مصوب شهر تهران، نیاز به ساخت ۶۵۰ هزار واحد مسكونی وجود دارد.


در ۸ سال گذشته، در مجموع ۹۵۲ هزار واحد مسكونی جدید در شهر تهران احداث شده كه برای این تعداد واحد، ۱۴۹ هزار و ۵۰۱ فقره پروانه ساختمانی صادر شده است. سطح كل زیربنای این واحدها ۱۳۴ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۷۴۱ متر مربع بوده است. از این تعداد واحد مسكونی كه از سال ۱۳۸۰ تا پایان دی‌ماه سال جاری در شهر تهران احداث شده، ۱۳۰ هزار واحد با زیربنای كل ۱۲ میلیون و ۹۰ هزار متر مربع، در بافت فرسوده ساخته شده است.


● دولت با ما همكاری كند


شهردار تهران در همایش نوسازی بافت‌های فرسوده كه دیروز برگزار شد، با انتقاد از نحوه همكاری دولت و وزارت مسكن با پروژه‌های نوسازی، گفت: ۱۸ ماه است كه شهرداری برای دریافت مجوز انتشار اوراق مشاركت و فروش متری مسكن، پیگیری می‌كند، اما در آستانه برگزاری این همایش، یك‌شبه همه مجوزها و توافقات نهایی و صادر می‌شود.


محمد باقر قالیباف افزود: در حال حاضر مجوز بانك مركزی برای انتشار ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق مشاركت صادر شده و همچنین قرارداد مشارکت با ۵۰۰ انبوه ساز فعال که قول همکاری با سازمان نوسازی را داده اند نیز منعقد شده است. به گزارش دنیای اقتصاد‌، اگرچه محمد باقر قالیباف از عملکرد شهرداری تهران در زمینه نوسازی محلات فرسوده که ۳۰ تا۳۵ درصد از وزن شهر را در بر می‌گیرند، اظهار رضایت نمی‌كند، ولی به مشارکت انبوه‌سازان و بخش خصوصی برای جبران عقب‌ماندگی‌های موجود امیدوار است.


قالیباف اضافه كرد: متاسفانه در جریان كار اقدامات برای بافت‌های فرسوده بوروكراسی اداری زیادی وجود دارد و به عنوان مثال برای اخذ مجوز اوراق مشاركت نزدیك به ۱۸ ماه دویدیم تا توانسته‌ایم این مجوز را دریافت كنیم. وی با اعلام این كه مرحله سوم فروش متری مسكن از هفته آینده آغاز خواهد شد، اضافه كرد: مرحله دوم از فروش متری مسكن در طرح نوسازان نتایج خوبی در برداشته و به همین دلیل مرحله سوم آن را نیز به زودی آغاز می‌كنیم. شهردار تهران با بیان این كه حاشیه‌نشینی در كلان‌شهرها و آسیب‌های ناشی از این مسائل نظیر فقر، فساد، ناامنی و انواع جرم و جنایت مساله‌ای نیست كه بتوان از كنار آن به سادگی عبور كرد، اضافه كرد:‌ در حال حاضر ۳۵ درصد وزن این نوع تخلفات كلان شهرها در حاشیه شهرها اتفاق می‌افتد و این اتفاقات تلخ و انواع جنایات را من بارها در زمانی كه فرمانده نیروی انتظامی بودم با چشم‌های خود دیدم.


● انتقاد از شهرهای جدید


شهردار تهران با اشاره به اینكه، توجه به شهرهای جدید كه كیلومترها دورتر از تهران است، افزایش پیدا كرده و میلیاردها تومان هزینه لازم است تا امكانات خدماتی در شهرهای جدید برقرار شود، خواستار توجه به داخل شهر تهران و برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت سكونت در تهران شد.


قالیباف با اشاره به سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران برای خرید زمین‌های منطقه قلعه‌مرغی خاطرنشان كرد: مجموعه‌های دیگر نظیر انبار نفت، پادگان جی و زمین‌های ذخیره دیگر می‌توانند نقطه تحریك بافت‌های فرسوده قرار گیرند و محله‌هایی نظیر جوادیه را برای سال‌ها جوان‌تر و رو به رشد كنند.


وی با اذعان نسبت به این كه پروژه‌های مربوط به بافت‌های فرسوده در شهر تهران تاكنون نتایج خوبی نداشته است، تصریح كرد: نتایج چنین طرح‌هایی كند حاصل می‌شود و باید با حوصله در این مسیر قدم گذاشت و قطعا اتفاقات خوبی كه تاكنون رخ داده در آینده بیشتر خواهد بود.


● تفاهم مشترك برای بافت‌های فرسوده


شهرداری تهران و وزارت مسکن به منظور ارائه تسهیلات برای نوسازی بافت‌های فرسوده تفاهمنامه همکاری امضا کردند.


به گزارش دنیای اقتصاد، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در نخستین همایش سالانه نوسازی بافت‌های فرسوده شهری که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد به برخی اقدامات در مورد نوسازی بافت فرسوده اشاره و اظهار داشت: امروز توافقنامه‌ای میان شهرداری و وزارت مسکن به امضا رسید که طی آن خط اعتباری ۳۰ هزار تسهیلات بانکی به رقم هر واحد ۱۵ میلیون تومان و در مجموع ۴۵۰ میلیارد تومان در اختیار بافت فرسوده شهر تهران قرار خواهد گرفت و سقف این پول تا ۲۰ میلیون تومان برای انبوه‌سازان افزایش خواهد یافت.


فریدون درویش‌زاده با اشاره به اینکه شهرداران مناطق، مسوول نوسازی بافت فرسوده منطقه خود هستند و شرکت انبوه‌سازان مناطق با ماهیت خصوصی در کنارشان حضور خواهند داشت، افزود: بودجه نوسازی بافت فرسوده در هر منطقه به تصویب خواهد رسید و شهرداری زیرساخت‌های لازم را برای آن آماده خواهد کرد. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران بیان داشت: تاکنون در ۱۰ محله شهر تهران، دفاتر خدمات تسهیل و نوسازی راه افتاده و مقدمات این نوسازی از طریق تعامل با مردم آغاز شده است و با تکیه و تعامل بر اعتماد مردم، روند نوسازی تسریع و تسهیل خواهد شد. وی در ادامه از آغاز مرحله سوم طرح سرمایه‌گذاری متری مسکن از ۲۶ دی ماه خبر داد و گفت: این اتفاق فرصتی برای مشارکت مردم در نوسازی بافت فرسوده خواهد بود که حداقل ۵ متر با مبلغ ۵/۴ میلیون تومان در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

 

 

 


ویدیو مرتبط :
سقف کاذب به سبک ساخت وساز خشک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سود ساخت‌وساز در تهران دهان «سامسونگ» را هم آب انداخته!



با مراجعه به سایت شرکت سامسونگ و رفتن به بخش معرفی دیگر خدمات این شرکت پی خواهیم برد که این شرکت سرشناس و مطرح کره‌ای در اموری چون ساخت و ساز هم فعالیت دارد ولی تا چه اندازه در جریان ساخت و ساز نماینده ایرانی خود، آن هم در قالب شرکت های دیگر و تخریب آثار باستانی کشورمان قرار دارد، سوالی بی پاسخ است که جا دارد مسئولان اقتصادی از مدیران ارشد این شرکت درباره آن توضیح بخواهند!

به فاصله یکسال و اندی از دور شدن تهدیدی که بر سر تنها اثر ثبت جهانی شده تهران سایه افکنده بود، بالاخره مشخص شد که همه نگرانی ها از کجا آب می‌خورده و چه کسانی با تخریب سرای قاجاری بازار تهران و تاسیس پاساژ، سر ستیز با مجموعه جهانی کاخ گلستان را داشتند!

به گزارش «تابناک»،  شرکت های کره‌ای مشهوری که نامشان برای ایرانیان آشناست، برخلاف آنچه بسیاری‌مان فکر می‌کنیم، تنها تولید کننده محصولات الکترونیک و لوازم خانگی نیستند بلکه در همه عرصه های تجاری مشغول فعالیت هستند؛ آنقدر که از ساخت پالایشگاه تا خط تولید ماشین آلات راه‌سازی و صنعتی گرفته تا هتل سازی، داروسازی، ترابری، خدمات مراقبتی، گردشگری، مد و حتی مواد غذایی و... دایره تجارتشان را وسیع کرده‌اند و هیچ محدودیتی برای فعالیت خود قائل نیستند.

این خط فکری البته به شرکای تجاری این شرکت در کشورهای مختلف هم سرایت کرده است تا جایی که به تازگی «معماری نیوز» گزارشی منتشر کرده که حکایت از آن دارد که عامل این شرکت در ایران با تاسیس یک شرکت، به همراه شریک تجاری خود وارد بازار پر سود ساخت و ساز در پایتخت شده و در این مسیر از تخریب آثار تاریخی نیز ابایی ندارد.

در این گزارش آمده: در تخریب یکی از سراهای کهن تهران به نام «سرای دلگشا»  نام شخصی به نام «ترامشلو» به چشم می خورد؛ یکی از مالکان اصلی شرکتی که نام آن را  "شرکت بازرگانی دلگشا" به شماره ثبت 271609 گذاشته و برای تخریب سرای تاریخی تهران -که نامش را بر شرکتش گذاشته-، چند سال پیشتر نامه‌ای به اسفندیار رحیم مشایی، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی نوشته و از وی خواسته بود: "گرچه طبق اسناد و مدارک موجود و به شهادت اغلب بازاریان قدیمی تهران، سرای دلگشا در سنوات گذشته احداث گردیده است، لذا توجه حضرتعالی را عطف می‌دارد بر اینکه مگر ... در اثر تبلیغات سوء رقبای تجاری اینجانب می‌تواند آن را در فهرست آثار ملی خود ثبت نماید؟ لذا ... خواهشمنداست دستورفرمایند به اعتراض اینجانب رسیدگی و به طریق مقتضی از نتیجه آن، بنده را مطلع فرمایند".

بدین ترتیب حکم به تخریب سرای قاجاری می‌گیرد و به جایش اسکلت پاساژی بلند مرتبه را برپا می‌کند؛ اسکلتی که با تغییر دولت و اعتراض مدیران جدید میراث فرهنگی و شهرداری تهران به رعایت نشدن حریم آثار تاریخی و قوانین، در یک محکمه قضایی رای با ایجاد تغییراتی در آن داده می‌شود. به این صورت که می‌بایست ارتفاع آن در قسمت جلو کاهش بیابد و ...؛ هرچند هنوز با پهنه بندی های مصوب در منطقه ویژه تاریخی بازار تهران همخوانی ندارد و فراتر از مجاز به حساب می‌آید!

آگهی تغییرات شرکت بازرگانی دلگشا، در روزنامه رسمی شماره 19517 تهران، مورخ 90/12/14 حتی محل رسمی شرکت بازرگانی دلگشا را نیز مکان رسمی دفتر شرکت سامسونگ در تهران معرفی می کند: بزرگراه آفریقا، بالاتر از چهارراه جهان کودک، خیابان پدیدار، پلاک 44 طبقه 5آگهی تغییرات شرکت بازرگانی دلگشا، در روزنامه رسمی شماره 19517 تهران، مورخ 90/12/14 حتی محل رسمی شرکت بازرگانی دلگشا را نیز مکان رسمی دفتر شرکت سامسونگ در تهران معرفی می کند: بزرگراه آفریقا، بالاتر از چهارراه جهان کودک، خیابان پدیدار، پلاک 44 طبقه 5

اما نکته اصلی این گزارش آنجاست که می‌بینیم «علی ترامشلو» و فرزند او «محمد»، یکی از شرکای اصلی «حمیدرضا هاشم نیا» سهامدار اصلی و مالک شرکت سامسونگ در ایران هستند و آدرسی که از شرکت "بازرگانی دلگشا" در اداره ثبت شرکت ها درج شده، با دفتر گروه صعنتی سامسونگ یکی است؛ یعنی در واقع، سرمایه گذار اصلی برای ساخت و ساز تجاری و بلندمرتبه سازی در عرصه میراث فرهنگی تهران، کسی جز مالک و سهامدار اصلی سامسونگ در ایران، حمیدرضا هاشم نیا نیست!

 

اخبار,اخباراقتصادی ,شرکت سامسونگ


این در حالی است که نام این دو فرد در اسناد ثبت شده شرکت "توسعه ساختمانی سارینا" هم در کنار همدیگر دیده می‌شود و عجیب اینکه این شرکت نیز در ساخت و ساز و تخریب یادگارهای تهران حکایاتی شنیدنی دارد که طرح آن در این مجال مقدور نیست.

 

اخبار,اخباراقتصادی ,شرکت سامسونگ


همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که با مراجعه به سایت شرکت سامسونگ و رفتن به بخش معرفی دیگر خدمات این شرکت (جز ساخت لوازم الکترونیک، خانگی و...) پی خواهیم برد که این شرکت سرشناس و مطرح کره‌ای در اموری چون ساخت و ساز هم فعالیت دارد ولی تا چه اندازه در جریان ساخت و ساز نماینده ایرانی خود، آن هم در قالب شرکت های دیگر و تخریب آثار باستانی کشورمان قرار دارد، سوالی بی پاسخ است که جا دارد مسئولان اقتصادی از مدیران ارشد این شرکت درباره آن توضیح بخواهند!

 

اخبار,اخباراقتصادی ,شرکت سامسونگ


این تصویر از سایت شرکت سامسونگ، در بخش معرفی خدمات جانبی این شرکت برداشته شده است؛ بر اساس این گزارش، آیا نباید تخریب میراث فرهنگی و پاساژ سازی در کشورمان را هم به خدمات جانبی این شرکت کره‌ای افزود؟!
 

اخبار,اخباراقتصادی ,شرکت سامسونگ

 

 اخبار  اقتصادی  -  تابناک