اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سواستفاده از زنان پناهنده سوری در ترکیه


در محله ای در شهر غازی عینتاب ترکیه که هزاران سوری در آن بسر می برند، یک قابله با ابزارهای بسیار قدیمی خود پنهانی به عنوان پزشک زنان فعالیت می کند.

پایگاه خبری شبکه العالم: در محلهای در شهر غازی عینتاب ترکیه که هزاران سوری در آن بسر می برند، یک قابله با ابزارهای بسیار قدیمی خود پنهانی به عنوان پزشک زنان فعالیت می کند.

 یک قابله به نام "امیره" با ابزارهای قدیمی که شاید دیگر قابل استفاده نیستند، در محله ای در شهر غازی عینتاب که هزاران سوری در آنها بسر می برند، به صورت مخفیانه به عنوان پزشک زنان فعالیت می کند.

این قابله با دستگاه اکوی قدیمی و برخی ابزارهای غیرقادر به تشخیص بیماری و با دستمزدی ناچیز با معاینه زنان سوری امرار معاش می کند و بیماری آنها را تشخیص می دهد که برخی تشخیص های پزشکی وی درست و برخی دیگر اشتباه است و در واقع شانس نقشی اصلی در شفای زنانی که به مطب امیره وارد می شوند، ایفا می کند.

امیره با سوء استفاده از فقر و نیاز زنان سوری حاضر در این شهر، ادعای پزشکی می کند و روزانه دهها زن سوری به مطب وی مراجعه می کنند؛ زنانی که هزینه معاینه در مطب های ترکیه و یا مطب های سوری دارای مجوز را ندارند. امیره فقط به تشخیص و درمان بیماری اکتفا نمی کند بلکه راه دیگری برای افزایش درآمد خود پیدا کرده است؛ در یک صندوق چوبی، داروهای قاچاق سوریه را با قیمتهای بالایی به بیماران خود می فروشد.

یک زن 24 ساله سوری به نام سماح که به مطب امیره مراجعه کرده است، داستان خود را اینگونه بیان می کند: باردار بودم اما دچار خونریزی شدیدی شدم به مطب این پزشک رفتم تا مطمئن شوم که دچار سقط جنین شدم یا خیر. هنگامی که به مطب رسیدم هیچ  تابلویی در کنار در ندیدم؛ جوانی را دیدم که به عنوان منشی فعالیت می کرد و از زنان هزینه پذیرش می گرفت. بعدها متوجه شدم این جوان پسر امیره است. هنگام ورود از امیره پرسیدم که پزشک است یا قابله؟

 زیرا ظاهر مطب و ابزارهای وی و نحوه تشخیص بیماری برای من شک بر انگیز بود. امیره برای من تاکید کرد که وی پزشک است اما از ذکر نام دانشگاه تحصیل خود خودداری کرد؛ پس از پایان معاینه که پنج دقیقه بیشتر طول نکشید؛ تاکید کرد که من دچار سقط جنین شدم و به برخی داروها برای شفای کامل نیاز دارم ؛ صندوق چوبی را باز کرد و مقداری داروی سوری با قیمت بسیار گزاف به من داد که پسرش هزینه آن را دریافت می کرد.

سماح افزود: پس از سه روز با مصرف این داروها وضعیت سلامت من وخیم تر شد؛ از این رو وادار شدم که به مطب یک پزشک ترک مراجعه کنم که پس از معاینه به من گفت که جنین همچنان موجود است و سقطی صورت نگرفته است و آنچه که رخ داده بود یک خونریزی طبیعی است؛ اما دارویی که امیره به من داده بود باعث ایجاد نقص در جنین شده بود.

امیره فقط به سوء استفاده از زنانی که به مطبش مراجعه می کردند، اکتفا نمی کند؛ بلکه خود و همسرش منبع درآمد دیگری پیدا کردند، همسر امیره دردکان کوچکی در کنار مطب، داروهای سوری و اردنی قاچاق شده ویژه سقط جنین می فروشد؛ این داروها بسیار خطرناک است و عوارض جانبی بسیاری دارند  از این رو باید فقط با نسخه پزشک فروش بروند؛ اما همسر امیره این داروها را بدون نسخه پزشک و با قیمت گزافی به مراجعه کنندگان می فروشد و به خطرات این داروها توجهی ندارد.

یک زن سوری باردار دیگری به نام صباح(30 ساله) می خواست به شیوه ای آسان و ارزان سقط جنین کند؛ بویژه که عمل سقط جنین در بیمارستان های خصوصی حدود 300 الی 400 دلار هزینه دارد و بیمارستان های دولتی نیز از انچام چنین عملی خودداری می کنند. وی می گوید که شنیدم یک نفر لوسیونی طبی برای سقط جنین می فروشد، پس از اصرار های اندک فروشنده که همسر امیره قابله است، موافقت کرد که این لوسیون را بدون نسخه پزشک به من بفروشد مشروط به آنکه برگه ای با این مضمون "این دارو را با مسئولیت خودم خریداری می کنم" را امضا کنم. پس از مصرف دارو دچار خونریزی شدید شدم که وادار شدم به بیمارستان مراجعه کنم. به سبب خونریزی دچار کم خونی شدید شده بودم و هنوز تحت درمان هستم.

فقط امیره نیست که از وضعیت زنان سوری سوء استفاده می کند بلکه قابله های سوری دیگر نیز هستند که از این حرفه برای امرار معاش به قیمت از دست رفتن جان مادران سوء استفاده می کنند؛ مادرانی که تنها گناهشان نداشتن پول کافی برای مراجعه به مطبهای ترکیه ای متخصص است.


ویدیو مرتبط :
کودکان پناهنده سوری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تجاوز به زنان سوری پناهنده در تركیه


به رغم بازگشت آرامش به بسیاری از شهرهای سوریه در مرز ترکیه، بسیاری از خانواده های سوری حاضر به بازگشت به منازل خود نیستند و این در حالی است که تا کنون بیش از 400 مورد تجاوز جنسی به دختران و 250 مورد به زنان باردار ساکن این اردوگاهها به اثبات رسیده است. به رغم بازگشت آرامش به بسیاری از شهرهای سوریه در مرز ترکیه، بسیاری از خانواده های سوری حاضر به بازگشت به منازل خود نیستند و این در حالی است که تا کنون بیش از 400 مورد تجاوز جنسی به دختران و 250 مورد به زنان باردار ساکن این اردوگاهها به اثبات رسیده است.


 شبکه سوری دفاع از حقوق بشر، از جامعه بین المللی خواست در قضیه تجاوز و تعدی به زنان سوری ساکن در اردوگاه‌های ترکیه پرونده تحقیق باز کند.

این شبکه با انتشار بیانیه‌ای، سکوت آنکارا و سازمان‌های وابسته به سازمان ملل متحد در ترکیه در برابر این جنایات را علیه زنان سوری مقیم در اردوگاه‌های ترکیه محکوم کرد.

این بیانیه تأکید می‌کند، براساس تحقیقات اولیه صورت گرفته بیش از 400 مورد تجاوز و تعدی به زنان سوری مقیم در اردوگاه‌های ترکیه با دلایل قابل اثبات به ثبت رسیده است.

همچنین کمیته هماهنگی و پیگیری و تحقیق شبکه سوری دفاع از حقوق بشر تأکید کرده که بر این اسناد و مدارک دست یافته و تمام آنها را در اختیار دارد؛ این درحالی است که سه روزنامه ترکی "اطلاعات" و "باریف" و "ایدلک" نیز در گزارش‌هایی در نهم ماه جاری تأیید کرده‌اند که 400 دختر و 250 زن باردار سوری در داخل اردوگاه‌های سوری در ترکیه مورد تجاوز و تعدی قرار گرفته‌اند.

شبکه سوری دفاع از حقوق بشر در پایان بیانیه خود از شورای عالی دفاع از حقوق بشر ژنو خواستار گشودن پرونده تحقیقی در این‌باره و ارائه نتایج آن به دادگاه جنایی بین المللی شد.

منبع: مشرق