اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سوءاستفاده گسترده شرکتهای تعاونی مسکن مهر از پول مردم



مسکن مهر,سوءاستفاده شرکتهای تعاونی مسکن مهر از مردم,سند ششدانگ مسکن مهر

 

سوءاستفاده گسترده شرکتهای تعاونی مسکن مهر از پول مردم

سند ششدانگ مسکن مهر به نام دولت نهم و دهم است و نام این دولتها تا همیشه بر پیشانی این پروژه حک خواهد شد.

خانه دار شدن اقشار کم درآمد به عنوان متقاضیان واقعی مسکن در کشور آن هم با مناسب ترین قیمت و آسان ترین شرایط، هدف اصلی مسکن مهر بود.

بنا به تازه ترین آمار وزارت راه و شهرسازی در دو دولت نهم و دهم 4 میلیون و 300 هزار مسکن مهر ساخته شده است که بخشی از آن به متقاضیان تحویل داده شده و یک میلیون و 650 هزار واحد باقی مانده هم تا پایان امسال تحویل می‌شود. 

با اینکه وزارت راه و شهرسازی از عملکرد خود در ساخت و تحویل مسکن مهر دفاع می‌کند و معتقد است برای نخستین بار در کشور و با این پروژه شمار مسکن از شمار خانوار پیشی گرفته، اما وجود ایرادات متعدد به خاطر جانمایی نادرست و کمبود زیرساختهای لازم باعث داغ شدن بازار تخلف از سوی تعاونی های مرتبط با این پروژه شده است.

مدتهاست تعاونی های مسکن مهر خرید و فروش امتیاز را باب کرده اند و با اینکه وزیر راه و شهرسازی بصراحت این اقدام را غیر قانونی می‌داند و متخلفان را به لغو امتیاز تهدید می‌کند، اما این تخلف آشکار همچنان ادامه دارد.

بنا به گزارشهای رسیده هم اکنون در دو شهر پردیس و پرند در حومه تهران امتیاز مسکن مهر بین 20 تا 40 میلیون تومان معامله می‌شود.

در مشهد نیز مسکن مهر مورد معامله سودجویان قرار می‌گیرد.

نگاهی به ضوابط دریافت مسکن مهر نشان می‌دهد خرید و فروش آن غیر قانونی است و مالک واحد، شخصی است که در ابتدا متقاضی آن بوده است اما دور بودن آپارتمانهای ساخته شده در قالب مسکن مهر از مرکز شهر باعث شده بسیاری از متقاضیان امتیاز خود را در حین ساخت و یا پس از تکمیل واحد به فروش برسانند.

به نظر می‌رسد باز شدن پای دلالان و سوداگران به پروژه مسکن مهر و تخلفات گسترده تعاونی ها باعث شده مسکن مهر از هدف اصلی خود یعنی خانه دار کردن اقشار کم درآمد و متقاضیان واقعی دور شود.

به گفته یک مقام آگاه در وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر دو گروه به خرید امتیاز مسکن مهر تمایل شدید دارند: گروه اول آنهایی هستند که به دلایل گوناگون نتوانسته اند در پروژه مسکن مهر ثبت نام کنند و گروه دوم افرادی هستند که با این خرید در اندیشه حفظ ارزش دارایی خود هستند.

وی که نمی خواهد نامش ذکر شود به خبرنگار ما می‌گوید: شاید یکی از اصلی ترین دلایل برای افزایش تقاضای خرید امتیاز مسکن مهر نامناسب بودن وضعیت اجاره بها باشد.

این مقام مسؤول با تأیید اخبار مربوط به تخلفات گسترده تعاونی های مسکن مهر و خرید و فروش امتیاز این واحدها اضافه می‌کند: متأسفانه این تعاونی ها زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی نیستند و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید در این خصوص پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه تخلفات تعاونی ها فراتر از خرید و فروش امتیاز است، خاطر نشان می‌کند: برخی تعاونی ها وام متقاضیان را از بانکها دریافت و به خاطر عدم تسلط به مدیریت ساخت مسکن آن را خرج یا برای اعضای هیأت مدیره پاداشهای چند ده میلیونی تعیین کرده اند. این تعاونی ها حتی پیمانکار نیستند و قوانین را نمی دانند!

این مقام مسؤول ادامه می‌دهد: این روند اسفناک در تعاونی های مسکن مهر از سال 86 تا سال 89 ادامه داشت تا اینکه دیگر اجازه تشکیل تعاونی مسکن مهر داده نشد، چون در بسیاری موارد دیدیم تعاونی ها زمین گرفته اند، ولی واحدی نساخته اند! وزارت راه و شهرسازی برای حل مشکل مردم به این تعاونی ها اعلام کرد دیگر حق ساخت ندارند و به جای آن برخی واحدهای بدون متقاضی که به صورت سه جانبه بین بانک، پیمانکار و وزارتخانه ساخته شده بودند را به برخی از ثبت نام کنندگان تحویل داد تا کم کاری تعاونی ها پوشش داده شود.

وی می‌گوید: متأسفانه وزارت راه و شهرسازی در برابر این تخلفات هیچ اقدام حقوقی نمی تواند انجام دهد و به نظر می‌رسد با ادغام وزارت تعاون در کار و رفاه اجتماعی تعاونی های مسکن مهر به حال خود رها شده اند .

در بسیاری موارد تعاونی ها با پولهای مردم در بانکها سپرده گذاری کرده اند و سودهای کلان می‌برند و برای اعضای هیات مدیره حقوق آن چنانی تعیین کرده اند.

حتی این تخلف هم دیده می‌شود که بین 2 تا 5 درصد آورده مردم را برای پاداش هیات مدیره در نظر گرفته اند.

به گفته این مقام آگاه، وزارت راه و شهرسازی در برابر هیچ یک از این تخلفات مسوول نیست و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید نسبت به آن پاسخگو باشد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به وجود مشکلات و تخلفات متعدد در ساخت مسکن مهر آینده این پروژه در دولت یازدهم چگونه خواهد بود، می‌گوید: هیچ یک از نامزدها نسبت به مسکن مهر دید منفی نداشتند و رئیس جمهور منتخب هم اصل پروژه را تأیید می‌کند.

پس دولت آتی هم با نگاه و برنامه ریزی متفاوت، ادامه دهنده راه دولت نهم و دهم در مسکن مهر خواهد بود، زیرا نیاز روز افزون کشور به مسکن را هیچ یک از مسوولان کتمان نمی کنند.

وی تأکید می‌کند: ساماندهی به وضعیت تعاونی های مسکن مهر و برخورد جدی با متخلفان از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید از اولویت های کاری دولت آینده باشد تا بسیاری از نارسایی های این پروژه به صورت اساسی مرتفع شود.

اظهارات این مقام مسؤول در وزارت راه و شهرسازی در حالی است که رئیس جمهور منتخب نسبت به رشد 82 درصدی قیمت خانه‌های قدیمی و 52 درصدی آپارتمان بشدت انتقاد دارد و تأمین مسکن ارزان را برای مردم بویژه جوانان از برنامه‌های اصلی دولت خود می‌داند.

به گفته دکتر حسن روحانی طرح مسکن مهر با مشکلاتی مواجه است ضمن آن که اصل کار، پسندیده‌ بود./قدس آنلاین

 

 

 


ویدیو مرتبط :
اعتراض اعضای تعاونی مسکن مهر شهر میانه شهریور 94

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ثبت نام مسکن ویژه تهران از اول مهر/ واریز پول از شنبه هفته آینده



ثبت نام مسکن ویژه تهران از اول مهر/ واریز پول از شنبه هفته آینده

ثبت نام مسکن ویژه تهران از اول مهرماه آغاز می‌شود و شنبه هفته آینده 25 شهریورماه، زمان واریز پول به حساب بانک مسکن است.
به گزارش خبرنگار مهر، ثبت نام مسکن ویژه تهران از یکم مهرماه آغاز می شود و شنبه هفته آینده 23 شهریورماه زمان واریز پول به شماره حساب اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی در بانک مسکن است.
براین اساس ثبت نام از طریق سایت Tehran.maskanmehr.net انجام می گیرد و متقاضیان باید شرایطی که در شیوه نامه ثبت نام مسکن ویژه اعلام شده، داشته باشند.
مسکن وِیژه تهران در مناطق تهرانسر، حکیمیه و چیتگر ساخته می شود ودر حال حاضر هم ساخت 10 هزار واحد مسکن مهر شهر تهران در منطقه تهرانسر آغاز شده است. مساحت زمینی که در تهرانسر در نظرگرفته شده 70 هکتار و در حکیمیه تهرانپارس حدود 6 هکتار است.
براساس این گزارش، مسکن مهر تهرانی ها قرار است در 70 هزار واحد و در نقاط مختلف تهران ساخته شود که شرایط واریز پول شامل مبلغ کل هر واحد (بهای تمام شده ساخت اعیان با احتساب کلیه هزینه های مربوط و بهای کارشناسی روز قدر السهم عرصه) خواهد بود که بصورت نقد و اقساط و به شرح زیرپرداخت می شود: 
سهم نقدی: کل بهای تمام شده ساخت اعیان و هزینه های مربوطه و 30 درصد از بهای کارشناسی روز قدرالسهم عرصه بصورت نقدی و در 5 مرحله به شرح زیر پرداخت می گردد:
پرداخت اول: 200 میلیون ریال به هنگام افتتاح حساب در بانک مسکن 
پرداخت دوم: 200 میلیون ریال حدود 3 ماه پس از پرداخت اول بشرح مراحل مندرج در این بخش 
پرداخت سوم: 200 میلیون ریال حدود 3 ماه پس از پرداخت دوم بشرح مراحل مندرج در این بخش 
پرداخت چهارم : 200 میلیون ریال حدود 3 ماه پس از پرداخت سوم بشرح مراحل مندرج در این بخش 
پرداخت پنجم: الباقی سهم نقدی قبل از تحویل واحد 
سهم اقساطی: 70 درصد بهای کارشناسی قدرالسهم عرصه بصورت اقساط ماهیانه طولانی مدت (حداکثر 10 ساله) پرداخت خواهد شد به نحوی که اقساط ماهیانه سال اول حداکثر 10 میلیون ریال باشد. 
مرحله اول : متقاضیانی که تشکیل پرونده داده و اصل مدارک آنها به تایید میرسد مهلت 10 روزه برای واریز 200 میلیون ریال آورده نوبت دوم خواهند داشت. فاصله زمانی از پایان مهلت ثبت نام حدود 3 ماه خواهد بود. 
مرحله دوم: متقاضیان پس از واریز مرحله دوم سهم آورده به مدت حداکثر 3 ماه فرصت خواهند داشت تا نسبت به واریز 200 میلیون ریال مرحله سوم اقدام نمایند. 
مرحله سوم: پس از واریز مرحله سوم آورده انعقاد قرارداد پیش فروش اعیان واحدها بین متقاضی و فروشنده صورت خواهد گرفت. در این مرحله واحد متقاضی مشخص می گردد. 
مرحله چهارم: پس از واریز پرداخت چهارم به شرح فوقانعقاد قرارداد واگذاری زمین با شرائط نقد و اقساط انجام می شود و فرایند دریافت اقساط 10 ساله حدود 10 میلیون ریال در ماه آغاز می گردد. 
مرحله پنجم: پس از اتمام پروژه و در صورت تکمیل پرداخت سهم نقدی از سوی متقاضی و انعقاد قرارداد واگذاری زمین واحد قابل تحویل به متقاضی خواهد بود. 
مرحله ششم : در صورت تسویه کامل بهای زمین انتقال سند عرصه و اعیان بنام متقاضی در دستور کار قرار می گیرد.
توجه: اسناد عرصه و اعیان تا تسویه کامل در اختیار سازمان خواهد بود./مهر