اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سه شهر ایران در میان آلوده ترین شهرهای جهان



اخبار اجتماعی - سه شهر ایران در میان آلوده ترین شهرهای جهان

عضو هیأت علمی پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: مطالعات نشان می‌دهد که میزان بارش‌های اسیدی رو به افزایش است و این نوع بارش‌ها نیز بیشتر در نواحی صنعتی در دنیا رخ می‌دهد.

 کارخانه‌ها، ماشین‌ها، کامیون‌ها و وسایلی که دارای دودکش هستند، از سوخت فسیلی نظیر زغال و مواد نفتی استفاده می‌کنند. سوخت این دو نوع ماده موادی نظیر اکسید گوگرد و اکسیدهای نیتروژن را وارد هوا می‌سازد.

گازها و بخارهایی که از دستگاه‌های دارای سوخت فسیلی وارد هوا می‌شوند، در ارتفاع بالایی قرار نمی‌گیرند از این رو در صورت عدم ترکیب با آب به صورت گرد و غبار اسیدی در می‌آیند. گرد و غبار اسیدی ضمن فرود آمدن بر زمین به نمای ساختمان‌ها و بناهای سنگی می‌چسبد و موجب فرسایش و کاهش عمر مفید آنها می‌شود.

 

گرد و غبار اسیدی حتی به چرم، کاغذ و لباس نیز آسیب می‌رساند. این غبارها حیات درختان و حتی گیاهان را مورد تهدید قرار داده و رشد گیاهان و غلات را کاهش می‌دهند و تاکنون سبب آسیب به میلیاردها تن غلات شده‌اند.

مواد آلوده کننده هر قدر در فضا بیشتر بمانند ترکیبات زیادتری حاصل می‌شود که اسیدها یکی از ترکیبات آنها است. اسیدها به کمک بادهای شدید می‌توانند برای روزهای متوالی در هوا باقی بمانند و صدها کیلومتر مسافت را طی کنند و به این ترتیب از کشوری به کشور دیگر انتقال یابند.

اکثر شهرهای بزرگ صنعتی مورد تهدید غبارهای اسیدی قرار دارند. شهر لندن در زمستان سال 1952 مورد تهاجم شدید غبارهای اسیدی قرار گرفت و این امر موجب مرگ زودرس 4 هزار نفر از افراد بیمار شد. این سانحه باعث شد که مسئولین شهر اقدامات پیشگیرانه‌ای را در جهت کنترل آلودگی هوا به عمل آورند.

در کشورمان نیز بر اساس گفته‌های رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، 2 هزار و 527 ایرانی به علت آلودگی هوا جانشان را از دست داده اند ضمن آنکه 2 هزار و 522 بیمار قلبی و 4 هزار و 525 بیمار تنفسی همزمان با آلودگی هوا در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند.

نتایج منتشر شده آخرین تحقیقات سازمان بهداشت جهانی و آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (‌IARC) نیز واقعیت جدیدتری را در این زمینه دراختیارمان قرار داده است.

 

بر اساس لیستی که از آلوده‌ترین شهر‌های جهان ارائه شده است شهرهای اهواز در ایران، اولانباتار در مغولستان، سنندج در ایران، لودیانا در هندوستان، کوئتا در پاکستان، کرمانشاه در ایران، پیشاور در پاکستان، گابورونه در بوتسوآنا، یاسوج در ایران و کانپور در هندوستان به ترتیب 10 شهر آلوده جهان هستند. به بیانی دیگر اهواز اولین شهر آلوده جهان، سنندج سومین شهر آلوده، کرمانشاه ششمین شهر آلوده و یاسوج نهمین شهر آلوده جهان اعلام شده‌اند.

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,آلوده ترین شهرهای جهان

 
اسیدی بودن باران بیشتر از برف
دکتر پروین غفاری- عضو هیات علمی پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بارش‌های اسیدی را بارش‌هایی از نوع باران، برف، تگرگ و مه دانست و گفت: در زمانی که غلظت بالایی از اسیدهای شیمیایی در جو آزاد شود و با بخار آب ترکیب شوند موجب ریزش باران‌های اسیدی خواهد شد.

وی دلایل ایجاد این باران‌ها را وجود آلاینده‌ها در هوا ذکر کرد و اظهار داشت: سوخت‌های فسیلی نظیر ذغال سنگ و مواد نفتی مواد آلاینده‌ای چون اکسید گوگرد و اکسید نیتروژن را وارد جو می‌کند که این امر پدیده باران‌های اسیدی را موجب می‌شود.

غفاری با تاکید بر اینکه این پدیده در بیشتر مناطق صنعتی دنیا اتفاق می‌افتد، یادآور شد: فراوانی باران‌های اسیدی در زمستان بیشتر از تابستان است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی با بیان اینکه نوع بارش و مقدار بخار در جو بر روی بارش‌های اسیدی اثر می‌گذارند، ادامه داد: هر چه قطرات آب بیشتر و سریع‌تر بر سطح زمین فرود بیایند مانند بارش‌های ناشی از توفان‌های تندری، جو سریع‌تر از آلاینده‌ها پاک می‌شود.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: میزان اسیدی بودن برف نسبت به باران کمتر است.

اثرات باران‌های اسیدی بر محیط زیست
وی با اشاره به اثرات زیانبار زیست محیطی باران‌های اسیدی بر محیط  زیست، خاطر نشان کرد: این بارش‌ها علاوه بر آنکه بر روی سلامتی انسان اثر دارند، زمانی که وارد رودخانه‌ها می‌شوند تعادل شیمیایی آب را بر هم می‌زنند و تهدیدی برای آبزیان محسوب می‌شوند.

غفاری با بیان اینکه باران‌های اسیدی زندگی ماهیان و فیتوپلانکتون‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اضافه کرد: این بارش‌ها همچنین در دراز مدت اثرات منفی روی جنگل‌ها دارند و باعث نابودی گیاهان می‌شود.

این محقق پژوهشگاه علوم جوی به بیان اثرات باران‌های های اسیدی بر روی اقیانوس‌ها پرداخت و اظهار داشت: زمانی که باران‌های اسیدی در آب اقیانوس‌ها حل می‌شوند اثراتی را در دراز مدت بر جای می‌گذارد.

هشدار محققان برای کنترل آلاینده‌های هوا
عضو هیات علمی پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی با بیان اینکه این باران‌ها در سراسر جهان در قاره‌های آمریکا، آسیا، بخش‌هایی از اروپا و حتی آفریقا وجود دارد، ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهد که میزان بارش‌های اسیدی رو به افزایش است و این نوع بارش‌ها نیز بیشتر در نواحی صنعتی در دنیا رخ می‌دهد.

وی به وضعیت آلودگی هوا در شهر اهواز و خوزستان اشاره کرد و افزود: مکانهایی که آلاینده‌های گازی دارند با پدیده باران‌های اسیدی مواجه می‌شوند که شهر اهواز نیز به عنوان یکی از شهرهای آلوده کشور، با این نوع بارش‌ها مواجه بوده است.

غفاری نست به افزایش آلودگی هوا در سایر شهرهای کشور هشدار داد و گفت: لازم است تا با استفاده از فناوری‌های مورد نیاز در این زمینه نسبت به جلوگیری و پیش بینی افزایش آلودگی در شهرهای کشور اقدام شود.

اخبار اجتماعی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
‫10 تا از آلوده ترین شهر های دنیا (2016)‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سازمان بهداشت جهانی: شهرهای ایران آلوده ترین شهرهای جهان



 

 

سازمان بهداشت جهانی: شهرهای ایران آلوده ترین شهرهای جهان

 

بر اساس گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی از وضعیت آلودگی شهرهای جهان شهرهای ایران ، هند و پاكستان در میان آلوده ترین شهرهای جهان و شهرهای ایالات متحده و كانادا جزء پاك ترین شهرهای جهان از نظر وضعیت آلودگی هوا قرار گرفتند.

سازمان بهداشت جهانی در تازه ترین گزارش خود به بررسی وضعیت شهرهای جهان از نظر آلودگی هوا پرداخته است .

در این گزارش كلان شهرهای ایران جزء آلوده ترین شهرهای جهان و شهر اهواز از نظر وجود ذرات معلق در هوا كه كوچك تر از 10 میكرومتر هستند ، آلوده ترین شهر جهان شناخته شده است .

در این گزارش با اشاره به اینكه آلودگی هوا مسئول مرگ و میر سالانه بیش از 2 میلیون نفر انسان در كره زمین است تاكید شده كه سرمایه گذاری دولت ها در كاهش آلودگی هوا یك سرمایه گذاری زودبازده است كه تاثیرات آن به صورت كاهش مرگ و میر ها و بیماری های ناشی از آلودگی هوا و در نتیجه كاهش هزینه های درمان و دیگر هزینه ها ، به سرعت در جوامع درگیر با این پدیده قابل مشاهده خواهد بود.

در این گزارش كه بر مبنای اطلاعات آماری دولت ها بر اساس وضعیت وجود گرد و غبار و ذرات معلق كمتر از 10 میكرو متر در آسمان شهرهای بیش از 1100 شهر جهان تهیه شده ، شهر اهواز با میانگین وجود 372 میكرو گرم ذرات معلق كمتر از 10 میكرومتر در هر متر مكعب از هوا در صدر آلوده ترین شهرهای جهان قرار گرفته است.

در گزارش سازمان بهداشت جهانی دلیل اصلی آلودگی هوا در اهواز 1 میلیون و سیصد هزار نفری ، استانداردهای پایین خودروها و سوخت های مورد مصرف در آنها ، و آلودگی ناشی از كارخانجات صنعتی عنوان شده است.

شهر اولان باتور ( پایتخت مغولستان ) پس از اهواز دومین شهر آلوده جهان معرفی شده است . اولان باتور با دارا بودن 279 میكرو گرم ذرات معلق كمتر از 10 میكرومتر در هر متر مكعب از هوا در مكان دوم قرار دارد.

سنندج دیگر شهر آلوده جهان است كه با دارا بودن 254 میكرو گرم ذرات معلق كمتر از 10 میكرو متر در هر متر مكعب از هوا در مكان سومین شهر آلوده جهان قرار گرفته است.

در گزارش سازمان بهداشت جهانی دلیل اصلی آلودگی هوا در شهرهای ایران ، هند پاكستان و برخی دیگر از كشورهای در حال توسعه رشد صنعتی شدن ، كیفیت نامرغوب سوخت و خودروها و نیز آلودگی ناشی از نیروگاه های تولید برق عنوان شده است.

دو شهر كوچك از كانادا و آمریكا ( شهر وایت هورس كانادا و سانتا فه در ایالت نیو مكزیكو آمریكا) به ترتیب با دارا بودن 3 و 6 میكرو گرم ذرات معلق كمتر از 10 میكرو متر در یك متر مكعب از هوا جزء پاك ترین شهرهای جهان شناخته شده اند.

همچنین در این گزارش واشنگتن با دارا بودن 18 میكرو گرم ، توكیو با 23 و پاریس با 38 میكرو گرم ذرات معلق كمتر از 10 میكرو متر در هر متر مكعب از هوا جزء شهرهای نسبتا پاكیزه جهان طبقه بندی شده اند.../تحلیل:عصرایران