اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سه راه پیش روی غرب پس از شکست مذاکرات استانبول



 

 

سه راه پیش روی غرب پس از شکست مذاکرات استانبول

 

 

پس از بی نتیجه ماندن مذاكرات ایران و 6 كشور عضو گروه 5+1 در استانبول تركیه دیپلمات های غربی با معضل یافتن پاسخ برای این سوال اساسی روبرو شده اند كه : گام بعدی آنها در قبال فعالیت های هسته ای ایران چه خواهد بود؟

 

 

به گزارش عصر ایران رسانه های غربی پس از انتشار خبر بی نتیجه بودن مذاكرات ، بیشتر این سوال را مطرح می كنند كه شكست مذاكرات با ایران به چه معناست ؟ آیا باید به سمت تشدید تحریم ها رفت ؟ آیا باید مساله حمله نظامی در دستور كار قرار گیرد ؟ یا اینكه به ادامه روند كجدار و مریز گفتگوها دل خوش كرد ؟مذاکرات هسته ای - جلیلی اشتون

سوال اصلی درباره گام بعدی غرب در حالی مطرح می شود كه به نظر می رسد در قسمت مذاكره كنندگان ایرانی آرامش بیشتری حاكم است و دیپلمات های ایرانی مذاكره كننده با اطمینان بیشتری سخن می گویند.

مذاكره كنندگان ایرانی در دو دور مذاكرات ژنو و استانبول تاكتیك جدیدی به كار بردند و به نظر می رسد در این زمینه موفق هم بوده اند ، چرا كه با وجود نبود یك راهبرد مشخص برای برداشتن گام بعدی غرب در مواجهه با ایران ، دیپلمات های غربی حالا باید پاسخ دهند كه نتیجه تحریم ها چه بوده است ؟ و این تاكتیك جدید ایران در واقع نشان دادن عملی بی نتیجه بودن تحریم ها است.

هر چند كه تحریم ها طبیعتا اثرات و هزینه هایی در اقتصاد ملی ایران داشته است ، اما دیپلمات های ایرانی در حال حاضر با ژست ها و سخنرانی های خود در حال مخابره این پیام به غرب و افكار عمومی آنها هستند كه : " ما با تحریم ها سر سوزنی عقب نخواهیم نشست ".

اهمیت  و كاركرد این تاكتیك از آنجا ناشی می شود كه غرب  تحریم ها را با این پیش فرض به تصویب رسانده كه سبب افزایش هزینه های ایران شده و در نهایت باعث عقب نشینی این كشور از موضع هسته ای شود ، اما وقتی دیپلمات های ایرانی در جریان مذاكرات حتی حاضر به گفتگو درباره مسایلی همچون غنی سازی اورانیوم و چرخه سوخت نیستند و این مسایل را جزء حقوق خود در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای می دانند ، عملا كارآیی گزینه تحریم زیر سوال می رود و با زیر سوال رفتن كارآیی تحریم ها ، سه راهكار مشخص برای غرب باقی می ماند :

1- راهكار آخر یا همان حمله نظامی را در دستور كار خود قرار دهند : در این زمینه هیچ اجماعی حتی بین متحدان نزدیك عضو ائتلاف تحت رهبری آمریكا در غرب دیده نمی شود . دولت اوباما به این گزینه روی خوش نشان نمی دهد و اخیرا با اظهارات رییس سابق موساد درباره عدم دست یابی ایران به سلاح هسته ای تا 5 سال دیگر، در داخل اسراییل هم در این زمینه توفانی سیاسی و دیپلماتیك بر پا شده است . این اظهارات "داگان" در واقع و آن طور كه روزنامه " هاآرتص " نوشته است ستون فقرات گزینه حمله نظامی به ایران را فروریخت .

2- تشدید تحریم ها : این گزینه ای است كه محتمل ترین راه غرب برای ادامه موضع خود در قبال ایران است ، اما ایران همان گونه كه تا كنون نشانه داده با گزینه تحریم از میدان به در نمی رود و حاضر است هزینه های تحریم را تا جایی كه عملا سبب قفل شدن كامل سیستم كشور نشود ، به جان بخرد .

علاوه بر این طرفداران گزینه تحریم باید با "غرغر" های طرفداران جنگ نیز مقابله كنند ، وانگهی بسیاری از تحلیلگران در غرب بر این گمانند كه  تحریم ها كمی فریبنده هستند چرا كه دل بستن غرب برای نتیجه بخشی تحریم ها علیه ایران ، همانند اعطای زمان به ایران است ، یعنی همان عنصر ارزشمندی كه از نظر برخی تحلیلگران غربی ، در حكم " كیمیا " است و ایران را تبدیل به برنده بزرگ "گذر زمان" خواهد كرد.

3- كنار آمدن با ایران و پذیرش واقعیت ایران اتمی : این راهكار از نظر ایران عقلانی ترین راهكار غرب در قبال ایران است . اگر ایران احساس كند كه غرب به حقوق هسته ای اش احترام می گذارد و حق دست یابی ایران به تكنولوژی صلح آمیز هسته ای و چرخه سوخت بومی را می پذیرد ، حتی حاضر است شفافیت بسیار بیشتری از خود نشان دهد .

در این صورت است كه ایران به طور جدی می تواند امتیاز داده و امتیاز بگیرد ، چون خیالش از حق هسته ای و پذیرفته شدن جایگاه برتر این كشور در منطقه راحت می شود ، اما غرب تا كنون نشان داده كه هنوز حاضر به پذیرش این مساله نیست و بیشتر مایل است ازطریق فشار تحریمی ( و به طور مكمل تهدید نظامی )حرف خود را به كرسی بنشاند.

استاكس نت معجون شفا بخش عملیات روانی

در كنار این سه راهكار غرب ، این كشورها باید برای افكار عمومی خود هم جوابی داشته باشند تا عقب نشینی های موضعی خود و برنداشتن گام هایی كه ادعایی می كنند می توانند بردارند ، را جبران كند . " استاكس نت " و ادعای كند شدن برنامه های هسته ای ایران و اختلال جدی در تاسیسات كامپیوتری ایران ، همین دستاویز است.

عدم تشدید تحریم ها ، نتیجه بخش نبودن مذاكرات ، جواب ندان تحریم های موجود و عدم امكان حمله نظامی ، معضلاتی است كه غرب با آن مواجه است و برآیند كلی همه این اتفاقات نا میمون ( برای غرب) " گذر زمان "  به نفع ایران است.

حالا باید كشورهای غربی جوابی برای افكار عمومی خود داشته باشند تا از یك فضاحت سیاسی جلوگیری كنند و این جواب ، همان ادعای از كار انداختن یا مختل كردن برنامه هسته ای ایران از طریق كرم رایانه ای " استاكس نت " است .

با استاكس نت دهان منتقدان تا حدودی بسته می شود و در جواب سوال كسانی كه می پرسند : " پس نتیجه این تحریم ها چه شد و گام بعدی چه خواهد بود؟ " گفته می شود : لازم نیست ما كار زیادی كنیم ، استاكس نت الان در سیستم های كامپیوتری تاسیسات هسته ای ایران خوب كار می كند !!".../عصر ایران


ویدیو مرتبط :
مذاکرات در وقت اضافه؛ قسمت اول- مقصر شکست مذاکرات کیست؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سه محور مهم عدم توافق ایران و غرب در مذاکرات هسته‌ای



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


اخبار سیاست خارجی - سه محور مهم عدم توافق ایران و غرب در مذاکرات هسته‌ای

بازتاب سخنان رئیس جمهور ایران درباره چشم انداز حصول توافق جامع هسته ای، ارزیابی منفی دیپلمات های غربی از احتمال حصول توافق تا پایان ژوئیه، تأکید آژانس بین المللی انرژی اتمی بر پایبندی ایران به تعهدات هسته ای خود، تغییر مذاکره کننده ارشد هسته ای فرانسه در گروه 1+5 و احتمال توافق ایران و روسیه بر سر احداث هشت نیروگاه هسته ای در ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، بخش مهمی از مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران به موضوع هسته ای اختصاص یافته است.

 

در این زمینه، برخی از مطبوعات، از جمله «گالف تودی»، اظهارات رئیس جمهور ایران را مورد توجه قرار داده اند که از احتمال جدی حصول توافق نهایی هسته ای تا پایان بازه زمانی شش ماهه تعیین شده سخن گفته است. این روزنامه می نویسد به گفته حسن روحانی، با وجود موانع پیش آمده در دور اخیر مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، رسیدن به توافق میان دو طرف تا پایان ماه ژوئیه بسیار محتمل است؛ اما در عین حال، احتمال تمدید دوره شش ماهه نیز وجود دارد. به گفته وی، رسیدن به توافق منوط به آن است که برخی کشورها در این مسیر مسئله سازی نکنند.

با این حال، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با انتشار گزارشی به نقل از برخی مقامات غربی، مدعی شده هنوز شکاف ها و اختلاف نظرهای مهمی میان ایران و غرب باقی مانده که باید حل و فصل شود. به نوشته این خبرگزاری، دیپلمات های غربی می گویند میزان فاصله دو طرف تا رسیدن به توافق جامع، چندان نزدیک تر از آن چیزی نیست که در ماه فوریه، یعنی در زمان آغاز روند مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی وجود داشت. به گفته این دیپلمات ها، مهمترین اختلافات دو طرف حول سه محور عمده قرار دارد که عبارتند از حجم برنامه غنی سازی و تعداد سانتریفیوژهای ایران، آینده رآکتور آب سنگین اراک و همچنین سرنوشت تأسیسات غنی سازی اورانیوم زیرزمینی در فردو.

با این وجود، گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی که بخش هایی از آن شب گذشته منتشر شد و در بسیاری از مطبوعات و رسانه ها بازتاب داشت، بر پایبندی ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق مقدماتی ژنو تأکید می کند. به نوشته «رویترز»، در این گزارش که امروز (جمعه) به طور رسمی منتشر خواهد شد، پایبندی ایران به محدودیت های لحاظ شده بر برنامه هسته ایش در چارچوب توافق ژنو مورد تأیید قرار گرفته است. بر این اساس، آژانس بر «پایبندی مستمر» ایران به تعهدات خود تأکید خواهد کرد. افزون بر این، قرار است در گزارش مذکور به جزئیاتی از توافقات هفته جاری ایران و آژانس درباره توسعه بازرسی ها نیز اشاره شود.

در مطلب دیگری در موضوع هسته ای، روزنامه «جروزالم پست» از تغییر مذاکره کننده ارشد هسته ای کشور فرانسه در گروه 1+5 خبر داده است. به نوشته این روزنامه، در شرایطی حساس و در حالی که تنها دو ماه تا پایان زمان شش ماهه تعیین شده برای توافق جامع هسته ای زمان باقی مانده، مذاکره کننده ارشد فرانسه از سمت خود کنار می رود. به نوشته این روزنامه، قرار است «ژاکوس آدیبرت» که به اتخاذ مواضع سفت و سخت در مقابل ایران معروف می باشد، به یک سمت دیپلماتیک بالاتر در دولت فرانسه ارتقا پیدا کند. جروزالم پست اشاره می کند که در دوره حضور آدیبرت در جایگاه مذاکره کننده ارشد، موضع فرانسه در قبال برنامه هسته ای ایران سخت گیرانه تر از قبل شد.

در نهایت، خبر احداث هشت نیروگاه هسته ای جدید از سوی روسیه در ایران، از جمله دیگر موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون در شمار زیادی از مطبوعات و رسانه ها بازتاب داشته است. به نوشته «ریانووستی»، این احتمال وجود دارد که مسکو طی سال جاری، توافقنامه ای را برای احداث هشت نیروگاه هسته ای جدید با دولت ایران به امضا برساند. در این چارچوب، قرار است دو رآکتور در مجموعه نیروگاه هسته ای بوشهر و شش رآکتور نیز در دیگر مراکز احداث شود. به گفته منابع آگاه، مذاکرات ایران و روسیه برای ساخت این نیروگاه ها، اکنون در مراحل نهایی خود به سر می برد. 

اخبار سیاست خارجی - تابناک