اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سه احتمال درباره انفجار نفت کش ژاپنی...



 

 

 

سه احتمال درباره انفجار نفت کش ژاپنی...

 

سه احتمال درباره انفجار نفت کش ژاپنی در تنگه هرمز

گزارش های اولیه حاکی است که یکی از خدمه های کشتی قبل از حادثه نوری را در سطح آب مشاهده کرده است که ظن هیئت تحقیق را درباره احتمال تروریستی بودن این حادثه افزایش داده است . تئوری های مختلفی درباره حادثه روز پنج شنبه کشتی 333 متری ژاپنی که حامل 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت خام بود ، ذکر می شود ، از برخورد با یک مین دریایی یادگار جنگ ایران و عراق گرفته تا تصادف با یک زیردریایی...

با وجودی که هنوز به طور رسمی و مشخص علت حادثه انفجار در نفت کش غول پیکر " ام . استار " ژاپن در تنگه هرمز در خلیج فارس مشخص نشده است ، اما رسانه ها به ویژه رسانه های غربی گمانه زنی های مختلفی را درباره علت احتمالی این حادثه  ذکر می کنند .

به گزارش عصر ایران روزنامه " کریستین ساینس مانیتور " آمریکا در مطلبی به عنوان " سه احتمال قوی درباره دلایل آسیب رساندن به کشتی ژاپنی در نزدیکی ایران " می نویسد : گذشته از احتمال تاثیر یک زلزله بر این حادثه ، تیم تحقیقاتی این حادثه می گوید که سه احتمال قوی درباره علت این حادثه وجود دارد : برخورد با مین دریایی ، حمله دریایی یا برخورد با یک زیردریایی .

این روزنامه در ادامه در تشریح احتمال ها و گمانه های ذکر شده می نویسد : " تئوری های مختلفی درباره حادثه روز پنج شنبه کشتی 333 متری ژاپنی که حامل 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت خام بود ، ذکر می شود ، از برخورد با یک مین دریایی یادگار جنگ ایران و عراق گرفته تا تصادف با یک زیردریایی که این دو فرضیه را می توان علل داخلی این حادثه دانست ، در حالی که در یک فرضیه دیگر موضوع حمله تروریستی به یک نفت کش غول پیکر آن هم در منطقه ای حساس از جهان مطرح می شود .

کریستین ساینس مانیتور می افزاید : " اما شرکت میتسوی . او . اس . کیو که دومین شرکت بزرگ حمل و نقل نفت در جهان است که کشتی سانحه دید ه ( ام استار ) یک نفت کش غول پیکر متعلق به این شرکت است ، هنوز بر حرف اول خود که علت وقوع این حادثه را حمله عاملی خارجی احتمال داده بود ، تاکید می کند ".

در این حادثه که ساعت 30 دقیقه بامداد پنج شنبه هفتم مرداد روی داد ، یکی از خدمه های این کشتی نفت کش زخمی شد ، اما آسیبی به محموله این کشتی نرسید . این کشتی با 16 خدمه فیلیپینی و 15 خدمه هندی از بندری در امارات متحده عربی عازم بندر" چیبا " در شرق توکیو بود که حادثه انفجار برای آن رخ داد .

گزارش های اولیه حاکی است که یکی از خدمه های کشتی قبل از حادثه نوری را در سطح آب مشاهده کرده است که ظن هیئت تحقیق را درباره احتمال تروریستی بودن این حادثه افزایش داده است .

یک هیئت تحقیق ژاپنی ، انگلیسی  و آمریکایی مشغول تحقیق روی این حادثه هستند و کشتی مزبور پس از این حادثه عازم بندر فجیره در امارات شد تا تحقیقاتی راجع به دلیل اصلی این حادثه صورت بگیرد و خسارات وارده احتمالی مورد بررسی قرار گیرد .

کریستین ساینس مانیتور در ادامه به نقل از کاپیتان "موسی مراد " مدیر کل بندر فجیره در امارات متحده عربی می نویسد : " آنچه که ما نسبت به آن اطمینان داریم این است که این نفت کش با یک شی ء برخورد کرده است . ما نمی دانیم دقیقا آن شی ء چه بوده است ، می تواند برخورد با یک زیردریایی بوده باشد یا اینکه برخورد با یک مین دریایی " .

کریستین ساینس مانیتور می نویسد : تئوری برخورد با یک شیء خارجی از جمله مین یا زیردریایی نافی احتمال خرابکاری بودن یا تروریستی بودن حادثه نیست و نگرانی ها نیز از همین مورد ناشی می شود ، چرا که چند ماه پیش در منطقه ای چند صد کیلومتر دورتر از محل حادثه در ماه آوریل دزدان دریایی سومالیایی یک نفت کش کره جنوبی را دزدیدند .

این روزنامه آمریکایی در ادامه احتمال دست داشتن القاعده در این حادثه را نیز رد نکرده و می گوید که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد ...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
انفجار چاه نفت شماره 118 نفت شهر در سال 1389

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

القاعده مسئولیت انفجار نفتکش ژاپنی...



 

 

 

القاعده مسئولیت انفجار نفتکش ژاپنی در تنگه هرمز را بر عهده گرفت

این ادعا در حالی مطرح می شود که پیشتر مقامات وقوع زلزله را عامل اصلی انفجار در نفتکش ژاپنی اعلام کرده بودند.

یک شبکه خبری عربی لحظاتی پیش مدعی شد که شبکه تروریستی القاعده مسئولیت انفجار نفتکش ژاپنی در تنگه هرمز را بر عهده گرفته است.

شبکه العربیه این خبر را به صورت زیر نویس و خبر فوری منتشر کرد.

این ادعا در حالی مطرح می شود که پیشتر مقامات وقوع زلزله را عامل اصلی انفجار در نفتکش ژاپنی اعلام کرده بودند.

معاون اجرایی موسسه ملی اقیانوس شناسی ایران اخیرا با تاکید بر اینکه زلزله عامل انفجار نفتکش ژاپن در تنگه هرمز نبوده، گفت: شناورها برای بیشترین طول موج در بازه زمانی 30 ساله طراحی می شوند از این رو پیش بینی های لازم برای برخورد شناورها با امواج ناشی از زلزله شده است.

دکتر عباس نوبختی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جزئیات انفجار نفتکش "ام. استار" ژاپن افزود: چندی پیش به دلیل بروز انفجاری در نزدیکی تنگه هرمز این نفتکش آسیب دید. این کشتی حامل 204 تا 279 تن معادل دو ملیون بشکه نفت خام بود...../تحلیل:عصرایران