اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سهم بیشتر برای داخلی‌ها، تنوع بهتر برای خارجی‌ها(+جدول)



اخبار ,اخبار اقتصادی ,سهم انواع خودرو در ایران

 

اخبار اقتصادی - سهم بازار و تنوع خودروهای کشور اعلام شد
سهم بیشتر برای داخلی‌ها، تنوع بهتر برای خارجی‌ها

«ترافیک» این روزها همدم وفادار شهرهای بزرگ ایران است، همدمی که البته هیچ کس دل‌خوشی از آن ندارد و همه آرزوی رفتنش را در سر می‌پرورانند.

بیشتر آنهایی که در ترافیک گیر می‌افتند، از حجم بالای خودرو در خیابان‌ها گله می‌کنند، حال آنکه خود آنها و خودروهایشان یکی از عوامل همدمی با «ترافیک» هستند.


حالا انتشار گزارش مربوط به سهم انواع خودرو در ایران نشان می‌دهد خودروهای طبقه متوسط مانند تندر-90 و پژو 405 و تیبا و ام‌ وی ام، بیشترین نقش را در ترافیک ایران دارند و خودروهای لوکس اثری ناچیز در این ماجرا از خود به جا گذاشته‌اند.


در این گزارش که توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، تهیه شده، انواع خودروهای داخلی و خارجی حاضر در خیابان‌های کشور به شش دسته قیمتی «کمتر از 20 میلیون تومان»، «20 تا 40 میلیون تومان»، «40 تا 60 میلیون تومان»، «60 تا 80 میلیون تومان»، «80 تا 100 میلیون تومان» و «بالاتر از 100 میلیون تومان»، تقسیم و سهم هر کدام در بازار مشخص شده است.


گزارش مذکور البته به شش ماه دوم سال گذشته مربوط می‌شود و طبعا اگر آماری از سهم حال حاضر خودروهای کشور تهیه شود، تفاوت‌هایی با این گزارش خواهد داشت.


هرچه هست، طبق گزارش موردنظر، گروه «زیر 20 میلیونی‌‌ها» 5/34 درصد از کل خودروهای سواری کشور را طی نیمه دوم امسال در اختیار داشته و «20 تا 40 میلیونی‌ها» نیز از سهمی 2/58 درصدی برخوردار بوده‌اند. از سوی دیگر، خودروهایی که عضو گروه «40 تا 60 میلیونی‌ها» هستند، تنها سه درصد بازار را به خود اختصاص داده‌اند و این در شرایطی است که اعضای گروه «60 تا 80 میلیونی»، سهمی 2/2 درصدی را به خود می‌بینند.


خودروهای «80 تا 100 میلیونی» هم سهمی نیم درصدی در بازار خودروهای کشور طی نیمه دوم سال گذشته داشته‌اند که کمترین سهم در بین 6 دسته قیمتی مورد اشاره، به حساب می‌آید. به‌عبارتی، اعضای این گروه، کمترین نقش را در ترافیک خیابان‌های کشور طی نیمه دوم سال 92 داشته‌اند.


اما در مورد «خودروهای بالای 100 میلیون تومان» نیز آمارها از سهم 6/1 درصدی آنها حکایت دارند، خودروهایی که گران‌ترین و لوکس‌ترین‌ها در بازار خودرو ایران محسوب می‌شوند.
با این حساب، بیشترین سهم بازار خودرو کشور در دست «20 تا 40 میلیون تومانی‌ها» است و کمترین سهم نیز به «80 تا 100 میلیونی‌ها» مربوط می‌شود. دسته «20 تا 40 میلیونی»، ترکیبی از محصولات ایران خودرو و سایپا به همراه برخی خودروهای متعلق به بخش خصوصی است، حال آنکه در گروه «80 تا 100 میلیونی‌ها»، خودروهایی مانند مگان و هیوندایی مدل i20، به چشم می‌آیند.


همچنین آمار منتشره نشان می‌دهد بازار خودروهای سواری ایران در دست خودروسازان داخلی است، چه آنکه حدود 95 درصد خیابان‌های کشور را در نیمه دوم سال گذشته، امثال پراید و پژو 405 و تندر-90 و تیبا و پارس و ام‌وی‌ام اشغال کرده‌اند.


این در شرایطی است که تنوع خودروهای وارداتی با وجود سهم حدودا پنج درصدی، بیش از داخلی‌ها گزارش شده و این نشان از قدرت انتخاب بالای مشتریان در بازار خودروهای خارجی دارد.


در مجموع نام 49 خودرو در گزارش مربوط به سهم بازار خودروهای کشور به ثبت رسیده که در این بین می‌توان با مدل‌های مختلفی از برندهای وارداتی مواجه شد. این در شرایطی است که بیشتر خودروهای داخلی با وجود اینکه در اصل یک محصول به‌شمار می‌روند، اما به چند مدل مختلف تقسیم شده‌اند و تفاوت آنها فقط در ظاهرشان است نه مسائل فنی. به عنوان مثال، نام چهار مدل تندر-90 در گزارش منتشر شده به چشم می‌آید که به جز تندر اتومات، سه مدل دیگر فقط به لحاظ ظاهری و نام شرکت تولید‌کننده (ایران خودرو و پارس خودرو) متفاوت از یکدیگرند.


اما نگاهی بیندازیم به جزئیات سهم بازار خودروهای کشور و ببینیم هر خودرویی چه سهمی در این بازار دارد. بنابر گزارش موجود، خودروهای گروه زیر 20 میلیونی را پرایدها تشکیل داده‌اند و در میان آنها، مدل 131 بیشترین سهم (1/78درصد) را داراست و پراید 141 نیز حائز کمترین سهم (یک درصد) است. در این گروه، پراید 111 نیز 1/16 درصد سهم دارد و مدل 132 هم سهمی 9/4 درصدی را به خود می‌بیند. اعضای این گروه همگی جزو خودروهای کم کیفیت کشور به‌شمار می‌روند، اما چون از قیمت پایین‌تری نسبت به سایر خودروها برخوردار هستند، مشتریانشان بیشتر است.


به سراغ گروه «20 تا 40 میلیونی‌ها» برویم که توانسته‌اند بیشترین سهم بازار خودروهای سواری کشور را ازآن خود کنند. در این گروه، پژو پارس و پژو 405 به ترتیب 4/26 و 9/16 درصد سهم دارند که در مقایسه با سایر خودروها سهم‌های بیشتری به حساب می‌آید. تیبا، سمند معمولی و رانا نیز به ترتیب 1/12، 1/10 و 9/8 درصد در گروه 20 تا 40 میلیونی‌ها سهم دارند. دیگر مدل سمند به نام EF7 نیز 2/5 درصد سهم را به خود می‌بیند و پژو 206 نیز تنها 2/9 درصد خودروهای این گروه را به خود اختصاص داده که سهم مدل صندوقدار آن بیشتر است. طبق آمار، خودروهای چینی ام‌وی‌ام مدل 110 و ام‌وی‌ام مدل 315 نیز به ترتیب حائز سهمی 7/1 و 9/3 درصدی در گروه «20 تا 40 میلیونی‌ها» شده‌اند. سمند سورن نیز سهمی تنها هفت دهم درصدی در گروه مورد بررسی دارد و در بین تندرهای این گروه نیز، تندر پارس خودرو دارای بیشترین سهم (2/3 درصد) است.


اما در گروه خودروهای 40 تا 60 میلیونی که پنج عضو دارد و سه درصد سهم بازار خودرو ایران را به خود اختصاص داده، ام‌وی‌ام مدل 530 سهمی بیشتر از سایر اعضا (4/27 درصد) را داراست و تندر-90 اتومات و لیفان مدل 620 نیز پشت سر این محصول قرار گرفته‌اند.
خودرو چینی جک نیز سهمی 3/7 درصدی و هموطنش ولیکس نیز سهمی 7/1 درصدی را در این گروه به خود می‌بینند.


اما در گروه بعدی که همان 60 تا 80 میلیونی‌ها باشند نیز با پنج خودرو روبه‌رو می‌شویم که بیشترین سهم را شاسی بلند چینی ام‌وی‌ام مدل X33، داراست. این خودرو سهمی 2/61 درصدی را دارد و این در شرایطی است که رقیب هموطنش لیفان مدل X60، سهمی 28 درصدی را به خود می‌بیند. مگان، پیکانتو و بسترن (خودرو چینی با نام اختصاری B50) نیز به ترتیب 2/4، 7/3 و 8/2 درصد در گروه 60 تا 80 میلیونی‌ها سهم دارند. در مجموع اما خودروهای 60 تا 80 میلیونی سهمی 2/2 درصدی را از کل خودروهای کشور طی نیمه دوم سال گذشته، به خود اختصاص داده‌اند.


از این گروه که بگذریم، به دسته خودروهای 80 تا 100 میلیونی می‌رسیم که در آن تنها چهار خودرو به چشم می‌آید و در این بین، هیوندایی مدل i20 بیشترین سهم (1/39) را داراست. ام جی مدل 350 نیز با سهمی 6/29 درصدی پس از i20 قرار گرفته و مگان مدل 2000 سی‌سی و هیوندایی اکسنت هم با 2/23 و 1/8 درصد، باقی سهم این گروه را تشکیل داده‌اند. خودروهای 80 تا 100 میلیونی، در کل تنها نیم درصد از سهم بازار کشور را طی 6 ماه دوم سال گذشته در اختیار داشته‌اند.


اما سری هم به گروه بالای 100 میلیونی‌ها بزنیم که در بین خودروهای این گروه، هیوندایی سوناتا با 1/18 درصد، بیشترین سهم را دارا است. پس از سوناتا، این هیوندایی النترا و کیا اسپورتیج هستند که به‌ترتیب با 4/11 و 2/10 درصد، صاحب بیشترین سهم در گروه خودروهای بالای 100 میلیون تومان شده‌اند.


خودروهای لوکس دیگری نیز در این گروه به چشم می‌آیند که در بین آنها می‌توان به پورشه با سهمی 3/1 درصدی، رنو کلئوس با سهمی 6/4 درصدی، مزدا3 با سهمی 8/2 درصدی و میتسوبیشی با سهمی 2/6 درصدی اشاره کرد.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,سهم انواع خودرو در ایران

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,سهم انواع خودرو در ایران

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
بکام خارجی بنام داخلی(عرضه برنج خارجی بابسته بندی داخلی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قیمت خودرو افزایش پیدا می كند و یا كاهش؟/شرکای خارجی سهم خود از بازار ایران را مجددا کسب کنند+جدول



قیمت خودرو ,لغو تحریم‌های صنعت خودرو

قیمت خودرو افزایش پیدا می كند و یا كاهش؟/شرکای خارجی سهم خود از بازار ایران را مجددا کسب کنند+جدول

حالا كه در برخی بازارها گشایشی به وجود آمده و زمزمه‌هایی از لغو تحریم‌های صنعت خودرو به گوش می‌رسد همه منتظر ایجاد تحول در این صنعت و حوزه هستند. با این وجود اما تحول در بخش صنعت نیازمند چند تغییر است.

براساس برخی اخبار به دست آمده وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال اتخاذ تصمیم نهایی درباره چگونگی قیمت‌گذاری خودرو است.

در این زمینه یکی از مهمترین گزینه‌ها استفاده ترکیبی از دو شیوه قیمت‌گذاری "حاشیه بازار" در کنار نظارت "کمیته قیمت‌گذاری" است. کارشناسان معتقدند که انتخاب این شیوه قیمت‌گذاری تاثیر خاصی بر قیمت‌ فعلی خودروها در بازار نداشته و سطح فعلی قیمت‌ها تا پایان سال حفظ خواهد شد.

به گفته کارشناسان، در صورت برطرف شدن تحریم‌های خارجی و کاهش نرخ ارز حدود چهار تا پنج ماه زمان خواهد برد تا قطعات تولید شده با مواد اولیه ارزان تبدیل به خودروهای ارزان قیمت شوند بنابراین تا پایان سال کاهش قیمتی در کار نخواهد بود.

از سوی دیگر گفته می‌شود كه تنها رفع تحریم‌ها موجب توسعه و رشد و تحول در صنعت خودرو نمی‌شود. بلكه باید در گام بعدی روابط با خودروسازان بزرگ جهانی بازسازی شود و به سمت هم‌افزایی این ارتباط حركت كنیم.
 
از سوی دیگر هم در آخرین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو که با حضور نعمت زاده، خودروسازان، قطعه سازان و مقاماتی از وزارت اقتصاد و ایمیدرو تشکیل شده بود وزیر صنعت و معدن و تجارت از خودروسازان خواسته تا از شرکای اروپایی، کره‌ای و ژاپنی خود برای بازگشت به ایران دعوت کنند تا با توجه به شرایط جدید و فضای شکل گرفته، برای تولید محصولات جدید به ایران بازگشته و سهم خود از بازار ایران را مجددا کسب کنند.

علاوه براین خودروسازان داخلی نیز باید برند داخلی خود را فراموش نكنند چرا كه باید آن را توسعه دهند كه به نظر می رسد با همكاری خودروسازان بین المللی در زمینه صادرات هم حركت های مناسبی داشته باشیم.

دبیر انجمن خودروسازان درباره اینكه خودروسازان خارجی برای حضور مجدد در بازار ایران شروطی را مطرح خواهند كرد، گفت: بعید می دانم خودروسازان خارجی چنین كاری را كنند چرا كه آنها هم اكنون دچار مشكلات متعددی در بازار هستند اگر مكانیزم پرداخت پول آنها بهبود یابد ، تصور نمی كنم مشكل خاصی در این خصوص باشد.
 
***کششی برای افزایش احتمالی قیمت ها تا پایان سال وجود ندارد
ما درهای صنعت خودرو را به روی دیگر رقبای خارجی بسته‌ایم و برای همین به لزوم كیفی بودن خودروها به مقدار نیاز توجه نمی‌كنیم. چرا كه ناتوانی قشر گسترده‌ای از مردم برای خرید خودروی خارجی این تصور را به وجود آورده كه ما هر چیزی را كه تولید كنیم مردم مجبور به خرید آن هستند، از همین‌رو بازارهای خودروی داخلی انحصاری، ناعادلانه و بسته شده‌اند و این فضا نیازمند تحول است.

از آن سو نیز با توجه به بالا بودن قیمت‌های فعلی و رکود شدید بازار، کششی برای افزایش احتمالی قیمت‌ها تا پایان سال جاری وجود ندارد.

تعیین قیمت خودرو براساس هزینه‌های تولید بهترین شیوه برای قیمت‌گذاری این محصول است
خودروسازان و کمیته قیمت‌گذاری می‌توانند با مشارکت یکدیگر و بررسی هزینه‌های تولید قیمت فروش خودرو را تعیین کنند، البته تا پایان سال کاهش قیمتی در بازار خودروهای داخلی نخواهیم داشت زیرا حتی با فرض لغو تحریم‌ها و کاهش نرخ مواد اولیه نیز رسیدن موج کاهش قیمت به نرخ فروش خودروهای تولیدی به گذشت چهار تا پنج ماه زمان نیاز دارد.
 
 از آن سو نیز هم‌اکنون بازار خودرو در رکود شدید به سر می‌برد که یکی از دلایل آن افزایش قیمت فروش خودروها در نتیجه رشد هزینه‌های تولید است.
 
بنابراین می‌توان گفت: تا پایان سال جاری سطح فعلی قیمت‌ها در بازار خودرو حفظ شده و افزایش یا کاهش قابل توجهی در این حوزه نخواهیم داشت. 

 

قیمت(تومان)

نام مدل

118.000.000

NEW سراتو 4 درب 2013

157.000.000

تویوتا GT86 2013

145.000.000

MVM 315 1392

210.000.000

BMW- 528I 2013

133.000.000

ولوو XC60 2013

240.000.000

لکسوس RX350 2012

145.000.000

IX35 2014 هیوندا

باشگاه خبرنگاران