اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سهام عدالت بازنشستگان در حد یک ورق کاغذ است/ فقط 45 هزار تومان سود سهام داده اند



سهام عدالت بازنشستگان

سهام عدالت بازنشستگان در حد یک ورق کاغذ است/ فقط 45 هزار تومان سود سهام داده اند

رئیس کانون عالی مستمری بگیران و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه سهام عدالت بازنشستگان فقط در حد یک ورق کاغذ است، گفت: تا کنون چند بار در مورد عدم پرداخت سود و اعطای سهام عدالت به بازنشستگان پیگیری کرده ایم اما نتیجه ای نداشته است.

علی اکبر خبازها در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: طی سالهای اخیر سهام عدالت به تعداد زیادی از بازنشستگانی که قبل از سال 86 بازنشسته شده اند تعلق گرفت و پس از آن دیگر خبری از سهام عدالت نشد و سازمان خصوصی سازی نیز پاسخی نمی دهد.

وی گفت: تعداد زیادی از بازنشستگانی که پس از سال 86 بازنشسته شده اند موفق به دریافت سهام عدالت نشده اند در حالی که قرار بود این سهام به تمامی بازنشستگان پرداخت شود و همچینن سود آن نیز هر سال به بازنشستگان تعلق گیرد.

رئیس کانون بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: تا کنون فقط یک بار سود سهام عدالت به مبلغ 45 هزار تومان به بازنشستگان پرداخت شده است و از آن زمان به بعد خبری از سود نبوده است.

به گفته خبازها، البته گفته می شود که سود سهام در ازای پول یک میلیون تومان برگه های سهام عدالت است که نزد سازمان خصوصی سازی جمع آوری می شود اما در این خصوص نیز این سازمان تا کنون پاسخ روشنی نداده است.

وی با اشاره به اینکه بازنشستگان سئوالات زیادی در مورد سهام عدالت و همچنین سود آن مطرح می کنند، افزود: تاکنون چندین بار از سازمان خصوصی سازی درخواست کرده ایم که به سئوالات بازنشستگان در مورد سهام عدالت پاسخ دهد اما تا کنون هیچ پاسخی دریافت نکرده ایم./مهر

 

 

 


ویدیو مرتبط :
واریز نشدن سود سهام عدالت بعد از ده سال!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد 2 میلیون و 500 هزار تومان ارزش سهام عدالت هر نفر



اخبار ,اخبار اقتصادی ,ارزش سهام عدالت

 

اخبار اقتصادی - 2 میلیون و 500 هزار تومان ارزش سهام عدالت هر نفر

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ارزش سهام عدالت برای هر فرد 2 میلیون و 500 هزار تومان است.

به گزارش فارس، محمدرضا پورابراهیمی عصر امروز در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی با عنوان اقتصادی مقاومتی در تالار اندیشه دانشگاه شهید باهنر کرمان، اظهار داشت: ما در یک شرایط اقتصادی خاص هستیم که باید با نگاه عمیق تخصصی و عالمانه با رویکردی جهادی، موضوع اقتصاد مقاومتی را پیگیری و در این برهه تاریخی ‌با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور بهترین تصمیم را در این راستا اتخاذ کنیم.

وی ادامه داد: ما باید از این شرایط سخت اقتصادی به عنوان یک فرصت بزرگ در راستای رفع ساختار نامناسب اقتصادی کشور بهره بگیریم و گام‌های بلندی در عرصه جنگ اقتصادی با همت و تلاش مردم و مسئولان برداریم.

نگاه مجلس به دولت تخصصی است نه سنگ‌اندازی
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش مبنی بر سنگ‌اندازی مجلس به دولت یازدهم در انتقاد به عملکرد آن،‌ تصریح کرد: انتقاد از دولت‌‌ها باید براساس عدالت و تقوا و نه براساس جریان و طیف‌های سیاسی باشد.

پورابراهیمی عنوان کرد: نقد بر عملکرد همه دولت‌ها وجود داشته است، اما باید تلاش بر این باشد که براساس نقد منصفانه عملکرد مثبت دولت‌ها ترویج و ایرادات آنان را گوشزد کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با بیان اینکه نگاه انتقادی مجلس به دولت به مفهوم فضای سیاسی نیست، بیان داشت: مشکلات اقتصادی کشور نیازمند بررسی است و رویکرد مجلس به این حوزه گیر دادن به دولت نیست.

وی تأکید کرد: افشای معوقات بانکی، بهبود فضای کسب و کار برخی از این پرسش‌های مجلس در کمیسیون اقتصادی است که باید پیگیری شوند.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: در زمینه بهبود فضای کسب و کار و شفافیت اطلاعات و روان‌سازی آن ایرادات قانونی که در دولت گذشته وجود داشت، تکرار می‌شود و ما نگران این موضوع هستیم، بنابراین اگر انتقادی بر دولت وارد است، براساس تخصص و منطق صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه عده معدودی هم در مجلس به دنبال تسویه‌حساب‌های سیاسی هستند، تصریح کرد: موفقیت دولت، موقعیت نظام است و همه باید دولت را در این راه کمک کنیم، بنابراین اگر با استفاده از ادبیات سیاسی علیه دولت استفاده کنیم در واقع ما به نظام و انقلاب خیانت کرده‌ایم که باید گفت، جریان‌ مجلس اینگونه نیست.

نایب رئیس کمیسیون  اقتصادی مجلس گفت: بخشی از این انتقادات نیز به عملکرد دولت است که اگر دولت در مسیر قانونی خود قرار گیرد، این سئوالات به کمترین حد خود می‌رسد.

این مسئول بیان داشت: حرکت مجلس در راستای تقویت دولت است و رویکرد و نگاه ما به عملکرد دولت تخصصی است، دعواهای سیاسی خیانت علیه حاکمیت نظام است و آنچه امروز نظام ما به آن نیاز دارد، وحدت و انسجام است.

سهام عدالت، امپراطور رانت اقتصادی کشور
پورابراهیمی با طرح این پرسش که سهام عدالت در کشور توسط چه کسی اداره می‌شود؟ اذعان داشت: سهام عدالت امروز به یک امپراطوری رانت در اقتصاد کشور تبدیل شده است.

وی عنوان کرد: این یکی از سئوالاتی است که من از وزیر اقتصاد پرسیدم که شکل اجرای آن به مانند قانون هدفمندی یارانه‌ها شده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: سئوال من این است که چه کسی رئیس جمهور و یا وزیر اقتصاد است؟

پورابراهیمی تصریح کرد: در زمینه خصوصی‌سازی چرا دولت یازدهم باید روش دولت قبل را ادامه دهد و این درحالی است که خصوصی‌سازی در دولت قبل انجام گرفته، اما خصوصی‌سازی واقعی نیست و این یکی از انتقادات به حق دولت فعلی به دولت احمدی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نژاد است.

وی با تأکید بر اینکه در نظریات کارشناسی نباید غر‌ض‌ورزی سیاسی داشت، گفت: کشور ما از عدم وجود شفافیت اقتصادی به شدت رنج می‌برد و در حال حاضر مجموعه عظیمی از اقتصاد کشور دچار ابهام و ایراد است که از جمله آنها می‌توان مجموعه موقوفات تا شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های وابسته به نهادهای غیردولتی اشاره کرد.

پورابراهیمی با اشاره به مجموعه خیریه مولی‌الموحدین در کرمان،‌ تصریح کرد: این مجموعه نمونه‌ای از ده‌‌ها مجموعه در کشور است که جریان اقتصادی در آن به صورت موروثی انجام می‌شود و در این مجموعه خیریه اسامی حقوقی حذف و جای آن را اسامی حقیقی گرفته‌اند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با اشاره به اینکه ارزش کل سهام کشور 95 هزار میلیارد تومان است، افزود: قیمت سهام طی دو سال گذشته دو برابر شده است که دولت 36 هزار میلیارد تومان آن را بابت مطالبات خود برداشت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: خالص ارزش سهام عدالت با توجه به مطالبات دولت از آن، 60 هزار میلیارد تومان است که براساس برآوردی که صورت گرفت، ارزش سهام عدالت در حال حاضر برای هر فرد 2 میلیون و 500 هزار تومان است که تلاش داریم، امکان معاملاتی برای سهام عدالت ایجاد شود و در آن صورت دولت دیگر نقشی در سهام عدالت ندارد.

افزایش پایه‌های مالیاتی راهکار کسب درآمد دولت است
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس گفت: محورهای اقتصاد مقاومتی تکیه بر توانمندی‌های درونی است که اقتصاد مقاومتی مسیر خود را می‌پیماید، چراکه دولت و مجلس با جدیت برای تحقق آرمان‌های رهبری ‌به میدان آمده است، دولت در حوزه اجرا و مجلس در حوزه تدوین قوانین‌ تلاش می‌کند که قوانین مخل اقتصاد مقاومتی را حذف و قوانین جدید تدوین کند.

پورابراهیمی عنوان داشت: کشور ما امروز در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد و نیازمند اصلاح قوانین است، بنابراین مجلس در تلاش است تا پایان تابستان سال جاری یک الحاق در زمینه تبیین قوانین جدید و رفع قوانین مزاحم داشته باشد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره راهکار افزایش درآمد دولت، گفت:  اجرای قوانین مالیاتی نیاز کشور و دولت را از فروش و اتکا به نفت می‌کاهد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: همه اقشار جامعه از کارگران تأمین اجتماعی گرفته تا کارمندان حقوق‌بگیر، مالیات پرداخت می‌کنند، اما کسانی هستند که میلیارد سود می‌برند و مالیات نمی‌دهند.

پورابراهیمی با بیان اینکه افزایش پایه‌های مالیاتی راهکار کسب درآمد دولت است، عنوان کرد: کشوری که حجم فعالیت‌های اقتصادی بالایی دارد، نباید درآمد مالیاتی دولت آن کم باشد.

حق تضعیف مذاکرات هسته‌ای را نداریم
وی درباره مذاکرات هسته‌ای، عنوان داشت: من اعتقاد دارم مذاکرات هسته‌ای 1+5 یک فرصت برای اثبات حقانیت نظام مقدس جمهوری اسلامی در اوج مظلومیت در مقابل خباثت‌های آمریکا است، ما پیمان‌‌شکنی نمی‌کنیم، اما از حقوقمان نیز سر سوزنی کوتاه نمی‌آییم.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه از تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان دفاع می‌کنیم، تأکید کرد: اعلام می‌کنیم به هیچ شخصی اجازه نخواهیم داد بر سر منافع ملت ایران معامله کند، حتی اگر وزیر امور خارجه یا رئیس جمهور باشد.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: منافع ما صیانت از منافع هسته‌ای مردم ایران است، اما حق تضعیف مذاکرات را نداریم.

برخی خطوط چارچوب نظام هستند
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس همچنین درباره برگزاری جشن همسر رئیس جمهور و اهدای سکه به برخی زنان همسران سفرا، چنین پاسخ داد: برگزاری این جشن در آن شرایط که مردم برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌‌ها تصمیم می‌گرفتند، مناسب نبود و مردم این موضوع را نپسندیدند.

وی عنوان کرد: برخی اقدامات به صورت رویکرد دیپلماسی وجود داشته که متناسب با واقعیت جامعه نیست و سبب می‌شود فاصله طبقاتی را تشدید کند.

پورابراهیمی ابراز کرد: در ساختار دولت نه تنها این دولت، برخی اقدامات و جشن‌ها نیاز به تعدیل دارد و برگزاری این جشن در زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها وضعیت مناسبی ایجاد نکرد.

وی عنوان کرد: فارغ از هر نوع نگاه سیاسی، من نیز با شما دانشجویان در این مورد موافقم و باید اغنیا متوجه وجود فقرا شوند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره خطوط قرمز شورای مطبوعات و نشر کتاب نیز گفت: برخی خطوط چارچوب نظام هستند که نیازمند اتخاذ تصمیم از سوی وزارت ارشاد است، مجلس نیز تذکرات لازم را در حوزه فرهنگی می‌دهد. 

اخبار اقتصادی - فارس