اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سنگ کیسه صفرا چه کسانی را تهدید می‌کند؟



اخبار,اخباراجتماعی, سنگ  کیسه صفر


 اخباراجتماعی  - سنگ کیسه صفرا چه کسانی را تهدید می‌کند؟

یک جراح به همگان بویژه افراد چاق در سنین بالا توصیه کرد که خطر بروز سنگ کیسه صفرا را جدی بگیرند.

به گزارش ایسنا، دکتر منوچهر امامی تصریح کرد: اغلب سنگ‌های کیسه صفرا، در اثر رسوب مواد چربی مانند کلسترول در داخل کیسه صفرا ایجاد می‌شوند و عوامل مختلفی از جمله غلظت نمک‌های صفراوی و لیستین نیز در این امر دخیل هستند.

وی تاکید کرد: زنانی که چندین زایمان داشته‌ یا چاق هستند و از چربی خون بالایی برخوردارند نسبت به افراد دیگر مستعدتر بوده و احتمال تشکیل سنگ صفرا در آنان بیشتر است. به علت اینکه بسیاری از سنگ‌ها بدون درد و علامت هستند، بسیاری از افراد ممکن است در کیسه صفرا سنگ داشته باشند و با انجام سونوگرافی و به طور اتفاقی متوجه این موضوع شوند.

وی از خطرات سنگ‌های ریز در کیسه صفرا را داخل شدن به مجرای کبد، ایجاد یرقان یا زردی، بسته شدن مجرای خروجی کیسه صفرا و در نتیجه اتساع و پارگی کیسه صفرا برشمرد و همچنین سنگ‌های درشت بالای 20 تا 40 میلیمتر را زمینه‌ساز سرطان کیسه صفرا دانست. در برخی از بیماری‌های خونی مانند اسفروسیتوز که گلبول قرمز بیش از حد لیز شده، تشکیل سنگ‌های صفراوی تشدید می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سنگ کیسه صفرا قابل شکستن و دفع نبوده و همچنین مصرف دارو برای دفع آن چندان موثر نخواهد بود، اظهار کرد: افراد باید به محض تشخیص سنگ کیسه صفرا به پزشک مراجه کنند تا تحت درمان قرار گیرند. برای تشخیص سنگ‌های صفراوی از سونوگرافی و ام. آر. آی مجاری صفراوی می‌توان استفاده کرد. برای جلوگیری از تشکیل این سنگ‌ها رعایت رژیم غذایی کم چربی و پرفیبر موثر است. علائم این بیماری معمولا به صورت دردهای کولیکی ناحیه زیر دنده‌های راست با انتشار در بین کتف‌ها و شانه همراه با حالت تهوع است و اغلب به دنبال صرف یک غذای چرب ایجاد می‌شود.

این جراح در ادامه گفت: در گذشته جراحی‌ها به صورت باز انجام می‌شد، اما در روش‌های جدید جراحی به صورت عمل لاپاراسکوپی استفاده می‌شود و در موارد خاص حتی می‌توان بیمار را بی‌حسی نخاعی کرده و از بیهوشی عمومی امتناع کرد.

امامی از مزایای عمل لاپاراسکوپی را کمی احساس درد، کمتر بودن عوارض چسبندگی و کوتاهی طول اقامت بیمارستانی عنوان کرد و افزود: در این عمل جراحی پزشک جراح بدون باز کردن شکم، توسط لوله‌های دستگاه لاپاراسکوپ کیسه صفرا را به همراه سنگ‌ها از بدن خارج می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: برخلاف تصور برخی از بیماران که در این عمل تمام صفرای بدن برداشته شده و از بین می‌رود، باید دانست که برداشتن کیسه صفرا به تولید و میزان صفرا اختلالی وارد نمی‌کند، چراکه تولید صفرا در کبد صورت می‌گیرد و کیسه صفرا فقط محل ذخیره صفرا است. بنابراین پس از عمل کیسه صفرا، بیمار می‌تواند مانند سایر افراد زندگی طبیعی داشته و مانند آنها از همه مواد غذایی استفاده کند.

 

 اخباراجتماعی  - ایسنا


ویدیو مرتبط :
‫سنگ کیسه صفرا‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رژیمی برای مبتلایان به سنگ کیسه صفرا






کیسه صفرا


سنگ کیسه صفرا می‌تواند به شكل شن‌ریزه‌هایی در این ناحیه بر اثر تغذیه غلط و استفاده از رژیم‌های خیلی کم‌ کالری یا رژیم‌های یویویی (که باعث کاهش و افزایش سریع وزن و بازگشت به حالت اولیه می‌شوند) ایجاد ‌شود.


وقتی این شن‌ریزه‌ها به هم می‌پیوندند سنگ‌های درشت‌تر را می‌سازند. سنگ‌های ریز تحت تاثیر انقباضات کیسه صفرا می‌توانند شناور شوند.
وقتی چربی مصرف می‌کنیم باید چربی امولسیونه شود. صفرا مسوول امولسیونه کردن چربی است. چربی‌هایی که می‌خوریم سبب انقباض کیسه صفرا و هدایت آن به داخل دوازدهه می‌شود که در آنجا امولسیون انجام گرفته و انقباض ایجاد شده می‌تواند شن‌ها را حرکت داده و مسیر خروج صفرا را بگیرد که با درد بسیار زیادی همراه است.
از این جهت، در مواردی که سیستم صفرا آزرده است یا در اثر مشکلاتی تحث تاثیر بیماری‌های ویروسی یا کبد چرب نمی‌تواند وظیفه خود را خوب انجام دهد، استفاده از رژیم‌های کم‌چرب، انتخاب اول است.
در هیچ شرایطی، حتی در ابتلا به سنگ‌ کیسه ‌صفرا، نباید چربی را از رژیم‌غذایی حذف کرد؛
زیرا تركیبات حیاتی با حضور آنها ساخته می‌شوند؛ به طور مثال، کلسترولی كه در بدن، نقش بسیار مهمی در ساخت انواع هورمون‌ها و همچنین ویتامین D و سایر ترکیبات دارد، خود از چربی‌ها حاصل می‌شود.
توصیه می‌کنیم تمام افراد، از جمله مبتلایان به سنگ کیسه ‌صفرا، در تغذیه راه مناسبی را برگزینند که متناسب با سن، جنس و وضعیت بدنی بوده، متنوع و متعادل باشد تا در عین حال که تمامی نیازهای بدن تامین می‌شود، بدن قدرت کافی برای مقابله با بیماری‌ها و سالم ماندن را داشته باشد.

 

 

کیسه صفرا


غیر از تغذیه فعالیت بدنی نیز بسیار مهم است تا انرژی دریافت شده در بدن انباشته نشود. در غیر این صورت، انرژی حاصل از مواد غذایی، به شکل بافت‌های چربی در بدن انباشته شده و می‌تواند مثل غدد درون‌ریز هورمون‌های متعددی را فعال یا غیرفعال کند و تمامی ارگان‌های حساس از جمله مغز، قلب، کلیه و همه سیستم‌ها را تحت تسلط خود درآورد.
در كل، افرادی که سنگ‌کیسه صفرا دارند باید چربی‌کمتری مصرف کنند تا از انباشتگی صفرا پیشگیری کرده و در ضمن باید رژیم غذایی سالمی حاوی غلات، نان‌های سبوس‌دار و میوه و سبزی داشته باشند زیرا ترکیبات نادرست در کیسه صفرا می‌تواند سبب کریستالیزه شدن‌ترکیباتی ‌شود که تشدید سنگ کیسه صفرا را به دنبال دارند.
بین روغن‌ها، جز روغن ‌نارگیل که دارای اسیدهای اشباع شده است، روغن‌های گیاهی هیدروژنه‌ نشده مفیدند. روغن‌های جامد را نیز اصلا توصیه نمی‌کنیم؛ چون هضم‌شان سخت‌تر است و بدن هم نیازی به آنها نداشته و بی‌جهت چربی خون را بالا می‌برند.
ترجیحا مبتلایان به سنگ کیسه صفرا باید روغن مایع مصرف کنند، البته در مورد روغن‌های مایع هم مساله این است که گاهی مصرف‌کنندگان تشخیص نمی‌دهند کدام روغن برای سالاد، کدام برای طبخ و کدام برای سرخ کردن مناسب است. به همین دلیل، توجه به موارد درج شده روی بسته‌بندی‌اهمیت دارد. مبتلایان حتی می‌توانند مواد غذایی دارای چربی مثل انواع مغزها، کنجد، حلوا ارده و تخم‌مرغ ... را نیز مصرف کنند، مگر آنکه در اثر خوردن‌شان دچار درد و ناراحتی شوند.