اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سكه به بورس می‌آید اما نه به بورس تخصصی



 

 

سكه به بورس می‌آید اما نه به بورس تخصصی

 

 

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار روز گذشته خبر موافقت بانک مرکزی را با عرضه نقدی سکه در بورس کالا و مخالفت بانک کارگشایی با این امر را داد.


درخواست بورس کالا و مسئولان بازار سرمایه ایران با عرضه طلا و سکه در تالار نقره‌ای و مخالفت بانک کارگشایی با این اقدام طی دو سال اخیر به دفعات در رسانه‌ها مطرح گردید و هر یک از بازیگران این صحنه دلایل موافقت و مخالفت خود را اعلام کردند اما طی دو سال بانک مرکزی با دنبال کردن سیاست سکوت از اعلام موضع شفاف برائت می‌‌جست به عقیده یک کارشناس بانکی، مقامات بانک مرکزی چندان به عرضه سکه و طلا در بورس کالا نظر مساعد نداشت و موافقت کنونی مسئولان بانک مرکزی بعد از رایزنی‌های فراوان مسئولان بورس کالا و فشار بر روی بانک مرکزی جلب شده است.

 


اما دلایل مخالفت بانک کارگشایی با عرضه سکه در بورس کالا چیست؟


یک کارشناس بانک کارگشایی در این خصوص به سیاست روز گفت: داد و ستد سکه و طلا شرایط خاص خود را دارد و کسانی باید وارد عرضه بازار طلا شوند که کاملا با این کالا آشنا باشند چرا که ناآگاهی از ساختارهای بازار طلا می‌تواند تبعات سنگینی برای اقتصاد کشور به بار آورد.


وی افزود: ممکن است بورس کالا توانایی فعالیت در حوزه فلزات اساسی یا محصولات کشاورزی یا پتروشیمی را داشته باشد اما کارگزاران این بورس چندان شناختی از داد و ستد سکه و طلا ندارد.


وی در ادامه گفت: طلا بورس مجزا و مستقل می‌خواهد که کارگزاران آن باید از بین نخبگان بازار طلا و آشنا با بازار سرمایه انتخاب شده باشند چرا که تحولات در بازار طلا برخلاف بازار فولاد یا محصولات پتروشیمی در مسائل اقتصاد کلان و سیاسی امنیتی یک کشور تاثیرگذار است.


وی در ادامه گفت: آنگونه که در اخبار رسمی سال گذشته آمده تعدادی از کارگزاران بورس کالا نقش‌آفرینی ویژه‌ای در رشد قیمت فولاد و فلزات اساسی در تالار نقره‌ای داشتند و اگر دخالت درست نبود مشخص نبود که این افراد قیمت فولاد را تا کجا افزایش دهند این کارشناس بانکی افزود: چنین سوابقی نشان می‌دهد که عرضه طلا و سکه در بورس چندان کار منطقی نیست چرا که نظارت بر عملکرد کارگزاران بورس کالا بسیار ضعیف است و آنها به راحتی می‌توانند با معاملات صوری موجب افزایش یا کاهش قیمت کالاها شوند. بنابراین بانک مرکزی در راستای صیانت از ارزش پول ملی باید بورس مستقل برای طلا ایجاد کند که نخبگان بازار طلا که مورد تایید بانک مرکزی باشند در آن فعالیت کنند.


وی در خصوص راه‌اندازی بورس ارز گفت: تاکنون چنین مسئله‌ای به صورت رسمی مطرح نشده است البته چنین طرحی در بانک مرکزی وجود دارد اما با توجه به ضعف زیرساخت‌های اقتصاد ملی بعید می‌دانم بازار متشکل ارز در ایران به این زودی راه‌اندازی شود.


وی در ادامه گفت: در صورتی که مسئولین بانک مرکزی با عرضه سکه در بورس کالا موافقت نهایی خود را اعلام کنند باید نهایی شدن این اقدام با نظارت مقامات بانک مرکزی و اتحادیه طلا باشد و بورس کالا باید شرایط حضور ناظران بانک مرکزی را در تالار فراهم کنند.... /  یادداشت : روزنامه سیاست ‌روز

 



ویدیو مرتبط :
حمایت روحانی از بورس و ضرر خوردن 6 میلیون نفر در بورس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قیمت سكه در معاملات آتی بورس كالا ركورد زد



 

 

قیمت سكه در معاملات آتی بورس كالا ركورد زد

 

قیمت سكه طلای طرح امام خمینی (ره) در معاملات آتی بورس كالا افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، قیمت سكه طلا تمام بهار آزادی در معاملات آتی شركت بورس كالای ایران ركورد زد.

طی معاملات هفته گذشته سكه طلا در بازار آتی بورس كالا قیمت سكه طلا با نوسان روبرو بود بطوریكه بین تاریخ ۳۰ مهر ماه الی ۴ آبان ماه در دو روز ابتدایی هفته افزایش و سپس با دو روز كاهش در جدول آماری مربوط به این معامله برای تحویل در ماه های مختلف خودنمایی كرد اما در روز پایانی معاملات یعنی چهارشنبه چهارم آبان ماه افزایش یافت و منتج به ركورد زنی قیمت سكه برای تحویل در اردیبهشت ۹۱ شد.

به این ترتیب قیمت سكه تحویل اردیبهشت ماه سال ۹۱، در بالاترین قیمت در تاریخ چهارم آبان ماه به ۷۱۰ هزار تومان رسید و از آغاز ثبت معاملات این ماه كه از ۱۲ مهر ماه گذشته شروع شده است، به بالاترین نرخ رسید.... /  خبرگزارى ایسنا