اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سقوط عمودی بهای طلا + جدول قیمت‌ها/ دلار آزاد ۳۵۱۵ تومان



سقوط عمودی بهای طلا + جدول قیمت‌ها

روز گذشته بهای جهانی طلا با یک سقوط شدید به پایین‌ترین رقم خود از سال ۲۰۱۱ رسید و در ۲۴ ساعت گذشته با بیش از ۸۴ دلار سقوط یک رکورد تاریخی را در سقوط عمودی به ثبت رساند. در همین رابطه تحلیل‌های گوناگونی درباره تأثیر این سقوط در بازارهای جهانی و بازار داخلی ایران وجود دارد.

روز گذشته بهای جهانی طلا با یک سقوط شدید به پایین‌ترین رقم خود از سال ۲۰۱۱ رسید و در ۲۴ ساعت گذشته با بیش از ۸۴ دلار سقوط یک رکورد تاریخی را در سقوط عمودی به ثبت رساند.

در همین رابطه تحلیل‌های گوناگونی درباره تأثیر این سقوط در بازارهای جهانی و بازار داخلی ایران وجود دارد.به گزارش «تابناک»، روز گذشته، بهای جهانی طلا یک سقوط تاریخی را به ثبت رساند که این سقوط ناشی از اعلام بانک مرکزی قبرس برای احتمال فروش ذخایر طلا و فلزات گرانبهای این کشور برای پوشش هزینه‌ها و فرار از بدهی‌های مالی این کشور بود که به تازگی از سوی اتحادیه اروپا به شدت در فشار قرار گرفته است.

بنابراین، همین اعلام کافی بود تا سرمایه‌گذاران در بازارهای جهانی، با یک اقدام عجولانه از موضع خرید به موضع فروش روی آورند و نتیجه این امر، سقوط بیش از ۸۴ دلاری بهای طلا در ۲۴ ساعت گذشته و رسیدن بهای اونس به پایین‌ترین رقم در دو سال گذشته بود.

بنا بر این گزارش، هرچند قبرس در هفته‌های اخیر موافقت اتحادیه اروپا برای دریافت یک وام اضطراری را دریافت کرده است، ‌ترس از ادامه بدهی‌های بانک‌های تجاری این کشور، منجر به ‌چنین اعلامی از سوی بانک مرکزی این کشور شده است. بانک مرکزی قبرس اعلام نموده که به احتمال زیاد، پانصد میلیون دلار از ذخایر طلای خود را به فروش خواهد رساند.

دیدگاه تحلیلگران و متخصصان

در همین رابطه پاتریسیا مور، نایب رئیس بانک نوا السکوتیا و متخصص امور اقتصادی و بازارهای سرمایه بر این باور است که شایعه فروش ذخایر طلای قبرس، تأثیر بسیار منفی بر بازار طلا گذاشته است؛ البته این تأثیر منفی همراه شد با فروش‌های اتوماتیک در بازارهای سرمایه آمریکا و اروپا که به دلیل سقوط طلا به زیر سطح حمایتی ۱۵۷۷ دلار بود.

از سوی دیگر، پیتر هوگ، دبیر تجارت جهانی در کیتکو متال، بر این باور است که هرچند این شایعه منجر به سقوط شدید بهای طلا در بازارهای آمریکا و اروپا شده است، ‌تصمیم بانک مرکزی ژاپن برای ادامه چاپ پول و سیاست تسهیل مقداری و همچنین تأکید فدرال رزرو آمریکا برای ادامه تسهیلات مقداری در آمریکا منجر به آن خواهد شد که در ‌‌نهایت بهای طلا دوباره به سطح قبلی خود در طولانی مدت باز‌گردد.

تأثیر سقوط در بازار داخل

در همین حال بهای طلا در بازار تهران نیز از صبح امروز شاهد روند نزولی در قیمت‌هاست. روز پنج شنبه بهای سکه تمام برابر با یک میلیون و ۳۹۰ هزار تومان بود که امروز در نخستین ساعات مبادلات در بازار تهران، با یک سقوط محسوس به رقم یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان رسیده است.

البته روند نزولی بهای طلا در بازار تهران همزمان با پایان تعطیلات نوروز و پس از اصلاح قیمت ارز در بازار تا اندازه‌ای اصلاح و کاهش یافته بود؛ اما تأثیر سقوط بهای اونس جهانی طلا در بازار تهران از صبح امروز خود را نشان داده است.

در خصوص ادامه این روند در بازار ـ چه در داخل و چه در خارج ـ دو بحث و تحلیل ‌مطرح است؛ نخست این که ادامه موضع فروش در بازار، می‌تواند به سقوط بیشتر قیمت طلا و همزمان اصلاح دوباره در بهای ‌ارز و دلار منجر شود. دوم آنکه تغییر موضع از فروش به خرید و استراتژی خرید در قیمت پایین در بازار و به ویژه در بورس کالا از سوی سرمایه‌گذاران، منجر به تثبیت بهای طلا در روزهای آتی (البته پس از یک سقوط یک یا دو روزه) و سرانجام بازگشت بهای طلا به سمت روند صعودی خواهد بود.

خلاصه آن که درباره وضعیت بها در روزهای آینده در بازار داخل، باید منتظر ماند تا دید که سقوط بهای اونس تا چه میزان و با چه شتابی در بازار داخل تأثیر خواهد گذاشت و در پایان، این تأثیر منجر به چه اصلاحی در بهای ارز خواهد شد. اگر چنانچه بهای ارز و دلار در برابر سقوط بهای طلا مقاومت نشان دهد، احتمال آنکه بهای طلا ظرف روزهای آینده تثبیت یا حتی تقویت شود وجود دارد، ولی اگر تا آخرین ساعات معاملات امروز، بهای طلا منجر به اصلاح بهای ارز نیز شود، می‌توان گفت در ۲۴ ساعت آینده، بهای سکه طلا تمام بهار در بازار به محدوده یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان نیز برسد.

هم‌اکنون بهای دلار در بازار آزاد تهران تا این ساعت برابر با ۳۵۱۵ تومان است و بهای طلا بر اساس جدول زیر است:

قیمت طلا در بازار تهران,بهای دلار در بازار آزاد تهران

تابناک

 


ویدیو مرتبط :
قیمت هر دلار به مرز ۱۸۰۰ تومان رسید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سقوط آزاد قیمت طلا در بازارهای جهانی/ سکه تمام بهار 639 هزار تومان



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در گفت‌وگو با فارس خبر داد

سقوط آزاد قیمت طلا در بازارهای جهانی/ سکه تمام بهار 639 هزار تومان

خبرگزاری فارس: رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به کاهش قیمت اونس و رسیدن آن به رقم 1584 دلار گفت: سکه طرح قدیم 650 هزار تومان، طرح جدید با 9 هزار تومان کاهش 639 هزار تومان و نیم سکه 322 هزار تومان قیمت‌گذاری شد.

محمد کشتی‌‌آرای در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره به کاهش قیمت جهانی اونس اظهارداشت: این کاهش قیمت منجر به کاهش قیمت انواع سکه شده است.

 

وی افزود: قیمت سکه طرح قدیم با 10 هزار تومان کاهش 650 هزار تومان، طرح جدید با 9 هزار تومان کاهش 639 هزار تومان و نیم سکه 322 هزار تومان قیمت‌گذاری شد که نسبت به روز گذشته 6 هزار تومان کاهش داشته است.

 

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر ادامه داد: ربع سکه امروز با 2 هزار تومان کاهش قیمت 177 هزار تومان، سکه یک گرمی بدون تغییر 103 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار 64 هزار و 400 تومان برای فروش عرضه شد و دلار 1654 تومان به فروش رسید.

 

وی با اشاره به روند تغییر قیمت اونس جهانی از سال 2008 تاکنون گفت: بعد از بحران اقتصادی سال 2008 روند قیمت طلا در جهان همواره افزایشی بوده است و پس از چهار سال قیمت طلا با افت شدید مواجه شد و به کمتر 1600 دلار در هر اونس رسید.

 

کشتی‌آرای با بیان اینکه کاهش قیمت اونس بر قیمت سکه و طلا در کشور تاثیر‌گذار بوده است، افزود: در چهار ماه گذشته سال میلادی قیمت اونس بعد از چهار ماه امروز با 24 دلار کاهش نسبت به 4 ماه گذشته به 1594 دلار رسیده است و از طرف دیگر در دو روز گذشته قیمت انواع ارز ثابت بوده و با کاهش قیمت طلا قیمت سکه با کاهش روبرو شد.

وی با بیان اینکه یکی از علل کاهش قیمت اونس نتیجه انتخابات فرانسه بوده گفت: قیمت انواع فلزات گران‌بها با افت قیمت مواجه شده و نقره بعد از 6 ماه به زیر 30 دلار رسید و سایر فلزات دیگر تحت‌ تاثیر آن کاهش یافته است./فارس