اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سقوط طلا به سطح قیمتی ۲۶ ماه گذشته



سقوط طلا به سطح قیمتی ۲۶ ماه گذشته

پیشروی دلار و شتاب رونق اقتصادی در آمریکا، طلا را وادار به عقب نشینی 17 درصدی طی 5 ماه گذشته کرده است. قیمت جهانی طلا، شب گذشته و در پی ثبت نرخ 1360 دلار و 20 سنتی به پایین ترین سطح در 26 ماه گذشته رسید. در جریان معاملات آخرین روز هفته کاری گذشته بازارهای جهانی، قیمت هر اونس طلا 25 دلارو 70 سنت کاهش یافت و حتی دقایقی بهای اونس طلا به پایین تر از 1360 دلار هم رسید.

یکی از مهم‌ترین عواملی که مانع از افزایش بیشتر قیمت طلا در روزهای اخیر شده، افزایش ارزش دلار در بازارهای بین المللی است. ارزش دلار و قیمت طلا رابطه معکوسی با هم دارند و با افزایش ارزش دلار، قیمت طلا کاهش پیدا می‌کند.

لذا در پی افزایش ارزش دلار در بازارهای بین‌المللی قیمت جهانی طلا برای هفتمین روز متوالی با کاهش روبه‌رو شده است. کاهش شدید ارزش ین در برابر دلار نیز یکی از مهم‌ترین علل کاهش قیمت طلا بوده است. ارزش دلار در برابر ین به بالاترین حد خود از ماه اکتبر سال 2008 رسیده است. 

کاهش نرخ بهره بانکی اروپا برای نخستین بار از جولای 2012 میلادی نیز تاثیر زیادی بر کاهش ارزش یورو داشته است، به طوری که ارزش یورو در برابر دلار نیز به پایین ترین حد طی 6 هفته اخیر رسیده است.

بهبود نسبی وضعیت اقتصادی آمریکا و کاهش نرخ بیکاری این کشور که احتمال متوقف شدن اجرای سیاست‌های انبساط پولی را افزایش داده، موجب تقویت ارزش دلار شده است. این مساله همچنین تاثیر زیادی بر افزایش شاخص سهام در بازارهای مالی آمریکا و افت تقاضای خرید طلا در برابر سهام شده است.

افزایش شاخص سهام در دیگر بازارهای مالی جهانی نیز تاثیر زیادی بر افت 6 درصدی قیمت طلا در 6 روز گذشته داشته است. به عنوان نمونه، شاخص‌های سهام بورس‌های آسیایی به دنبال انتشار اطلاعات مثبت اقتصادی از ژاپن روند صعودی در پیش گرفته‌اند.در همین حال، بلومبرگ به نقل از رییس بخش تحقیقات بازار بانک کردیت سوئیس نوشت: «احتمال افزایش نرخ تورم طی ماه‌های آینده در اقتصاد جهانی به شدت کاهش یافته و به همین علت تقاضا برای خرید طلا رو به کاهش است.»

وی پیش‌بینی کرد: «قیمت طلا طی 5 سال آینده به کمتر از 1000 دلار در هر اونس خواهد رسید.» پیش‌تر خبرگزاری رویترز نیز خبر داده بود که SPDR، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا 43/0درصد از ذخایر طلای خود کاسته است. به این ترتیب آغاز کاهش ذخایر طلای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مهم دنیا نیز بر کاهش بیشتر قیمت طلا فشار می‌آورد.همچنین شورای جهانی طلا نیز طی گزارشی اعلام کرده که میزان تقاضای خرید فیزیکی طلا در سه ماه اول سال2013 میلادی 13 درصد کاهش یافته است. 

به این ترتیب افزایش اخیر تقاضای طلا در بازارهای چین و هند نیز نتوانسته مانع از کاهش قیمت جهانی طلا شود. برخی کارشناسان معتقدند: با وجود ادامه روند نزولی قیمت طلا، بهتر است کسانی که در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اقدام به فروش طلا کنند و چندی بعد با قیمت‌های پایین‌تر طلای بیشتری بخرند.

قیمت طلا از ابتدای سال‌جاری میلادی تا کنون بیش از 17 درصد کاهش یافته است.

احتمال رسیدن قیمت به 1100 تا 1050 دلار

گمانه‌زنی‌ها نسبت به پایان یافتن سیاست‌های انبساط پولی بانک مرکزی آمریکا و رشد ارزش دلار به بالاترین‌ترین حد از سال 2008 میلادی تاکنون، بار دیگر شوک نزولی را به قیمت جهانی طلا وارد کرد.

به گزارش رویترز، اخیرا سرمایه‌گذاران در پی نشانه‌هایی از بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا نسبت به شرایط مالی آینده خود خوش‌بین شده‌اند و از جذابیت طلا برای این افراد کاسته شده است. براساس این گزارش، به دنبال رشد ارزش دلار آمریکا نیز شاخص‌های سهام مهم این کشور با افزایش مواجه شده است.

بر این اساس، قیمت جهانی طلا روز گذشته با افت 6/1 درصدی به 1361 دلار کاهش یافت و هر اونس طلای آمریکا برای تحویل فوری در ماه ژوئن نیز با کاهش 6/1درصدی به 1364 دلار رسید. «فرانک مک‌چی» کارشناس اقتصادی فلزات گرانبها در شیکاگو اظهار كرد: در پی سقوط اخیر قیمت جهانی طلا احتمال کاهش بهای این فلز به 1050 و 1100 دلار نیز وجود دارد که این اتفاق طی دو هفته آتی رخ خواهد داد.

وی در ادامه افزود: سرمایه‌گذاران اخیرا به دنبال گمانه‌زنی‌ها نسبت به پایان یافتن سیاست‌های انبساط پولی آمریکا به خرید سهام روی آورده‌اند. در نظرسنجی این هفته از کارشناسان اقتصادی بلومبرگ نیز 17 نفر به کاهش، 8 نفر به افزایش و 3 نفر به عدم تغییر قیمت جهانی طلا در هفته جاری رای دادند.

سقوط طلا,رونق اقتصادی در آمریکا,عقب نشینی طلا,قیمت جهانی طلا

سقوط طلا,رونق اقتصادی در آمریکا,عقب نشینی طلا,قیمت جهانی طلا

منبع:دنیای اقتصاد

قیمت سکه و طلا در بازار ایران

 

 

 


ویدیو مرتبط :
سقوط کاوشگر دوقولوی Ebb و flow بر سطح ماه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شدیدترین سقوط طلا در هفت ماه گذشته



اخبار ,اخبار اقتصادی ,قیمت طلا

 

اخبار اقتصادی - کاهش 30 دلاری قیمت طلا در بازار جهانی
شدیدترین سقوط طلا در هفت ماه گذشته

قیمت جهانی طلا در آستانه حضور رییس بانک مرکزی آمریکا در کنگره این کشور که موجب شد سرمایه گذاران به فروش دارایی‌های طلایشان اقدام کنند، با شدیدترین کاهش در هفت ماه گذشته روبرو شد. 

به گزارش وال استریت ژورنال، هر اونس طلا برای تحویل در اوت در بازار کامکس نیویورک روز دوشنبه 30.70 دلار یا 2.3 درصد کاهش یافت و به 1306 دلار رسید. با اینهمه بهای این معاملات در ساعات ابتدایی معاملات سه شنبه اندکی افزایش نشان داد و به 1308 دلار بود.
 
سقوط قیمت طلا در روز دوشنبه در پی این گمانه زنی روی داد که جانت یلن در جلسه دو روزه خود در کنگره که از روز سه شنبه آغاز می‌شود، دیدگاه موافق افزایش نرخ‌های بهره را مطرح خواهد کرد. آمار اخیر اشتغال در آمریکا بهبود بازار کار را نشان می‌دهد که به گفته برخی از کارشناسان، راه را برای افزایش نرخ‌های بهره زودتر از موعد مقرر برای بانک مرکزی آمریکا هموار می‌کند.
 
نرخ‌های بهره بالا به تقاضا برای طلا صدمه زده و موجب کمتر شدن قیمت این فلز می‌شود.
 
گزارش آخرین نشست بانک مرکزی آمریکا که چهارشنبه گذشته منتشر شد، نشان داد بانک مرکزی تدابیر محرک اقتصادی را مطابق انتظارات تا اکتبر پایان خواهد داد. با اینهمه این گزارش نشان نداد که بانک مرکزی قصد دارد بزودی نرخ‌های بهره را افزایش دهد.
 
کاهش قیمت روز دوشنبه بزرگ‌ترین کاهش از 19 دسامبر بود که سرمایه گذاران در حال هضم اعلام آغاز تعدیل برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه از سوی بانک مرکزی آمریکا بودند. قیمت طلا با انتظار سرمایه گذاران برای این اقدام بانک مرکزی آمریکا، حدود 30 درصد در سال 2013 سقوط کرد.
 
اما قیمت این فلز ارزشمند به دلیل نگرانی‌ها نسبت به بی‌ثباتی جئوپلیتیکی این اواخر تثبیت شده و به سطح بالاتری صعود کرده بود. طلا هفته گذشته ششمین رشد هفتگی پی در پی را پشت سر گذاشت و از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به دلیل تنش‌های جئوپلیتیکی در نقاط مختلف جهان 11 درصد صعود کرده است.
 
فلزات ارزشمند دیگر نیز روند نزولی طلا را دنبال کردند. هر اونس نقره برای تحویل در سپتامبر 54.7 سنت یا 2.6 درصد کاهش یافت و به 20.914 دلار رسید.
اخبار اقتصادی - ایسنا