اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سفیر سوریه در بغداد از نظام بشار اسد جدا شد؟/ تصویر



سفیر سوریه در بغداد از نظام بشار اسد جدا شد؟/ تصویر

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

رویترز نوشت: منابع مخالفان سوریه و برخی از منابع مطلع عراقی از جدایی نواف الفارس سفیر سوریه در بغداد از نظام بشار اسد  در اعتراض به ادامه روند سرکوب معترضان خبر می‌دهند.

این خبرگزاری به نقل از معترضان سوری مدعی شده است: نواف الفارس جدایی از نظام بشار اسد و حمایت خود از انقلاب کشورش را اعلام کرده است.

ز سوی دیگر شبکه خبری عراقی السومریه نیوز، به نقل از یک منبع سیاسی عراقی، خبر جدایی سفیر سوریه در بغداد از نظام بشار اسد را تایید کرد.

 

سایت خبری ایلاف عراق هم به نقل از مریم الریس مشاور نوری مالکی نخست وزیر عراق، از جدایی نواف الفارس از نظام حاکم بر سوریه خبر داده است.

بنا بر این گزارش، مریم الریس در این باره گفته است: «سفیر دمشق از نظام سوریه اعلام جدایی کرد. دولت عراق هم مانع او نشد چرا که تصمیم برای جدایی به خود او مربوط است.»

مشاور نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد که بغداد هم‌اکنون در حال بررسی امکان سفر فارس به کشوری سوم است که خود او می‌خواهد.

او تاکید کرده است که دولت عراق به هیچ وجه به فکر تسلیم نواف الفارس به دولت سوریه نیست چرا که «او جرمی مرتکب نشده است.»

 

الریس افزوده است که بغداد همچنین نمی‌خواهد که سفیر جدا شده سوریه به ادامه حضور خود در عراق ادامه دهد زیرا «نمی‌خواهد طرفی در بحران داخلی سوریه باشد.»

شبکه خبری العربیه نیز به نقل از منابع مطلع خود گزارش داد که سفیر جدا شده سوریه بغداد را به مقصد اربیل مرکز اقلیم کردستام عراق، ترک کرده است.

وزارت امور خارجه عراق تاکنون خبر جدایی سفیر سوریه در بغداد را از نظام بشار اسد تایید نکرده است. لبید عباوی مدیرکل وزارت امور خارجه عراق در تماس با خبرگزاری البغدادیه نیوز گفت که این وزارتخانه، اطلاعی در خصوص جدایی نواق الفارس از نظام سوریه ندارد.

 

الفارس کیست؟

الفارس که فارغ التحصیل حقوق از دانشکده نظامی سوریه است، پیش از برعهده گرفتن سمت سفیری کشورش در بغداد، ریاست واحدهای سازمان امنیتی سیاسی سوریه را برعهده داشت. او پس از آن به ترتیب استاندار دیرالزور، لاذقیه، ادلب و قنیطره شد.

جدایی سفیر سوریه در عراق تنها چند روز پس از اعلام جدایی مناف طلاس از فرماندهان گارد ریاست جمهور سوریه از نیروهای نظامی کشورش صورت می‌گیرد.

مناف طلاس پسر مصطفی طلاس وزیر دفاع سابق سوریه و از نزدیکان خانواده اسد است. او از دیپلمات‌های نزدیک به نهادهای امنیتی سوریه به شمار می‌آید./انتخاب


ویدیو مرتبط :
باید از سقوط نظام بشار اسد جلوگیری کرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سفیر روسیه در سوریه: شاید بشار اسد به مسکو برود/ رایگان به سوریه سلاح می‌دهیم



 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل ,سفیر روسیه در سوریه

سفیر روسیه در سوریه گفت که به‌دلیل اوضاع جنگی حاکم بر سوریه، مسکو اکنون به‌طور رایگان یا با شرط‌هایی بسیار انعطاف‌پذیر سلاح در اختیار سوریه قرار می‌دهد.

به‌گزارش آنا به‌ نقل از خبرگزاری اینترفکس، الکساندر کینشچاک، سفیر روسیه در دمشق، گفت: «روسیه باتوجه به اهمیت گسترش همکاری‌های نظامی و فنی با سوریه، در اوضاع کنونی با شرط‌‌هایی بسیار منعطف، اقدام به صادرات سلاح به دمشق می‌کند.»

کینشچاک افزود: «به‌طور کلی باتوجه به اینکه توان مالی دمشق در اوضاع جنگی کنونی که تروریست‌ها اینجا را به آتش کشیده‌اند و همچنین به‌دلیل تحریم‌های غربی ضعیف است و اقتصاد نابسامانی دارد، اقدام به صادرات سلاح رایگان یا طبق شرط‌هایی بسیار ساده کرده‌ایم.»

وی با بیان اینکه مسکو از ابزارهای مختلف برای صادرات سلاح به سوریه استفاده می‌کند، تاکید کرد: «تجهیز سوریه به سلاح و ادوات نظامی کاملا قانونی، طبق قوانین بین‌المللی و با درخواست دولت قانونی سوریه انجام می‌شود.»

کینشچاک با تاکید بر اهمیت افزایش همکاری نظامی و فنی میان دو کشور در اوضاع جنگ داخلی و مسلحانه در سوریه گفت: «مسکو می‌تواند تلاش‌های خود را در راستای گسترش همکاری‌ها با هدف مقابله با تروریست‌ها افزایش دهد.»

سفیر روسیه در دمشق گفت: «بعید نیست بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، دوباره به سفر کند تا رهبران دو کشور بتوانند به توافق درباره نحوه مبارزه با تروریسم دست یابند.»

وی افزود: «اکنون موضوع سفر اسد به مسکو در دستور کار قرار ندارد، ولی ممکن است در هر زمانی رهبر روسیه تصمیم به انجام چنین سفری بگیرد.»

به‌گفته کینشچاک، انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک مقام‌های عالی‌رتبه روسیه به دمشق سفر کنند.


اخبار  بین الملل  -  آنا