اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سعود الفیصل: در هر سطحی که ایران بخواهد آماده مذاکره ایم



 

سعود الفیصل: در هر سطحی که ایران بخواهد آماده مذاکره ایم

 

در پی سفر اخیر وزیر اطلاعات ایران به عربستان،وزیر خارجه سعودی ها اعلام کرد که ریاض آماده است در هر سطحی که تهران بخواهد وارد مذاکره با ایران شود.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه سعودی الشرق الاوسط چاپ لندن، سعود الفیصل دیروز سه شنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، این موضوع را مطرح کرد.

وی در عین حال سفر اخیر حیدر مصلحی وزیر اطلاعات ایران به ریاض و دیدار با شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز رئیس سازمان اطلاعات و امنیت عربستان سعودی را اقدامی برای اعلام آمادگی تهران برای مذاکره با ریاض دانست.

وزیر اطلاعات ایران در سفر به ریاض با شاهزاده نایف ولیعهد جدید و وزیر کشور عربستان سعودی دیدار  وگفتگو کرده بود.

وزیر خارجه 71 ساله عربستان سعودی که از 36 سال پیش تاکنون این مسئولیت را برعهده دارد اضافه کرد: این اقدام علاوه بر اقداماتی است که پیش از این ایران انجام داده بود که می توان به دیدارهایی با وزیران خارجه کشورهای جنوب خلیج فارس اشاره کرد. عربستان سعودی زمان های مشخصی را برای ملاقات به طرف ایرانی پیشنهاد کرده بود ولی مقامات ایرانی این پیشنهادها را رد کردند.

وی اضافه کرد: طرف ایرانی معتقد است برگزاری دیدارهای مشترک با عربستان سعودی در سطح اطلاعاتی - امنیتی می تواند نسبت به ملاقات های دیپلماتیک علنی، تاثیرگذارتر باشند و به ایجاد فضای بهتری برای مذاکرات دوجانبه منجر شوند.

وزیر خارجه عربستان سعودی با اعلام آمادگی کشورش برای مذاکره با تهران در هر سطحی که ایران تمایل و علاقه داشته باشد ابراز امیدواری کرد روابط ایران در آینده با کشورهای جنوب خلیج فارس بهتر شود.

سعودالفیصل درباره گسترش روابط دو جانبه و بازگشت فعالیت های دیپلماتیک میان دو کشور ایران و عربستان هم گفت: نشانه های غیرمثبتی در این رابطه مشاهده می شود. رسانه های ایران مردم عرب را موجودی به تصویر می کشند که شایسته حضور در تمدن جهانی نیست. تهدیدات علنی و مستقیم ایران علیه امارات در رابطه با جزایر سه گانه و مانورهای نظامی ایران در آب های منطقه ای خود در خلیج فارس نشانه های مثبت و نشان دهنده حسن نیت نیستند.

وزیر خارجه عربستان سعودی ادامه داد: اگر ایران یک گام بردارد ما دو گام برخواهیم داشت. مشکل از سیاستی نیست که در برابر ایران درپیش گرفته شده بلکه مشکل در سیاست های ایران در برابر منطقه است..../عصرایران


ویدیو مرتبط :
سعود الفیصل و امام خامنه ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سعود الفیصل: ایران از اغتشاشگران " قطیف" حمایت می کند



سعود الفیصل , عربستان سعودی , سیاست دولت ایران

 

سیاست دولت ایران این است که ملت خود را قانع کند کشورهای جنوب خلیج فارس، کشورهای دشمن هستند!

وزیر خارجه عربستان از ایران خواست به سوریه نصیحت کند و در کنار ریاض قرار بگیرد.

به نقل از روزنامه العرب چاپ لندن، سعود الفیصل همچنین در پاسخ به سؤالی درباره همکاری تسلیحاتی روسیه، چین ، ایران و حزب الله با سوریه گفت: امیدوارم آنها، دولت سوریه را نصیحت کنند. ما خواهان حمایت از ملت سوریه هستیم. می خواهیم ملت سوریه، آزادی خود را به دست بیاورد. امیدواریم این کشورها هم به ما بپیوندند تا حکومت سوریه را نصیحت کنیم.

سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی این سخنان را در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با عبداللطیف الزیانی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در ریاض مطرح کرد.

فیصل همچنین مقایسه حوادث سوریه با حوادث منطقه قطیف در شرق عربستان سعودی را رد کرد و گفت: آیا شنیده اند که در قطیف قتل عام صورت بگیرد. چگونه می توان میان این دو را مقایسه کرد؟

شهر شیعه نشین قطیف در ماه های اخیر شاهد اعتراضات برای رفع تبعیض از شیعیان و دست یابی به حقوق مساوی اقتصادی و سیاسی بود. این اعتراضات با سرکوب نیروهای دولتی روبه رو شد.

وزیر خارجه عربستان اضافه کرد: در قطیف، اغتشاشگرانی، اندک و تنها نماینده خود هستند و با ایران همکاری می کنند. آنها به اغتشاشگری، دست می زنند. دولت عربستان سعودی میان شهروندان خود، تبعیض قائل نیست!

فیصل ضمن مخالفت با قطع روابط کشورهای جنوب خلیج فارس با ایران گفت: کشورهای جنوب خلیج فارس خواهان شر و بدی برای ایران نیستند. در هنگام انقلاب در ایران، خوشبین شدیم اما متاسفانه هم اکنون وضعیت، فرق کرده است.

وزیر خارجه عربستان سعودی ادامه داد: شاهد حملات علیه کشورهای جنوب خلیج فارس در رسانه های ایران و تلاش هایی برای سیاه نمایی درباره مردم کشورهای عربی جنوب خلیج فارس در میان ملت ایران هستیم. رسانه های ایران به صورت آگاهانه به دنبال تخریب و سیاه نمایی علیه مردم کشورهای عربی جنوب خلیج فارس نزد افکار عمومی خود هستند. سیاست دولت ایران این است که ملت خود را قانع کند کشورهای جنوب خلیج فارس، کشورهای دشمن هستند!

وی همچنین مدعی شد: ما شاهد دخالت ایران در سه جزیره اشغالی امارات، بحرین و دخالت در عراق هستیم.

سعودالفیصل همچنین خبر داد که ملک عبدالله پادشاه عربستان تاکنون سه مرتبه با بشار اسد رئیس جمهور سوریه تلفنی گفت وگو کرده و از او خواسته بود تا روند عملکرد راتصحیح کند.

پادشاه عربستان سعودی همچنین به اسد گفته بود اگر برنامه ای برای بهبود وضعیت مردم سوریه ندارید ، این فرصت را در اختیار دیگری قرار بدهید.../عصرایران