اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سعودالفیصل: با واشنگتن درباره تاکتیک‌های رسیدن به مرحله انتقالی در سوریه اختلاف‌نظر داریم/کری: مجوز قانونی‌ برای مداخله در سوریه نداریم



سفر جان کری به عربستان ,اجلاس ژنو

در کنفرانس خبری با جان کری در ریاض/سعودالفیصل: با واشنگتن درباره تاکتیک‌های رسیدن به مرحله انتقالی در سوریه اختلاف‌نظر داریم

وزیر خارجه عربستان در کنفرانس خبری مشترک با جان کری همتای آمریکایی خود در ریاض به اختلاف نظر بین دو کشور درباره سوریه اذعان کرد و گفت: با واشنگتن در زمینه تاکتیک‌های رسیدن به مرحله انتقالی در سوریه اختلاف نظر داریم.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری «العربیه»،سعود الفیصل وزیر خارجه سعودی در کفرانس خبری مشترک با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که در سفر دوره ای خود به منطقه به ریاض سفر کرده است، گفت: با واشنگتن در زمینه تاکتیک‌های رسیدن به مرحله انتقالی در سوریه اختلاف نظر داریم.

روابط ریاض و واشنگتن اخیر بر سر پرونده های منطقه از جمله سوریه، مصر و نیز ایران به سردی گرائیده است و سفر جان کری به عربستان در راستای ترمیم روابط دو کشور قابل ارزیابی است.

وزیر امور خارجه عربستان در ادامه افزود: ما توافق کردیم که بشار اسد در مرحله انتقالی هیچ نقشی نداشته باشد.

سعودالفیصل گفت: واشنگن و ریاض به دور از عاطفه به کار برای حل قضایای منطقه‌ای ادامه می‌دهند.

وی بدون اشاره به پشتیبانی نظامی و مالی عربستان به تروریست‌های سوریه، جامعه بین الملل را به ناتوانی برای توقف خشونت در سوریه متهم کرد.

سعود الفیصل افزود: خلع سلاح شیمیایی سوریه باعث پایان گرفتن درگیری‌ها در سوریه نشده است.

وی تاکید کرد: «کنارگیری عربستان از شورای امنیت به معنی کنار‌گیری از سازمان ملل نیست ، ما کنارگیری کردیم چرا که شورای امنیت در تعامل با قضایای خاورمیانه کوتاهی می کند.»

وزیر امور خارجه عربستان که حمایت‌های مالی و تسلیحاتی این کشور از مخالفان، سوریه را درگیر یک جنگ خانمان سوز کرده، ایران را به دخالت در امور داخلی سوریه متهم کرد و گفت: حضور نیروهای ایرانی در سوریه با سخنان این کشور مبنی بر حسن همجواری متناقض است.

فیصل با اشاره به حضور احتمالی مخالفان در اجلاس ژنو ۲ تصریح کرد: گفت وگوهایی بین معارضان برای حضور در نشست ژنو ۲ در جریان است ولی تصمیم گیری در این زمینه بر عهده خود آنهاست.

 

سفر جان کری به عربستان ,اجلاس ژنو

 
در نشست خبری با سعودالفیصل /کری: مجوز قانونی‌ برای مداخله در سوریه نداریم/به حمایتمان از مخالفان میانه‌رو ادامه می‌دهیم

وزیر خارجه آمریکا که در دومین ایستگاه از تور خاورمیانه‌ای خود به عربستان سفر کرده، روز دوشنبه گفت آمریکا نه مجوز قانونی و نه نیازی برای مداخله در سوریه ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه تأکید کرد که کشورش فعلا قصد مداخله در جنگ سوریه را ندارد.

وی که در دومین روز از تور خاورمیانه‌ای خود به ریاض سفر کرده، در کنفرانس خبری مشترک با «سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان، گفت واشنگتن در حال حاضر مجوز قانونی‌ برای مداخله در جنگ داخلی سوریه ندارد و نیازی هم برای انجام چنین کاری نمی‌بیند.

با این وجود کری تأکید کرد که آمریکا پیچیدگی‌های بحران سوریه را درک کرده و همچنان به حمایت خود از گروه‌های میانه‌رو مخالفان ادامه می‌دهد.

کری در مورد گزارش‌های منتشر شده در مورد اختلافات میان واشنگتن و ریاض نیز بر استحکام روابط دوجانبه تأکید کرد و گفت این رابطه راهبردی و پایدار است.

وی بدون اشاره به نقش عربستان سعودی در تسلیح گروه‌های تروریستی فعال در سوریه، از ریاض به دلیل پایبندی به لزوم دستیابی به صلح در سوریه تمجید کرد و گفت بحران سوریه نمی‌تواند از طریق نظامی حل شود.

وزیر خارجه آمریکا در اظهارات خود به موضوع برنامه هسته‌ای ایران نیز پرداخت و گفت واشنگتن اجازه نمی‌دهد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. وی همچنین گفت بار اصلی اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، بر عهده تهران است.

وی افزود در دیدار خود با مقامات عربستانی به آن‌ها در مورد برنامه هسته‌ای ایران اطمینان داده و تأکید کرد آمریکا کاری نمی‌کند که مایه ناراحتی عربستان باشد.

وزیر خارجه آمریکا که امروز بر تداوم روند مذاکرات سازش تأکید کرد، قرار است فردا شب نیز برای دیدار با مقامات رژیم‌صهیونیستی و تشکیلات خودگردان به فلسطین اشغالی سفر کند.

/فارس

 


ویدیو مرتبط :
آخرین لحظات زندگی تروریستهای سوریه قبل از به هلاکت رسیدن با آتش نیروهای ارتش سوریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کری: عربستان و ایران در پاره‌ای مسائل سوریه اتفاق نظر دارند/با ایران و روسیه درباره نقش اسد اختلاف داریم



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه به تشریح سیاست دولت این کشور در سوریه و در آنچه به گفته آمریکایی‌ها جنگ با داعش خوانده می‌شود، پرداخت.

«جان کری»، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه به تشریح سیاست آمریکا در سوریه و مبارزه علیه گروه تروریستی داعش پرداخت.

وی با بیان اینکه جنگ داخلی سوریه و فاجعه انسانی ناشی از آن، از جمله موضوعات اساسی مورد بحث در نشست گروه 20 خواهد بود مدعی شد که جنگ این کشور در طول چهار سال و نیم گذشته یکی از دغدغه‌های محوری آمریکا بوده است.

کری با تلاش برای ربط دادن حوادث سوریه به خیزش‌های مردمی سایر نقاط منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا در سال 2011 تلاش کرد بشار اسد، رئیس‌جمهور آمریکا را مقصر بروز گروه تروریستی داعش جلوه دهد.

وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد: «تظاهرات‌ها ابتدا میانه‌رو بودند و محرک آنها نه تفاوت‌های مذهبی و طائفه‌ای، بلکه نبود آزادی و اشتغال بودند.»

کری مدعی شد خشونت‌ها از زمانی آغاز شدند که اسد نیروهای امنیتی را برای سرکوب تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز روانه خیابان‌ها کرد.

او این اظهارات را در حالی بیان کرد که اسناد فاش شده از پنتاگون، نشان می‌دهند آمریکا «تعمداً» از گروه‌های تروریستی در سوریه حمایت کرده است.

 سندی که چند ماه پیش از مربوط به آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا افشا شد نشان می‌دهد وزارت دفاع آمریکا در سال 2012 کاملاً آگاه بوده که اصلی‌ترین نیروهای معارض در حال نبرد با دولت بشار اسد را القاعده عراق تشکیل می‌دهد، اما در عین حال، حمایت از آنها را در راستای سیاست‌های واشنگتن دیده است.

روزنامه گاردین در آن زمان گزارش داد آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در نامه‌ای به تاریخ آگوست 2012 به صراحت اعتراف کرده که می‌داند که نیروهای القاعده عراق اصلی‌ترین گروه‌های درگیر جنگ با دولت مرکزی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را تشکیل می‌دهند.

سند مذکور، اما دامنه نقش آمریکا در جنگ داخلی سوریه را از صرف آگاهی به حمایت از تروریست‌ها فراتر می‌برد. نکته عجیب‌تر در سند افشا شده آژانس اطلاعات دفاعی این است که دولت باراک اوباما در آن زمان به درستی پیش‌بینی کرده که حمایت‌های واشنگتن از معارضان سوریه به تشکیل یک بنیان سلفی در شرق سوریه و یک خلافت اسلامی مرتبط با القاعده در سوریه و عراق (داعش کنونی) منجر می‌شود.

اما واشنگتن نه تنها از این موضوع نگران نشده، بلکه از آن استقبال هم کرده است. در سند پنتاگون پس از ارائه پیش‌بینی مذکور آمده است: «این دقیقاً چیزی است که قدرتهای حمایت‌کننده از مخالفان سوریه در راستای منزوی کردن رژیم سوریه که محور راهبردی بسط تشیع قلمداد می‌شود به دنبال آن هستند.»

جان کری، روز پنجشنبه بدون در نظر گرفتن این شواهد گفت: «اسد، با غیرممکن کردن تغییر مسالمت‌آمیز، جنگ را اجتناب‌ناپذیر کرد. این جنگ به بروز داعش منجر شد. نتیجه همان‌طور که می‌دانیم، چهار و نیم سال هراس بی‌وقفه بوده است.»

وی سپس به دفاع از سیاست دولت کشورش در سوریه پرداخت و تلاش برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به سوریه را اولین محور اقدام واشنگتن در این راستا عنوان کرد.

جان کری، در ادامه مدعی شد واشنگتن در تمامی اقدامات برای ایجاد راه حل سیاسی در سوریه، پیشگام بوده است. وی در ادامه گفت: «از همان ابتدا به طور منظم با معارضان جریان اصلی سوریه در تماس بوده‌ایم.»

کری گفت: «این آمریکا بود که رهبری تلاش‌های بین‌المللی برای حذف سلاح‌های شمیایی سوریه را به دست گرفت.»

جان کری در ادامه بار دیگر تأکید کرد ظهور داعش، مستقیماً نتیجه اقدامات بشار اسد در سوریه بوده است.

وزیر خارجه آمریکا پس از اشاره به اینکه باراک اوباما، اعتقادی به استفاده از راهکار نظامی در سوریه نداشته به دیپلماسی بین‌المللی برای حل و فصل مسائل این کشور پرداخت.

او گفت: «اما سوری‌ها اولین کسانی خواهند بود که درباره آنچه از جامعه بین‌الملل می‌خواهند سخن خواهند گفت.»

کری اضافه کرد چیزی که سوری‌ها می‌خواهند اجماع بر سر نحوه دستیابی به انتقال سیاسی‌ای است که می‌تواند سرنوشت آنها را بسازد.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد سران معارضان در سوریه، بر انتقام تأکید ندارند و تمایلی برای طولانی کردن دامنه جنگ هم ندارند.

وی گفت: «درخواست از معارضان برای اعتماد به اسد و قبول رهبری اسد، درخواست معقولانه‌ای نیست.»

کری سپس با تأکید بر اینکه بدون انتقال واقعی قدرت، جنگ در سوریه ادامه خواهد داشت و هرگز به پایان نخواهد رسید گفت: «ما و شریکانمان معتقدیم که با بودن اسد در قدرت نه صلح امکان‌پذیر است نه غلبه بر داعش.

وزیر خارجه آمریکا، در ادامه درباره مذاکرات بین‌المللی در وین برای بررسی مسائل سوریه خاطرنشان کرد که شرکت‌کنندگان در این نشست در حال بررسی رسیدن به آتش‌بس در سرتاسر سوریه، به استثنای مناطق مربوط به داعش هستند.

کری،گرد هم آوردن کشورهایی که بر سر طیف گسترده‌ای از مسائل با هم اختلاف دارند، مانند عربستان و ایران بر سر یک میز را از ویژگی‌های این مذاکرات دانست. وی، به رغم این، گفت که دو کشور ایران و عربستان هم موافقند که داعش، شر است و جنگ سوریه باید به پایان برسد.

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش با تصریح اینکه ایران، روسیه و آمریکا هنوز بر سر نقش بشار اسد در آینده سوریه دچار اختلاف هستند گفت که رایزنی‌های واشنگتن درباره این موضوع با تهران و مسکو ادامه دارد.

کری همچنین خاطر نشان کرد که ایران در مذاکرات وین درباره سوریه که شنبه برگزار می‌شوذ شرکت خواهد کرد.

 

اخبار بین الملل - فارس