اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سرپرست وزارت خارجه: فرار مغزها یك حقیقت است...



سرپرست وزارت خارجه: فرار مغزها یك حقیقت است/ برخی اساتید را نباید به كشور بازگردانیم .ایلنا:‌ علی اكبر صالحی در اولین نشست تخصصی بررسی دستاوردهای دومین همایش ایرانیان خارج از كشور به مساله فرار مغزها اشاره كرد و گفت: اگر به این مساله را به عنوان یك حقیقت بپنداریم ، بحث این خواهد بود كه چگونه باید این سرمایه را به بهره مندی از این مغزها تبدیل كنیم.

 

رییس كارگروه كنسولی در نشست تخصصی بررسی دستاوردهای دومین همایش خارج از كشور ادامه داد: با توجه به تحولات جهانی با در نظر گرفتن موقعیت‌های روز باید این فرار مغزها را به گونه‌ای مدیریت و نگاه كرد تا باایجاد شرایطی حداكثر بهره مندی را از ایرانیان خارج از كشور انجام دهیم.

سرپرست وزارت امور خارجه خاطرنشان كرد : اگر به آنها به دیده اندوخته‌های خود نگاه كنیم شاید یك راه همراهی برای انتقال علم و تكنولوژی برای كشور به وجود بیاید.

صالحی با بیان اینكه ایران كشوری آزاد بوده و مساله مهاجرت یك امر ارادی است كه نمی‌توان مقابل آن را گرفت اظهار كرد: مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی از موجبات مهاجرت انسان است و اساس مهاجرت یك امر سلبی نیست.

صالحی در ادامه افزود :‌ هرچند در سالهای اخیر پیشرفتهای علمی در ایران صورت گرفته است اما اگر استادی را در دانشگاه بین المللی از جمله هاروارد داریم ، چرا باید او را به ایران بیاوریم ؟ اگر بگوییم امكانات و شرایط تحصیلاتی آمریكا را در ایران داریم ، قطعا به گزاف و غلو سخن گفته ایم.

وی سپس باطرح این پرسش كه چگونه می‌توانیم از فرار مغزها بهره برداری لازم را كنیم، گفت: در زمانی كه در وزارت علوم بودم در خصوص اساتید ایرانی خارج ازكشور طرحی ارائه و حتی اجرا شد و بر این اساس اساتید كه در دانشگاه‌های خارجی مشغول به تدریس هستند طی ضوابطی سالیانه یك ماه الی دو ماه به كشور آمده و در داخل از آنها استفاده كنیم.

رییس كارگروه كنسولی بر طبقه بندی ایرانیان خارج ازكشور تاكیدكرد و گفت: اگر ایرانیان خارج از كشور رابه صورت اساتید، ‌دانش آموزان، تجار، هنرمندان و جوانان طبقه بندی كنیم می‌توانیم شیوه‌هایی را برای آنها اتخاذ كنیم و یا پیشنهاداتی را مقابل آنها بگذاریم تا اتصال آنها به كشور بیشتر شود كه در این صورت ما برنده هستیم.

وی در ادامه به حضور هنرمندان ایرانی در خارج از كشور اشاره كرد و گفت: هنرمندان ایرانی در خارج ازكشور وجود دارد استعدادهای بالای خدادادی دارند اما از دیدگاه ما رها هستند. اگر بتوانیم شیوه‌هایی را بیاندیشیم كه طبقه هنرمند خارج ازكشور را به صورت مطلوب و عقلانی مدیریت كنیم رسما در این زمینه می‌توانیم بهره‌های بسیاری ببریم.

سرپرست وزارت خارجه به جوانان ایرانی خارج از كشوراشاره كردوگفت: نباید به گونه‌ای عمل كنیم كه در داخل كشور این تصور پیش بیاید كه جو انانی كه به خارج از كشور می‌روند از احترام بیشتری برخوردارند.

اگر جوانان داخل باید به خدمت سربازی بروند به این معنا نیست كه جوانان خارج ازكشور هم به خدمت بروند اما بهتر است كه با طراحی و برنامه‌ریزی شرایطی به وجود بیاید كه جوانان ایرانی خارج از كشور حداقل چند ماهی را به ایران آمده و دردرون دستگاه دولتی آموزش‌های لازم را ببیند تا این تصور پیش نیاید كه آنها از خدمت سربازی معاف هستند.

صالحی خاطرنشان كرد: در سال‌های اولیه بعد از انقلاب تصور این بود كه كسانی كه به خارج از كشور كردند شاید همه آنها همراه انقلاب نباشند اما در سال‌های اخیر تصور خوبی از این قشر در داخل كشور به وجود آمده است.

وی تاكید كرد: مقابل دگرگونی و تحول را نمی‌توان گرفت اما باید از این مسائل چنان پیش افتاد كه چالش‌های بین‌المللی را مدیریت و آنها را به فرصت تبدیل كنیم.

ریس كارگروه كنسولی نیز شناسایی و جذب نخبگان ایرانی در خارج از كشور ومعرفی آنها به نهادهای ذیربط، ایجاد مجتمع قضایی ویژه ایرانیان خارج از كشور، برگزاری 26 همایش در نقاط مختلف جهان، ایجادتسهیلات ویژه دانشجویان برای سفر به كشور را ازخدمات وزارت خارجه در ارتباط با ایرانیان خارج ازكشورعنوان كرد.

صالحی در پایان گفت: وزات خارجه در حد وزارت خود در ارتباط با ایرانیان خارج از كشور همه وظیفه و هم تكلیف دارد و امیدوارم در آینده به طرح‌هایی بیاندیشیم تا با عملیاتی كردن آنها بتوانیم علاقه آنان را نسبت به گذشته بیشتر كنیم.../ایلنا


ویدیو مرتبط :
فرار مغزها 2

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دست سرپرست وزارت خارجه در دستان مشایی- عکس



 

 

 

دست سرپرست وزارت خارجه در دستان مشایی- عکس

 

نشست تخصصی دستاوردهای همایش ایرانیان خارج از کشور ظهر شنبه با حضور جمعی از وزرای دولت در مرکز همایشهای دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.