اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سرمایه بانک مرکزی چقدر شد؟



 سرمایه بانک مرکزی,سرمایه بانک مرکزی ایران,بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران,اخبار اقتصادی,اخبار اقتصادی روز

سرمایه بانک مرکزی چقدر شد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با تصویب هیئت وزیران، سرمایه بانک مرکزی از ۲۵ هزار میلیارد ریال به ۲۸ هزار میلیارد ریال افزایش می یابد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: هیئت وزیران بنا به پیشنهاد مجمع عمومی بانک مرکزی و به استناد بند (هـ) ماده (۱۰) قانون پولی و بانکی کشور- مصوب ۱۳۵۱ افزایش سرمایه این بانک را تصویب کرد.

با این مصوبه، سرمایه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از مبلغ بیست و پنج هزار میلیارد ریال به مبلغ بیست و هشت هزار میلیارد ریال افزایش می یابد./انتخاب


ویدیو مرتبط :
اقدامات بانک مرکزی برای ساماندهی بازار پول و سرمایه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بدهی دولت به بانک مرکزی چقدر است؟



اخبار,اخبار اقتصادی , بانک مرکزی

 

اخبار اقتصادی - بدهی دولت به بانک مرکزی چقدر است؟

آخرین آمار و ارقام بانک مرکزی از تغییرات متغیرهای پولی و اعتباری نشان می‌دهد که رقم بدهی‌های دولت به بانک مرکزی از حدود 18 هزار و 926 میلیارد تومان در تیر ماه 1392 که نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن 20 درصد افزایش یافته بود به حدود 16 هزار و 754 میلیارد تومان با کاهش 5.9 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل رسیده است.

از تیرماه تا آذر ماه سال گذشته میزان بدهی دولت به بانک مرکزی حدود 2000 میلیارد تومان کاهش و رقم بدهی موسسات و شرکت های دولتی به این بانک نزدیک به 300 میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، آخرین آمار و ارقام بانک مرکزی از تغییرات متغیرهای پولی و اعتباری نشان می‌دهد که رقم بدهی‌های دولت به بانک مرکزی از حدود 18 هزار و 926 میلیارد تومان در تیر ماه 1392 که نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن 20 درصد افزایش یافته بود به حدود 16 هزار و 754 میلیارد تومان با کاهش 5.9 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل رسیده است.

این در حالی است که در شش ماهه میانی سال گذشته رقم بدهی های دولت به بانک مرکزی که در سال های اخیر به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته بود همواره نسبت به ماه های مشابه سال‌های قبل گاهی با شیب کمتر و یا گاهی با شیب بیشتر کاهشی بوده است.

بر این اساس میزان بدهی‌های دولتی به بانک مرکزی نسبت به ماه مشابه سال قبل به غیر از تیر ماه که با 20 درصد رشد همراه بود، در مرداد 5.4 درصد، شهریور11 درصد، مهر 21.2 درصد،ابان 6.5 درصد و آذر ماه 5.9 درصد کاهش یافته است.

اما مروری بر میزان بدهی‌های بانک‌ها به بانک مرکزی در تابستان و پاییز 92 نشانی از کاهش ندارد و تنها شیب روند افزایشی کم یا زیاد شده است به گونه‌ای که میزان آن از 62 هزار و 853 میلیارد تومان در تیرماه به 68 هزار و 610 میلیارد تومان در آذر ماه 92 افزایش یافته است.

بنابر گزارش‌های بانک مرکزی بدهی بانک ها به این بانک در تیرماه 92 ،36.7 درصد، مرداد35.9 درصد،شهریور 38.3 درصد، مهر 36.1 درصد،آبان 36.2 درصد و آذر ماه 34.7 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است.

بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی به بانک مرکزی افزایش یافت

بررسی درصد تغییرات میزان بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی به بانک مرکزی نیز در آخرین آمارها بیانگر کاهش17 درصدی در آذرماه 92 نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن است. این در حالی است که رقم بدهی این شرکت‌ها و موسسات در تیرماه با رشد 40 درصد به 19 هزار و 176 میلیارد تومان رسیده بود که در ادامه با کاهش شتاب رشد بر میزان آن به نسبت کمتری اضافه شد به گونه‌ای که درصد تغییرات این بخش از بدهی‌ها به بانک مرکزی نسبت به ماه مشابه سال قبل از 40 درصد در تیرماه به 34.9 درصد در مرداد،22.9 شهریور،20.5 مهر، منفی 17.3 آبان و به منفی 17 درصد در آذر ماه کاهش یافته است.

بنابراین گزارش در آخرین محاسبات اعلام شده رقم بدهی بانک ها و موسسات دولتی به بانک مرکزی 19 هزار و 463 میلیارد تومان در آذر ماه 92 بوده است. 

اخبار اقتصادی - ایسنا