اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سرقت تلفن همراه دانش‌آموزان، جلوی مدرسه




 اخبا حوادث - سرقت تلفن همراه دانش‌آموزان، جلوی مدرسه

هوشیاری افسر کلانتری، جوان سابقه داری که تلفن همراه پسران دانش‌آموز را سرقت می‌کرد به دام انداخت.

به گزارش همشهری، این متهم كه به مواد‌مخدر اعتیاد دارد در جریان بازجویی‌های اولیه به ارتكاب ده‌ها فقره سرقت اعتراف كرد و مدعی شد برای سرقت هایش از مواد‌مخدر دستور می‌گرفت.چندی قبل والدین پسری نوجوان به كلانتری 103گاندی رفتند و از جوان موتورسواری به اتهام سرقت تلفن همراه فرزندشان شكایت كردند و گفتند سارق پسرشان را فریب داده و گوشی‌اش را از او گرفته و فرار كرده است.

پسر نوجوان در این‌باره به افسر تجسس كلانتری گفت: از مدرسه بر‌می‌گشتم كه در بین راه مرد جوانی كه سوار یك دستگاه موتور سیكلت ویو سبز رنگ بود جلویم را گرفت. او از من خواست تلفن همراهم را به او بدهم تا یك تماس فوری بگیرد. اول گوشی‌ام را ندادم اما او گفت من كه دزد نیستم الان مشكل دارم و فقط می‌خواهم یك تماس ضروری بگیرم. من هم گوشی‌ای را كه پدرم به تازگی برایم خریده بود به مرد موتورسوار دادم اما او گوشی‌ام را سرقت كرد و گریخت.

این دانش‌آموز تنها كسی نبود كه گوشی‌اش با این ترفند سرقت شده بود؛ چرا كه در ادامه دانش‌آموزان دیگری همراه والدین‌شان به كلانتری گاندی رفتند و با اعلام مشخصات جوان موتورسوار اعلام كردند او گوشی تلفن همراه‌شان را سرقت كرده است.

به این ترتیب تحقیقات برای دستگیری او آغاز شد. در این میان همه شاكیان به پلیس گفتند متهم به دسته آینه موتورسیكلتش نوار پلاستیكی چسبانده بود و این موضوع به سرنخی برای دستگیری متهم تبدیل شد.

با گذشت چند روز درحالی‌كه تعداد شكات پرونده از 20نفر گذشته بود یكی از افسران تجسس كلانتری به‌طور اتفاقی با موتورسیكلتی كه شبیه به موتورسیكلت متهم تحت تعقیب بود روبه‌رو شد و شماره پلاك آن را یادداشت كرد. او در ادامه پی برد مالك موتورسیكلت آن را به شخص دیگری فروخته است.

با این حال وی با دنبال كردن سرنخ‌های موجود به اطلاعاتی دست یافت كه نشان می‌داد متهم قصد دارد موتورسیكلتش را در مغازه‌ای در میدان گمرك بفروشد. افسرتجسس كلانتری در ادامه برای خرید موتورسیكلت یك قرار صوری ترتیب داد و حتی به مرد مغازه دار مبلغی به‌عنوان ودیعه پرداخت كرد تا اینكه وقتی متهم برای فروش موتورسیكلتش سر قرار حاضر شد او را دستگیر كند.

سارق برای اینكه شناسایی نشود موهایش را رنگ كرده بود اما وقتی به كلانتری منتقل شد شاكیانش او را شناسایی كردندو گفتند او همان فردی است كه گوشی‌های تلفن همراه‌شان را سرقت كرده است.

متهم كه ناصر - 32ساله- نام دارد و پیش از این 4مرتبه نیز دستگیر و زندانی شده است وقتی دید راهی برای كتمان حقیقت ندارد اتهامش را پذیرفت و گفت: در اطراف مدرسه‌های پسرانه پرسه می‌زدم و دانش‌آموزانی را كه تلفن همراه داشتند را شناسایی و گوشی‌های‌شان را سرقت می‌كردم.

وی ادامه داد: اول سعی می‌كردم آنها را فریب دهم تا گوشی‌شان را به من بدهند اما اگر این ترفندم جواب نمی‌داد با چاقو آنها را تهدید و گوشی‌های‌شان را زورگیری می‌كردم و آنها را به یك مالخر می‌فروختم.

سرگرد عبدالوهاب حسنوند، رئیس‌كلانتری 103گاندی با اعلام جزئیات این خبر به همشهری گفت: دستگیری این متهم سابقه‌دار در راستای اجرای طرح ویژه بازگشایی مدارس انجام شد.

وی ادامه داد: پلیس همیشه حافظ امنیت شهروندان به‌خصوص دانش‌آموزان است اما لازم است آنها نیز هوشیار باشند و به افراد غریبه به هیچ وجه اعتماد نكنند و وسایل شخصی‌شان را در اختیار آنها نگذارند.

وی همچنین از شهروندانی كه با این شیوه از آنها سرقت شده است خواست برای طرح شكایت از متهم به پایگاه سوم پلیس آگاهی مراجعه كنند.
 
اخبار حوادث - همشهری


ویدیو مرتبط :
آسیب های تلفن همراه برای دانش آموزان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رواج دردسرساز تلفن همراه در میان دانش‌آموزان



اخبار,اخباراجتماعی,تلفن همراه


 اخباراجتماعی - رواج دردسرساز تلفن همراه در میان دانش‌آموزان

زمانی در گذشته نه چندان دور، آنوقت‌ها تلفن همراه پایش تازه به بازار باز شده بود، خیلی از جوان‌ها که دانشجو یا شاغل بودند هم دستشان به این کالای نوظهور نمی‌رسید، چه برسد به نوجوان‌ها و بچه مدرسه‌ای ها! حالا اما با اینکه مدت چندان زیادی از آن دوران نگذشته، دیگر کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که تلفن همراه نداشته باشد.

دختر نوجوان با ذوق به ویترین مغازه نگاه می‌کند. لبخندی حاکی از رضایت روی لبش است. با انگشت به گوشه‌ای از ویترین اشاره می‌کند و می‌گوید:« همینه؛ خود خودشه؛ بریم تو؟» و آنوقت منتظر تأیید پدر می‌ماند که انگار هنوز هم مردد است که با بی‌میلی تمام، سرش را تکان می‌دهد و وارد مغازه می‌شود.

اینجا بازار موبایل است، جایی که انواع و اقسام گوشی‌ها در مارک‌ها و مدل‌های مختلف، به خریداران عرضه می‌شود؛ خریدارانی که از «عشق گوشی‌ها» گرفته تا آنها که بنا به ضرورت به سراغ خرید گوشی تلفن همراه رفته‌اند، متفاوتند. اما اگر گشتی در بازار موبایل بزنید، با تعدادی از خریداران مواجه می‌شوید که هنوز حتی به سن جوانی هم نرسیده‌اند؛ خریداران نوجوان و گاه نونهالی که همراه والدینشان آمده‌اند تا از قافله بزرگترها عقب نمانند.

نمونه‌اش همان دختر نوجوان که نهایتاً 13، 14 ساله به نظر می‌رسد اما درست مثل یک خریدار حرفه ای، تمام اطلاعات مربوط به گوشی‌ها را از حفظ است و طوری با فروشنده درباره گوشی مورد نظر صحبت می‌کند که پدرش متعجب می‌ماند!

«همین حالا هم اصلاً راضی به خرید تلفن همراه برای دخترم نیستم. ماه هاست که دارد این درخواست را مطرح می‌کند. نمی‌توانم قانعش کنم که از خرید تلفن همراه منصرف شود. می‌گوید، همه دوستانم در مدرسه تلفن همراه دارند و دوست ندارم که از آنها عقب باشم! نمی‌دانم چرا در مدارس روی این قضیه درست کار نمی‌شود. چه لزومی دارد که بچه‌های به این سن گوشی با خودشان به مدرسه ببرند؟! من از عاقبت این کار نگرانم اما دخترم آنقدر خواهش و التماس کرده که حاضر شدم بنا به شرایطی، درخواستش را قبول کنم؛ مهمترین شرط هم این است که گوشی را به هیچ عنوان با خود به مدرسه نبرد.»

دختر نوجوان که ظاهراً چندان علاقه‌ای به صحبت‌های پدر ندارد، با شنیدن جمله آخر، ابروهایش را در هم می‌کشد و می‌گوید: «همه گوشی به مدرسه می‌آورند؛ خوب قایمش می‌کنم که کسی متوجه نشود!»

بحث تکراری دوباره بین پدر و دختر آغاز می‌شود. پدر که انگار منتظر کوچکترین بهانه است، در حالی که عزم خروج از مغازه را دارد، می‌گوید: «پس از گوشی هم خبری نیست!» و دختر با اوقات تلخی، احتمالاً برای بار چندم، قول می‌دهد که گوشی را با خود به مدرسه نبرد.

زمانی در گذشته نه چندان دور، آنوقت‌ها تلفن همراه پایش تازه به بازار باز شده بود، خیلی از جوان‌ها که دانشجو یا شاغل بودند هم دستشان به این کالای نوظهور نمی‌رسید، چه برسد به نوجوان‌ها و بچه مدرسه‌ای ها! حالا اما با اینکه مدت چندان زیادی از آن دوران نگذشته، دیگر کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که تلفن همراه نداشته باشد. این فراگیری، دانش‌آموزان را هم تحت تأثیر قرار داده و حالا خیلی از آنها برای خودشان یک خط تلفن همراه و گوشی اختصاصی دارند.


البته برخی والدین با بیان اینکه می‌توانند با خرید تلفن همراه برای فرزندانشان، از آنها در طول روز با خبر باشند، کارشان را توجیه می‌کنند اما با این فرض هم نمی‌توان، دانش‌آموزان را به داشتن تلفن همراه مجاز دانست.

اکرم جعفری، دبیر یکی از مدارس دخترانه تهران در گفت‌و‌گو با ایران می‌گوید: «داشتن تلفن همراه در مدارس، به هیچ عنوان قابل توجیه نیست. این کار موجب افت تحصیلی دانش آموزان می‌شود. در موارد بسیاری دیده شده که معلم در حال تدریس در کلاس است و دانش آموز، حواسش به درس نیست و برای خودش زیرزیرکی می‌خندد و با گوشی تلفن همراهش که آن را زیر میز و روی پایش قرار داده، مشغول است. این کار حواس بقیه بچه‌ها را هم پرت می‌کند و مانع تمرکز آنها روی درس می‌شود.»

او ادامه می‌دهد:« به علاوه متأسفانه گاه مطالب و عکس‌های غیر اخلاقی توسط گوشی، بین بچه‌ها رد و بدل می‌شود که بسیار خطرناک است و عواقب ناگواری را به همراه دارد. در این رابطه خانواده‌ها باید توجه بیشتری داشته باشند و با اولیای مدرسه همکاری کنند. مدیر و ناظم مدرسه در صورت مشاهده گوشی، آن را از دانش آموزان می‌گیرند و به والدینشان تحویل می‌دهند اما گاه مشاهده می‌شود که والدین به خاطر این اقدام اولیای مدرسه، خشمگین می‌شوند!»


ممنوع است؛ اینقدر سؤال نفرمایید!
زمزمه ورود تلفن همراه به مدارس، از آن چیزهایی بود که آموزش و پرورش به هیچ عنوان زیر بارش نرفت؛ گرچه خیلی‌ها دلشان می‌خواست که با دامن زدن به شایعات، از این مسأله به نفع خود بهره ببرند.

 مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در این باره می‌گوید:« وزارتخانه بارها و بارها به صراحت اعلام کرده است که ورود موبایل به مدارس و کلاس درس ممنوع است و آموزش و پرورش هیچ تصمیمی برای تغییر این سیاست و این قانون ندارد و حتی در سند تحول بنیادین نیز برنامه‌ای برای ورود موبایل به مدارس عنوان نشده است.

 

در واقع فراهم آوردن محیط مناسب برای یادگیری توسط کودکان و نوجوانان، از وظایف آموزش و پرورش است، بنابراین قوانین و مقررات به شکلی وضع شده که تسهیل‌کننده یادگیری هستند و در آیین‌نامه انضباطی مدارس که موضوعات مختلف آموزشی، تربیتی و انضباطی مورد بررسی قرار گرفته، بندی تصویب شده و بر اساس آن به همراه داشتن هر وسیله‌ای را که مانع یادگیری بهتر می‌شود ممنوع کرده است.»

او ادامه می‌دهد:« البته لازم به ذکر است که در مورد همراه داشتن تلفن همراه، دو نظر وجود دارد؛ عده‌ای هر چند اندک محاسن این کار را بیش از اشکالات و معایب آن می‌دانند اما بیشتر کارشناسان تعلیم و تربیت معتقدند که به همراه داشتن تلفن همراه مانع یادگیری دانش آموزان و توجه آنها به دروس می‌شود، بنابراین  برهمین اساس در بیشتر کشورهای دنیا اعم از کشورهای شرقی وغربی، ورود تلفن همراه به کلاس درس یا مدرسه ممنوع است.»

 نوید ادهم می‌گوید: «کشورهای شرقی همانند چین، ژاپن و هند بیشتر از منظر اخلاقی و آسیب‌های اخلاقی که این وسیله به همراه دارد، ورود آن را به محیط یادگیری و تربیت به نسل جوان ممنوع کرده‌اند و کشورهای غربی همچون امریکا در بیشتر ایالات‌های خود و در کشورهایی چون فرانسه و استرالیا از منظر آثار منفی در فواید یادگیری ورود موبایل به مدارس ممنوع شده است. دانشگاه میشیگان هم تحقیقی در این زمینه انجام داده و در این تحقیق به نتیجه رسیده است که تلفن همراه بشدت مانع یادگیری شده و باعث حواس‌پرتی دانش‌آموزان می‌شود؛ به این معنا که چنانچه در زمان تدریس اگر زنگ موبایل یا پیامک به صدا درآید، فضای ذهنی دانش‌آموزان به هم می‌ریزد. » 

سید رحیم میرشاهولد، مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش نیز در این رابطه می‌گوید:« طبق مقررات آموزش و پرورش ورود تلفن همراه به مدارس ممنوع است و در این خصوص دستورالعملی نیز به مدارس ارسال شده است. البته برخورد با دانش آموزی که در محیط مدرسه از تلفن همراه استفاده می‌کند به کمیته انضباطی بستگی دارد البته اخراج دائم از مدرسه در آیین نامه انضباطی وجود ندارد.»

او تأکید می‌کند:« البته در صورت تکرار استفاده از این وسیله یا در صورت مشاهده موارد خاص همچون برخی از بلوتوث‌ها، بر اساس ماده 69 آیین نامه انضباطی تنبیهات متناسب با تخلف را تصمیم‌گیری می‌کنند که اخراج موقت از مدرسه با اطلاع ولی دانش آموز و حداکثر برای سه روز از جمله این تصمیم‌هاست.»

حالا بماند که با وجود تمام این برخوردها و قوانینی که برای استفاده از تلفن همراه در مدارس وجود دارد، همچنان بسیاری از دانش آموزان صابون تنبیه و توبیخ را به تنشان می‌مالند و رفیق شفیقشان، یعنی تلفن همراه را برای لحظه‌ای از خودشان دور نمی‌کنند. از خودشان هم که سؤال کنید، می‌بینید که بیشترشان یا تلفن همراه دارند یا خواهان داشتن آن هستند و در کلنجار با والدین برای تصاحب این همراه دوست داشتنی!

با وجود تلفن‌های هوشمند و امکاناتی که به کاربران ارائه می‌دهند، دیگر خیلی سخت است که از دانش‌آموزان انتظار داشت که تنها به برقراری تماس‌های ضروری اکتفا کنند؛ ایده‌ای که در قالب « موبایل دانش آموزی» از سوی حمید رضا حاجی بابایی، وزیر سابق آموزش و پرورش مطرح شد اما مورد اقبال قرار نگرفت و با توجه به ایراداتی که بر آن وارد بود، رد شد.


حالا تصویر دانش‌آموزانی که ظاهراً آرام‌تر شده‌اند و سرشان به تلفن همراهشان گرم است، باید هشداری جدی باشد برای خانواده‌ها و اینکه وقت باارزش دانش آموزان که باید در جهت آموزش و یادگیری صرف شود، پای تلفن همراه، به باد می‌رود.


 اخبار اجتماعی - ایران