اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سردرگمی در بازار خودرو امروز پایان می‌یابد؟



بازار خودرو امروز

سردرگمی در بازار خودرو امروز پایان می‌یابد؟

عضو ناظر شورای رقابت با اشاره به سردرگمی مردم در بازار خودرو گفت: در جلسه امروز تلاش خواهیم کرد تکلیف قیمت خودروهای باقی‌مانده را روشن کنیم.

محمدعلی مددی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن انتقاد از برخی تعللات در اعلام قیمت خودروی موجود در بازار تصریح کرد: متاسفانه شورای رقابت آن‌طور که انتظار می‌رفت نتوانست بازار را کنترل کند و به دلیل وجود برخی تفاوت‌ها در قیمت‌های محاسبه‌شده و تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی، مردم در خرید خودرو سردرگم شده‌اند.

وی ادامه داد: به همین دلیل در حاشیه جلسه عصر امروز شورا بحث قیمت‌گذاری خودرو بار دیگر مطرح خواهد شد و بنده به همراه دو نماینده دیگر مجلس که به عنوان عضو ناظر در شورا حضور داریم، تلاش خواهیم کرد تکلیف قیمت خودروهای باقی‌مانده و هم‌چنین دستورالعمل‌های قبلی که در برخی جهات اجرایی نشده‌اند را روشن کنیم./ایسنا


ویدیو مرتبط :
پایان انحصار ایران خودرو بر تاکسیرانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سردرگمی‌ مشتریان در بازار خودرو



 

 

خودرو

 

 

 

برخی اعضای خانواده پژو 206 با افزایش قیمت مواجه شده اند. 206 تیپ 6 که اتومات نیز هست‌، هم اکنون 19 میلیون تومان قیمت دارد و 206 تیپ 2 نیز با قیمت 13 میلیون و 950 هزار تومان به فروش می‌رسد.

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

اگرچه با افزایش قیمت سوخت‌، بازار خودرو کشور بیش از پیش به رکود رفت و خرید و فروش کاهش یافت‌، اما قیمت‌ها افول چندانی نکرده و حتی برخی خودروها با افزایش قیمت نیز مواجه شدند.

آنطور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند‌، بیشتر مشتریان فعلا برای خرید خودرو دست نگه داشته و با حالتی سردرگم‌، منتظر اتفاق‌های آتی در بازار مانده اند. به گفته فعالان بازار‌، این هفته قیمت مدل‌های پژو 206 تا حدی اندک رشد کرد و دوگانه‌سوزها (به جز پارس) نیز با وجود افزایش قیمت گاز‌، تغییر خاصی را تجربه نکردند.

به گفته کارشناسان‌، گرانی سوخت طی هفته‌های پیش رو تاثیر خاص خود را بر بازار و قیمت خودروهای داخلی خواهد گذاشت‌، به نحوی که کم‌مصرف‌ها و دوگانه سوزها با رشد تقاضا و قیمت روبه‌رو می‌شوند و پرمصرف‌ها نیز افت خواهند کرد.

هرچند بازار خودرو هم اکنون در رکود به سر می‌برد‌، اما کارشناسان معتقدند با وجود افزایش قیمت بنزین و گاز‌، مردم باز هم به خرید خودرو رغبت نشان خواهند داد‌، اما الگوی مصرف آنها تغییر می‌کند. در واقع گرانی سوخت‌، میزان استفاده از خودروها را کم کرده و از آن سو مشتریان را به سمت خرید محصولات کم‌مصرف و دوگانه سوز سوق می‌دهد.

افزایش قیمت پژو 206

اما سری به بازار بزنیم و ببینیم با اجرای رسمی‌قانون یارانه‌ها‌، قیمت خودروها در چه وضعیتی قرار دارد.

آن طور که خبر می‌رسد‌، برخی اعضای خانواده پژو 206 با افزایش قیمت مواجه شده اند. 206 تیپ 6 که اتومات نیز هست‌، هم اکنون 19 میلیون تومان قیمت دارد و 206 تیپ 2 نیز با قیمت 13 میلیون و 950 هزار تومان به فروش می‌رسد. در بین مدل‌های صندوق دار 206 نیز‌، V9 که از دنده اتومات بهره می‌برد‌، قیمتی برابر با 19 میلیون و 500 هزار تومان دارد و V8 نیز 16 میلیون و 400 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. مدل V20 نیز اگر در بازار موجود باشد‌، تا 14 میلیون تومان به فروش می‌رسد. خانواده 206 جزو کم‌مصرف‌های بازار خودرو ایران به حساب می‌آیند.

افت و خیز پارس

هرچند مدل بنزینی پژو پارس حدود 100 هزار تومان ارزان شده‌، اما نوع دوگانه سوز این خودرو رشد قیمت را تجربه کرده است. آنطور که از بازار خبر می‌رسد‌، هم‌اکنون پارس بنزینی با قیمت 16 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و نوع دوگانه سوز آن نیز 17 میلیون و 700 هزار تومان قیمت دارد.

همچنین پژو 405 که دومین خودرو پرتیراژ کشور به شمار می‌رود‌، در مدل بنزینی خود 13 میلیون تومان به فروش می‌رسد‌، اما مدل دوگانه سوز این محصول 14 میلیون و 600 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. پارس و 405 بنزینی‌، جزو پرمصرف‌ترین خودروهای کشور به شمار می‌آیند و از همین رو کارشناسان افت تقاضا و قیمت این دو را با توجه به گرانی بنزین‌، پیش بینی می‌کنند.

زانتیا افت کرد

بیشترین تغییر قیمت را در بازار خودرو این هفته‌، زانتیا تجربه کرد‌، خودرویی که چندی پیش از سایپا رفت. این محصول که طی چند ماه گذشته حدود چهار میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد‌ه، در حال حاضر 30 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد. ریو نیز به عنوان دیگر محصول سایپا‌، همچنان بر قیمت گران خود پابرجا مانده و ظاهرا فعلا قصد پایین آمدن ندارد. این خودرو هم اکنون 14 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

ظاهرا مشکلاتی برای تامین قطعات ریو پیش آمده و دلیل افزایش قیمت این محصول به همین موضوع مرتبط می‌شود. از ریو و زانتیا که بگذریم‌، پراید به عنوان یکی از کم‌مصرف‌های بازار خودرو کشور‌، تغییر قیمتی خاصی را تجربه نکرده است. این خودرو در مدل بنزینی‌، هفت میلیون و 750 هزار تومان به فروش می‌رسد‌، اما نوع دوگانه‌سوز آن قیمتی برابر با 9 میلیون و 200 هزار تومان را داراست. البته پراید دوگانه سوز را می‌توان در رنگ سفید‌، ارزانتر نیز خرید. به گفته کارشناسان‌، پراید به دلیل تیراژ بالا‌، احتمالا تغییر قیمت چندانی را در جریان گرانی سوخت تجربه نخواهد کرد.

رشد تقاضا برای EF7

اگرچه مشتریان داخلی چندان دل خوشی از خودروهای دوگانه سوز ندارند‌، اما به هر حال گرانی سوخت تاثیر خود را گذاشته و افزایش تقاضای این خودروها را در پی داشته است. آن‌طور که خبر می‌رسد‌، در بین دوگانه سوزها‌، سمند مجهز به موتور EF7 (موتور پایه گازسوز)‌، با استقبال قابل توجه ای روبه‌روست. این خودرو در حال حاضر 17 میلیون و 200 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. از جمله موارد برتری خودروهای مجهز به موتور پایه گاز نسبت به دوگانه سوزهای پایه بنزینی‌، افت توان کمتر و بهینه‌تر بودن آنهاست.البته قیمت آنها نیز بالاتر است‌، به نحوی که هم‌اکنون سمند LX دوگانه سوز یک میلیون تومان ارزانتر از سمند پایه گازسوز EF7 به فروش می‌رسد. مدل بنزینی سمند LX نیز 14 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد. همچنین سورن نیز با قیمت 16 میلیون و 400 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

بازار شاسی بلندها

نگاهی نیز به بازار برخی خودروهای شاسی بلند بیندازیم‌، خودروهایی که از مصرف سوخت بالایی نسبت به سواری‌ها برخوردارند. در حال حاضر نیسان رونیز اگر در بازار موجود باشد‌، تا مرز 32 میلیون تومان نیز مشتری خواهد داشت.

این در شرایطی است که بنابر شنیده‌ها تولید نیسان رونیز برای همیشه متوقف شده و این شاسی بلند پرمصرف‌، دیگر در پارس خودرو مونتاژ نخواهد شد. همچنین سوزوکی گرند ویتارا نیز که در ایران خودرو خراسان به مونتاژ می‌رسد‌، هم‌اکنون با قیمت 45 میلیون تومان در مدل اتومات قیمت دارد. نوع دنده‌ای ویتارا هم با قیمت 39 میلیون تومان به فروش می‌رسد..../تحلیل:دنیای اقتصاد