اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سردار کوثری: احمدی‌نژاد جواب خوبی سپاه را با بدی داد/ احمدی‌نژاد با سپاهی‌ها مشکل دارد



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

سردار کوثری: احمدی‌نژاد جواب خوبی سپاه را با بدی داد/

احمدی‌نژاد با سپاهی‌ها مشکل دارد

روزنامه مردم سالاری - انگار قرار نیست دولت احمدی‌نژاد حتی در ماه‌های پایانی خود از حاشیه‌ها دور باشد. اظهارات محمود احمدی‌نژاد درباره برخی نهادها و مسایل اقتصادی پیرامون آن بار دیگر نشان داد که دولت اصولگرا و شخص رییس همچنان مواضعی نه چندان دوستانه در خصوص سپاه دارد تا این سئوال اذهان اهالی سیاست را به خود مشغول کند که چرا بین دولت و آنها فاصله‌ای افتاده است.

سردار کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با مطرح کردن این اظهارات به استقبال پرسش‌های«مردم‌سالاری» رفت.

بین دولت و نهادی همچون سپاه چه نسبتی وجود دارد؟

نکته مشخص این است که سپاه پاسداران در این سال‌ها از هیچ کمکی نسبت به دولت دریغ نکرده است و در موقع حساس تشکیل دولت افراد کارآمد و تاثیرگذاری را به احمدی‌نژاد معرفی کرد که به گواه همه از نیرو‌ها و مدیران کارآمد و موفق دولت بودند. با این وجود هیچ وقت ندانستیم که چرا و با چه استدلالی نیروهای معرفی شده توسط سپاه را کنار گذاشتند تا هم دولت از توانمندیشان محروم شود و هم این شائبه منطبق با واقعیت به وجود آید که آقای رییس جمهوری کمترین تمایلی برای تعامل با سپاه و نیروهای این نهاد را ندارد.

پس شما قاعدتا به کنار گذاشته شدن آقای تقی‌پور از وزارت ارتباطات هم اعتراض دارید؟

دولت و رییس این حق قانونی را دارند که دولتمردان را جا به جا کنند، حرف من این است که آقای احمدی‌نژاد به طور واضح با سپاهی‌ها مشکل دارد و به هیچ وجه نمی‌خواهد که با آن‌ها همکاری کند. آقای تقی‌پور یکی از وزرای موفق دولت بود که بدون هیچ دلیل منطقی از دولت خارج شد تا یکی از نزدیکان رییس‌جمهور و دوستان رییس‌جمهور به این سمت معرفی شود.

قبول دارید که متهم کردن رییس دولت به لج بازی و این نوع تحرکات عجیب است؟

بله، اما شما هم قبول کنید که رفتارهای احمدی‌نژاد و تصمیم‌هایی که ایشان می‌گیرد، تحت هیچ شرایطی متناسب با جایگاه یک رییس دولت نیست. واقعا متاسفم که آقای احمدی‌نژاد با بی‌توجهی به جایگاه ریاست جمهوری، حرکاتی را از خود به نمایش می‌گذارد که تاسف همه را موجب می‌شود. آن هم در قبال یک نهادی که بیشترین حمایت‌های ممکن را از او انجام داده بود.

ریشه این تحرکات را در چه چیزی می‌بینید، چه دلیلی می‌توان برای انگیزه احمدی‌نژاد برای رویارویی با سپاه آورد؟

باید از خودشان این سئوال را بپرسید. تاکید می‌کنم که سپاه تا آنجایی که بنده مطلع هستم، دست احمدی‌نژاد را خیلی جا‌ها گرفته است. اما ایشان جواب خوبی را با بدی دادند و همیشه طوری برخورد کردند که برای هیچ کس قابل قبول نبود. به هر حال لجاجت دولتی که عنوان اصولگرایی را یدک می‌کشد با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امری بود که پیش بینی‌اش دشوار به نظر می‌رسید که البته با همت آنچنانی احمدی‌نژاد به عنوان یک موقعیت، مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

سپاه چه زمانی به این واقعیت پی برد که دولت در مسیر مخالفش در حال حرکت است؟

سپاه از‌‌ همان هفته‌های اول چهار ساله دوم دولت نسبت به این مساله که دیگر با احمدی‌نژاد و دولتش هم رای نیست، آگاهی پیدا کرد. اتفاق‌های افتاده در تصمیم گیری‌های اولیه دولت دهم به گونه‌ای بود که تشخیص تغییر رویه دولتی‌ها نه تنها اصلا دشوار نبود، بلکه کاملا محسوس و ملموس بود. دولت از سال‌های 84 تا 88 دولتی بود بر اساس آرمان‌های اصولگرایی، اما به یکباره همه چیز تفاوت کرد و اینی شد که همه از سال 88 تاکنون آن را مشاهده کرده‌اند و البته تاسف خورده‌اند.

اختلاف دولت و سپاه چه تبعات مشخصی می‌تواند داشته باشد، چه کسی یا چه دستگاهی آسیب جدی تری می‌بیند؟

قبل از هر کسی این شخص محمود احمدی‌نژاد است که وجهه‌اش آسیب می‌بیند. البته نسبت به هزینه‌هایی هم که به کشور تحمیل می‌شود، نمی‌توان بی‌تفاوت شد. سپاه از نهادهای مهم و تاثیرگذار نظام است و بر دولت‌ها واجب است که آن را جدی بگیرند و اراده کنند که با سپاهی‌ها تعامل داشته باشند. بر همین اساس تاکید می‌کنم که این شرایط که محصول اظهارات آنچنانی و رفتار‌ها و تصمیم گیری‌های غلط دولتی‌ها شرایطی نیست که مشکل‌آفرین نباشد.

انگیزه احمدی‌نژاد برای وارد شدن به مباحث و فعالیت‌های اقتصادی سپاه چه چیزی است؟

من نمی‌دانم چرا احمدی‌نژاد با طرح مطالبی بنا دارد شبهاتی را در خصوص سپاه ایجاد کند. زمین‌های متعلق به سپاه دقیقا برای نیازهای سپاه تعریف شده است و باید احمدی‌نژاد جواب بدهد که بر اساس چه هدفی چنین اظهارات زیر سئوالی را مطرح می‌کنند. بهتر است که ایشان با توجه نشان دادن به وضعیت اقتصاد و مخصوصا صنعت و کشاورزی شرایطی را به وجود بیاورند تا مردم محدودیت‌های کمتری را تجربه کنند.

سئوال من این است که واقعا حل مشکلات لایه‌های مختلف مردم باید در اولویت دولت و مسئولان باشد یا اینکه مسایلی از قبیل زمین‌های تحت اختیار سپاه. همچنین او باید بداند که سپاه به عنوان نهادی که زیر نظر ستاد کل نیروهای مسلح است، برنامه‌های خود را با مقام معظم رهبری تنظیم می‌کند و دلیلی ندارد که خود را ملزم به پاسخگویی در قبال رییس دولت ببیند. البته باید گفت که احمدی‌نژاد بعضی وقت‌ها غیرقابل پیش‌بینی می‌شود.

« احمدی‌نژاد بعضی وقت‌ها غیرقابل پیش‌بینی می‌شود» چرا؟

ببینید! دولت دهمی‌ها از همان روزهای اول به این فکر افتادند که دولت یازدهم را هم تحت اختیار خود بگیرند و به همین دلیل معلوم رفتارهایشان به کلی تغییر کرد و دائم دنبال انجام دادن کارهایی هستند تا به زعم خود بتوانند رای لایه‌های مختلف را به سمت خود هدایت کنند.

یعنی دولتمردان فعلی بعد از پایان هشت سال قانونی به فکر ماندگاری در موقعیت فعلی هستند؟

بله، رفتارهایشان چیزی غیر از این را نشان نمی‌دهد.

موفق می‌شوند؟

نه.

قاطعیت این«نه» از کجا می‌آید؟

مردم هوشیار هستند و چنین اجازه‌ای را به احمدی‌نژاد و اطرافیانش نخواهند داد./عصرایران

 


ویدیو مرتبط :
استقبال از احمدی نژاد سال88 تبریز/احمدی نژاد کاش احمدی نژاد می ماندی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه:احمدی‌نژاد زوری ندارد که مشکل ایجاد کند



مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران,اسفندیار رحیم‌مشایی در انتخابات

ذوالنور: احمدی‌نژاد زوری ندارد که مشکل ایجاد کند

مشائی یک درصد هم امکان تأئید صلاحیت ندارد

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفته محمود احمدی‌نژاد «زوری» ندارد که مشکل ایجاد کند و اسفندیار رحیم‌مشایی در انتخابات «به طور حتم رای» نمی‌آورد.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور٬ در مراسم تجلیل از مربیان عقیدتی سیاسی در جمع بسیجیان استان همدان گفت: امروز بازار بلوف باب شده که با افشا شدن آن هیچ مشکلی برای نظام و مردم ایجاد نخواهد شد و نظام قائل به شرع است.

ذالنور در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا اصولگرایان به کاندیدای واحد خواهند رسید، اظهار کرد: این ویژگی که هر که صبح از خواب پا شده و احساس تکلیف کند که در انتخابات حضور یابد، باید از اصولگرایان گرفته شود.

وی با بیان اینکه امروز بازار خودنمایی داغ شده، افزود: امروز با ائتلاف‌های پنج نفره، سه نفره، جبهه پایداری، کاندیداهای مستقل و اصلاح‌طلبان عرصه انتخابات گسترده شده و این امر موجب نگرانی شده است. ذالنور به توصیه و رایزنی بزرگان جبهه اصولگرایی اشاره کرد و گفت: ما امیدواریم که آقایان اصولگرا با بصیرت، فهم و مروت به جایی برسند که با دست خود آنچه به دست آمده را خراب نکنند که در غیر این صورت نگرانی جدی است. وی به اشاره به نزدیکی انتخابات و احتمال تفرق و خطر در این خصوص بیان داشت: اگر ما وحدت داشته باشیم به طوری که یکی دو تا کاندیدا بیایند، مشکلی نداریم هرچند چشم‌انداز کنونی بنده این نیست که وحدتی حاصل شود.

* سپاه به نفع هیچ کاندیدایی وارد عرصه انتخابات نمی‌شود

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه شنیده می‌شود سپاه از کاندیدایی حمایت خواهد کرد، ابراز داشت: من نه سخنگوی سپاه و نه مسئولیتی در سپاه دارم اما سپاه بنا ندارد تحت هیچ شرایطی به نفع کاندیدایی وارد میدان شود. ذالنور تصریح کرد: ممکن است سپاه مصادیق اصلح را اعلام کند و اما اینکه از فلان کاندیدا دفاع کند وجود نداشته و سپاه چنین بنایی ندارد. وی عرصه کنونی انتخابات را بسیار شکننده دانست و افزود: فاصله کاندیداها بسیار نزدیک است به طوری که اکنون در صحنه انتخابات برخی که ممکن است بازنده صحنه شوند دنبال فضاسازی هستند تا صحنه را به هم بریزند، بنابراین سپاه عملکردی نخواهد داشت که بهانه دست کسی بدهد.

* برخی از فتنه‌گران به دنبال گرفتن ماهی از آب گل‌آلود هستند

استاد حوزه و دانشگاه در خصوص اینکه آیا در انتخابات امسال نیز فتنه‌ای مانند سال ۸۸ رخ خواهد داد، بیان داشت: از زمان سقوط سالوادور تاکنون حدود ۷۱ انقلاب نرم در دنیا اتفاق افتاده است که برخی از اینها موفق و برخی ناموفق بوده است، اما نکته جالب اینکه ۹۳ درصد این انقلاب‌های نرم با استفاده از بستر انتخابات ریاست جمهوری بوده است.

وی خاطرنشان کرد: تنها انتخاباتی که زمینه فتنه دارد تا مملکت را مانند دو تیم رودرروی هم قرار داده و دو قطبی کند، انتخابات ریاست جمهوری است. ذالنور در ادامه سخنانش تأکید کرد: دشمنان ما مناسب‌ترین بستر برای براندازی، تضعیف یا حاکم کردن جریان نزدیک به خودشان را جریان نرم و عرصه انتخابات می‌دانند که با تمام وجود وارد این عرصه خواهند شد.

 

وی با بیان اینکه اگر از این دید نگاه کنیم که در انتخابات اسباب فتنه‌ای وجود دارد یا نه، اضافه کرد: اسباب فتنه در انتخابات وجود دارد و آنهایی که با نظام فاصله دارند و همیشه توجهشان به بیگانگان بوده سعی خواهند کرد تا از چنین آب گل‌آلودی ماهی بگیرند. ذالنور اضافه کرد: در انتخابات آتی یا فتنه‌ای شکل نمی‌گیرد یا به گستردگی فتنه ۸۸ نخواهد بود، اما نباید بگوئیم خبری نیست بلکه همیشه باید شرایط را سنجیده و بر اساس بدترین شرایط خود را آماده کنیم.

* مشائی یک درصد هم امکان تأئید صلاحیت ندارد

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا مشایی در صورت کاندیداتوری تأئید صلاحیت می‌شود، اظهار کرد: اگر شورای نگهبان بخواهد بر اساس اغماض نیز مشایی را تایید کند، بازهم بطور حتم رأی نمی‌آورد.

استاد حوزه و دانشگاه در سپاه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر مشائی رد شود احمدی‌نژاد بد اخلاقی می‌کند یا نه، گفت: احتمال بداخلاقی از سوی رئیس دولت وجود دارد اما زوری ندارد که مشکلی ایجاد شود. وی در خصوص اینکه اگر رد صلاحیت شود غوغایی درست می‌شود یا خیر، اظهار کرد: این مورد امکان ندارد چون جریان انحرافی عمق و پایگاه اجتماعی ندارند و هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

ذالنور با اشاره به اینکه اگر مشایی به هر دلیل تأئید شد جای رأی آوردن دارد یا ندارد، بیان داشت: دولت بر آن است که مشائی رئیس جمهور شود و از طرفی در سفرهای استانی همیشه در کادر دوربین در کنار رئیس جمهور است در حالی که مشایی دیگر کاره‌ای نیست.

وی گفت: اگر یک هزارم درصد مشایی جزو کاندیداها قرار بگیرد احتمال رأی ندارد چرا که فاقد ساز و کار است و بر این اساس دولت باید پای کار بیاید که دولت هم هرچه سریع عمل کند، کنتورشان شماره منفی خواهد انداخت.

جانشین سابق نمایندگی ولی فقیه در سپاه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ادعای برخی سیاسیون مبنی بر وجود سند افشاگری اظهار کرد: امروز بازار بلوف باب شده که با افشا شدن آن هیچ مشکلی برای نظام و مردم ایجاد نخواهد شد و نظام قائل به شرع است. در پایان این مراسم از مربیان عقیدتی ـ سیاسی هادیان سیاسی و بسیجیان اهل قلم تجلیل شد./بهارنیوز