اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سرانجام قانون احقاق حق در برنامه های صدا و سیما اجرا شد



 

 

سرانجام قانون احقاق حق در برنامه های صدا و سیما اجرا شد

 

در روزهای اخیر، اتفاق خوبی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی رخ داد و آن اعتراف این رسانه به یک خطا و عذرخواهی بود. این موضوع در چارچوب قانون احقاق حق در صدا و سیما ارزیابی می شود.

ماجرا از این قرار بود که بخش «جهت اطلاع» از اخبار «20 و 30 » شبكه دو، طی روزهای گذشته با ارائه‌ی گزارشی از روز فلسفه، به اشتباه اعلام كرد كه زنگ روز فلسفه بدون حضور دانش‌آموزان توسط حداد عادل نواخته شد؛ این در حالی است كه خبرنگار صدا و سیما به دلیل دیر رسیدن به محل، موفق به ثبت تصویر نواختن زنگ فلسفه توسط حداد عادل در حضور دانش‌آموزان نمی‌شود؛ بنابراین از حداد عادل خواسته می‌شود كه بار دیگر برای ضبط این تصویر، زنگ را به صدا درآورد كه در تصویر ثبت شده توسط تلویزیون، دانش‌آموزی حضور نداشته است. اما بخش «جهت اطلاع» اخبار «20 و 30 » كه با نگاهی طنز به خبرهای هفتگی می‌پردازد، به اشتباه اعلام كرد كه زنگ فلسفه بدون حضور دانش‌آموزان توسط حداد عادل نواخته شد.

در پی بروز اشتباه در ارائه‌ی این خبر، شامگاه گذشته ـ پنج‌شنبه ـ «20 و 30» ضمن عذرخواهی چند باره از حداد عادل، با تصحیح خبر خود بر این نكته اذعان داشت كه مرتكب گاف شده است.

قانون احقاق حق در برنامه های صدا و سیما

متن قانون احقاق حق در صدا و سیما چنین است:

« چنانچه در برنامه‌های پخش شده سازمان ( اعم از خبری، گزارشی، تولیدی در قالب‌های مختلف بیانی ـ تصویری و نمایشی) از شبکه‌های محلی، سراسری و بین‌المللی و یا در اطلاعیه‌های صادره از سوی آن سازمان، مطالبی مشتمل بر توهین، افتراء یا خلاف واقع نسبت به هر شخص ( اعم از حقیقی یا حقوقی) باشد و یا به هر نحوی اظهارات اشخاص تحریف گردد مراحل ذیل برای احقاق حق طی خواهد شد:

مدعی می‌تواند اعتراض خود را کتباً به سازمان صدا و سیما منعکس نماید. سازمان صدا و سیما در صورت قبول اعتراض ظرف 24 ساعت پاسخ را به صورت عادلانه و حداقل دو برابر زمان اصل مطلب که از پنج دقیقه کمتر نباشد در همان برنامه و ساعت و در همان شبکه به صورت رایگان پخش نماید.

در صورت عدم توافق میان معترض و سازمان صدا و سیما، وی می‌تواند موضوع را برای رسیدگی به شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما به عنوان مرجع تشخیص وقوع توهین، افترا، تحریف یا خلاف واقع منعکس نماید و شورای نظارت نیز موظف است در اسراع وقت ( حداکثر 48 ساعت) به مسأله رسیدگی نموده و در صورتی که حق را به ذینفع داد نظر خود را به سازمان صدا و سیما ابلاغ کند و سازمان صدا و سیما موظف است پاسخ ذینفع را مشروط به آنکه متضمن توهین و افتراء به کسی نباشد حداقل دوبرابر مدت زمان مطالب اصلی که از پنج دقیقه کمتر نباشد و تا حداکثر 24 ساعت پس از دریافت پاسخ در همان برنامه و ساعت و در همان شبکه به طور رایگان پخش نماید.

شورای نظارت موظف است برای تحقق وظایف مندرج در این قانون ساز و کار لازم را فراهم سازد.

چنانچه سازمان صدا و سیما از اجرای مصوبه شورای نظارت خودداری نماید و یا شاکی نسبت به نظر شورای نظرات معترض باشد بنابر شکایت شاکی، شعبه خاصی که به این منظور تشکیل می‌شود، نسبت به موضوع خارج از نوبت ( حداکثر یک هفته) رسیدگی و حکم مقتضی را براساس این قانون صادر خواهد نمود.

صدا و سیما مکلف است نظر دادگاه را ظرف 24 ساعت اجرا کند و در صورت عدم اجرای حکم، متخلف به مجازات مستنکف از اجرای حکم دادگاه محکوم خواهد شد. »

یک اقدام و چند نکته

1- اینکه صدا و سیما به خاطر گاف یک خبرنگار خود، عذرخواهی نماید و در بخش های مختلف، سعی در جبران خطا نماید، فی نفسه اتفاق مبارکی است.

2- مدیران صدا و سیما فراموش نکنند که قانون مذکور فقط برای آقای حداد عادل وضع نشده و همه آحاد مردم می توانند از این حق قانونی بهره مند شوند.

3- در حالی این قانون درباره آقای حداد عادل - به درستی- اجرا شد که از زمان ابلاغ آن در مرداد 88 تاکنون افراد بسیاری در همین صدا و سیما در اخبار، مناظره ها، میزگردهای سیاسی و ... مورد اتهام قرار گرفتند اما برغم درخواست های مکررشان برای دفاع از خود، هرگز نتوانستند با  استناد به این قانون مترقی احقاق حق کنند. این سیاست یک بام و دو هوا هرگز نمی تواند در منظر ملت ایران، مقبول بیفتد.

وقتی مردم می بینند برای یک خطا ، آن هم در حد زدن زنگ یک مدرسه ، صدا و سیما بارها از شخص مربوطه عذرخواهی می کند اما در قبال سنگین ترین اتهامات اقتصادی ، سیاسی و امنیتی به افراد دیگر ، قانون احقاق حق را نادیده می گیرد و خود را به نشنیدن می زند ، با تمام وجود از تبعیض موجود آزرده خاطر می شود.

صدا و سیما نباید فراموش کند که عنوان "رسانه ملی" را یدک می کشد و یکی از الزامات رسانه ملی شدن نیز اجرای بی طرفانه این قانون درباره همه است...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
مهدی سروی در برنامه قانون و قضا شبکه اول سیما 11خرداد۹

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سال۹۰ برنامه هفت در حوزه كتاب ،شعر و تئاتر از صدا و سیما پخش می شود



 

سال۹۰ برنامه هفت در حوزه كتاب ،شعر و تئاتر از صدا و سیما پخش می شود

 معاون سیمای صدا و سیما با اشاره به برنامه های نوروزی صدا و سیما از پخش ۱۰۳ فیلم سینمایی درنوروز ۹۰ خبر داد معاون سیمای رئیس سازمان صدا و سیما درامورسیما از پخش ۱۰۳ فیلم سینمایی درنوروز ۹۰ ازشبکه های مختلف سیما خبر داد .

به نقل از روابط عمومی معاونت سیما ، دارابی که در مراسم تقدیر از دست اندرکان برنامه های دهه فجرسخن می گفت ، افزود : این فیلم ها برای نخستین بارازسیما پخش می شود.

معاون سیمای صدا و سیما برنامه های نوروز را شاد ، مفرح و معنوی توصیف کرد و افزود: ویژه برنامه های تحویل سال ازساعت ۱۹یکشنبه ۲۹ اسفند آغاز وتا صبح یکم فروردین ۹۰ ادامه خواهد داشت.

دارابی قدردانی واقعی را ارائه کارهای جدید به برنامه سازان موفق دانست و از مدیران شبکه ها خواست که این موضوع را پیگیری کنند.

معاون رئیس سازمان صدا و سیما درامورسیما در بخش دیگری ازسخنان خود سریال های« بچه های بهشت » و « ارمغان تاریکی» را مجموعه های خوب و ارزنده برای بازخوانی دوران انقلاب و همچنین توجه مردم به نفاق و پلیدی گروهک تروریستی منافقین توصیف کرد و از بازی بازیگران، نویسندگی ، تهیه کنندگی و کارگردانی این دو سریال و طراحی صحنه « ارمغان تاریکی» قدردانی کرد.

وی اهمیت فعالیت موثرعوامل فنی و پخش را درموفقیت یک برنامه تلویزیونی مورد توجه قرارداد و ضمن قدردانی ازآنها ، ابراز امیدواری کرد تجلیل از مدیران و عوامل تولید، پخش و فنی فرهنگ سازی شود.

دکتر دارابی توجه به بازتاب انقلاب اسلامی درعرصه های بین المللی را از ویژگی های برنامه تلویزیونی « راز» خواند.

معاون رئیس سازمان صدا و سیما درامورسیما ، استفاده بهینه از آرشیو را ویژگی بارز برنامه تلویزیونی « همت ماندگار» بر شمرد و گفت:مدیران و برنامه سازان به آرشیو به عنوان گنجینه گران قیمت توجه و در آن کاووش کنند .

دکتر دارابی تاکید کرد: هرشبکه ای که بتواند در سال آینده ، از ذخیره آرشیو هنرمندانه استفاده کند به طور ویژه تقدیرمی شود.

وی نویسندگی ، تهیه کنندگی ، کارگردانی و اجرای برنامه «هفت» ، محصول گروه اجتماعی شبکه سه را شایسته تقدیر دانست و از اختصاص ویژه برنامه های مشابه ای برای کتاب، شعر و تئاتر و دیگر موضوعات ، در سال آتی خبر داد .

معاون رئیس سازمان صدا و سیما در امور سیما، تهیه کنندگی و اجرای برنامه « دیروز، امروز، فردا» را نیز تقدیر كرد و گفت : « دیروز، امروز، فردا » از جمله برنامه هایی است که نقش مهمی در ارتقاء دانش و بینش مخاطبان در ابعاد مختلف انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ، داشته است.

معاون رئیس سازمان صدا و سیما درامورسیما از تلاش برنامه سازان « درشهر» و«دراستان» در دهه فجرتقدیر كرد .

دراین مراسم نادرطالب زاده مجری برگزیده برنامه « راز» ، سیما را در مرحله تحول برمبنای زمان دانست و گفت : ما باید بتوانیم با ضرب آهنگ زمان پیش برویم و کارهای بزرگ انجام دهیم و رسانه باید بهترین استفاده را از زمان ببرد.

فریدون جیرانی تهیه کننده ، کارگردان و مجری برگزیده برنامه «هفت» نیز توجه هرچه بیشتر رسانه ملی به طبقه متوسط را خواستار شد .

آرش مجیدی بازیگر برگزیده سریال «ارمغان تاریکی» نیز برای همه برنامه سازان ، موفقیت آرزو کرد.

در این مراسم از دست اندرکاران برنامه های تلویزیونی «همت ماندگار» ، «ارمغان تاریکی » ، « هفت » ، « دیروز، امروز، فردا» ، « راز» ،« بچه های بهشت» ، « در شهر» و « در استان» و ویژه برنامه های ۲۲ بهمن با اهداء لوح تقدیر و هدیه قدردانی شد.

ازشبکه یک سیما محمدرضا قنبری ، مدیر گروه سیاسی و حسین سبطی تهیه کننده ، کارگردان و نویسنده برنامه « همت ماندگار» برگزیده شدند و پخش موفق ویژه برنامه ۲۲ بهمن ازشبکه یک ، رضا مصداقی مدیرکل پخش این شبکه را منتخب کرد.

ویژه برنامه ۲۲ بهمن درشبکه دوسیما نیز انتخاب یدا... سلطانیان مدیرپخش این شبکه و ایوب سلیمی، علیرضا قانع اسماعیلی ، قربانعلی بیات و محمد رضا گنجی به ترتیب مسئول هماهنگی، کارگردان ، مدیر تولید و مجری ویژه برنامه را شایسته تجلیل كرد.

ازشبکه سه سیما محمود رضا تخشید مدیرگروه فیلم و سریال به همراه احمد کاشانچی تهیه کننده سریال « ارمغان تاریکی» ، جلیل سامان ، نویسنده و کارگردان ، آرش مجیدی ، لیلا زارع ، سودابه بیضایی ، امیرآقایی بازیگران و غفار رضایی طراح صحنه این سریال نیز تقدیرشدند.

فضل ا... شریعت پناهی مدیرگروه اجتماعی شبکه سه ، فریدون جیرانی تهیه کننده ، کارگردان و مجری برنامه «هفت» علیرضا حائری و حمید پنداشته به ترتیب مدیر اجرایی و مدیر تولید این برنامه نیزبرگزیده شدند.

برنامه « دیروز، امروز، فردا » نیز برنامه منتخب بود که علی زاهدی تهیه کننده ، محمد حسین رنجبران مجری، حامد جواد زاده ، نویسنده و شهرام وثوقی ناظرمحتوایی آن لوح تقدیر و هدیه دریافت کردند.

ازشبکه چهارسیما مجید یوسفی تهیه کننده ، علیرضا فرحجو کارگردان و نادرطالب زاده مجری برنامه «راز» تجلیل شدند.

دکترجلالی مدیرگروه اجتماعی و جعفرپور و شریفی تهیه کنندگان برنامه های « در شهر» و « در استان» نیز از برگزیدگان دهه فجر امسال بودند.

برنامه « بچه های بهشت » کاری ازمرکزسیما فیلم نیز فرزاد کاشف ، تهیه کننده ، خسرو معصومی ، کارگردان ، محمد رضایی راد ، نویسنده ، بهراد رحمانی و محمد شادانی بازیگران نوجوان خود را شایسته تقدیرکرد.

دراین مراسم شعبان پور رئیس مرکز تولید و فنی ، جهان پناه مدیرکل فنی سیما و فرشاد صادقی مدیرکل تولید سیما نیز لوح تقدیر و هدیه دریافت کردند..... / خبرگزارى ایلنا