اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا : ارتقای گام‌به‌گام سطح روابط با ایران



توافق  ایران و بریتانیا

 سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا :
ارتقای گام‌به‌گام سطح روابط با ایران

 

  با گذشت دوهفته از آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 در ژنو، هنوز کنجکاوی رسانه‌ها برای یافتن جزییات بیشتری از روند گفت‌وگوها پابرجاست.

 

با این حال در این دور از مذاکرات به شیوه‌ای کم‌سابقه تمام طرف‌های درگیر از هرگونه اظهارنظر خودداری می‌کنند که این به گفته ناظران نشان‌دهنده جدیت مذاکره‌کنندگان است. در این میان بریتانیا یک عضو گروه 1+5 است که در حال حاضر سفارتخانه فعالی در تهران ندارد.

 

خیلی‌ها ترمیم کانال‌های ارتباطی را برای نتیجه‌گرفتن در مذاکرات و تسریع روند آن موثر می‌دانند. به‌همین دلیل در هفته‌های اخیر دو کشور قدم‌هایی در جهت بازگشایی سفارتخانه‌ها برداشته‌اند. برای یافتن چندوچون این قدم‌ها به سراغ سخنگوی مربوط به امور خاورمیانه در وزارت خارجه بریتانیا رفتیم. در ادامه مصاحبه اختصاصی «شرق» با «رزمری دیویس» را می‌خوانید:


  ایران و بریتانیا توافق کرده‌اند «کاردار غیرمقیم» خود را به زودی معرفی کنند، درست است؟ این به‌چه معناست؟ «کاردار» اعزامی چه مسوولیت‌هایی برعهده دارد؟
اعلامیه‌ای به‌زودی منتشر می‌شود. «کاردار غیرمقیم» به‌طور موقت و در غیاب رییس هیات (سفیر) منصوب می‌شود. او نماینده بریتانیا در تهران خواهد بود اما سفیر نیست. این انتصاب ما را قادر می‌کند تا گفت‌وگوهای مفصل‌تر و منظم‌تری با ایران داشته باشیم. «کاردار غیرمقیم»، ساکن لندن خواهد بود اما مدام با ایران در ارتباط می‌ماند.


  موضوعات مورد بحث هیات‌های اعزامی ایران و بریتانیا- در حاشیه مذاکرات هسته‌ای- چه بود؟
سایمون‌گس، مدیر سیاسی بریتانیا با معاون وزیر خارجه ایران- روانچی- در ژنو ملاقات کردند. آنها مساله هسته‌ای و قدم‌های بعدی در روابط دوجانبه را مورد بحث قرار دادند. این مذاکره، در پی ملاقات وزرای خارجه دو کشور در سپتامبر گذشته انجام شد.


  عادی‌سازی کامل روابط دوکشور چقدر طول می‌کشد؟ بریتانیا برای تحقق این هدف چقدر آمادگی دارد؟
ما می‌خواهیم روابط دوجانبه را «گام‌به‌گام» ارتقا دهیم و این شامل گفت‌وگو بر سر بازگشایی سفارت‌ها نیز می‌شود. به‌همین دلیل، «کاردار غیرمقیم» منصوب می‌کنیم. او مسوول ساختن روابط از جمله اجرای قدم‌های مشروط برای بازگشایی احتمالی سفارت‌هاست.


  ایران بسته جدیدی در ژنو ارایه کرد. آیا در صورت برداشتن گام‌هایی از سوی ایران، بریتانیا تلاش یک‌جانبه‌ای برای کاهش تحریم‌ها خواهد داشت؟
ما به پیشرفت در مذاکرات متعهدیم به‌همین دلیل محتوای آن را محرمانه نگه می‌داریم. اگر ایران باید قدم‌های اولیه ضروری را بردارد، گام‌های متناسب را در ازای آن برخواهیم داشت. بدون آنها تحریم‌ها سرجایش خواهد بود.


  بریتانیا درباره دعوت ایران به کنفرانس «ژنو2»- با موضوع بحران سوریه- چه موضعی دارد؟
شورای امنیت سازمان ملل متحد، ماه قبل تایید کرد که هدف «ژنو2» اجرای بیانیه کنفرانس «ژنو1» (ژوئن 2012) است. مفاد این اعلامیه از دولت و مخالفان سوریه می‌خواهد که با رضایت دوطرفه پیرامون تشکیل دولت موقتی با قدرت اجرایی توافق کنند. تا وقتی‌که ایران بیانیه را به‌صورت عمومی تایید نکند و از هدف «ژنو2» حمایت نکند، دشوار است بتوانیم نقشی سازنده برای ایران در یافتن یک راه‌حل سیاسی متصور شویم.


  وضعیت مبادلات تجاری ایران و بریتانیا در حال حاضر چطور است؟
ارزش مبادلات با ایران در سال 2012، به 217‌میلیون‌پوند (کالا) و 181‌میلیون‌پوند (خدمات) کاهش یافته بود ولی در سال 2011، ارزش مبادلات به 539‌میلیون‌پوند (کالا) و 190‌میلیون‌پوند (خدمات) می‌رسید. به‌عنوان اولویت، بریتانیا برای مبادله کالاهای بشردوستانه مجوز صادر می‌کند.


  آیا اعضای تیمتان را برای گفت‌وگوهای فنی پیش از دور بعدی مذاکرات هفتم‌وهشتم نوامبر انتخاب کرده‌اید؟ چه موضوعاتی بررسی خواهد شد؟
کارشناسان برای بحث بر سر مسایل فنی مذاکره خواهند کرد. ما با تیم ایرانی توافق کردیم که هیچ‌گونه جزییاتی در این مرحله ارایه نکنیم./شرق
 


ویدیو مرتبط :
تبریک سخنگوی وزارت خارجه ایران به ملکه و ولیعهد انگلیس!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر خارجه انگلیس: برای ارتقای گام به گام روابط با تهران آماده‌ایم



تماس وزیر خارجه انگلیس با صالحی

هیگ: برای ارتقای گام به گام روابط با تهران آماده‌ایم

وزیر خارجه انگلیس در تماس تلفنی با وزیر خارجه ایران، برای ارتقای گام به گام روابط دوجانبه ابراز آمادگی کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس در تماس تلفنی با «علی اکبر صالحی» وزیر خارجه ایران برای ارتقای گام به گام روابط با تهران اعلام آمادگی کرد.

در بیانیه‌ای که وزارت خارجه انگلیس منتشر کرده، هدف از این تماس «رایزنی در مورد روابط دوجانبه و مناسبات بین‌المللی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران»، اعلام شده است.

هیگ در این تماس بر ضرورت رفع فوری دغدغه‌های بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرده و برای ارتقای روابط بر مبنایی گام به گام و متقابل، با ایران اعلام آمادگی کرده است.
وی همچنین از تصمیم خود برای دیدار با وزیر خارجه ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر، خبر داد/فارس