اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سخت ترین شغل در ایران چیست؟



اخبار,اخباراجتماعی,  کارگران معدن

 اخبار اجتماعی  -  سخت ترین شغل در ایران چیست؟

  میزان درآمد هر فردی با میزان رضایت مندی او از شغلش نسبت دارد. برای همین است که در رتبه بندی های جهانی میزان متوسط درآمد در هر شغلی هم ملاک خودشان قرار می دهند. البته برای تعیین خوبی یا بدی یک شغل فقط داشتن یک درآمد مشخص کافی نیست.

برخی از مشاغل سخت و زیان‌آور، در آیین‌نامه مربوط به این مشاغل ذکر شده است. بیشتر مشاغل مربوط به‌ کار در معدن به‌عنوان مشاغل سخت شناخته می ‌شود. این جمله معروف است که سخت ترین کار در دنیا کار در معدن است. کارگرانی که در تونل‌ها و راهروهای سرپوشیده به استخراج می ‌پردازند، کار استخراج شامل جدا کردن و منفجرکردن مواد از سطح کار، حمل مواد و عملیات مربوط به انفجار و انجام امور تأسیسات داخل معدن، حفر قنات، چاه فاضلاب، کار در مخازن سربسته و تخلیه و حمل مواد مذاب از کوره به‌ نحوی که کارگر در معرض مستقیم حرارت یا بخار زیان‌ آور کوره باشد، جزو این بخش از مشاغل سخت به‌ حساب می‌ آیند.

برخی از کارگران معدن در ایران، علاوه بر شرایط سخت کاری، باید شرایط ویژه حقوق و دستمزد را نیز به مصایب شغلی خود اضافه کنند. برخی کارگران در دو تا سه شیفت کاری به صورت مداوم در ۱۵روز کار می کنند. در حالی که کار در اعماق زمین به دلیل آثار زیان‌ باری که در دراز مدت بر سلامتی کارگران می‌ گذارد طبق ماده ۵۲ قانون کار نباید در روز از ۶ ساعت و در هفته از ۳۶ساعت تجاوز کند!

از دیگر مشاغل سخت می توان برخی شغل‌ های خدماتی در اماکنی نظیر اصطبل را نام برد. حمل و دفن زباله شهری، کار در کارگاه‌های دباغی و گندآبروها، کار مستمر در طویله و سالن ‌های پرورش طیور را هم می توان در این دسته قرار داد. دسته دیگر مشاغل سخت نیز شامل شغل‌هایی می شود که برای بدن آسیب‌ هایی را به همراه دارد.

کار مستمر در فضای باز و ارتفاع بیش از 5 متر روی دکل، اتاقک‌ های متحرک، داربست و اسکلت‌ ها، کار مستمر روی خطوط و پست‌های انتقال برق با فشار 63 کیلووات به بالا، مشاغل شن‌پاشی، پخت آسفالت دستی، قیرپاشی، جوشکاری در داخل مخزن، کار مستمر با اشعه‌ های زیان‌آور مانند رادیو اکتیو، کار در محل‌هایی با فشار محیط بیش از حد طبیعی مانند غواصی، کار مستمر در محیط‌ هایی که با وجود رعایت ایمنی موجب بروز بیماری های گوشی می شود، سمپاشی باغ‌ ها، مزارع، اماکن پرورش دام و طیور، تولید و ترکیب سموم و حشره‌ کش‌ ها و کار با وسایل دارای ارتعاش زیان‌آور، جزو مشاغل سخت است که اتباع خارجی عموما در این بخش‌ ها مشغول به‌ کار هستند.

 

طبق آیین‌ نامه اجرایی قانون مشاغل سخت و زیان‌ آور، کار در زندان‌ ها و ندامتگاه‌ ها که مستقیما با زندانی در ارتباط است نیز جزو مشاغل سخت محسوب می شود.

 اخباراجتماعی  -  الف


ویدیو مرتبط :
سخت ترین شغل دنیا که بهترین شغل دنیاست هم هست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در یک بازی سخت و نفس گیر؛ قهرمان اروپا تسلیم قدرت ایران شد



 

در یک بازی سخت و نفس گیر؛ قهرمان اروپا تسلیم قدرت ایران شد

 

تیم ملی والیبال ایران در سومین مسابقه خود در رقابت‌های جام‌جهانی برابر صربستان قرار گرفت و موفق شد این تیم را شکست دهد.

به گزارش جام نیوز، سومین روز از رقابت‌های جام‌جهانی والیبال صبح امروز با دیدار تیم‌های ایران و صربستان در سالن نیپون‌گایشی ناگویای ژاپن آغاز شد که در این مسابقه ملی‌پوشان ایران نتیجه را با حساب 3 بر 2 به سود خود رقم زدند تا تیم پنجم رنکینگ جهانی سومین شکست خود در جام‌جهانی را تجربه کند.

در گیم نخست این بازی شاگردان ولاسکو بسیار خوب ظاهر شدند و با انجام یک بازی کم نقص موفق شدند قهرمان اروپا را تحت فشار قرار داده و با حساب 25 بر 17 تیم پنجم رنکینگ جهانی و حریف قدرتمند خود را شکست دهند. این جدال به گونه‌ای جنگ بین قهرمان آسیا و قهرمان اروپا و ماراتنی جذاب بود.

در دومین گیم هم ایرانی‌ها بازی را خوب شروع کردند، اما برخی اشتباهات فردی و البته بازی خوب صرب‌ها در حمله و دفاع روی تور موجب شد تا این گیم را صربستانی‌ها با نتیجه 25 بر 18 به سود خود رقم بزنند. صربستانی‌ها که فکر نمی‌کردند در این بازی به مشکل بخورند نشانی از تیم قهرمان اروپا نداشتند، اما با این حال هم با اتکا به قدرت بازیکنان اصلی خود موفق شد این گیم را به نام خود تمام کند تا بازی به گیم سوم برسد.

ولاسکو که از عمکلرد برخی از بازیکنان اصلی خود در گیم دوم راضی نبود آنها را بیرون کشید و بازی را با ترکیب فیاضی، کمالوند، بازارگرد، نادی، حسینی و ظریف شروع کرد. در این گیم ملی‌پوشان ایران در حمله و دفاع کم نقص ظاهر شدند و موفق شدند با رسیدن به امتیاز 8 بر 7 وقت استراحت فنی اول را بگیرند، اما در ادامه این صرب‌ها بودند که با استفاده از تجربه کواچوویچ، بازیکن موثر خود موفق شدند 15 بر 12 از ایران پیش بیفتند. انگیزه پوریا فیاضی و پاس‌های خوب مهدی مهدوی هم کمکی به ایران نکرد تا این گیم در پایان با حساب 25 بر 21 به سود صربستان خاتمه پیدا کند و بازیکنان برای گیم چهارم آماده شوند.

در گیم چهارم این بازیکنان ایران بودند که بسیار خوب بازی را آغاز کردند و با دفاع‌های بسیار خوب توانستند با رسیدن به امتیاز 8 بر 6 وقت استراحت فنی اول را بگیرند. در 3 امتیاز پایانی این وقت ایرانی‌ها دریافت‌ها مناسبی نداشتند که موجب شد ولاسکو نظری افشار را جایگزین کمالوند کند. این گیم را از ابتدا سرمه‌ای‌پوشان ایران با انگیزه آغاز کردند و با رسیدن به امتیاز 10 بر 10 سرویس‌های خوبی زدند و موفق شدند اختلاف خود را با حریف به 3 امتیاز برسانند و در ادامه هم با رسیدن به امتیاز 16 بر 13 وقت استراحت فنی دوم را گرفتند.

زمانی که اختلاف امتیاز به 5 رسید و نتیجه بازی 18 بر 13 به سود ایران بود سرمربی صربستان مجبور شد با گرفتن وقت استراحت وقفه‌ای در جریان بازی ایجاد کند که این کار وی هم تاثیر چندانی نداشت چرا که بازهم این تیم ایران بود که امتیاز 19 را گرفت.

در این گیم هرچند که امیر غفور نشانی از غفور بازی‌های گذشته نداشت، اما نظری افشار و فیاضی بسیار خوب کار کردند و در پایان موفق شدند امتیاز 25 را برای ایران به ارمغان بیاورند تا بازی با حساب 25 بر 21 خاتمه پیدا کند و هر دو تیم برای انجام گیم پنجم آماده شوند. این گیم را بازیکنان هر دو تیم با انگیزه آغاز کردند و نمی‌خواستند که بازنده باشند و اولین امتیاز را سرمه‌ای‌پوشان ایران کسب کردند. ماراتن دیدنی دو تیم در گیم پنجم پایاپایی پیش رفت و بازیکنان هر دو تیم بسیار خوب کار کردند. در امتیاز 6 بر 6 ولاسکو مهدوی را جایگزین حسینی کرد تا نوع حمله‌های ایران تغییر کند و دفاع روی تور بهتری داشته باشد، اما در امتیاز 8 داور خطای ارنج از بازیکنان ایران گرفت تا زمین‌ها عوض شود.

در ادامه بازی ملی‌پوشان ایران بهتر ظاهر شدند و موفق شدند با حساب 11 بر 9 از حریف خود پیش بیفتند تا سرمربی صرب‌ها بازهم وقت استراحت فنی بگیرد. صرب‌ها که باورشان نمی‌شد با حساب 13 بر 10 از ایران عقب هستند بازهم وقفه‌ای در بازی ایجاد کردند، اما در پایان پوریا فیاضی آخرین ضربه را به توپ زد و ایران را به امتیاز 15 رساند تا شاگردان ولاسکو موفق شوند با حساب 15 بر 11 قهرمان اروپا را از پیش بردارند.صرب‌ها با این شکست همچنان رنگ پیروزی را ندیدند.

تیم ایران از دو بازی گذشته خود یک پیروزی برابر ژاپن و یک شکست برابر کوبا را در کارنامه داشت. ملی‌پوشان ایران بازی بعدی خود را باید روز پنج‌شنبه در شهر اوساکا برابر لهستان برگزار کنند.