اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سایه خشکسالی بر سر تالاب‌های ایران



با این حال ۷۰ تا ۷۵ درصد تالاب های کشور خشک شده است. خشکسالی ای که فقط به جان تالاب ها نمی افتد بلکه اثرات زیست محیطی بدتری نیز به دنبال خواهد داشت.

 به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست یک سوم از 200 تالاب ایران، در وضعیت بحرانی و در آستانه خشکی صددرصدی قرار دارند.

ایران دارای بیش از ‌٤٠ تالاب با ارزش است كه ‌١٣ بهمن ۴۵سال پیش گروهی از كارشناسان و متخصصان دور هم جمع شدند تا درباره نحوه نگهداری این تالاب‌ها با هم گفت‌وگو كنند. این همایش، طرح بین‌المللی را پی‌ریزی كرد كه به دلیل برگزاری در رامسر به نام این شهر کلید خورد. در حال حاضر ۲۴تالاب کشور عضو این کنوانسیون هستند.

از ۲۴ تالاب ثبت شده ایران در کنوانسیون رامسر، تالاب‌های «شورگل، یادگارلو و درگه سنگی»، «مجموعه تالاب انزلی»، «شادگان، خورالامیه و خورموسی»، «نیریز و کمیجان»، «انتهای جنوبی هامون پوزک» و «هامون صابری و هامون هیرمند»، 6 سایت تالابی هستند که در معرض تغییرات اکولوژیکی بوده و به همین دلیل در فهرست «مونترو» رامسر قرار گرفته‌اند.

با این حال ۷۰ تا ۷۵ درصد تالاب های کشور خشک شده است. خشکسالی ای که فقط به جان تالاب ها نمی افتد بلکه اثرات زیست محیطی بدتری نیز به دنبال خواهد داشت. کوچکترین اثر خشک شدن تالاب ها خود را در گرد و غبار خوزستان نشان داد که اگر علت های آن جست و جو شود در آخر به خشک شدن تالاب هورالعظیم ختم می شود.

خشک شدن تالاب ها انقراض چندین نوع از جانوران و گونه های گیاهی که درتالاب ها می زیستند را به دنبال دارد. از جمله اثرات این خشکسالی ها می توان به نابودی ایستگاه پرندگان مهاجر، افزایش شوری خاک در تالاب ها و نواحی مجاور و کاهش زمین های کشاورزی مجاور، اختلال در تهیه غذا و محصولات کشاورزی بخصوص در تولید محصولات لبنی، ماهی و برنجکاری اشاره کرد.

اما تالاب ها در دولت یازدهم مورد توجه ویژه ای قرار گرفتند. هورالعظیم آب به خود دید، هامون بعد از ۱۶سال پرآب شد و دایک مرزی آن که مانع وارد شدن آب به تالاب می شود شکسته شد. کشاورزان اطراف دریاچه ارومیه تحت آموزش قرار گرفتند تا با اصلاح روش کشاورزی خود سهمی در احیای آن داشته باشند.

معصومه ابتکار نیز روز گذشته در نشست خبری خود درباره حفظ تالاب‌های کشور و برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تاکید و توجه رییس جمهوری به موضوع محیط زیست گفت: دولت یازدهم برای اولین بار ردیف‌های بودجه‌ای جداگانه برای حفظ تالابها در نظر گرفت. امسال به طور ویژه موضوع ورود زباله به تالاب انزلی را پیگیری می‌کنیم و طرح‌های وزارت نیرو برای این تالاب نیز در حال انجام است در حقیقت برنامه اجرایی مدیریت تالاب انزلی امسال اجرایی می شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وجود 200 تالاب در کشور و بحرانی بودن یک، سوم آنها گفت: حدود 74 تالاب وجود دارد که امروز شرایط بحرانی دارد از جمله تالاب گاو خونی که در سفر رییس جمهور قرارداد آن بسته شد.

در اینفوگرافیک زیر وضعیت ۲۲تالاب کشور که عضو کنوانسیون رامسر نیز هستند را می بیند. مساحت، ویژگی خاص و وضعیت آبی هر کدام توضیح داده شده است.

 

اخبار,اخبار اجتماعی , سازمان حفاظت محیط زیست

 

اخبار اجتماعی - خبر آنلاین

 


ویدیو مرتبط :
مرگ تدریجی تالاب شادگان در پی خشکسالی و مدیریت اشتباه!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سایه تعلیق روی سر کشتی ایران سنگینی می‌کند/ کار از ریشه خراب است!





اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

سایه تعلیق روی سر کشتی ایران سنگینی می‌کند/ کار از ریشه خراب است!

مربی پیشین تیم جوانان در واکنش به خطر تعلیق کشتی ایران گفت: متاسفانه برخی بی‌توجهی‌ها به مقررات بین المللی باعث شده شیرینی پیروزی‌ها در المپیک 2012 روزبه‌روز رو به تلخی برود و برخی بی‌توجهی‌ها باعث شده سایه تعلیق روی سر کشتی سنگینی کند.

اکبر فلاح در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان این مطلب خاطر نشان کرد: کشتی ایران در المپیک لندن با موفقیت‌های چشمگیری روبه‌رو شد و اهالی این رشته امیدوار بودند روزهای طلایی و روشنی در انتظار کشتی ایران باشد اما متاسفانه بی توجهی به قوانین و مقررات بین المللی ورزش باعث شده هم اکنون سایه تعلیق و جریمه بر فدراسیون کشتی کشورمان سنگینی کند.

این مربی سازنده تهرانی به مجمع انتخاباتی فدراسیون کشتی در زمان یزدانی خرم و تاخیرهای شبهه انگیز اشاره کرد و گفت: ما در فدراسیون قبلی هم با این مشکل روبه‌رو بودیم و مدت زمان سرپرستی یزدانی خرم از زمان قانونی خود تجاوز کرده بود. یزدانی خرم هم مدت زیادی به عنوان سرپرست در فدراسیون حضور داشت و توانست در همین مدت به خوبی مسیر را برای کسب آرای لازم در مجمع و رسیدن به صندلی ریاست هموار کند.

وی تصریح کرد: همان روند نیز دقیقا در زمان سرپرستی خطیب هم در حال اجراست و به نظر من سرپرست فعلی هم مشغول هموار کردن مسیر ماندن در فدراسیون کشتی است. مطمئنا متولیان ورزش کشور هم نظر مثبتی روی او دارند که به عنوان سرپرست انتخابش کرده‌اند و همچنان پس از گذشت چندین ماه از پایان زمان قانونی سرپرستی خطیب، وی را در راس امور نگه داشته‌اند.

فلاح بی توجهی به برگزاری مجمع و تهدید فیلا مبنی بر تعلیق کشتی ایران را جدی خواند و گفت: در این مقطع حساس نباید به فکر برخوردهای شخصی با منتقدان و رسانه‌ها باشیم، بلکه باید فکر چاره‌ای بود تا کشتی ایران از سایه سنگین تعلیق خارج شود. متاسفانه مسئولان کشتی در اینگونه مواقع بیش از اینکه به فکر چاره باشند به فکر تلافی و پاسخ دادن به این و آن هستند، فارغ از اینکه نهادهای بین المللی و قانون گذار بدون توجه به این کشمکش‌های داخلی، با جدیت سیاست‌های سختگیرانه خود را اجرا می‌کنند.

مربی پیشین تیم کشتی آزاد جوانان در خاتمه گفت: متاسفانه کار از ریشه خراب است. تا زمانی که متولیان ورزش کشورمان بدون توجه به برخی نکات اساسی مدیریت در فدراسیون‌ها، گزینه‌های خودشان را در راس امور قرار می‌دهند و بر ماندن این افراد غیرمتخصص اصرار می‌ورزند، داستان ادامه دارد و باید همچنان شاهد تهدید و تعلیق در ورزش باشیم.

"رافائل مارتینتی"، رئیس فدراسیون جهانی کشتی (فیلا) به تازگی اعلام کرده اگر مجمع عمومی فدراسیون کشتی ایران برای انتخاب رئیس جدید و دائم این فدراسیون تا پایان سال 2012 میلادی برگزار نشود، کشتی ایران با تعلیق از تمامی اقدامات بین المللی روبه‌رو خواهد شد./مهر