اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ساخت و ساز در حریم کاخ گلستان متوقف شد



اخبار,اخبار اجتماعی, مجتمع تجاری در حریم کاخ گلستان


 اخبار اجتماعی - ساخت و ساز در حریم کاخ گلستان متوقف شد

در پی درخواست معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عملیات ساخت و ساز مجتمع تجاری در حریم کاخ گلستان در آخرین روز هفته میراث فرهنگی متوقف شد.

به گزارش فارس، در پی درخواست مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از دادستان عمومی و انقلاب تهران مبنی بر توقف عملیات ساخت وساز مجتمع تجاری سرای وزیر نظام(سرای دلگشا) در عرصه تاریخی تهران و حریم درجه یک مجموعه تاریخی کاخ گلستان ،دستور توقف این پروژه از سوی بازپرس شعبه 2 دادسرای فرهنگ و رسانه(کارکنان دولت) صادر شد.

بر اساس این گزارش کمیسیون ماده(5)شورای عالی شهرسازی و معماری در جلسه مورخ12/11/91 با اشاره به اهمیت و ارزش هسته تاریخی شهر تهران بر لزوم رعایت حریم مصوب میراث فرهنگی در محدوده بازار و ارگ تاریخی تهران تاکید کرده و متاسفانه ارتفاع سرای دلگشا که هم اکنون در اختیار «شرکت بازرگانی دلگشا» است بر خلاف رای این کمیسیون تا کنون به بیش از 18 متر رسیده است.

صبح امروز دستور توقف ساخت و ساز از سوی فرماندهی پلیس امنیت تهران بزرگ به شرکت مجری ابلاغ و عملیات ساخت و ساز متوقف شد.

چندی پیش با توجه به خطر افتادن حریم کاخ جهانی گلستان واحتمال خروج این اثر ارزشمند تاریخی از فهرست سازمان جهانی یونسکو،احمد مسجد جامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان و رجبعلی خسروآبادی مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران اقدام به بازدید مشترک، از پروژه سرای دلگشا کردند و در این بازدید رییس شورای اسلامی شهر تهران قول پیگیری راهکار قانونی توقف این پروژه را داده بود.
 اخباراجتماعی - فارس


ویدیو مرتبط :
متوقف کردن حریم سلطان توسط اردوغان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عضو شورای شهر: ساخت و ساز در گود اطلس پلازا تا تعیین تکلیف، متوقف شد/ گودال جنب متروی حقانی ایمن است



اخبار,اخبار اجتماعی ,گود اطلس پلازا

 

اخبار اجتماعی - عضو شورای شهر: ساخت و ساز در گود اطلس پلازا تا تعیین تکلیف، متوقف شد/ گودال جنب متروی حقانی ایمن است

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران اعلام کرد فعالیت های ساخت و ساز در گودبرداری پروژه اطلس پلازا در جوار متروی حقانی تا ارائه برنامه های پایداری گود، متوقف شد.

گود اطلس پلازا، گودالی عظیم در جنب متروی حقانی و بزرگراهی به همین نام در قلب تهران که این روزها، خیلی خبرساز شده. دلیلش هم ترس مردم از ریزش این گودبرداری عظیم است که در آینده پایه های برجی بلند را در خود نگه می دارد، یعنی مشابه اتفاقی که برای برج بابک زنجانی در خیابان ایران زمین شهرک غرب تهران افتاد و باعث شد بخشی از خیابان به کام آن گودال برود.

اما امروز، سازمان های مهندسی و نظارتی تهران، به بازدید از این گود رفتند. از طرف شورای شهر تهران هم اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، به بازدید از گود اطلس پلازا رفت.

گودالی که سازمان نظام مهندسی اعلام کرده باید فعالیت در آن متوقف شود و احمد دنیامالی، دیگر عضو شورای شهر نیز به سازمان نظام مهندسی تاخته که این اخطار را برای "تحقق منافع اقتصادی" داده و "از زاویه انصاف و کارشناسی خارج شده است."

ولی امروز، رئیس کمیته عمران شورای شهر به خبرآنلاین گفت که جای نگرانی از ریزش این گود وجود ندارد و برای رفع دغدغه ها و ایمن سازی هر چه بیشتر این پروژه، مقرر شد مالک، تا اعلام برنامه های ایمن سازی گود، فعالیت هایی که برای ایمنی مردم و پروژه ریسک دارد را متوقف کند.

در ادامه، گفتگوی خبرآنلاین با  رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران را می خوانید:

بازدید شما از گود اطلس پلازا در جوار متروی حقانی، روشن کرد این گود ایمن است یا نه؟
امروز به اتفاق تعداد زیادی از مشاوران و مسئولان از این گود بازدید کردیم تا همین موضوع را روشن کنیم. به علت متوقف شدن ساخت و ساز در یک بخش از پروژه و تاخیر طولانی مدت پیمانکار و عدم اجرای بخشی از وظایف خود، وضعیت فعلی گود به حد مطلوب نرسیده در نتیجه زمان ایمنی سیستم پایداری گود که 18 ماهه بوده پایان یافته و سیستمهای پایش که در این گود مستقر شده است، تغییر مکان دیواره های جنوبی و غربی گود را به ناظران و مشاوران پروژه نشان می دهد. هر چند این تغییرات در حد مجاز شمرده می شود.

این موضوع مطرح است که آیا دیوارهای گود این پروژه در محل هایی که کار پیشرفت نکرده، ایمن است یا نه؟
برای رسیدن به پاسخ این سئوال، گزارش های پیمانکار و مالک و نظام مهندسی مرور شد. از یک ماه پیش پیمانکار این پروژه را رها کرده، لذا مذاکراتی با مالک پروژه انجام شد که هر چه سریعتر برای پایدار سازی گود اقدام کند. پایداری سازی از دو منظر باید انجام شود. یکی از منظر پایداری خود پروژه است که سیستم مهاربندی و نیلینگ باید انجام شود که مطمئن شویم حتما پایداری این گود تامین شده است. دوم هم اینکه در اطراف این گود، رفت و آمد مردم و مکان پارک خودروها است که باید این نیز مردم ایمن باشند. این مسایل بررسی شد و آخرین گزارشهای مربوط به اقدامات صورت گرفته در این پروژه از لحاظ تخصصی و عملیاتی در جلسه امروز بررسی قرار گرفت.

 

تصمیم بر این شد که مالک پروژه بر اساس قراردادی که با مشاور ژئوتکنیک خود بسته، بر اساس اظهار نظر این گروه مهندسان پایداری گود را بررسی کنند و لذا از هر گونه عملیاتی که مخل انجام فعالیتهای پایداری گود باشد خودداری کند و نسبت به ایمن سازی رفت و آمد شهروندان و پارک خودروها نسبت به معابر اطراف، اقدام شود.

به زبان ساده تر، آیا ساخت و ساز در این گودال متوقف شده؟
مقرر شد مشاور مربوطه برای پایداری گود برنامه ها را تا دو هفته دیگر ارائه کند. فعالیت ساخت و ساز در این پروژه دو بحث دارد. برخی اقدامات را که مربوط به تحکیم گود باشد مشاور باید اجازه دهد. ما گفتیم باید از اقداماتی که باعث به خطر افتادن پایداری گود است، باید جلوگیری شود. اولویت اصلی و اول، پایداری گود است و تا این عملیات پایداری گود اطمینان حاصل نشود، فعالیت های ساخت و سازی که گود را در معرض خطر قرار می دهند، متوقف می شود تا نسبت به ایمنی جان و مال شهروندان توجه شود .

 

مالک پروژه نیز این تصمیمات را قبول کرد. در این جلسه نمایندگانی از سازمانهای نظارتی، نظام مهندسی، مشاوران و پیمانکاران، شهرداری و مالک همه حضور داشتند. به نظرم جلسه مهمی بود که تصمیمات آن طی نامه ای به سازمان نظام مهندسی و شهرداری منعکس می شود و مورد تایید همه است. امیدواریم اقداماتی که تصمیم گرفته شده، اجرایی شود. تمام کسانی که در جلسه امروز بودند از حضور حرفه ای، حقوقی و بازرسی افراد حاضر در جلسه تشکر کردند و گفتند ای کاش این جلسات زودتر برگزار شود. فکر می کنم باید در این زمینه بیشتر کار کنیم. یعنی حضور یک مسئول که بتواند این اقدامات را در پروژه های بزرگ انجام دهد خیلی مهم است و در این باره کاهلی شده.

نگرانی دیگر وجود خط پرتردد مترو در نزدیکی این گود است، آیا احتمال خطر ریزش بر اثر تکان و لرزه های عبور مترو در این گود وجود ندارد؟
قرار شد گزارشهای تخحصصی پایش گود که روزانه انجام می شود، برای همه دوایر بازرسی و شهرداری فرستاده شود، مشاور ژئوتکنیک پروژه اعلام کرد محدوده تغییرات دیواره های گود، در حد تغییرات مدیریت شده است و فراتر از حد بحرانی نیست. بنابراین دستش باز است که اقدامات خود را برای تحکیم و تثبیت ایمنی پروژه انجام دهد.

چه تضمینی هست که گودال ریزش نکند؟
تغییرات دیواره ها هر روز با سیستمهای ابزار دقیق کنترل می شود و از چند ماه پیش این سیستمها فعال بوده اند و در صورت بروز مشکل، سریعا اخطار می دهند. آخرین برداشتهای ژئوتکنیکی نشان می دهد این تغییرات در محدوده قابل مدیریت است که به معنای این است که طراحی پایداری باید انجام شود. گاهی در برخی پروژه ها می بینیم این تغییرات از حد مجاز گذشته و باید تصمیمات اورژانسی گرفت و هر قدر هزینه ش می شود، باید پرداخت. ولی گزارش مهندسان قابل قبول و صاحب صلاحیت که در این پروژه حضور دارند، برداشت این چنینی را درباره این گود نشان نمی دهد.

گود مشابه دیگری در شهرک غرب بود که نشست کرد و بخشی از خیابان ایران زمین را بلعید، سرنوشت گودال بابک زنجانی چه شد؟
طبق گزارشی که اخیرا از شهردار منطقه 2 گرفتم، آنجا هم تغییرات دیواره ها کنترل شده و باید الان خیابان گلستان بازگشایی شده باشد. در خیابان ایران زمین نیز شمع کوبی ها در حال تکمیل است و تا دو ماه آینده این خیابان بازگشایی می شود.

چرا تا رسانه ها حضور پیدا نکنند یا مشکل عمده ای پیش نیاید، بر گودبرداری های ساختمانی در تهران نظارتی نمی شود؟
نظر شخصی ام این است کسانی که سرمایه گذاری می کنند مایلند برای این ایمنی هزینه کنند. بعضی وقتها این اتفاقاتی که می افتد، از "نخواستن" نیست، از "ندانستن" است و امیدواریم جلسه کارشناسی امروز، مبنای تصمیمات درست برای موارد مشابه آینده باشد. همچنین لازم است بعد از این که تصمیمات ایمن سازی و پایدار سازی گود تا دو هفته آینده اعلام شد نمایندگانی از سازمان مدیریت بحران، بازرسی کل کشور، وزارت راه و شهرسازی، نظام مهندسی در جلسه ارائه این برنامه ها حضور پیدا کنند و اگر نقطه نظری دارند بگویند تا همه احساس کنند نظراتشان شنیده می شود و منافع مردم به خطر نمی افتد.

اخبار اجتماعی - خبرآنلاین