اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زیبا کلام: شرایط جدید کاندیداتوری مجلس، تجاوز به حقوق ملت است



 

 

 

زیبا کلام: شرایط جدید کاندیداتوری مجلس، تجاوز به حقوق ملت است

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی خود در بررسی اصلاح تبصره 2 ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 1378 به پیشنهادی رای دادند که بر اساس آن کاندیداتوری نمایندگی مجلس با داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن به اضافه حداقل 5 سال سابقه مدیریت یا فعالیت اجرایی آموزشی و پژوهشی همچنین حرفه ای سیاسی و قضایی و تقنینی (4 سال نمایندگی مجلس)، پس از اخذ مدرک تحصیلی خواهد بود.

در این راستا دکتر صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با آژانس خبری روز(دی نا) محدودیتهای بیشتر بوجود آمده در این باره را عملا تجاوز بیشتر به حقوق شهروندی و حق حاکمیت مردم دانست و آنرا در تضاد با روح مردم سالاری عنوان کرد.

شرایط جدید کاندیداتوری نمایندگان مجلس را چگونه ارزیابی می کنید؟

به اعتقاد من نظارت استصوابی بخصوص شکل و شیوه آن که مدتهاست اعمال می شود، با روح انتخاب آزاد نمایندگان توسط مردم در تضاد قرار دارد، اصل نمایندگی و اصل انتخابات در این است که مردم به دور از اعمال نظرها و گزینش ها افراد واجد شرایط را انتخاب کنند. اما اینکه دستگاهی بیاید و به جای مردم نظارت کند و به مردم بگوید به علت عدم شناخت و تشخیص اینکه کدام نماینده مدافع حقوق شهروندی است، ما به شما نمایندگان را معرفی خواهیم کرد، این مساله با روح مردم سالاری در تضاد است.

محدودیتهای بیشتر بوجود آمده عملا تجاوز بیشتر به حقوق شهروندی و حق حاکمیت مردم است و لذا اینگونه طرحها باعث می شود هر چه به جلو گام برمی داریم، اصل انتخابات آزاد که یکی از خواسته ها و انتظارات انقلاب اسلامی بوده است را به هر شکل خدشه دار و تحت هر عنوان محدود کرده که این مساله نیز مغایر با فلسفه دموکراسی است.

متاسفانه بخش عمده ای از خواسته های مردم و انقلاب در نتیجه مکانیزم نظارت استصوابی خدشه دار شده است و بخش های دیگر آن نیز با تصمیم گیری های جدید مورد تعرض قرار گرفته است.

ایجاد محدودیت در ورود نماینگان مردم به مجلس، چه مغایرتی با اصل مجلس شورای اسلامی دارد؟

در ایران برای پست ها و انتصابات اداری اعم از پست های سیاسی، اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و هر نوع پست مدیریتی دیگر نظام گزینشی وجود دارد و در حقیقت انتصاب در هر سمتی مستلزم این است که فرد مورد تایید گزینش باشد، از سوی دیگر گزینش نیز یکی از ابزار حکومتی برای اعمال سلیقه و نظر سیاسی است، لذا همگان به طور مساوی نخواهند توانست پست های مدیریتی کشور را اشغال کنند و صرفا معدود افرادی قادر به کسب مناصب مختلف خواهند شد که مورد تایید سیاسی دولت هستند و این مساله یعنی مغایرت با نص صریح دموکراسی.

مساله گزینش تجاوز به حقوق مردم است، اکنون و با ارائه این طرح، مرحله دیگری به این تجاوز اضافه شده است و آن تعیین سابقه مدیریتی و اجرایی برای حضور نمایندگان در مجلس است.

این مساله مصداق تجاوز به حقوق مسلم مردم و تجاوز به قانون اساسی است. این طرح به معنای پایمال کردن حقوق ملت است.

پیامدهای این طرح در داخل و خارج کشور چیست؟

پیامدهای این طرح در داخل کشور این است که جایگاه مجلس کمرنگ تر از جایگاه امروزی آن خواهد شد، نهاد پارلمان و رابطه بین نمایندگان و مردم کمرنگ خواهد شد، و مجلس به عنوان نهاد مدافع حق و حقوق ملت روندی رو به نزول خواهد داشت و روز به روز بر کمرنگ شدن آن افزوده خواهد شد.

پیامدهای این طرح در خارج از کشور نیز این است که تصویر دموکراسی ناقص و شبه دموکراسی حاکم بر ایران که در آن عده ای خاص قدرت و حاکمیت را در دست دارند، بیش از گذشته و حال در اذهان عموم نقش خواهد بست و پررنگ تر خواهد شد...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
دامون شعبانی - اعلام کاندیداتوری مجلس دوره دهم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نقطه نظرهای زیبا کلام در باره اعتراض برخی نمایندگان به انتصاب های وزیر علوم و رای عدم اعتماد مجلس به سجادی



نظر زیبا کلام در مورد اعتراض نمایندگان به انتصاب های وزیر علوم

نقطه نظرهای زیبا کلام درباره اعتراض برخی نمایندگان به انتصاب های وزیر علوم و رای عدم اعتماد مجلس به سجادی

صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در خصوص اعتراض مجلس به وزیر علوم به خاطر انتصاب هایش در این وزارتخانه گفت:تنها گناهی که دکتر فرجی دانا مرتکب شده دفاع از حقوق دانشجویان ستاره داری است که بر خلاف اصول مصرح قانون اساسی از تحصیل محروم شدند.

 وی که روز سه شنبه مصاحبه می کرد، با طرح این پرسش که چرا دانشجویان را به بهانه حوادث انتخابات 22 خرداد سال 88 از تحصیل محروم کردند ،گفت: انتظار دارم دکتر فرجی دانا به هیچ عنوان نسبت به اعتراضات نمایندگان تندرو مجلس که در اقلیت قرار دارند و مورد حمایت اکثریت مجلس نیستند، عقب نشینی نکند.


استاد دانشگاه تهران با اشاره به اعتراض برخی نمایندگان به انتصاب دکتر توفیقی و دکتر میلی منفرد گفت: اولا بر اساس کدام آیین نامه مجلس، وزیر را به بهانه انتخاب معاونین و مشاورینش به مجلس می کشانید.


وی ادامه داد:دوم اینکه این عده از نمایندگان مجلس می گویند چرا از کسانی که وزارت اطلاعات آنان را تاکید نکرده است استفاده می کند. من از آنان می پرسم کجای قانون اساسی آمده است یک وزیر برای انتصاب مدیران ارشد خود از وزارت اطلاعات استعلام کند.

 

اگر چنانچه در گذشته این امر صورت می گرفته است خلاف مردم سالاری بوده است.

 زیباکلام در این گفت و گو درباره رای عدم اعتماد مجلس به سومین وزیر پیشنهادی رییس جمهوری برای تصدی وزارت ورزش و جوانان گفت: معتقد هستم به هر میزان تسلط آقای روحانی به اوضاع کشور بیشتر می شود و موفقیت های بیشتری در موضوعات مختلف بویژه در سیاست خارجی کسب می کند، جریانات افراطی و تندرو مخالفتشان را با دولت یازدهم را بیشتر می کنند. 


وی با بیان اینکه " اگر ما شاهد پیروزهای دولت دکتر روحانی نمی بودیم به احتمال زیاد آقای سجادی از مجلس رای اعتماد می گرفت:عده ای از نمایندگان مجلس به بهانه خواست و پایگاه مردمی شان با وزیر پیشنهادی انتقاد وارد می کردند. این در حالی است این انتقاد را نمایندگانی مطرح می کنند که با 5 تا 10 در صد آرا به مجلس شورای اسلامی راه یافته اند و 90 درصد مردم حوزه انتخابیه به آنان رای نداده اند.


این فعال سیاسی اصلاح طلب  دلیل دیگر مخالفت نمایندگان مجلس را احتمال ائتلاف  محمد رضا عارف و علی اکبر ناطق نوری بر شمرد و گفت: اگر ائتلاف بین آقای ناطق نوری و دکتر عارف و اصلاح طلبان شکل بگیرد بطور قطع  پیروز انتخابات جبهه اصلاحات خواهد بود و اقلیت تندرو مجلس نهم خود را بازنده قطعی انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی تصور می کنند.


وی افزود: این مساله به هیچ عنوان مطلوب آقای لاریجانی، آقای حداد و جبهه پایداری و آیت الله مصباح نیست. ولی خواست و تمایل ملت در انتخابات مجلس یازدهم به سمت اصلاح طلبان است.


زیباکلام در ادامه گفت: در هشت سال گذشته اصولگرایان برای تخریب وجهه اصلاح طلبان از تمام امکانات خود استفاده کردند. آنها به غیر از سوءاستفاده از ابزار نظارت استصوابی و رد صلاحیت گسترده مثل انتخابات مجلس هفتم راهکار دیگری برای ممانعت از پیروزی اصلاح طلبان ندارند.


وی درباره ائتلاف بین اصول گرایان تندرو و میانه رو و راست سنتی نیز گفت: مجموع آرا اصولگرایان در مجموع آرا آقای دکتر جلیلی و دکتر ولایتی است. بعبارت دیگر اگر اصولگرایان با یکدیگر ائتلاف کنند سقف رای اصول گرایان در کشور چیزی حدود 5 تا 7 میلیون رای است. به همین خاطر اگر ائتلافی بین اصول گرایان در انتخابات مجلس شورای اسلامی دهم شکل بگیرد به خاطر اینکه پایگاه اجتماعی شان پایین است، حداکثر بین 40 تا 60 کرسی مجلس را کسب خواهند کرد.


این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران همچنین گفت: اگر دکتر علی لاریجانی با دکتر حداد عادل ائتلاف کند به معنای خودکشی سیاسی دکتر لاریجانی خواهد بود. چون اگر دکتر حداد عادل از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری انصراف نمی داد، تنها حدود یک میلیون رای می آورد و حتی از آرا دکتر ولایتی هم کمتر می شد.


وی افزود: البته درایت و هوش سیاسی آقای لاریجانی خیلی بیشتر است که با حداد عادل و افراطیون اصول گرا ائتلاف کند.

زیبا کلام در خاتمه با اشاره به نتایج انتخابات 24 خرداد تاکید کرد: نمایندگان مجلس بهتر است خواست مردم را در اداره کشور که در انتخابات ریاست جمهوری دور یازدهم نشان دادند در نظر بگیرند.

/شبکه ایران