اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زیباکلام: اجماع اصولگرایان با جبهه پایداری خفت و خواری برای آنهاست



اخبار,اخبار سیاسی, صادق زیباکلام

تنها شانس اصولگرایان برای تصاحب مجلس آینده ردصلاحیت اصلاح‌طلبان است

یک تحلیلگر مسائل سیاسی در پایان سخنانش تاکید کرد: اصولگرایان فقط یک شانس برای اینکه مجلس دهم را تصاحب کنند دارند. آن هم این است که تمام نامزدهای اصلاح‌طلب را رد صلاحیت کنند یعنی هر کسی که غیر از خودشان است را رد صلاحیت نمایند. این تنها راهی است که آنها می‌توانند مجددا مجلس را از آن خودشان کنند.
 
  صادق زیباکلام، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره تلاش اصولگرایان برای رسیدن به یک وحدت و ائتلاف با جبهه پایداری گفت:  به غیر از جبهه پایداری کدام گروه است که اصولگرایان می‌توانند با آن متحد شوند؟  تنها گروه موجود که بتوانند با آن به اجماع برسند و شاید در انتخابات نتیجه‌ی مطلوبی به دست آورند، طرفداران احمدی‌نژاد یعنی همان اعضای جبهه پایداری هستند.

به گزارش آفتاب، نشست سه‌جانبه آیت‌الله موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، آیت‌الله محمد یزدی دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و آیت‌الله مصباح یزدی رهبر معنوی و تشکیلاتی جبهه پایداری، هنگامی لغو شد که اصولگرایان بیش از هر زمان دیگری به وحدت نیازمندند. هرچند هنوز دلیل مشخصی برای لغو این نشست بیان نشده است اما روح‌الله حسینیان از اعضای جبهه پایداری اعلام کرده است که یکی از افراد «مسئول و موثر با هدایت غلط فکری» اسباب به هم خوردن ملاقات را فراهم کرده است و بسیاری معتقدند که منظور وی، علی لاریجانی بوده است. با این حال اصولگرایان بر اتحاد با اعضای جبهه پایداری اصرار می‌ورزند، اما جبهه پایداری‌ها، در مقابل وحدت با جامعتین و سایر گروه‌های اصولگرا را منوط به حذف گروهی از چهره‌های این جناح سیاسی می‌دانند و  به قول خودشان در طیف اصولگرایان باید «ناب‌سازی» صورت بگیرد.
 
در همین راستا، صادق زیباکلام، تحلیلگر مسائل سیاسی، مشکل اصولگرایان را نداشتن استراتژی و برنامه دانست و به خبرنگار «آفتاب» گفت: بعد از شکست اصولگرایان در انتخابات 24 خرداد 92، مهم‌ترین اتفاقی که برایشان افتاد این بود که اصولگرایان به دو گروه  جبهه پایداری و اصوگرایان غیرجبهه پایداری تقسیم شدند. به جز این هم به طور کلی اساسا هیچ هدفی ندارند و تنها امیدی که برایشان باقی مانده این است که احمدی‌نژاد نجاتشان بدهد.

وی افزود: یعنی در حقیقت با آن ده، پانزده میلیون رایی که احمدی‌نژاد دارد بیاید و در کنار اصولگرایان باشد تا شاید بتوانند در انتخابات آینده یک نتیجه‌ای به دست آورند وگرنه خود اصولگرایان در میان عامه مردم هیچ محبوبیتی ندارند به خصوص جبهه پایداری‌ها.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: میزان رای اصولگرایان فعلی به اندازه رایی است که سعید جلیلی به دست آورده است به همین دلیل مشکل اصلی اصولگرایان، فقدان محبوبیتشان است و مشکلشان با ائتلاف با جبهه پایداری هم حل نمی‌شود. البته اگر ائتلافی صورت بگیرد وضعشان کمی بهتر خواهد شد اما نه در آن حد که بتوانند در انتخابات برنده شوند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در  پاسخ به این سوال که دلیل تلاش اصولگرایان برای رسیدن به یک ائتلاف با اعضای جبهه پایداری چیست، اظهار داشت:  چون به غیر از جبهه پایداری کدام گروه است که اصولگرایان می‌توانند با آن متحد شوند؟ آیا می‌توانند با طرفداران آقای هاشمی به ائتلاف برسند؟ خیر. با اصلاح‌طلبان چه تندرو چه معتدل و میانه‌رو می‌توانند متحد شوند؟ خیر. بنابراین اصولگرایان را واقعا هیچ گروهی نمی‌پذیرد.

زیباکلام در خصوص صحبت‌های اخیر اعضای جبهه پایداری مبنی بر نپذیرفتن برخی چهره‌های اصولگرا گفت:‌ به نظر من این یک نوع خفت و خواری است که اصولگرایان باید تحمل کنند، به واسطه‌ی کج‌رفتاری‌ها و سوء سیاست‌هایی که داشتند و حالا کار به جایی رسیده است که جبهه پایداری حاضر نیست خیلی  از این افراد را بپذیرد.

وی تاکید کرد: این درسی است که تمام سیاستمداران ما باید از آن پند بگیرند که زمانی که خلاف آنچه که مردم می‌خواهند حرکت و موضع‌گیری کنند، باید خواهش کنند تا توسط جبهه پایداری‌ها پذیرفته شوند.

این استاد دانشگاه درباره نشست مصباح‌یزدی با موحدی کرمانی و محمد یزدی و سه‌ضلعی‌شدن اصولگرایان اضافه کرد: آقای موحدی کرمانی که به تنهایی هیچ محبوبیتی ندارد. آقای یزدی هم همینطور. اما تنها کسی که از بین این سه نفر از یک درجه از محبوبیت در بین طرفداران و پیروانش برخوردار است، آقای مصباح است. بنابراین من هیچ دلیلی نمی‌بینم که مصباح یزدی دست دوستی و وحدت به سمت کسانی که هیچ پایگاه مردمی ندارند، دراز کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در پایان سخنانش تاکید کرد: اصولگرایان فقط یک شانس برای اینکه مجلس دهم را تصاحب کنند دارند. آن هم این است که تمام نامزدهای اصلاح‌طلب را رد صلاحیت کنند یعنی هر کسی که غیر از خودشان است را رد صلاحیت نمایند. این تنها راهی است که آنها می‌توانند مجددا مجلس را از آن خودشان کنند. اگر انتخابات به صورت آزاد برگزار شود، فکر می‌کنم اصلاح‌طلبان دو سوم مجلس را از آن خودشان کنند. حتی از مجلس ششم هم کرسی‌های بیشتری را به دست آورند.

 

 اخبار سیاسی  - آفتاب  


ویدیو مرتبط :
کلیپ زیبای جبهه پایداری ؛ گفتمان پایداری چیست ؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جبهه‌پایداری، لیدر اصولگرایان می شود؟



اخبار,اخبارانتخابات, اصولگرایان

 وضعیت جبهه پایداری به آنجا رسیده که این روزها برای سایر اصولگرایان هم تعیین تکلیف ی‌کند و می‌گوید چه باید کرد و چه نباید کرد.

ین پررنگ شدن جبهه پایداری كه روزی به عنوان بار اضافی در اردوگاه اصولگرایی محسوب می‌شد چند دلیل دارد. نخست اینكه چنددستگی در جریان اصولگرایی موجب شده تا هر گروه و تشكلی این احساس را داشته باشد كه از تصمیم‌گیران اصلی جریان است و می‌تواند برای سایرین تعیین تكلیف كند. دلیل دیگر این است كه جریان اصولگرایی در انتخابات پیش‌رو فاقد شخصیتی محوری است و هر طیف این جریان، خود را به عنوان مسئول تعیین راه به رسمیت می‌شناسد و حاضر نیست به دیدگاه‌های طیف دیگر تمكین كند.

مثلا آقاتهرانی در قامت دبیركل جبهه پایداری می‌گوید كه برای شهرستان‌ها برنامه نداریم اما از سوی دیگر نبی حبیبی در قامت دبیركل حزب موتلفه از برنامه وسیع این حزب برای شهرستان‌ها خبر می‌دهد. این دوگانگی رفتاری در اردوگاه اصولگرایی در نهایت منتج به شكست‌های جریان اصولگرایی می‌شود كه نمونه آن انتخابات ریاست‌جمهوری سال92 است كه كاندیداها قائل به كنار رفتن به نفع دیگری نبودند و همین تشتت آرا سبب باخت آنها شد.

 

همچنین نباید فراموش كرد انتخابات مجلس دهم برای اصولگرایان در حكم حفظ پایگاه است و آنها در صورت به دست نیاوردن نتیجه مطلوب به دلیل شكاف‌ها و اختلافاتی كه با آنها درگیر هستند شاید دیگر نتوانند به عنوان یك بال سیاست ایران به ایفای نقش بپردازند.


اخبار انتخابات  - ارمان