اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زیباكلام: اصولگرایان بویی از واقع بینی نبرده اند



مصاحبه جدید صادق زیبا کلام, تركیب كابینه آقای روحانی,شکست اصولگرایان

زیباكلام: اصولگرایان بویی از واقع بینی نبرده اند

صادق زیباكلام استاد دانشگاه و تحلیلگر مسایل سیاسی با بیان اینكه اصولگرایان بویی از واقع بینی نبرده اند، گفت: جامعه روحانیت می تواند بدود و خود را به روحانی سنجاق كند.

به گزارش ایرنا، این مطلب بخشی از مصاحبه شبكه ایران با صادق زیباكلام است كه در ادامه به متن كامل سخنان وی اشاره می شود.

وی اظهار داشت: متاسفانه افرادی مثل شریعتمداری و پناهیان درك سیاسی شان در این حد است كه روحانی را اصولگرا بنامند و او را به سینه اصولگرایان سنجاق كنند. این در حالی است كه همین افراد در چهار سال گذشته شبانه روز همه را فتنه گر و انحرافی خطاب می كردند.

 

آقای پناهیان در فضای تخیلی بارها اسرائیل و امریكا و شرق و غرب را شكست دادند و برای همین در تخیلشان نمی گنجد از كسانی كه چهار سال به آنها توهین كردند شكست مفتضحی بخورند.پنج نامزد اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری شكست خوردند اما اصولگرایان خود را شكست خورده نمی دانند، یا لااقل می كوشند تا ظاهر یك شكست خورده را به خود نگیرند. بزرگان اصولگرایی این روزها پیروزی روحانی را پیروزی اصولگرایان و شكست اصلاح طلبان می نامند.

در ادامه زیبا كلام به سوالاتی پاسخ داده كه اشاره می شود.

 

- مناقشه بر سر خواسته سیاسی رئیس جمهور منتخب در میان اصول گرایان بالا گرفته است به نظر شما علت چیست؟

به نظر من رفتاری كه اصول گرایان بعد از پیروزی نامزد رقیب در انتخابات از خود نشان دادند، یك خود فریبی تمام عیار بود. مگر اصول گرایان یادشان نیست كه تا ۴۸ ساعت مانده به انتخابات خواستار تجدید نظر در صلاحیت آقای روحانی بودند؟

گرچه آقای كدخدایی سخنگوی شورای نگهبان این خبر را تكذیب كرد اما ما می دانیم كه فشار بر شورای نگهبان وارد شد. جهت یادآوری به اصول گرایان باید بگویم كه آقایان قالیباف، رضایی، ولایتی و مهم تر و جدی تر از همه جلیلی نامزد های اصول گرایان در انتخابات بودند كه همگی شكست خوردند. در عین حال سال هاست كه آقای روحانی در جلسات جامعه روحانیت شركت نمی كند. حالا جامعه روحانیت می تواند بدود و خود را به روحانی بچسباند و سنجاق كند!

 

- اهداف اصول گرایان از اصول گرا نامیدن آقای روحانی چیست؟

اولین هدف متمایل نشدن آقای روحانی به سمت اصلاح طلبان است تا اصلاح طلبان جایگاهی در نگاه رییس جمهور منتخب پیدا نكند. دومین هدف این است كه بگویند ما در این انتخابات شكست نخوردیم. سومین هدف این است كه می خواهند سمت وجایگاهی در دولت آقای روحانی برای خودشان دست و پا كنند. اما به نظر من آقای روحانی اصول گرا نیست و زمام امور را به دست اصول گرایان نخواهد سپرد.

 

دولت آقای روحانی دولت اعتدال خواهد بود و از مدیران میانه رو و معتدل بهره خواهد گرفت.شاهد بودیم افراد شاخصی از جریان اصول گرایی رییس جمهور منتخب را به سازشكاری متهم می كردند اما از فردای انتخابات همان افراد پیروزی آقای روحانی را پیروزی اصول گرایان دانستند.واقعیت این است كه بسیاری از اصول گرایان و جبهه پایداری از تقوای سیاسی و واقع بینی بویی نبرده اند. مردم بر اساس واقعیت در انتخابات شركت می كنند كه با فضای ذهنی اصول گرایان تفاوت زیادی دارد. متاسفانه اصول گرایان واقعیت های جامعه را درك نمی كنند.

 

- به نظر می رسد اصول گرایان در انتخابات ریاست جمهوری امسال همانند سال ۸۴ بعد از شكست نامزدهای خود در انتخابات قصد دارند خودشان را به نامزد پیروز بچسباند و از دولت آینده سهم خواهی كنند؟

واقعیت این است كه این دو انتخابات از جهات مختلف با هم تشابه ندارد. منتها یك نكته كلی را درست می گویید.آقای احمدی نژاد از همان سال ۸۴ اصول گرا نبود، یا لااقل اصولگرا به معنی یك قبیله سیاسی را قبول نداشت. احمدی نژاد هیچگاه به آن مفهومی كه امثال صفارهرندی، شریعتمداری و پناهیان اصولگرا هستند، اصولگرا نبوده است. احمدی نژاد نه در سال ۸۴، نه در سال ۸۸ و نه امروز اصولگرا به معنی كه كیهان و جبهه پایداری معرفی می كند، نبوده است.

 

- چرا اصول گرایان در انتخابات ریاست جمهوری همیشه بازنده هستند؟

دلیلش این است كه نگاه اصول گرایان واقع بینانه نیست. نگاه شان ایدئولوژیك است. اصول گرایان عادت دارند با نادیده گرفتن واقعیت ها، همه چیز را به نفع خودشان مصادره كنند.

 

به نظر می رسد در عین حال كه اصول گرایان در صدد سهم خواهی از رییس جمهور منتخب هستند، اصلاح طلبان نیم نگاهی به آینده دارند و به این فكر می كنند كه چگونه می توانند در نزدیك ترین زمان ممكن، یك دولت اصلاح طلب تمام عیار تشكیل دهند؟

اصلاح طلبان فقط به دمكراسی و مردم فكر می كنند و هیچ طلبی از آقای روحانی ندارند. اصلاح طلبان اگر گامی در انتخابات برداشتند به خاطر ایران و نظام بود. به همین خاطر هیچ انتظار و توقعی از آقای روحانی ندارند.

 

- به نظر شما تركیب كابینه آقای روحانی چگونه خواهد بود؟

به نظر من آقای روحانی از چهره های میانه رو و معتدل قطعا باید استفاده كند. ایضا از سایر چهره های اصول گرا و حزب موتلفه استفاده كند. اساسا خط سیاسی برای آقای روحانی مهم نیست.

البته برای آقای روحانی تكلیف و وظیفه نیست كه جریانات سیاسی را وارد كابینه كند. مهم این است كسانی كه دارای تجربه، دانش و مدیریت خوب هستند و در گذشته توانسته اند لیاقت و كارآمدی خود را به اثبات برسانند حتما در كابینه آقای روحانی به كار گرفته شوند.حالا ممكن است این افراد دست راست احمدی نژاد باشد. ممكن است از رقبای ایشان در انتخابات ریاست جمهوری باشد. مهم این است كه از دو شاخصه مهم اعتدال و تجربه لازم را برخوردار باشند./ایرنا

 

 

 


ویدیو مرتبط :
✔دولتی که بویی از انسانیت نبرده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نامه به عبدالله بن عباس ضرورت واقع‏بینی



ترجمه فارسی نهج البلاغه
به عبدالله بن عباس
ضرورت واقع‏بینی
پس از یاد خدا و درود! همانا انسان از به دست آوردن چیزی خشنود می‏شود که هرگز آن را از دست نخواهد داد، و برای چیزی اندوهناک است که هرگز به دست نخواهد آورد، پس بهترین چیز در نزد تو در دنیا، رسیدن به لذتها، یا انتقام گرفتن نباشد، بلکه باید خاموش کردن باطل، یا زنده کردن حق باشد، تنها به توشه‏ای که از پیش فرستادی خشنود باش، و بر آنچه بیهوده می‏گذاری حسرت خور، و همت و تلاش خود را برای پس از مرگ قرار ده.
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ کِتابٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ ) إِلى ‏عَبْدِاللَّهِ‏ ‏بْنِ‏ ‏الْعَبّاسِ‏، وَ قَدْ تَقَدَّمَ ذِکْرُهُ بِخِلافِ هذِهِ الرَّوایَةِ: أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ الْعَبْدَ لَیَفْرَحُ بِالشَّىْ‏ءِ الَّذِى لَمْ یَکُنْ لِیَفُوتَهُ، وَ یَحْزَنُ عَلَى الشَّىْ‏ءِ الَّذِى لَمْ یَکُنْ لِیُصِیبَهُ، فَلا یَکُنْ أَفْضَلَ ما نِلْتَ فِى نَفْسِکَ مِنْ دُنْیاکَ بُلُوغُ لَذَّةٍ اَوْ شِفاءُ غَیْظٍ، وَ لکِنْ إِطْفاءُ باطِلٍ وَ إِحْیاءُ حَقٍّ، ‏وَلْیَکُنْ‏ ‏سُرُورُکَ‏ ‏بِما ‏قَدَّمْتَ‏، ‏وَ ‏أَسَفُکَ‏ ‏عَلى ‏ما ‏‏خَلَّفْتَ‏‏، ‏وَ ‏هَمُّکَ‏ ‏فِیما ‏بَعْدَ ‏الْمَوْتِ‏.