اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زیان هر روز تعطیلی در تهران چقدر است؟



 

 

تعطیلی

 

 

 

در پی اعلام تعطیلی‌های مکرر پایتخت توسط هیأت دولت، رییس فراكسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در موضوع آلودگی هوا، اقدامات پیشگیرانه مقدم بر تعطیلی است، تعطیلات پیش‌بینی نشده را موجب وارد آمدن ضررهای جبران‌ناپذیر به اقتصاد كشور ذکر کرد و گفت: ضرر و زیان هر روز تعطیلی در تهران، حدود ٣۵۰ میلیارد تومان می‌باشد.

محمدرضا تابش آلودگی هوای تهران را یک پدیده طبیعی دانست و با انتقاد از اعلام تعطیلات ناگهانی در روزهای معمولی توسط دولت، تاكید كرد: با وجود این همه آلودگی ایجاد شده توسط بشر نمی‌توانیم طبیعت را مقصر صرف بدانیم، بلكه می‌توانیم با اقداماتی این پدیده را كاهش دهیم و یا از شدت آن جلوگیری كنیم؛ نه این‌كه تعطیل كردن شهر یعنی آسان‌ترین راه را برگزیده و بر تكالیف و مسوولیت‌های انجام نشده توسط مسئولان ذیربط سرپوش بگذاریم.

تعطیلات نابهنگام چرخه اقتصاد كشور را دچار اختلال می‌كند

این عضو فراکسیون اقلیت مجلس ادامه داد: مسلما تعطیلات در كاهش آلودگی هوا تاثیر دارد اما باید قائل به یک كار علمی و تخصصی و رعایت مراحل تصمیم‌گیری باشیم، با این تعطیلات نابهنگام كه چرخه اقتصاد كشور را دچار آسیب جدی و جبران‌ناپذیر می‌سازد و برنامه‌ریزی مردم را مختل می‌كند مخالفم، حتی اگر قرار است تعطیل كنیم باید سلسله مراتب رعایت شود نه این‌كه یكباره كل ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل كنیم، هیچ منطقی بر این تصمیم حاكم نیست.

وی با بیان این‌كه شدت افزایش آلودگی هوا به هفته‌های گذشته برمی‌گردد، خاطرنشان كرد: چرا از همان زمان محدودیت‌های ترافیكی را شدیدتر نكردیم، اگر محدودیت‌هایی كه از روز گذشته به شدت اعمال می‌شود را از ابتدای تشدید آلودگی هوا پیگیری می‌كردیم امروز با وضعیتی مواجه نمی‌شدیم كه بخواهیم پایتخت را چند روز تعطیل كنیم.

نزدیک به ٧۵ درصد آلودگی تهران مربوط به وسائط نقلیه موجود است

عضو كمیسیون برنامه و بودجه افزود: اگر به سابقه ضرورت مبارزه هدفمند و با برنامه با پدیده آلودگی هوا خصوصا در كلان شهرها نگاه كنیم به سال ٧٩ می‌رسیم كه برنامه كاهش آلودگی هوا به تصویب دولت رسید و در قانون بودجه برای آن ردیف و اعتباری مشخص و بر اساس آن اقدامات خوبی نظیر حذف سرب از بنزین، حذف پیكان، كنترل دقیق تولید خودروهای داخلی با رعایت استانداردهای تردد، سخت گیری در خصوص خودروهای دیزلی و این‌كه تعداد تردد آنها خصوصا در تهران اضافه نشود اعمال شد، اما متاسفانه این سخت گیری‌ها بعدا تقلیل یافت.

رییس فراكسیون محیط زیست ادامه داد: نزدیک به ٧۵درصد آلودگی تهران مربوط به وسائط نقلیه موجود است كه تاثیر خودروهای دیزلی بعضا در ایجاد بعضی از آلاینده‌ها كمتر از خودروهای بنزینی نیست، هم‌چنین آلودگی اتوبوس‌های گازسوز تقریبا با اتوبوس‌های دیزلی یكسان است.

توسعه مترو و اتوبوس‌های برقی از راه‌های مقابله با آلودگی هوا در تهران

تابش درباره راهكارهای كاهش آلودگی هوای تهران اظهار كرد: راه مقابله با آلودگی هوا در تهران توسعه مترو، استفاده از اتوبوس‌های برقی و ایجاد ترامواست كه دولت و شهرداری باید نسبت به این مهم توجه داشته باشند، گلایه‌ای كه اینجا بر دولت وارد است این‌كه چرا با وجود تصویب تخصیص ارز مورد نیاز برای متروی تهران به این قانون عمل نكرده است.

وی ادامه داد: یادم می‌آید در زمان شهرداری ریاست جمهوری فعلی، دولت هشتم با اصرار شهردار وقت تنها با ورود ۵۰۰ اتوبوس دیزلی به ناوگان حمل و نقل شهری در تهران موافقت كرد و قرار شد باب این امر بسته شود و اتوبوس‌های دیزلی تبدیل به اتوبوس‌های ترجیحا برقی شوند اما از آن سال به بعد مرتب به تعداد اتوبوس‌های دیزلی اضافه شده و كسی هم به این موضوع رسیدگی نمی‌كند.

تابش خاطرنشان كرد: جالب اینجاست حتی اتوبوس‌های BRT هم كه مسیر مستقیمی را طی می‌كنند و می‌توانند و باید برقی باشند اغلب دیزلی هستند.

خسارت سالیانه آلودگی هوا در ایران حدود 15 میلیارد دلار است

رییس كمیته اقتصادی كمیسیون بودجه درباره برآورد مالی تعطیلات و ضررهایی كه به اقتصاد كشور وارد می‌شود، گفت: بر اساس برآورد بانك جهانی خسارت سالیانه آلودگی هوا در ایران حدود 15 میلیارد دلار معادل یک و شش دهم درصد تولید ناخالص داخلی است، اگر از منظر اقتصادی بخواهیم تعطیلی هر روز را با یک حساب سرانگشتی و ساده در كشور و در تهران محاسبه كنیم می‌توانیم دو شاخص را مورد توجه قرار دهیم؛ اما از اقتصاددانان درخواست می‌كنم كه هزینه و آثار سوئی كه یک روز تعطیلی بر اقتصاد كشور دارد را محاسبه و به اطلاع مردم برسانند تا تصمیم‌گیران تصمیمات بهتری در ارتباط با تعطیلات اتخاذ كنند.

تابش درباره شاخص‌های مدنظر در محاسبه ضررهای یك روز تعطیلی بر اقتصاد كشور گفت: روزهای كاری كشور در سال حدود ٢٨٨ روز است كه می‌توانیم با تقسیم تولید ناخالص داخلی بر تعداد روزهای كاری در سال، اثری كه هر روز تعطیلی در كل اقتصاد كشور دارد را هم برای تهران و هم برای كل كشور محاسبه كنیم، شاخص دیگر ضرر دولت از قِبَل مالیاتی كه در هر روز تعطیل از دست می‌دهد، است. در این صورت وصولی مالیات سالیانه را بر تعداد روزهای كاری تقسیم می‌كنیم.

ضرر و زیان هر روز تعطیلی در تهران حدود ٣۵۰ میلیارد تومان است

این فعال اصلاح طلب ادامه داد: برآورد تولید ناخالص داخلی (G.D.P) به قیمت جاری در سال جاری حدود چهار میلیون، میلیارد ریال است اگر این عدد را تقسیم بر ٢٨٨ روز كاری كنیم حدود ۱۴ هزار میلیارد ریال یا هزار و چهارصد میلیارد تومان ضرر به ازای هر روز تعطیلی متوجه كشور می‌شود، كه باز سهم تهران از این ضرر ٢۵درصد است یعنی حدود ٣۵۰میلیارد تومان ضرر و زیان هر روز تعطیلی در تهران است، البته این فقط پیامدهای اقتصادی تعطیلات است كه تاكید می‌كنم اقتصاددانان این خسارات را در كشور و تهران به صورت دقیق محاسبه كنند.

به گفته وی، این تعطیلات علاوه بر تاثیرات سوء اقتصادی پیامدهای منفی روحی و روانی دیگری هم به دنبال دارد، نظم كشور را دچار اختلال می‌كند، برنامه‌های مردم و مسئولان را بهم می‌زند، بخش خصوصی خسارات هنگفتی متحمل می‌شود، قشرهای مختلف اجتماعی نظیر پزشكان، اصناف، دانشجویان و...هم با مشكل مواجه می‌شوند و از نظر حقوقی هم دریافت‌ها، پرداخت‌ها و مراجعات بانكی و حضور در محاكم قضایی از رهگذر این تعطیلات دچار وقفه و معضل می‌شوند..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
حقیقت تعطیلی بازار تهران چه بود؟؟؟؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تعطیلی مدارس ابتدایی تهران در روز شنبه



 

 

 

تعطیلی مدارس ابتدایی تهران در روز شنبه

 

کمیته مواقع اضطراری هوای تهران در اطلاعیه ای اعلام کرد: به لحاظ آلاینده ها، وضعیت در تهران همچنان در شرایط هشدار است.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، در ر این اطلاعیه آمده است: بنابر پیش بینی سازمان هواشناسی و اطلاعات اخذ شده از ایستگاه های اندازه گیری در سطح شهر تهران، شرایط پایداری جوی در این شهر در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه همچنان استمرار خواهد داشت و به لحاظ آلاینده ها، وضعیت همچنان در شرایط هشدار است لذا کمیته مواقع اضطراری هوای تهران اعلام می دارد :

1- روز شنبه 13 آذر صرفا همه مهدکودکها، مراکز پیش دبستانی و مدارس ابتدایی شهر تهران تعطیل و سایر مقاطع تحصیلی، دانشگاهها و ادارات دولتی دایر است.

2- شنبه و یکشنبه؛ ادارات، نهادها و سازمانهای دولتی به جز بانکها در شهر تهران یک ساعت زودتر تعطیل خواهند شد و با برنامه ریزی مسئولان در آینده کاهش ساعت کاری جبران خواهد شد.

3- اجرای طرح زوج و فرد خودروها همچنان برای شهر تهران ادامه خواهد یافت و شهروندان عزیز تهرانی برای تامین سلامتی خود و دیگر همشهریان ضمن حداکثر همکاری و همراهی با ماموران راهنمائی و رانندگی، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

4- به همه مسئولان ومدیران دستگاههای اجرایی در شهر تهران توصیه می شود از تردد غیر ضرور خودروهای دولتی به شدت جلوگیری کنند و آیین نامه دورکاری درخصوص کارکنان را برابر ضوابط اعلام شده، اجرا کنند.

5- ماموران راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی، دودزا و موتورسیکلت های آلوده کننده جلوگیری و با آنها برخورد قانونی می کنند.

6- افراد سالمند و یا مبتلا به بیماریهای قلبی و عروقی و بیماریهای تنفسی از حضور در معابر خودداری کنند.

7- به ورزشکاران توصیه می شود از فعالیت های شدید در محیط روباز و کوهپیمایی به خصوص در ساعات صبحگاهی خودداری کنند.

8- از فعالیت کارخانجات، مراکز صنعتی، معادن شن و ماسه و دیگر واحدهای آلاینده که ضوابط زیست محیطی را رعایت نکنند از سوی مسئولان سازمان محیط زیست و صنایع و معادن جلوگیری به عمل خواهد آمد...../تحلیل:تابناک