اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زمزمه‌های طرح سؤال دوباره از رئیس‌جمهور در مجلس





اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

زمزمه‌های طرح سؤال دوباره از رئیس‌جمهور در مجلس

نماینده مردم بجنورد گفت که اگر برخی از مشکلات در کشور حل نشود سؤال از رئیس جمهور را به جریان می‌اندازم.

موسی الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با فارس، اظهار داشت: صحبت‌هایی را با معاون پارلمانی رئیس جمهور داشتم و گفتم که چند موضوع لاینحل در کشور مانده است.

وی افزود: از جمله این موارد اقدامات معاونت منابع انسانی رئیس جمهور و معاونت برنامه ریزی است که قانون در مورد آنها اجرا می‌شود.

ثروتی اظهار داشت: ما دو هفته مهلت داریم تا اگر در مورد این مسائل اقدامی صورت نگرفت بنده سؤال از رئیس جمهور را مطرح کنم.

ثروتی اضافه کرد: بنده خودم این مسئله را دنبال می‌کنم و امروز هم با آقای ابوترابی گفتم که اگر این مشکلات حل نشود من چاره‌ای ندارم جز اینکه سؤال از رئیس جمهور را مطرح کنم./قدس آنلاین

 


ویدیو مرتبط :
پاسخ رئیس جمهور به نمایندگان مجلس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

باهنر: مجلس می تواند بحث عدم کفایت رئیس جمهور را طرح کند



 

 

باهنر: مجلس می تواند بحث عدم کفایت رئیس جمهور را طرح کند

«هیچ تغییری در قانون اساسی ایجاد نشده است که بتواند بحث آقای رئیس جمهور را مستقر کند و این سخنان بیشتر توهمات است. اگر بخواهیم مقایسه ای داشته باشیم، پیش از تغییر قانون اساسی، بنا بر اصل 113 رئیس جمهور تنظیم کننده روابط قوای سه گانه بود که مطابق اصل110 قانون کنونی این مسئولیت به رهبری واگذار شده است.»

محمد رضا باهنر با بیان جملات اظهار داشت: نکته سوم اینکه مجلس بر پایه ده‌ها بند از قانون اساسی اختیارات تام و کاملی دارد، رئیس جمهور باید رأی اعتماد همکاران و وزرای خود را از مجلس بگیرد.

اگر بخواهیم به اصلاح قانون اساسی نگاه کنیم، اختیارات رئیس جمهور در بخش هایی که به جامعیت قوا برمی گردد، نه تنها بیشتر نشده، بلکه کمتر نیز شده است.

مقام معظم رهبری، بارها و در سال های گوناگون، تأکید کرده اند که مجلس در رأس امور است و نرم افزار حرکت نظام را مجلس مشخص می کند.

انشاءالله که آن روز پیش نیاید؛ اما در هر صورت، مجلس شورای اسلامی می تواند بحث عدم کفایت رئیس جمهور را طرح کند.

هیچ مقامی نمی تواند مجلس شورای اسلامی را منحل یا تعطیل و یا اینکه جایگزینی برای آن تعیین کند و این از مشخصه نظام دمکراسی است.

قدرت متراکم و متمرکز در یک فرد اگر ضابطه‌مند نباشد، می تواند دست کم این شایبه را پدید آورد که این قدرت به سمت دیکتاتوری و خودکامگی حرکت کند و در صورتی که اگر آن فردی که صاحب قدرت است، پاسخگوی مردم نباشد، می تواند این نگرانی را پدید آورد که جامعه به سمت استبداد و دیکتاتوری و سرکشی حرکت کند.

نباید به گونه ای برخورد کرد که جامعه متفکر و حقوقدان کشور و فرهیختگان، آن را محکوم کنند و یا خدای ناکرده یک نگرانی در افکار عمومی پدید آید که آیا مملکت به ناکجا خواهد رفت؟

ممکن است، نمایندگان قصوری داشته باشند، اما بحث دفاع از عملکرد افراد نیست. بحث جایگاه نهادهای حاکمیتی کشور است. رئیس جمهور اختیارات بسیار گسترده ای دارد و اگر از این اختیارات استفاده کند، می تواند قوه مجریه را به خوبی اداره کند...../تحلیل:عصرایران