اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زمان آغاز طرح "سلامت نوروزی" وزارت بهداشت



 اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی, وزارت بهداشت

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی وزارت بهداشت ضمن تشریح برنامه‌های اورژانس کشور ویژه تعطیلات نوروز، از به‌کارگیری بیش از 4000 دستگاه آمبولانس، 18 هزار نیروی امدادی و 19 فروند بالگرد هوایی در قالب طرح امداد نوروزی وزارت بهداشت خبر داد و چگونگی فعالیت مراکز درمانی دولتی و خصوصی در نوروز را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر امین صابری‌ نیا در تشریح برنامه سلامت نوروزی وزارت بهداشت، گفت: برنامه امداد نوروزی امسال از ساعت هشت صبح 26 اسفند ماه آغاز و تا هشت صبح روز 15 فروریدن سال 95 ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه این برنامه در وزارت بهداشت به عنوان "طرح سلامت نوروزی 95" نام‌گذاری شده است، افزود: بر این اساس ستادی در وزارت بهداشت تشکیل شده که باید متناسب با این ستاد، با مسوولیت رییس دانشگاه، دبیری معاونت درمان دانشگاه‌ها و دبیرخانه مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی، در دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز تشکیل شود.

یک‌چهارم مراکز درمانی بخش خصوصی فعال باشند
صابری‌نیا ادامه داد: با توجه به اینکه عموما در تعطیلات نوروز سال‌های گذشته، با تعطیلی بخش خصوصی از جمله مطب‌ها، درمانگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها مواجه بوده‌ایم، از این بخش خواسته شده که با هماهنگی نظام پزشکی در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها، حداقل یک‌چهارم بخش‌های خصوصی بتوانند در روزهای اجرای طرح سلامت نوروزی فعال باشند تا عملا ارائه خدمات‌مان به شکل معمول دچار مشکل نشود.

مشکلات بهداشتی و درمانی را به 1490 و 1590 اطلاع دهید
وی از راه‌اندازی مراکزی به نام "EOC" یا مراکز هدایت عملیات و بحران در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد و گفت: کار آنها این است که در ایام نوروز 95، حوزه سلامت را پایش کنند و در صورتی که به انجام اقدامی فوری نیاز بود، بلافاصله برای آن اقدام شود. البته این مراکز عموما با مراکز درمانی و بهداشتی سروکار دارند نه با مردم عادی. بنابراین در صورتی که مردم عادی دچار مشکل شدند با شماره‌های 1490 و 1590 تماس بگیرند، اما در مواردی که مراکز درمانی احساس کنند که مشکلی در ارائه خدمات وجود دارد، بلافاصله می‌توانند با کمک گرفتن از این مراکز، مشکل را حل کنند.

صابری‌نیا با اشاره به حجم زیاد مسافرت‌های نوروزی در ایام نوروز بویژه در شهرها و جاده‌های اصلی، ادامه داد: بر این اساس توصیه شده تا همه آمبولانس‌های اورژانس‌های 115 در حاشیه جاده‌ها مستقر شده و در معرض دیده مردم باشند، تا اگر مردم دچار مشکل شدند یا به توصیه‌های بهداشتی و درمانی نیاز داشتند، به این مراکز مراجعه و مشکل خود را برطرف کنند.

به کارگیری بیش از 4000 آمبولانس در طرح سلامت نوروزی
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور، از به کارگیری 4 هزارو 970 دستگاه آمبولانس اورژانس 115 و مراکز درمانی در طرح سلامت نوروزی خبر داد و گفت: همچنین فعالیت 2 هزارو 158 پایگاه اورژانس برای این ایام در نظر گرفته شده که 833 مورد آن در شهرها و 1325 مورد آن در جاده‌ها مستقر می‌شوند.

صابری‌نیا با بیان اینکه در نوروز 93، پنج فروند بالگرد داشتیم که تعداد آن در نوروز 94 به 18 فروند رسید، اظهار کرد: امسال تعداد این بالگردها به 19 فروند برای خدمت‌رسانی در ایام نوروز می‌رسد که ارائه خدمت را در محورهای مواصلاتی و مناطق صعب‌العبور انجام می‌دهند. همچنین 57 دستگاه اتوبوس آمبولانس و 30 دستگاه موتور آمبولانس را برای طرح نوروزی سال 95 فعال و در مبادی ورودی و خروجی شهر‌ها 297 ایستگاه سلامت را راه‌اندازی کرده‌ایم. همچنین دو فروند شناور دریایی در شهرهای جنوبی استان هرمزگان، بنادر و جزیره قشم فعال شده‌اند و در مواقع لازم ارائه خدمت را انجام می‌دهند.

نحوه کار مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی در ایام نوروز
وی با بیان اینکه در این طرح جمعا 18 هزار و 500 نفر نیروی انسانی را با احتساب اضافه کار در طول طرح نوروزی 95 به کار می‌گیریم، افزود: علاوه بر این وزیر بهداشت دستور دادند که فعالیت مراکز شبانه‌روزی بهداشتی و درمانی روستایی و شهری در ایام عید نوروز مانند روزهای عادی باشد و حتی اعطای مرخصی نیز بر اساس ضوابطی داده می‌شود و باید به گونه‌ای باشد که ارائه خدمات دچار مشکل نشود. در غیر این صورت مرخصی‌ها لغو می‌شوند. حال در مواردی که مراکز بهداشتی و درمانی غیر شبانه‌روزی باشند، بنا شده که در تمام ساعاتی که قبلا خدمت‌رسانی می‌کردند، طبق روال عادی پزشک را داشته و ارائه خدمات را در دستور کارشان قرار دهند.

صابری‌نیا با بیان اینکه تهیه و توزیع مطالب آموزشی و اطلاع‌رسانی، در مبادی ورودی و خروجی شهرها و حتی ایستگاه‌های سلامت‌ در فرودگاه‌ها، اماکن پر تردد مانند ایستگاه‌های راه‌آهن و ترمینال‌های مسافربری بویژه در مراکز استان‌ها را در دستور کار قرار دادیم، گفت: همچنین طرح بسیج سلامت نوروزی که مربوط به بحث‌های بهداشت محیط و محل‌های تهیه و توزیع مواد غذایی و آشامیدنی‌ است، از اول اسفند آغاز شده و همچنان در نوروز هم ادامه می‌یابد.

چگونگی کار متخصصین مقیم در بیمارستان‌ها
وی افزود: در زمینه چگونگی کار متخصصین مقیم در بیمارستان‌ها، تاکید شده که کار آنها طبق روال گذشته و مانند آنچه که در طرح تحول سلامت مشخص شده، ادامه می‌یابد. بویژه تاکید داریم که این کار در تعطیلات عید و طرح سلامت نوروزی به‌ گونه‌ای باشد که دچار مشکل نشویم و مانند روال گذشته خدمت‌رسانی کنیم. یعنی همان‌گونه که در بهمن ماه خدمات ارائه می‌دادیم در ایام عید نیز به همین صورت باشد.

فعالیت 100 درصدی بخش‌های ویژه در نوروز 95
صابری‌نیا همچنین اظهار کرد که اقدامات متخصصین خاصی مانند متخصصین طب اورژانس، بیمارستان‌هایی که نیازمند خدمات تخصصی مانند متخصصین مغز و اعصاب، جراحی عمومی و حتی بیمارستان‌هایی که تک تخصصی هستند، در نوروز به گونه‌ای انجام شود که ارائه خدمات دچار مشکل نشوند. همچنین فعالیت 100 درصدی بخش‌های ویژه بیمارستان‌ها، مانند بخش‌های ‌آی‌سی‌یو، ان‌آی‌سی‌یو و پی‌آی‌سی‌یو در دستور کار قرار گرفته است. بنابراین با توجه به اینکه احتمالا ترددها و بیماری‌ها در این ایام بیشتر است، ظرفیت بخش‌های ویژه ما نباید کاهش یابد و ما باید از این فرصت استفاده کنیم تا بتوانیم خدمات‌مان را به طور کامل انجام دهیم.

کلینیک‌های ویژه و بخش‌های دندانپزشکی در نوروز فعالند
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور به نحوه کار کلینیک‌های ویژه در نوروز اشاره و اظهار کرد: عموما مردم در سال‌های گذشته نارضایتی‌هایی را از نحوه کار کلینیک‌های ویژه ابراز می‌کردند. بر این اساس امسال تاکید شده که حتما فعالیت کلینیک‌های ویژه مخصوصا در رشته‌های بالینی خاص مانند داخلی، زنان، اطفال، جراحی عمومی و روانپزشکی در دستور کار قرار گیرد. همچنین بخش‌های دندانپزشکی که یکی از چالش‌های مردم در تعطیلات است، طبق دستور وزیر بهداشت به روسای دانشگاه‌ها تاکید شده که این کار به نحو احسن انجام شود و همان بخش‌هایی که پیش از تعطیلات فعال بوده‌اند، در ایام تعطیل نیز به فعالیت‌شان ادامه دهند.

صابری‌نیا با بیان اینکه به طور کلی امسال رویکرد وزارت بهداشت به این سمت است که توانمندی و قابلیت ارائه خدمات در حوزه سلامت تحت‌الشعاع تعطیلات قرار نگیرد، ادامه داد: در این زمینه روسای دانشگاه‌ها مسوولیت مستقیم دارند تا نظارت‌های لازم را انجام دهند. همچنین مدیران و روسای بیمارستان‌ها نیز وظیفه دارند، اقداماتی انجام دهند که واقعا ارائه خدمات در ایام نوروز 95 مطابق روزهای عادی باشد.

چگونگی تامین دارو در ایام نوروز
وی درباره چگونگی تامین دارو در تعطیلات نوروز 95، گفت: در زمینه تامین دارو، در ایام اجرای طرح سلامت نوروزی، اولویت وزارت بهداشت ارائه خدمات از سوی داروخانه‌های شبانه‌روزی است. همچنین این مراکز باید در مبادی ورودی و خروجی شهرها اطلاع‌رسانی لازم را به همشهریان و مسافران داشته باشند که کدام داروخانه‌ها قابلیت ارائه خدمات دارند.

صابری‌نیا با بیان اینکه ما هماهنگی خوبی با ارگان‌های دخیل در طرح امداد نوروزی از جمله پلیس، راه و ترابری، هلال احمر و... داشته‌ایم، گفت: نشست‌های ما در این زمینه از دو ماه گذشته آغاز شده و امیدواریم بتوانیم خدماتی را که شایسته مردم است، به آنها ارائه کنیم.

و اما توصیه‌های نوروزی به مردم
وی در ادامه توصیه‌هایی را به مردم ارائه داد و افزود: چند نکته مهم وجود دارد که مردم باید به آنها توجه کنند. بر این اساس یکی دغدغه‌های ما در ایام تعطیلات نوروز، درباره مسیرهایی است که به طور مرتب در آنها تردد صورت می‌گیرد. بنابراین مردم حتما قبل از حرکت، مسیرها را کارشناسی کنند و از جاده‌هایی که ظرفیت لازم برای انجام مسافرت را دارند، اطلاع یابند.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور همچنین گفت: همچنین مردم از ورود به جاده‌هایی که با آنها آشنایی قبلی ندارند، بویژه در ساعات پایانی شب خودداری کنند و در صورت بروز سانحه ضمن حفظ خونسردی و جلوگیری از اضطراب، با ارگان‌ها امدادی و شماره 115 برای فراخوانی آمبولانس و 110 برای فراخوانی پلیس تماس بگیرند. بر این اساس توجه داشته باشند که شماره 115 در ایران بدون نیاز به پیش شماره استفاده می‌شود و به اولین مرکز مربوط به فوریت‌های پزشکی وصل خواهد شد. سپس در این مراکز کارشناسی می‌کنند که با توجه به نوع حادثه و تعداد مصدوم کدام یک از آمبولانس‌های ما اعم از زمینی یا هوایی اعزام شوند.

 

 اخبار اجتماعی  -  ایسنا 


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پرچالش‌ترین طرح ملی سلامت در بایگانی وزارت بهداشت / پزشک خانواده در هیاهوی دارو فراموش شد



طرح ملی سلامت,پزشک خانواده

پرچالش‌ترین طرح ملی سلامت در بایگانی وزارت بهداشت / پزشک خانواده در هیاهوی دارو فراموش شد

دکتر سیدحسن هاشمی قبل از اینکه وزیر بهداشت بشود، نسبت به روش اجرای برنامه پزشک خانواده انتقاد داشت و می گفت که در اجرای این برنامه عجله شده است. حالا پس از گذشت بیش از دو ماه از شروع وزارتش، از بزرگترین طرح ملی سلامت خبری نیست.

به گزارش مهر، برنامه پزشک خانواده که از آن به عنوان بزرگترین طرح ملی حوزه سلامت کشور یاد می شود، پرچالش ترین طرحی است که تاکنون چند وزیر بهداشت برای اجرای آن با دردسرهای زیادی مواجه شده بودند به طوریکه می توان از این برنامه به عنوان "پاشنه آشیل" وزارت بهداشت نام برد.

برنامه پزشک خانواده که از آخرین ماههای وزارت بهداشت دکتر مسعود پزشکیان در دولت هشتم کلید خورد، حالا پس از سپری شدن دولتهای نهم و دهم، می توان به جرات گفت که در همان نقطه ابتدایی شروع برنامه قرار دارد. زیرا، در حال حاضر تنها در شهرهای ساری و شیراز این برنامه اجرا شده است که البته همین اجرا نیز با مشکلات عدیده ای مواجه بوده است که باعث شده تا وزیر بهداشت دولت یازدهم فعلا نخواهد درباره ادامه اجرای آن در سایر شهرهای کشور اظهارنظر کند.

تنها وجه اشتراک وزرای بهداشت
شاید تنها وجه اشتراک که در اظهارات وزرای بهداشت دیده می شود، این است که همگی بر اجرای آن به عنوان تنها برنامه ای که می تواند حوزه سلامت را از مشکلات و چالشها رها سازد، تاکید دارند.

 

به طوریکه از وزارت بهداشت دکتر لنکرانی در دولت نهم تا دکتر هاشمی در وزارت بهداشت دولت روحانی، هرکسی بر مسند وزارت بهداشت قرار گرفته است، معتقدند که این برنامه و طرح ملی در حوزه سلامت باید اجرا شود. اما، اینکه چرا در این 8 سال و اندی که از اجرای این برنامه در کشور می گذرد، هنوز در ابتدای راه هستیم، سئوالی است که هر کدام از وزرای مربوطه به نوعی پاسخی را برای آن دارند.

شاید اولین اقدام دکتر کامران باقری لنکرانی بعد از اینکه بر مسند وزارت بهداشت دولت نهم قرار گرفت، اجرای این برنامه در روستاهای کشور بود. در واقع، پزشک خانواده روستایی همان بیمه روستایی بود که با اسم و عنوان دیگری اجرا می شد.

 

دو سال اول وزارت بهداشت لنکرانی، مربوط بود به اجرای این برنامه در سطح روستاهای کشور که تا حدودی نیز توانست پای پزشک خانواده را به روستاها و بعضا مناطق صعب العبور و محروم کشور باز کند. اما بعد از آن، قرار شد پزشک خانواده در شهرهای زیر 20 هزار نفر اجرا شود و در بعد از در شهرهای کمتر از 50 هزار نفر نیز در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت.

اما این تمام ماجرای پزشک خانواده نبود. زیرا، پزشک خانواده در دولت نهم نتوانست به شهرها برسد و این ماموریت به وزیر بهداشت دولت دهم واگذار شد که دکتر مرضیه وحیددستجردی بود.

وزیر بهداشت دولت دهم اما، پا را فراتر از آنچه در دستور کار وزارت بهداشت دولت نهم قرار داشت، نهاد و ادعا کرد که پزشک خانواده را به شهرهای 100 هزار نفر جمعیت و بالاتر می رساند. وعده ای که هیچ وقت در وزارت خانم دستجردی محقق نشد. به طوریکه کارشناسان و دست اندرکاران حوزه سلامت، مشکلات اجرای پزشک خانواده در شهرها را متوجه تندروی خانم وزیر دانستند.

دومین وزیر بهداشت دولت دهم
بعد از اینکه وحیددستجردی بر سر ماجرای دارو برکنار شد و دکتر محمدحسن طریقت منفرد بر مسند وزارت بهداشت قرار گرفت، برنامه پزشک خانواده نیز شکل و رنگ تازه ای به خود گرفت. به طوریکه طریقت منفرد بیشترین وقت و توجه خود را بر روی اجرای این برنامه گذاشته بود.

 

به طوریکه می خواست در 6 ماه از عمر باقی مانده دولت دهم، پزشک خانواده را به تهران بیاورد و حتی به دستور او، ثبت نام از پزشکان عمومی برای همکاری با وزارت بهداشت در برنامه پزشک خانواده در تهران، آغاز شد. اما عمر دولت دهم به ورود پزشک خانواده به تهران کفاف نداد و این برنامه پشت دروازه های تهران متوقف ماند.

طریقت منفرد وزیر سابق بهداشت در پاسخ به این سئوال که چرا تاکید بر اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران دارد، گفته بود "برنامه من این است که اجرای این برنامه در تهران در همین دولت دهم آغاز شود بنابراین حداکثر تا آخر تیر اجرای برنامه پزشک خانواده را در تهران شروع می‌کنیم."

اما این چنین نشد و برنامه پزشک خانواده با تمام شتابی که در وزارت طریقت منفرد به خود گرفته بود، به دلیل اشکالاتی که بر شیوه اجرای آن وارد بود، متوقف ماند و هنوز نیز خبر جدیدی از اصلاح این برنامه نیست. در حالی که دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت دولت یازدهم در آغازین روزهای شروع به کار خودش گفته بود که کمیته ای از کارشناسان را به منظور بررسی اشکالات برنامه تشکیل داده و تا آن زمان، پزشک خانواده وارد تهران نمی شود.

اشکالاتی که وزیر بهداشت دولت یازدهم عنوان کرد
هاشمی با تایید این مطلب که قطعا اشکالاتی بر شیوه اجرای این طرح وارد است، گفته بود که مهمترین اشکال آن، تعجیل در اجرای برنامه به صورت فراگیر است. قانون حکم می کند که اول به صورت آزمایشی اجرا کنیم تا اشکالات را ببینیم و بعد آن را توسعه دهیم. به نظر می رسد این شتابی که در اجرای برنامه هست خودش باعث شده که به چنین طرح مترقی خدشه وارد کنیم. البته جدای از آن، بحث تامین منابع مالی و پوشش بیمه ای طرح نیز مطرح است.

وزیر بهداشت گفته بود "ما موظفیم پزشک خانواده را اجرا کنیم و بنده هم معتقدم این برنامه به نظام سلامت کشور خیلی کمک می کند و موثر است. اما اینکه عجله داشته باشیم و فکر کنیم ظرف یک یا دو سال می توانیم آن را به صورت فراگیر، آنطور که در بسته خدمتی دیده شده است، عملیاتی کنیم حتی اگر منابع هم داشته باشیم، بعید می دانم این کار به نفع کشور باشد".

وی با طرح این موضوع که پزشک خانواده طرحی بوده که ابتدا گفتند 5 ساله و بعد فرمودند 2 ساله و بعد قرار شد یک ساله اجرا کنند، تاکید کرد: در نگاه من، یک طرحی است که ممکن است 10 تا 15 سال طول بکشد و انتظار هم غیر از این نیست. چون فقط هدف پزشک خانواده نیست بلکه نظام مراقبتهای بهداشتی و درمانی کشور بایستی اول تقویت شود و بعد توسعه پیدا کند که یکی از اجزای آن، پزشک خانواده است.

 

بنابراین بایستی نگاه جامع به این طرح داشته باشیم و بتوانیم کل زیرساختهای این بسته خدمتی را با هم فراهم کنیم. و بعد آن را در سراسر کشور توسعه دهیم.

پزشک خانواده در هیاهوی دارو فراموش شد
حالا پس از گذشت بیش از دو ماه از اظهارات هاشمی در مورد پزشک خانواده، هیچ خبری از مهمترین طرح ملی حوزه سلامت به گوش نمی رسد و گویی پزشک خانواده در هیاهوی دارو، فراموش شده است.

 

زیرا، مشکلات و کمبودهای دارویی را می توان اولین بحران و چالش پیش روی وزارت بهداشت دولت یازدهم دانست که در همان ابتدای کار با آن مواجه شد. بنابراین، در روزهای پشت سر گذاشته از وزارت بهداشت دولت یازدهم، هنوز خبری از نتایج کمیته ای که وزیر بهداشت وعده اش را داده بود، نیست./مهر