اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زلزله 7.5 ریشتری در سیستان وبلوچستان


زلزله ای شدید لحظاتی پیش سیستان و بلوچستان را لرزاند.

خبرگزاری ایرنا / ایسنا: زلزله ای شدید لحظاتی پیش سیستان و بلوچستان را لرزاند.
 
 این زلزله در بخش های جنوبی کشور با قدرت بالای 7 ریشتر به ثبت رسیده است.
 
تاکنون گزارشی از خسارات جانی احتمالی دریافت نشده است.

 زمین لرزه ای به بزرگی 7 و 5 دهم ریشتر حوالی سراوان در استان سیستان و بلوچستان را تکان داد.


موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ساعت این زمین لرزه  را 15 و 14دقیقه و 17 ثانیه اعلام کرد.

گفته می شود، این زمین لرزه در منطقه خلیج فارس و دهلی نو نیز احساس شده است.

اعزام تیم های امدادی هلال احمر به منطقه

زمین لرزه ای به بزرگی 7.5 ریشتر دقایقی منطقه «گشت» حد فاصل خاش و سراوان از استان سیستان و بلوچستان را تکان داد.

محمود مظفر رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اعلام خبر وقوع زمین لرزه‌ای به بزرگی 7.5 ریشتر در اعماق درونی زمین، گفت: در پی وقوع این زمین لرزه پنج تیم ارزیاب از شعب شهرستان‌های خاش و سراوان برای ارزیابی میزان خسارات احتمالی به منطقه اعزام شدند.

وی با بی‌سابقه خواندن وقوع زمین‌لرزه‌ای با این بزرگی در کشور، افزود: در پی وقوع زمین لرزه در 36 کیلومتری منطقه «گشت» حد فاصل خاش و سراوان، تیم‌های ارزیابی و امدادی جمعیت‌های هلال‌احمر استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان از طریق زمین و هوا به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند.

مظفر در عین حال اظهار کرد که بر اساس اطلاعات آماری سرشماری سال 85 خوشبختانه شمار خانواده‌های ساکن در این منطقه بالا نیست. وی همچنین اظهار کرد که از میزان تلفات و خسارت‌های احتمالی زلزله گزارشی در دست نداریم.

اعزام 20 تیم ارزیاب و سه بالگرد به مناطق زلزله زده

خبرگزاری مهر: اعزام 20 تیم ارزیاب و 3 بالگرد و همچنین مشخص شدن بیشترین خسارت در منطقه گشت استان سیستان و بلوچستان از مهمترین اخبار زمین لرزه در سراوان است.

براساس برآوردهای اولیه بیشترین خسارت زمین لرزه سراوان در منطقه گشت در فاصله 80 کیلومتری شهرستان سراوان بوده است.

این زمین لرزه در شهرستانهای خاش، سوران و سراوان احساس شده ولی در این مناطق خسارات زیادی نداشته است.

بر اساس اعلام مرکز لرزه نگاری کشوری این زمین لرزه ساعت 15:14:17 روز سه شنبه در منطقه سراوان و در مقیاس امواج درونی 7.5 ریشتر به وقوع پیوست عرض شمالی این زمین لرزه 28.04 و طول شرقی 62.03 بوده است.

رئیس سازمان امداد و نجات سازمان هلال احمر نیز اعلام کرد: 20 تیم ارزیاب همراه سه بالگرد برای ارزیابی های اولیه به مناطق زلزله زده اعزام شدند. همچنین ارتباط مخابراتی با مناطق زلزله زده قطع شده است. در ساعتهای آینده با گزارش تیمهای ارزیاب می توان در خصوص وضعیت مناطق زلزله زده اعلام نظر کرد.

وقوع بزرگترین زمین لرزه 40 سال اخیر در کشور

خبرگزاری مهر: رئیس پژوهشگاه زلزله شناسی کشور گفت: زمین لرزه سراوان بزرگترین زلزله کشور در 40 سال گذشته بوده است.

 زارع افزود: در سال 76 زلزله ای با قدرت بیش از 7 ریشتر در شهرستان قائن رخ داده بود و می توان گفت که زمین لرزه سراوان بزرگترین زلزله ای است که پس از دهه 50 در کشور رخ داده است.

به گفته رئیس پژوهشگاه زلزله شناسی کشور، این زلزله در عمق 15 کیلومتری زمین رخ داده است که با توجه به وجود روستاهایی که در آن منطقه وجود دارد ممکن است تلفاتی را داشته باشد.

زارع افزود: این گسل با گسل برازجان مرتبط نیست و هیچ ارتباطی بین آنها وجود ندارد.

امکان تماس تلفنی در سراوان میسر نیست


خبرگزاری مهر: رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات استان سیستان و بلوچستان در مورد وضعیت شبکه ارتباطی و مخابراتی این استان در پی وقوع زلزله 7.5 ریشتری سراوان گفت: به دلیل ترافیک بسیار بالای ارتباطی در این منطقه امکان تماس از طریق تلفن ثابت و همراه هم اکنون میسر نیست.

محمود قلی پور تاکید کرد: شبکه ارتباطی استان سیستان و بلوچستان در حالت عادی قرار دارد و قطعی در این شبکه گزارش نشده است اما در پی بروز زلزله با بزرگای 7.5 ریشتر، ترافیک ارتباطی برای برقراری تماس افزایش یافته و براین اساس امکان تماس با تلفن ثابت و همراه با مشترکان منطقه سراوان ممکن نیست اما در سایر نقاط استان مشکل برقراری ارتباط مشاهده نشده است.

رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در حال بررسی وضعیت ارتباطی منطقه زلزله دیده سراوان هستیم به مهر گفت: در صورت نیاز از شبکه اضطراری برای برقراری ارتباط و تماس در این منطقه استفاده خواهد شد.

اعزام اولین تیم ارزیاب اورژانس به سراوان

 خبرگزاری مهر:  در پی وقوع زلزله در شهرستان سراوان اولین تیم ارزیاب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بلافاصله به این منطقه اعزام شد.

 در حال حاضر اورژانس استانهای خراسان جنوبی، هرمزگان و یزد در حالت آماده باش کامل به سر می‌برند و پس از اعلام گزارش اولیه تیم ارزیاب به منطقه زلزله زده اعزام خواهند شد.

هنوز از خسارتهای احتمالی زمین لرزه شهرستان سراوان در جنوب استان سیستان و بلوچستان اخباری گزارش نشده است.

احساس زلزله در کشورهای جنوب خلیج فارس

 عصر ایران: زلزله امروز سراوان در کشورهای کویت، قطر، عمان، امارات و عربستان سعودی احساس شده است. در برخی شهرها از جمله فجیره و دبی نیز ساختمان ها تخلیه شده اند.

همچنین خبرنگار الجزیره از پاکستان هم گزارش داد که زلزله سراوان، در پاکستان و پایتخت آن اسلام آباد نیز احساس شده است.

شماری از شبکه های خبری ماهواره ای مانند الجزیره و العربیه، ضمن قطع پخش عادی برنامه های خود، در حال اطلاع رسانی درباره زلزله سراوان هستند. به ویژه که این زلزله، دفاتر دو این شبکه را نیز به لرزه درآورده است.

آماده باش مرزبانان در مناطق زلزله زده

خبرگزاری مهر:  معاون اجتماعی فرماندهی مرزبانی نیروی انتظامی از آماده باش مرزبانان در مناطق زلزله زده خبر داد.

سرهنگ احمد نیکو فر اظهار داشت: بلافاصله پس از وقوع زمین لرزه تمامی نیروهای مرزبانی استان سیستان و بلوچستان به حالت اماده باش درآمده تا علاوه بر حفظ و حراست از مرزها در صورت نیاز اقدام به امدادرسانی کنند.

وی با اعلام اینکه هنوز گزارشی از مناطق مرزی دریافت نشده است، افزود: مرزبانان با هوشیاری در نقطه صفر مرزی سراوان و سایر مرزهای این استان حضور داشته و از آن حراست می کنند.

اعزام تیمهای واکنش سریع به مناطق زلزله زده

خبرگزاری مهر:  رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر از اعزام تیمهای واکنش سریع به مناطق زلزله زده شهرستان سراوان خبر داد.

 در پی وقوع زلزله 7.7 دهم ریشتری در شهرستان سراوان تمامی تاسیسات مخابراتی و برق مناطق زلزله زده قطع شده است.

راشدی، رئیس مرکز فوریتهای پزشکی سیستان و بلوچستان گفت: تا کنون سه نفر به مراکز درمانی مناطق زلزله زده مراجعه کرده اند که سرپایی مداوا شدند. تیم های پزشکی و پایگاههای این سازمان در آماده باش کامل هستند.همچنین رئیس امداد و نجات هلال احمر با بیان اینکه تیم های واکنش سریع به منطقه زلزله زده سراوان اعزام شده اند اظهار داشت: از مردم می خواهیم که در مناطق زلزله زده تجمع نکرده و راههای برای برای امداد رسانی باز گذارند.

همچنین تیمهای بهداشت و درمان اضطراری هلال احمر استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان به مناطق زلزله زده اعزام شده اند.

گفتنی است هزار خانه در مناطق مرزی پاکستان آسیب دیده و زمین لرزه در مناطقی از کشور امارات متحده عربی احساس شده است.

اورژانس کشور تلفات زلزله را کم پیش‌بینی کرد/سراوان آسیب ندید

خبرگزاری فارس:  محمدسرور افزود: زلزله 7.5 ریشتری سیستان و بلوچستان در حالی رخ داد که رئیس مرکز عملیات بحران اورژانس سیستان و بلوچستان در سراوان حضور داشت و طبق گزارش وی منطقه سراوان آسیب جدی ندیده است و علت آن این است که از کانون زلزله حدود 150 کیلومتر فاصله دارد.

وی افزود: با توجه به پایین بودن تراکم جمعیت منطقه زلزله زده پیش بینی و امیدواری ما این است که تعداد تلفات و مصدومان این حادثه زیاد نباشد اما نیروهای ارزیابی و عملیاتی اورژانس هم اکنون در منطقه و در حال اعزام هستند و به زودی اخبار دقیق تر اعلام می شود.

محمود مظفر: مردم به سمت مناطق زلزله‌زده هجوم نیاورند

محمود مظفر  اظهار داشت: برای سهولت تردد نیروهای امدادی و بررسی وضعیت منطقه از عموم مردم منطقه سیستان و بلوچستان می‌خواهیم تا از تردد بی‌مورد در مسیرهای منتهی به شهر سراوان خودداری کنند.

*وضعیت در کانون زلزله عادی است / 3 نفر مجروح شده‌اند

فریبرز راشدی رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی سیستان و بلوچستان که در مرکز بهداشتی و درمانی گشت(کانون زلزله) مستقر است  گفت: تا اکنون تنها  سه مجروح سرپایی داشتیم و مشکل خاصی وجود ندارد.

وی افزود:با این حال 4 دستگاه آمبولانس در مرکز مستقر شده است.

*سراوان و زابل مصدوم نداشتند

 محمد سرور افزود: هنوز هیچ آماری از کشته‌ها و مجروحان زلزله 7.5 ریشتری سیستان و بلوچستان قابل تأیید نیست اما اطلاعات اورژانس کشور حاکی از این است که نسبت به شدت بالای زلزله میزان تلفات بسیار کم است.

وی گفت: کانون زلزله نزدیکی سراوان بوده است اما خود شهر سراوان آسیب زیادی ندیده است .

وی ادامه داد: ارتباطات تلفنی برخی روستاهای اطراف سراوان و زابل قطع شده است.

* حدود ۲۰ روستای سروان و خاش آسیب دیدند/ارتباطات تلفنی قطع است

شکیبا، افزود: اطلاعات اولیه نشان می‌دهد که شهرهای اصلی منطقه زلزله زده یعنی سراوان و خاش که بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت دارند، آسیب چندانی ندیده‌اند.

به گفته وی فقط شهر سراوان حدود ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد.

وی ادامه داد:‌ با این حال به نطر می‌رسد روستاهای بین خاش و سراوان که بیش از ۲۰ روستا هستند، آسیب جدی دیده‌اند اما هنوز آماری از میزان تلفات و مصدومان این مناطق نداریم به خصوص اینکه هم اکنون تمام خطوط تلفنی در این مناطق قطع است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: روستاهای مناطق زلزله حدود ۶ هزار نفر جمعیت دارند.

* بیشترین خسارت به شهرستان سراوان وارد شده است

هدایت‌الله میر مرادزهی نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی عصر امروز (سه‌شنبه) پارلمان در جمع خبرنگاران با اشاره به وقوع زلزله 5/7 ریشتری در سراوان از توابع سیستان و بلوچستان، اظهار داشت:‌ به دلیل اینکه عمق زلزله در 90 کیلومتری زمین رخ داده و از سوی مناطق کوه سفید بوده، خساراتی در آن منطقه بوجود

وی افزود: در شهرستان سراوان هم شدت زلزله زیاد بوده اما چون در طول روز زلزله رخ داده، مردم از خانه‌هایشان بیرون آمدند و اخیرا هم از طریق رادیو گزارش شده که 40 نفر تاکنون زلزله در این منطقه تلفات داشته است.

میرمرادزهی ادامه داد: 20 اکیپ در خود شهرستان‌ها تشکیل دادیم که به روستاها و مناطق بروند و به دنبال افراد زیر آوار مانده بگردند، به دلیل اینکه وسعت شهرستان سراوان 28 هزار کیلومتر مربع است، و 1700 روستا دارد، باید اکیپ‌های متعددی هم از غذا، دارو و بهداشت و درمان و امداد و نجات فراهم کنیم تا با اعزام به منطقه به مردم رسیدگی کنند و اگر خسارتی وجود داشته باشد و یا تلفاتی وارد شده و افرادی مجروح شده باید سریعا به بیمارستان‌ها منتقل شوند.

نماینده مجلس با بیان اینکه بنده خودم هم‌اکنون عازم حوزه انتخابیه‌ام هستم تا از نزدیک شاهد موضوع باشم، تصریح کرد: امداد و نجات در شهرستان سراوان شروع شده و همچنین از طریق سازمان بحران استانداری سیسیتان و بلوچستان، کمک‌رسانی آغاز شده است ولی به دلیل اینکه پراکندگی روستاها از یکدیگر در این منطقه وجود دارد و فاصله روستا‌ها زیاد است، قطعا نیروهای زیادی نیاز است تا در آنجا برای کمک‌رسانی حضور داشته باشند.

این نماینده سراوان در خاتمه خاطرنشان کرد: بیشترین خسارت به شهرستان سراوان وارد شده است.

*پیام رئیس مجلس در پی زلزله سیستان و بلوچستان

بسم‌الله الرحمن الرحیم

وقوع حادثه زلزله در بخش‌هایی از استان سیستان و بلوچستان به ویژه منطقه سراوان که باعث آسیب و تخریب برخی مناطق مسکونی و جان باختن و مصدومیت جمعی از هموطنان شد موجب تاسف و تاثر گردید.

در این شرایط ضرورت دارد نیروهای امداد و نجات با فوریت و تعجیل به یاری حادثه‌دیدگان زلزله بشتابند و تمامی نهادهای امدادرسان با هماهنگی ضمن بررسی وضعیت و همچنین خسارات به‌وجود آمده، به رفع نیازهای آسیب‌دیدگان از جمله اسکان موقت مردم به مداوای مجروحان و مصدومان بپردازند تا بخشی از آلام و رنج آنان التیام یابد.

اینجانب از سوی خود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز همدردی با مردم مناطق زلزله‌زده استان سیستان و بلوچستان برای مصدومان شفای عاجل و برای جانباختگان علو درجات از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

مرگ 5 پاکستانی

عصر ایران: در حالی که از میزان تلفات در ایران ، خبر دقیقی در دست نیست و سرپرست مدیریت بحران استان و سیستان و بلوچستان از زخمی شدن تنها دو نفر تا کنون خبر داده ، بی بی سی اعلام کرد 5 پاکستانی در منطقه مرزی پاکستان با ایران ، کشته شدند.

وضعیت ویژه در دوبی

در شهر دوبی نیز این زلزله به شدت احساس شد و همه فروشگاه های بزرگ و مراکز خرید ، تعطیل شدند. مردم از خانه ها و ساختمان ها خارج شده و در خیابان ها به سر می برند. از ساکنان برج های بلند نیز خواسته شده از حضور در این برج ها خودداری کنند.

ساختمان های شبکه های ام بی سی و العربیه نیز تخلیه شدند.

هشدار کارشناسان:پس لرزه های خطرناک در راهند

باتوجه به وجود گسل سراوان در منطقه و سوابق زمین شناسی آن ، برخی کارشناسان از جمله بهرام عکاشه استاد زلزله شناسی و مهدی زارع معاون رئیس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی هشدار می دهند که ممکن است تا مدت مدیدی پس لرزه هایی حتی به بزرگی 6.8 ریشتر در منطقه رخ دهد که بسیار خطرناک است.

رانش زمین در هند

بر اثر زلزله امروز ، در آسام هند ، زمین دچار رانش شد و یک کودک جان خود را از دست داد.

خسارتهای اندک زمین لرزه سراوان/ برخی ساختمانهای قدیمی تخریب شده اند
 
خبرگزاری مهر: فرماندار سراوان با اشاره به ارزیابی های صورت گرفته در سراوان گفت: گزارش قابل توجهی از بروز خسارتهای زمین لرزه در منطقه زلزله زده گزارش نشده است.

محمد شریف خالقی در زاهدان اظهارداشت: زمین لرزه 7.5 ریشتری در سراوان و روستاهای اطراف موجب بروز خسارات اندکی در منطقه شده است و در مرکز زمین لرزه که منطقه گشت نیز بوده است خسارت قابل توجهی گزارش نشده است.

وی افزود: چند مورد زخمی به مراکز درمانی مراجعه کرده اند که جراحت قابل توجهی هم نداشته اند و در حال دریافت کمکهای پزشکی هستند.

خالقی ادامه داد: هم اکنون تمام امکانات بسیج شده اند و امداد رسانی در حال انجام است.

وی در خصوص دریافت کمکهای امدادی از استانهای معین گفت: در حال حاضر نیاز به کمکهای امدادی احساس نمی شود و به نظر می رسد با امکانات موجود در استان کمک رسانی انجام شود.

وی افزود: تنها برخی سازه ها در بافت فرسوده دچار خسارتهایی شده اند که در حال برآورد این خسارتها هستیم.

خالقی ادامه داد: تمام امکانات برای آوار برداری از ساختمانهای قدیمی که خسارت دیده اند در اختیار قرار گرفته شده است و به نظر می رسد طی چند ساعت آینده مشکل های جزئی موجود نیز بر طرف می شود.

فرماندار سراوان گفت: فعلا نیازی به کمکرسانی استانهای معین وجود ندارد.

آماده باش بیمارستانهای سراوان، زاهدان و خاش

خبرگزاری مهر: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از تشکیل جلسه ستاد بحران این دانشگاه خبر داد و گفت: تمامی نیروهای درمانی بیمارستانهای سراوان، زاهدان، خاش و مراکز درمانی روستایی برای امداد رسانی به مجروحان احتمالی زلزله به حالت آماده‌باش در آمده‌اند.

دکتر مصطفی دهمرده‌ای افزود: در همین راستا دکتر شکیبا رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، دکتر راشدی رئیس ستاد بحران دانشگاه و اعضای گروههای ارزیاب دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به سراوان اعزام شدند.

وی تصریح کرد: علاوه بر امکانات موجود در سراوان  یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس دارای آی سی یو، یک دستگاه اتوبوس دارای امکانات اتاق عمل و شش دستگاه آمبولانس از زاهدان برای امداد رسانی به مجروحان حادثه اعزام شده‌اند.

دهمرده‌ای افزود: خوشبختانه کمبود نیرو و امکانات و همچنین امدادرسانی به مجروحان احساس نمی‌شود.

وی یادآور شد: آمار رسمی مبنی بر تعداد تلفات احتمالی این زلزله در دست نیست.

نماینده سراوان: زلزله تاکنون 40 کشته به جای گذاشته است


خبرگزاری ایسنا: نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به زلزله 7/5 ریشتری در استان سیستان و بلوچستان،‌گفت که طبق گزارشات واصله تاکنون 40 نفر در این زلزله کشته شدند.

هدایت‌الله میرمرادزهی در حاشیه جلسه علنی بعدازظهر امروز(سه‌شنبه) در جمع خبرنگاران،‌ گفت: زلزله 7/5 ریشتری استان سیستان و بلوچستان ساعت 16:15 دقیقه بعدازظهر امروز در 90 کیلومتری عمق زمین و از سوی مناطق کوه سفید رخ داده و خساراتی در این منطقه داشته است.

وی گفت: همچنین شدت زلزله در شهرستان سراوان بسیار زیاد بوده و بیشترین خسارت‌ها متعلق به این شهرستان است، اگرچه به دلیل اینکه زمان وقوع زلزله قبل از تاریکی هوا بوده است مردم از خانه‌ها بیرون آمدند.

وی با اشاره به کشته شدن 40 نفر در جریان وقوع زلزله عصر امروز در سیستان و بلوچستان، گفت: در پی این زلزله 20 اکیپ در هر شهرستان تشکیل شده تا به روستاها بروند و مناطق را برگردند چرا که وسعت شهرستان سراوان 28 هزار کیلومتر مربع است و 1700 روستا دارد لذا باید اکیپ‌های مختلفی از غذا، دارو، بهداشت و درمان و امداد و نجات فراهم شود و به مردم رسیدگی شود تا اگر مجروحینی هستند به سرعت به بیمارستان‌ها منتقل شوند.

نماینده مردم سراوان در مجلس با بیان اینکه امداد و نجات از دقایق اولیه پس از وقوع زلزله در شهرستان‌های استان آغاز شده، خاطرنشان کرد: سازمان بحران استانداری کار خود را آغاز کرده اما به دلیل پراکندگی روستاها و فاصله بسیار زیاد آنها نیروهای زیادی نیاز است تا خسارت دقیق را به ما گزارش کنند.

کشته شدن 40 نفر در زلزله کذب محض است

خبرگزاری ایسنا: استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در زلزله امروز که در محل روستای گشت شهرستان سراوان در 65کیلومتری مرز بین پاکستان و ایران رخ داد؛ خوشبختانه محدوده وقوع این زمین لرزه خالی از سکنه بوده است و زلزله خسارتی دربر نداشته است.

حاتم نارویی افزود: فقط در حوزه شهرستان سراوان تخریب چند دیوار خشت و گلی مشاهده شده که آن هم خوشبختانه خسارتی برجای نگذاشته است.

وی ادامه داد: در پی گزارشات، در روستای گشت دو نفر مجروح بر اثر این حادثه داشته ایم که سرپایی مداوا شده اند.

وی در ادامه تصریح کرد: قطعی آب و برق و خطوط مخابراتی در منطقه زلزله، تنها 20 دقیقه بوده و آن هم به علت سیستم اتوماتیک که در چنین مواقعی خودبه خود این انشعابات قطع می شود رخ داده است و اکنون آب و برق و تلفن این مناطق وصل می باشد.

وی افزود: ستاد بحران در استانداری تشکیل شده و در این رابطه در پی تماسهایی که از طرف ریاست جمهور و وزارت کشور گرفته شده، همین موارد گزارش شده است.

حاتم نارویی با تکذیب اخباری مبنی بر کشته شدن 40 تن در این زلزله تاکید کرد: بعضی از سایت ها تلفات زیادی را از این زلزله اعلام نموده اند که به این سایت های خبری توصیه می شود تنها اخباری که از ستاد بحران استان اعلام می گردد اکتفا کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان در خاتمه همچنین یادآور شد: امکان دارد به طور طبیعی این زمین لرزه پس لرزه هایی نیز داشته باشد و مردم باید در این زمینه هوشیار باشند.

خط لوله صلح و نیروگاه اتمی سالم هستند

عصر ایران: شرکت روسی سازنده نیروگاه اتمی بوشهر اعلام کرد که زمین لرزه اخیر هیچ آسیبی به نیروگاه بوشهر نرسانده است.

همچنین خط لوله صلح نیز سالم است و انتقال گاز از عسلویه تا ایرانشهر در جریان است.

استاندار: منطقه زلزله‌زده سر‌اوان خالی از سکنه زلزله بوده

خبرگزاری فارس: استاندار سیستان و بلوچستان گفت: زلزله سراوان تاکنون هیچگونه خسارت جانی نداشته است. وی گفت: در شهرستان سراوان تعدادی از دیوارها و خانه‌هایی که بافت قدیمی داشته‌اند تخریب شده است.

نارویی بیان کرد: زلزله به مرکزیت گُشت بوده و با توجه به اینکه آن منطقه خالی از سکنه می‌باشد خوشبختانه خساراتی به دنبال نداشته است.

وی تصریح کرد: آب و برق مناطق زلزله‌زده به مدت 20 دقیقه قطع شده بود که با تلاش‌های صورت گرفته مشکل آب و برق در این مناطق برطرف شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: نیروهای هلال‌احمر، بسیج و سپاه در شهرستان سراوان مستقر شده‌اند و مدیران استانی نیز در صورت ضرورت آمادگی دارند تا به مناطق زلزله‌زده اعزام شوند.

بیش از 100کشته و زخمی در زلزله پاکستان

واحد مرکزی خبر: بیش از 100 تن در ایالت بلوچستان پاکستان بر اثر زمین لرزه 7.9 ریشتری در مرز مشترک ایران و پاکستان کشته و زخمی شدند.

منابع خبری در پاکستان اعلام کردند ، 11 نفر در منطقه ماشکیل نزدیک مرز مشترک پاکستان با جمهوری اسلامی ایران کشته و نزدیک به 100 تن دیگر نیز زخمی شدند.

با این حال منابع محلی در منطقه ماشکیل اعلام کردند، بیش از 1000 واحد مسکونی بویژه در مناطق روستایی تخریب شده اند.

تیمهای امداد و نجات پاکستان کار امداد رسانی را در مناطق آسیب دیده آغاز کرده اند.

این زمین لرزه همچنین  شهرهای مختلف پاکستان را لرزاند.

در شهر کراچی و کویته مرکز ایالت سند و بلوچستان پاکستان مردم پس از وقوع زمینه لرزه هراسان به خیابانها آمدند.

زلزله 7و9 ریشتری امروز درمنطقه مرزی پاکستان و ایران درعمق هفتاد و شش کیلومتری زمین روی داد.

اعلام وضعیت اضطراری پیچیده در مناطق زلزله زده سیستان و بلوچستان

خبرگزاری ایرنا:  قائم مقام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: طبق گزارش گروه های ارزیاب اولیه، در مناطق زلزله زده شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان، ˈوضعیت اضطراری پیچیدهˈ اعلام شده است.

ˈاحمدرضا شجیعی از اعزام امدادگران سه استان کرمان، هرمزگان و خراسان جنوبی به مناطق زلزله زده سراوان خبر داد.

این مقام مسئول در سازمان امداد و نجات اضافه کرد: با دریافت خبر وقوع زمین لرزه در استان سیستان و بلوچستان بلافاصله ضمن تشکیل ستاد بحران در مرکز هدایت عملیات بحران این سازمان، امدادگران جمعیت هلال احمر استان سیستان و بلوچستان به منطقه اعزام شدند.

وی به اعزام گروه های زنده یاب به مناطق زلزله زده اشاره کرد و گفت: گروه های واکنش سریع امدادی، به منظور انجام عملیات جستجو و نجات از زیر آوار با استفاده از تجهیزات زنده یاب بیورادار به منطقه یادشده اعزام شدند.

بنابر اعلام مرکز لرزه نگاری کشوری، ساعت 15 و 14 دقیقه و 17 ثانیه عصر روز سه شنبه زمین لرزه ای به بزرگی 5/7 ریشتر در عرض شمالی 04/28 و طول شرقی 03/62 شهرستان سراوان واقع در استان سیستان و بلوچستان را لرزاند.


مردم سیستان و بلوچستان امشب بیرون از خانه باشند

خبرگزاری فارس:معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور گفت: تا به این لحظه 5 نفر مجروح شدند. با توجه به پس لرزه‌های احتمالی چادر تهیه شده است تا مردم امشب بیرون از خانه باشند.

مرتضی اکبرپور درباره آخرین اقدامات و تلفات ناشی از زلزله 7.7 ریشتری در استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: تا به این لحظه 5 نفر مجروح شدند و خوشبختانه گزارشی از کشته شدن تا این لحظه نداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه خسارات مالی نیز اندک گزارش شده است، گفت: دو شهرستان سراوان و خاش نزدیک‌ترین شهرستان‌ها به زلزله‌ بوده‌اند که در 84 کیلومتری شهرستان خاش زلزله به وقوع پیوسته است.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور افزود: روستاهایی که در اطراف کانون زلزله است روستای گشت و کوه‌سفید است که حدود 100 خانوار جمعیت دارد.

وی با بیان اینکه امداد و نجات در شهرستان‌های زلزله‌زده تا 2 ساعت دیگر به اتمام می‌رسد، گفت: 19 تیم به محل اعزام شده و استان‌های هرمزگان و کرمان نیز ضمن آماده‌باش بخشی از نیروهای امدادونجات خود را به منطقه اعزام کردند.

اکبرپور با بیان اینکه پس‌لرزه زلزله 7.7 ریشتری مطمئناً خسارات بیشتری خواهد داشت، گفت: چادرهایی برای مردم منطقه تهیه شده است تا امشب را بیرون از خانه‌های خود باشند.


ویدیو مرتبط :
زلزله 7/5 ریشتری سیستان و بلوچستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زلزله 7.5 ریشتری در سیستان و بلوچستان/ اعزام تیم های امدادی هلال احمر به منطقه



زلزله سیستان و بلوچستان,زمین‌لرزه‌ سیستان بلوچستان,زلزله خاش

زلزله 7.5 ریشتری در سیستان و بلوچستان/ اعزام تیم های امدادی هلال احمر به منطقه

زمین لرزه ای به بزرگی 7.5 ریشتر دقایقی منطقه «گشت» حد فاصل خاش و سراوان از استان سیستان و بلوچستان را تکان داد.

زمین لرزه ای به بزرگی 7.5 ریشتر دقایقی منطقه «گشت» حد فاصل خاش و سراوان از استان سیستان و بلوچستان را تکان داد.

محمود مظفر رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام خبر وقوع زمین لرزه‌ای به بزرگی 7.5 ریشتر در اعماق درونی زمین، گفت: در پی وقوع این زمین لرزه پنج تیم ارزیاب از شعب شهرستان‌های خاش و سراوان برای ارزیابی میزان خسارات احتمالی به منطقه اعزام شدند.

وی با بی‌سابقه خواندن وقوع زمین‌لرزه‌ای با این بزرگی در کشور، افزود: در پی وقوع زمین لرزه در 36 کیلومتری منطقه «گشت» حد فاصل خاش و سراوان، تیم‌های ارزیابی و امدادی جمعیت‌های هلال‌احمر استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان از طریق زمین و هوا به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند.

مظفر در عین حال اظهار کرد که بر اساس اطلاعات آماری سرشماری سال 85 خوشبختانه شمار خانواده‌های ساکن در این منطقه بالا نیست.

وی همچنین اظهار کرد که از میزان تلفات و خسارت‌های احتمالی زلزله گزارشی نرسیده نداریم.

زمین‌لرزه سراوان علاوه بر بندرعباس در شهرهای کراچی و بلوچستان پاکستان و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس نیز احساس شده است .

بر اساس گزارش اولیه موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران این زمین‌لرزه 7.5 ریشتری در ساعت 15:14:17 و در عمق 18 کیلومتری زمین در ۲۸.۰۴ شمالی و ۶۲.۰۳ شرقی رخ داده است. زمین‌لرزه مذکور در 81 کیلومتری سراوان، سیستان و بلوچستان، 83 کیلومتری خاش، سیستان و بلوچستان، 85 کیلومتری سوران، سیستان و بلوچستان و 1314 کیلومتری شهر تهران بوده است.

اخبار تکمیلی ادامه دارد

ایسنا