اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زلزله استان سمنان ۱۵ روستا را ویران كرد



 

 

زلزله استان سمنان ۱۵ روستا را ویران كرد

 

 

زمین لرزه ۹ / ۵ ریشتری جمعه شب در جنوب دامغان، سمنان، تهران و بخش هایی از استان مازندران را لرزاند. این حادثه موجب تخریب ۱۵ روستا شد و ۳ كشته و ۴۰ مجروح برجای گذاشت.

 

این زمین لرزه ساعت ۵۳ / ۲۳ روز جمعه رخ داد و موجب وحشت مردم استان سمنان و مناطق اطراف شد؛ به گونه ای كه حتی مردم تهران نیز این زلزله را احساس كردند.

 

كانون زلزله، دهستان طرود و روستاهای اطراف آن بود كه در دشت كویر قرار دارد. در این زمین لرزه به ۱۵ روستا آسیب رسید و نیروهای امدادی و هلال احمر بلافاصله با عزیمت به مناطق زلزله زده، امدادرسانی و اسكان موقت آسیب دیدگان را آغاز كردند.

 

صبح دیروز (شنبه) مصطفی محمدنجار، وزیر كشورنیز همراه رئیس جمعیت هلال احمر و رئیس سازمان مدیریت بحران و جمعی دیگر از مسوولان امداد و نجات با بالگرد عازم منطقه زلزله زده سمنان شد و از مناطق زلزله زده بازدید كرد. در این بازدید، وزیر كشور دستورات لازم را برای امدادرسانی به حادثه دیدگان صادر كرد.

 

مرتضی علی آبادی، فرماندار دامغان در ارتباط با زلزله روز جمعه به ایسنا گفت: در پی این زلزله ۴۰ نفر مجروح و به مراكز درمانی منتقل شدند كه ۲۰ نفر از مجروحان سرپایی مداوا شده و ۲۰ نفر دیگر به بیمارستان های سمنان و دامغان انتقال یافته اند.

 

وی تصریح كرد: مركز این زمین لرزه روستای «كوه زر» در جنوب دامغان بود كه به برخی از منازل روستاییان از ۲۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد كرده است.

 

علی آبادی افزود: پس لرزه های متعدد موجب وحشت ساكنان این منطقه شده؛ به طوری كه برخی از این پس لرزه ها ۵ ریشتر شدت داشته است.

 

طاهری، مدیركل مدیریت بحران استان نیز با اشاره به مرگ ۳ نفر از ساكنان منطقه زلزله زده گفت: در این حادثه ۲ دختربچه ۲ و ۴ ساله و یك پیرزن جان باخته اند.

 

● آماده باش نیروهای امدادی

طاهری با اشاره به این كه اقلام دارویی و چادر در میان زلزله زدگان توزیع شده است، افزود: همه دستگاه های ذی ربط از جمله هلال احمر، اورژانس، آتش نشانی و نیروی انتظامی حضور فعال و گسترده ای در منطقه دارند و در حال كمك رسانی به اسكان روستاییان زلزله زده هستند.

 

مدیركل بحران استان سمنان تصریح كردند: در این حادثه علاوه بر تخریب ۱۵ روستا، به ۴۱۴ واحد مسكونی نیز از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد شده است كه این میزان خسارت به دلیل بافت قدیمی خانه هایی است كه از گل و خشت ساخته شده و برابر حوادث طبیعی از جمله زلزله مقاومت ندارند.

 

وی با بیان این كه آواربرداری از روستاهای زلزله زده بزودی آغاز می شود، اعلام كرد: خوشبختانه در این زلزله تاسیسات اصلی روستاها آسیب ندیده است.

 

● احتمال افزایش پس لرزه ها

مهدی زارع، معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی نیز در ارتباط با زلزله روز جمعه استان سمنان به ایسنا گفت: كانون زلزله در ۷۶ كیلومتری دامغان و ۸۶ كیلومتری بارانداز میانه سمنان به ثبت رسیده است.

 

وی افزود: زلزله فوق به احتمال فراوان مربوط به فعال شدن مجدد گسل طرود است كه ۲۳ بهمن سال ۱۳۳۱ با زمین لرزه ای به بزرگی ۴ / ۶ ریشتر موجب مرگ ۹۷۰ نفر شد.

 

معاون پژوهشگاه زلزله بین المللی تصریح كرد: با توجه به فعل و انفعالات گسل طرود، پس لرزه های زیادی روی داده كه بزرگ ترین آن ۹ / ۴ ریشتر بوده است.

 

● تهران هم لرزید

زمین لرزه روز جمعه مناطقی از استان های مازندران و تهران را نیز لرزاند و در منطقه دماوند، فیروزكوه، ری، ورامین و شهر تهران نیز احساس شد.... / گزارش : جام جم آنلاین



ویدیو مرتبط :
زلزله ویران كننده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استان اصفهان در مانور زلزله مشارکت کرد.



 

مانورزلزله دراصفهان

 

اصفهان _ مديرکل دفتر بازسازي و حوادث غيرمترقبه استانداري اصفهان از مشارکت نيروهاي اين ستاد به عنوان جانشين استان تهران در مانور زلزله فرضي تهران خبر داد.

 

منصور شيشه فروش عصر روز چهارشنبه از محل اتاق مديريت بحران استان تهران در گفت و گو با ايرنا افزود: در اين مانور علاوه بر مديران کارگروههاي تخصصي 23 گانه مرکز مديرت بحران اصفهان، استانهاي مرکزي، قم، قزوين، سمنان و مازندران به عنوان استان معين مشارکت دارند.

 

وي عمده مشارکت استان اصفهان را در مانور زلزله فرضي که امروز در مناطق ري، پاکدشت، ورامين و تهران برگزار شد در زمينه هماهنگي و مديريتي عنوان کرد.

 

او افزود: همچنين سه گروه از استان اصفهان به صورت مستقيم در اين مانور با عوامل امدادي استان تهران مشارکت کردند.

 

وي گفت: در اين راستا کارگروههاي مختلف پشتيباني، اسکان، بهداشت و درمان، امداد و نجات، حمل و نقل، انتظامي، اطلاع رساني، برق، آب و بهداشت رواني استانهاي تهران و اصفهان هماهنگي هاي مديريتي لازم را تمرين کردند.