اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زاکانی؛ اصولگرای افشاگر



علیرضا زاكانی, نمایندگان مجلس

 

 

مرتضوی، جاسبی، مهدی هاشمی، اینها نفراتی هستند كه بیشترین چالش را با علیرضا زاكانی داشته اند. فردی كه می توان به جرات وی را جزو خبرسازترین نمایندگان مجلس دانست. گرچه خود او در گفتگویی با نشریه پنجره كه از رسانه‌های وابسته به خودش است، مدعی می‌شود كه علاقه چندانی به ایجاد جنجال رسانه‌ای ندارد. اما واقعیت آن است كه معمولا سخنان وی جریان سازی زیادی در درون جامعه ایجاد كرده است.

 

گروه سیاسی مشرق- علیرضا زاكانی، سابقه شصت و دو ماه حضور داوطلبانه در جبهه ها داشته و جانباز 50 درصد است. او مسئولیت هایی از جمله مسئول محور اطلاعات و عملیات قرارگاه نجف 3، مسئول محور عملیات و قائم مقام اطلاعات و عملیات و لشگر محمّد رسول ا... (ص) بوده است.

وی پس از جنگ، در رشته پزشكی هسته‌ای ادامه تحصیل داد و به عضویت دانشگاه علوم پزشکی تهران در آمد. وی  14 سال نیز فعالیت دانشجویی داشته و سمتهایی همچون مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران و علوم پزشکی تهران، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه های استان تهران و مسئول اسبق سازمان بسیج دانشجوئی كشور در كارنامه خود می‌بیند. زاكانی سپس در دور هفتم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر به خانه ملت راه یافت كه این نمایندگی در دور هشتم نیز تمدید شد.

زاكانی هم اكنون دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و مسئول ستاد جبهه متحد اصولگرایان کشور در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز هست.

اما در این میان جنجالی ترین مسئولیت زاكانی، مسئول دبیرخانه مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس بوده كه شاید بیشترین اظهارنظرهای وی در خصوص مفاسد اقتصادی به همین مسئولیتش باز می‌گردد.

 

آغاز افشاگری‌ها از داخل مجلس

شاید نخستین افشاگری زاكانی به داخل مجلس باز می‌گردد. جایی كه زاكانی اقدام به انتشار اطلاعات نماینده‌ای كرد كه با معرفی 200 نفر به یكی از بانكها، در خواست دریافت 290 میلیارد تومان وام برای آنها كرده بود و حتی كار را به جایی رساند كه وزیر اقتصاد وقت برای توضیح در خصوص این اقدام به مجلس فراخوانده شد. نكته جالب در این میان اعتراض برخی از نمایندگان مجلس به زاكانی در خصوص این اقدامش بود. به گونه‌ای كه اقدام وی را به خلیفه كشی تعبیر كردند.

 

زاكانی، بستنی میهن، وزارت اطلاعات

اما یكی دیگر از جنجالی ترین پیگیری‌های زاكانی به ماجرای اتهام قاچاق شركت بستنی میهن باز می‌گردد. در آن زمان، این شركت به جرم قاچاق ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در دادگاه بدوی محکوم شده بود، اما با نامه معاون اسبق اقتصادی وزارت اطلاعات و باز پس‎گیری شکایت گمرک توسط دادگاه، این شركت تبرئه شد.

این پیگری زاكانی نیز باعث باز شدن پای وزیر اطلاعات وقت به مجلس شد. زاكانی درباره این پرونده می‌گوید: «حدود هشت ماه توصیه می‎شد صلاح نیست که وزیر در صحن حاضر شود، ولی با دو دیداری که ما با ایشان داشتیم و قبول نکرد که با عنصر خاطی برخورد کند، ما این مصلحت سنجی را قبول نکردیم؛ شب قبل از حضور ایشان در مجلس، مدیرکل وی به اینجانب توصیه کرد چرا با وزیر معامله نمی‎کنید، مجلس ششمی‌‎ها معامله می‎کردند و وقتی ناراحتی بنده را دید و اعلام اینکه به‎هرحال این توصیه معادل قیمت دین و اعتقادات ما را می‎خواهد، با ترشرویی وی را بدرقه کردم. صبح روز سئوال، یکی از مدیران وزارت اطلاعات را که از دوستان عزیز ماست، سراغم فرستادند و ایشان در مجلس گفت، که فلان معاون وزارت می‎گفت ما از ایشان چیزی نداریم، اما اگر بخواهد حرف بزند دوستانش را افشاء خواهیم کرد که البته پاسخ مناسب خود را گرفت و بنده گفتم اگر پا را از این فراتر بگذارید، از تریبون مجلس همه موارد و رویه‎‎های شما را خواهم گفت. »

 

 

علیرضا زاكانی, نمایندگان مجلس

 

 

90هزار برگ سند از دانشگاه آزاد

شاید اوج جریان سازی زاكانی به ماجرای دانشگاه آزاد باز می‌گردد. جایی كه زاكانی به عنوان رئیس كمیته تحقیق و تفحص از آموزش عالی به سراغ دانشگاه آزاد می‌رود و سپس با ارائه اطلاعات غلط از سوی مسئولان دانشگاه آزاد، این تحقیق و تفحص ناكام می‌ماند. گفته می‌شد در ایام تحقیق و تفحص نزدیك به 90 هزار برگ سند از تخلفات دانشگاه آزاد به دسته كمیته تحقیق و تفحص رسیده بود كه از طریق همین اسناد 13 جلد گزارش به مجلس ارائه شده بود اما در آن زمان مخالفت‌های فراوانی در داخل مجلس به واسطه برخی نمایندگان برای قرائت این گزارش صورت گرفت. زاكانی پس از عدم موفقیت در مجلس، پرونده دانشگاه آزاد را به قوه قضائیه می‌برد كه به گفته خودش به خاطر اعمال نفوذ مرتضوی دادستان وقت تهران، این پرونده در قوه قضائیه نیز بی ثمر باقی می‌ماند. زاكانی در كنار پرونده دانشگاه آزاد، به سراغ پرونده مهدی هاشمی نیز می‌رود. فردی كه نفوذ زیادی در تشكیلات دانشگاه آزاد دارد. زاكانی در این باره می‌گوید: «کشف مدارک نامربوط در دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد که مسئولیت آن با مهدی هاشمی رفسنجانی است بار دیگر ثابت کرد که بخشی ازامکانات این دانشگاه صرف امیال سیاسی می شود.»

 

آغاز درگیری با مرتضوی

در عین حال، آغاز درگیری زاكانی و مرتضوی را شاید بتوان در ماجرای همین دانشگاه آزاد دانست. زاكانی كه حسابی در ماجرای دانشگاه آزاد و اعمال نفوذ مرتضوی معترض بود، با انتصاب مرتضوی به عنوان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز اعتراضات خود را علیه وی علنی تر كرد.

وی با تغییر پست مرتضوی و آمدنش به سازمان تامین اجتماعی، به عنوان منتقد عملكرد مرتضوی به ویژه در ماجرای كهریزك، خواستار بركناری وی از این سمت شد و در صف نخست استیضاح كنندگان وزیر كار و رفاه اجتماعی قرار گرفت. البته زاكانی برای استیضاخ نشدن وزیر كار، پیش قدم شد و مذاكرات با مرتضوی برای كناره گیری از این سمت را آغاز كرد.

وی گویا جلسه‌ای با مرتضوی برگزار می‌كند و مرتضوی نیز در این جلسه استعفا می‌دهد. استعفایی كه هنوز از صحت و سقم آن خبری در دسترس نیست. زاكانی در این باره می‌گوید: «این مسیر دنبال شد، پس از آن مرتضوی، درخواست جلسه كرد و بعد از آن بیان كرد اگر آقای حداد نیز موضوع را بررسی كند و به این جمع‌بندی برسد من قطعا این پست را رها خواهم كرد، جلسه مشترك با حضور بنده،‌ حداد و مرتضوی برگزار شد؛ حداد از سر خیراندیشی خطاب به مرتضوی گفت كه به مصلحت كشور است كه استعفا دهد، وی نیز استعفاش را در دو نسخه نوشت و یكی را تقدیم رییس‌جمهور كرد و دیگری را خطاب به وزیر كار نوشت و همه جا قول شرف داد كه اگر رییس‌جمهور یا وزیر كار چه قبول بكنند و چه قبول نكنند دیگر در آن پست باقی نخواهد ماند.»

 

نقش زاكانی در حوادث پس از انتخابات

علیرضا زاكانی در كنترل و موضع گیری علیه وقایع پس از انتخابات نیز نقش فعال داشت. گرچه خود به عنوان منتقد احمدی نژاد، عنوان كرده بود كه به صورت مشروط از وی در انتخابات حمایت خواهد كرد.

وی به عنوان یكی از اعضای فعال و اصلی كمیته بررسی حوادث پس از انتخابات دیدارهایی را با موسوی، كروبی، رضایی و هاشمی رفسنجانی داشت. وی در آذر ماه سال 88 در نشست "فتنه و فرجام" در دانشگاه امام صادق(ع) نتایج این نشست ها با این افراد را به صورت مشروح عنوان كرد و سپس به نظرسنجی دولتی اشاره كرد كه مدعی به دور دوم كشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری شده بود!.../مشرق


ویدیو مرتبط :
سخنرانی افشاگر آیت الله مهدوی در مورد فتنه صادق شیرازی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واكنش نمایندگان اصولگرای مجلس به اظهارات لاریجانی و توكلی



 

 

واكنش نمایندگان اصولگرای مجلس به اظهارات لاریجانی و توكلی

 

اظهارات علی لاریجانی و احمد توكلی مبنی بر این كه نتیجه كارگروه بررسی اختلاف دولت و مجلس مورد تایید ما نیست با واكنش نمایندگان اصولگرای مجلس هشتم روبه رو شد.

پس از توضیحات احمد توكلی رییس مركز پژوهش‌های مجلس و یكی از نمایندگان خود در كارگروه بررسی اختلاف دولت و مجلس محمد كریم شهرزاد نماینده اصفهان اخطار قانون اساسی داد.

وی با استناد به اصل 110 قانون اساسی گفت: رفع اختلافات قوای سه گانه از شئونات رهبری معظم انقلاب است و همان طور كه دوستان در توضیحات خود اشاره كردند موضوعیت این بحث از آنجا ناشی می‌شود كه اختلاف بین دولت و مجلس پیش آمد و از رهبر معظم انقلاب كسب تكلیف شد و ایشان نیز این مطلب را به مرجع خاصی ارجاع فرمودند.

وی افزود: این مرجع نیز با اتخاذ تدبیری جلساتی را برگزار كرد و گزارشی را خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم می‌كند.

این نماینده اصولگرا یادآور شد كه نظیر این مساله هفته های گذشته در مورد دانشگاه آزاد اسلامی پیش آمد بنابراین بعد از این مراحلی كه طی شده هر نوع پیشداوری از طرف هر یك از اعضای این كارگروه وجهی ندارد.

شهرزاد تصریح كرد كه اگر این گزارش تقدیم رهبر فرزانه انقلاب اسلامی شد و ایشان این گزارش را تنفیذ فرمودند قوا موظف هستند با راهكارهای مربوطه كه پیش بینی می‌شود تبعیت كنند و آن را عملیاتی كنند.

وی تاكید كرد: اگر اختلافی نبود اصلا مطلبی پیش نمی آمد و مساله ارجاع نمی‌شد بنابراین باید منتظر بود و ببینیم نظر رهبری چه خواهد بود و همان را همه باید تبعیت كنند.

در این هنگام علی لاریجانی رییس مجلس نیز این اظهارات نماینده اصفهان را تایید كرد و گفت: اصل موضوع همین است اما در مصاحبه اعلام كردند كه نظر كارگروه بررسی اختلاف دولت و مجلس این است اما این نظر كارگروه نبوده است.

وی تصریح كرد كه كدخدایی نظر آیت الله جنتی را بیان كرده و نمایندگانی كه از مجلس در این كارگروه شركت داشتند نظرات خود را مكتوب ارایه داده اند اشكال این است كه هم اكنون نظر شورای نگهبان را به عنوان نظر كارگروه اعلام كرده اند.

پس از این سخنان، حمیدرضا فولادگر دیگر نماینده اصفهان نیز اخطار قانون اساسی و تذكر آیین نامه ای داد.

وی با استناد بند 7 اصل 110 قانون اساسی گفت: دقیقا بحث ما نیز همین است به دلیل این كه رهبر معظم انقلاب موضوع را به آیت الله جنتی ارجاع كردند و این كارگروه تشكیل شد طبیعی است تا هنگامی كه این گزارش پس از استحضار رهبر فرزانه انقلاب ابلاغ نشود موضوعیت ندارد.

وی یادآور شد كه بخشی از پیشنهادها در این كارگروه مربوط به اصلاح آیین نامه داخلی مجلس است كه باید قانونی طی شود و بخشی دیگر نیز به مجمع تشخیص مصلحت نظام باز می‌گردد كه مسوولیت سیاستگذاری را برعهده دارد اگر غیر از این دو حالت باشد یعنی غیر از بحث اصلاح قانون و اصلاح سیاست‌ها باشد حكم حكومتی خواهد بود كه موجب اصل 110 قانون اساسی حكم حكومتی برای همه فصل الخطاب و قابل استناد است.

در این هنگام علی لاریجانی از نمایندگان خواست كه عبور كنند و وارد رسیدگی به لایحه برنامه پنجم شوند اما حسن نوروزی نماینده رباط كریم و دیگر نماینده اصولگرای مجلس هشتم اصرار بر بیان تذكر داشت.

وی با تبریك میلاد باسعادت امام هادی (ع) گفت: در آستانه عید غدیر روز وحدت مسلمین قرار داریم ما اصلا از هیات رییسه و رییس مركز پژوهش‌های مجلس توقع نداشتیم به این مسایل دست بزنند.

وی با استناد به مواد 17، 23 و 182 آیین نامه داخلی مجلس تاكید كرد: ماده 182 آیین نامه تاكید دارد كه در صورتی كه نمایندگان نسبت به اجرای آیین نامه داخلی مجلس تخلفی را كه مربوط به همان جلسه باشد را مشاهده كنند حق دارند بلافاصله مورد تخلف را با استناد به ماده مربوطه بدون خروج از موضوع حداكثر ظرف سه دقیقه تذكر دهند و اگر مربوط به آن جلسه نباشد بعد از نطق و یا پایان جلسه قبل از اعلام ختم آن حداكثر ظرف سه دقیقه تذكر دهد.

این نماینده اصولگرای مجلس هشتم تصریح كرد: امروز این مطالبی كه در مجلس مطرح شد و تیتر برخی از روزنامه ها بود كه چهار نفر تصمیم گرفتند این مطالب را بیان كنند و سخنگوی هیات رییسه این مطالب را مطرح كرد متاسفانه رییس مجلس نیز بیان می‌كند كه حق است كجا ربطی به برنامه امروز مجلس و رسیدگی به لایحه برنامه پنجم دارد.

وی افزود: ما در آستانه عید غدیر عید وحدت قرار داریم امروز روز میلاد باسعادت امام هادی (ع) است آیا این عیدی به مردم ایران است؟

نماینده رباط كریم در مجلس افزود: اصولگرایان باید توجه داشته باشند هیچگاه وحدت ما با نفاق و شقاق دو نفر از بین نمی‌رود.

وی تاكید كرد: آقایان اصلاح طلب باید بدانند راه ما اتحاد و یكپارچگی است و این درست نیست كه در آستانه عید غدیر این مطالب در مجلس مطرح شود.

در این هنگام فریادهای موافقت نمایندگان اصولگرا در مجلس طنین انداز شود.

لاریجانی نیز در پاسخ به این تذكر گفت: من بارها به دوستان اعلام كردم كه تذكراتی كه مربوط به دستور جلسه است را مطرح كنند اما وقتی كه این مطلب را كدخدایی سخنگوی شورای نگهبان مطرح كرده و محسن كوهكن تذكر می‌دهد من كه رجال الغیب نیستم این مطالبی كه مطرح می‌شود باید پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: این كه آقای كدخدایی مطرح كرده، این نتیجه كارگروه نبوده است نمایندگان باید این مطلب را بدانند شما كه نمی‌توانید حق را ضایع كنید این مطالب كه به عنوان تخاصم نیست كه شما می‌فرمایید روز عید وحدت است وقتی موضوعی را دیگران مطرح می‌كنند مجلس باید پاسخ آن را بدهد.

وی افزود: بنده نیز برای این كه نمایندگان روشن شوند كه چهار نماینده‌ای كه در این كارگروه شركت كردند حامل این نظرات نبوده‌اند اجازه دادم مطالب مطرح شود.

لاریجانی خاطر نشان كرد: این حق است و این باید گفته شود دوستان نظرات خود را مطرح كردند اما این نظرات ما نیست ما نظرات خود را گفتیم.

در این هنگام در صحن علنی فریادهای مخالفت و موافقت با اظهارات لاریجانی بلند شد.

پیش از این اظهارات نیز محمدرضا خباز نماینده كاشمر و عضو فراكسیون خط امام مجلس نیز در تذكری توضیحات احمد توكلی را در مورد كارگروه بررسی اختلاف دولت و مجلس را توضیحات خوبی دانست و گفت: دیروز كه ما مصاحبه می‌كردیم خبر نداشتیم چه اتفاقی افتاده ولی براساس وظیفه قانونی كه داشتیم مشابه این نظرات را مطرح كردیم.

وی در عین حال تاكید كرد: ضمن این كه این توضیحات خوب بود اما تذكرهای جلسه باید مربوط به دستور كار مجلس باشد...../تحلیل:ایرنا