اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رییس کمیته روابط خارجی دومای روسیه:لغو قرار داد اس300 تقصیر ایران بود!



 

 

رییس کمیته روابط خارجی دومای روسیه:لغو قرار داد اس300 تقصیر ایران بود!

رییس کمیته روابط خارجی دومای روسیه : لغو قرار داد اس 300 تقصیر ایران بود!

وی با ادعای اینکه مسئول لغو قرار داد اس 300 سیاست های خارجی معیوب ایران است ، افزود : " این انتخاب ما نبود بلکه انتخاب ایران بود ".

همزمان با افزایش انتقادهای داخلی در ایران درباره بدعهدی روسیه نسبت به انجام تعهد خود در مورد ارسال سامانه دفاع ضد هوایی اس 300 به ایران ، یک عضو دومای روسیه  توپ را به زمین ایران انداخت و جمهوری اسلامی ایران و سیاست های خارجی این کشور را مسئول لغو قرار داد اس 300 دانست!

به نقل از خبرگزاری ریانووستی روسیه ، " کنستانتین کوساچویف " رییس کمیته روابط خارجی مجلس روسیه (دوما) با اشاره به تصمیم روسیه در عدم ارسال سامانه دفاع ضد هوایی اس 300 روسی به ایران ، دولت مسکو را از گناه مبرا ساخت و گفت که مسئول لغو این قرار داد سیاست های ایران بوده است!

وی افزود : " این انتخاب ما نبود بلکه انتخاب ایران بود ".

گفتنی است که هفته گذشته دمیتری مدودف رییس جمهوری روسیه با صدور فرمانی ، فروش  برخی اقلام نظامی از جمله سامانه دفاع ضد هوایی اس 300 روسی را به ایران ممنوع کرد .

بهانه این اقدام رییس جمهوری روسیه اعمال تحریم های شورای امنیت در راستای قطعنامه اخیر ایران شورا (1929) است . روسیه همچنین نام 12 مقام و دانشمند مرتبط با برنامه های هسته ای ایران را در لیست سیاه ورود به این کشور قرار داده است .

قرار داد فروش سامانه ضد هوایی اس 300 روسیه در سال 2007 منعقد شد و روسیه باید این سامانه را پیش از این ( قبل از صدور قطعنامه 1929 در شورای  امنیت ملل متحد)  در اختیار ایران قرار می داد و طبق قرار داد باید به استقرار 5 گردان دفاع ضد هوایی اس 300 در ایران می پرداخت ، اما روس ها با تعلل در این زمینه در نهایت اعلام کردند که این سامانه را به ایران نخواهند فرستاد .

آمریکا و اسراییل مخالف ارسال این سامانه دفاع ضد هوایی به ایران بودند و از روسیه می خواستند تا در این قرار داد تسلیحاتی خود با ایران تجدید نظر کند . اسراییل می گوید که فروش این سامانه ضد هوایی به ایران با تقویت توان دفاع هوایی ، کار حمله احتمالی به تاسیسات هسته ای ایران را دشوار تر می کرد .

ایران از روسیه خواسته است تا غرامت لغو یکجانبه قرار داد فروش سامانه اس 300 را بپردازد . رقم دقیق قرار داد اس 300 اعلام نشده اما گفته ها حاکی از پرداخت 800 میلیون دلاری کشورمان بابت دریافت این سامانه دفاع ضد هوایی است .

مقامات نظامی و دفاعی کشورمان پس از اعلام چهارشنبه هفته گذشته مقامات روسیه درباره عدم ارسال اس 300 به ایران ، اعلام کردند که یک سامانه ضد هوایی جایگزین و بومی را تولید کرده اند ...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
صخبت های وزیر خزانه امریکا در کمیته روابط خارجی سنا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رئیس کمیته روابط خارجی سنا: تا زمانیکه ایران به غنی‌سازی ادامه می‌دهد، آمریکا نباید تحریم‌ها را لغو کند



غنی‌سازی اورانیوم , تحریم‌های ایران

رئیس کمیته روابط خارجی سنا: تا زمانیکه ایران به غنی‌سازی ادامه می‌دهد، آمریکا نباید تحریم‌ها را لغو کند

رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا در مصاحبه با شبکه «سی ان ان» تصریح کرد، تا زمانیکه ایران به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد، آمریکا نباید تحریم ها علیه این کشور را به حالت تعلیق درآورد.

«رابرت منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنا در مصاحبه روز چهارشنبه با شبکه «سی ان ان»، اعلام کرد تا زمانیکه ایران به غنی‌سازی اورانیوم خود ادامه می‌دهد، آمریکا نباید تحریم‌ها علیه این کشور را به حالت تعلیق درآورد.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که مذاکرات مستقیم ایران و ۱+۵ (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه،چین بعلاوه آلمان) امروز، پنجشنبه، در «ژنو» به مدت دو روز برگزار می‌شود.

منندز تصریح کرد: آنچه که من درک نمی‌کنم، ژست و حالت مذاکره‌ای است که ما گرفتیم و در آن ما فعالیت‌هایمان را به حالت تعلیق درآوریم و تحریم‌های کنونی را کاهش دهیم و این در حالی است که هنوز آنها می‌توانند به غنی‌سازی خود ادامه دهند و می‌توانند سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای داشته باشند.

وی اینگونه ادامه داد: تنها دلیلی که ما در این مذاکرات قرار گرفتیم به واسطه تحریم‌هایی است که من و دیگران (علیه ایران) پیشنهاد دادیم.

رئیس کمیته روابط خارجی سنا ضمن تأکید بر اینکه تلاش بر جلوگیری از درگیری نظامی (علیه ایران) است، گفت: به چه دلیل غیرممکن است که به سادگی با تعلیق (تحریم‌ها علیه ایران) موافقت کنیم؟ به این دلیل که ایران از غنی‌سازی ۲۰ درصد یا ۳.۵ درصد عقب‌نشینی نکرده است و حتی سانتریفیوژهایش را نیز کاهش نداده است.

«پل پیلار» مأمور سابق «سیا» با ۳۰ سال تجربه در جامعه اطلاعاتی آمریکا روز گذشته به «کریستین امانپور» از سی ان ان گفت که اقدامات طرفین بعنوان بخشی از بسته توافقی منجر می‌شود.

وی ادامه داد: ما انتظار نداریم که ایران از ما انتظار داشته باشد تا به سادگی به صورت یکجانبه تحریم‌ها را کاهش دهیم و ما نباید از آنها انتظار داشته باشیم که به صورت یکجانبه جنبه‌های برنامه هسته‌ای خود را متوقف کنند.

منندز ادامه داد که هنوز شاهد مذاکرات مستحکم و منسجم نبوده است و گفت: من هنوز هیچ چیز جامعی روی میز مشاهده نکردم. تمام آنچه که شنیدم لحن و نیت بوده است و صراحت متفاوت بوده است.

 

مفادی در قانون وجود دارد که از پیش درباره تحریم‌ها تصویب شده است و من تمایل دارم به این مسئله اشاره کنم که اگر بتوانیم ایران را وادار کنیم تا فعالیت‌های کنونی خود را به حالت تعلیق درآورد، در عین حالی که ما در مذاکرات به جلو پیش می‌رویم، هرگونه تحریم‌های جدید فوراً به محض آنکه ایران فعالیت‌های خود تحت قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را تحقق بخشد، لغو خواهد شد.

/فارس